Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  7 mars 2026 kl. 19:01:19Kan vara en fråga för Konstgjorda bilder
Med AIs hjälp kan någon kanske göra någon form av bild som skulle kunna pryda som framsida

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  7 mars 2026 kl. 22:23:29Kul att du uppmärksammar radioprogram! :) Det är inte många som gör.

Radioprogram skulle i så fall kunna ligga som bonusmaterial.
Det närmaste vi kommit ett "öppet arkiv för radio" är sidan Radiogodis, men den blev tyvärr nedstängd av SR:s jurister 2017. Och även om man skulle forska om radio (och kunde beställa material från Kungliga biblioteket) så tror jag inte att det är så lätt.

Även om mycket material finns digitaliserat så är ljudfilerna stora (ofta inspelat hela dagen).

@Monsieur Hulot Du har väl inte missat att Filmarkivet.se lägger ned den 31:a Mars i år ?.

https://www.filmarkivet.se/filmarkivet-se-avvecklas-bakgrund-och-framtid/

Ovanliga dubbningar

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  7 mars 2026 kl. 14:56:37Nu har ju vi haft så mycket diskussion om Kalles klätterträd (1975-1976) och Farbrorn som inte vill va stor (1979) så att det till slut uppstått upp en fråga:

Vilken av dessa serier skulle vara intressantast/roligast att se i oklippt originalversion? Vad tycker ni?

Själv tycker jag att bägge serierna skulle roliga att få uppleva på nytt!
Under förutsättning att Kalles klätterträd och Farbrorn som inte vill va stor har samma introduktion och samma eftertexter till alla avsnitt (det vill säga inte olika personer som namnges på eftertexterna till varje avsnitt), så bör det väl inte vara särskilt svårt att själv sätta ihop oklippta originalversioner av båda serierna? Det är inget material som saknas i sig, eller har jag missförstått dig?

Eller tänker jag fel nu? ???

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet  8 mars 2026 kl. 00:02:29Du har väl inte missat att Filmarkivet.se lägger ned den 31:a Mars i år ?.

https://www.filmarkivet.se/filmarkivet-se-avvecklas-bakgrund-och-framtid/
Jahopp, då går möjligheten att få ta del av äldre film förlorad :-\ Hoppas det dyker upp på någon ny streamingstjänst!

Monsieur Hulot

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  8 mars 2026 kl. 14:49:48Under förutsättning att Kalles klätterträd och Farbrorn som inte vill va stor har samma introduktion och samma eftertexter till alla avsnitt (det vill säga inte olika personer som namnges på eftertexterna till varje avsnitt), så bör det väl inte vara särskilt svårt att själv sätta ihop oklippta originalversioner av båda serierna? Det är inget material som saknas i sig, eller har jag missförstått dig?

Eller tänker jag fel nu? ???
Samtliga avsnitt av Kalles klätterträd har exakt samma intro och exakt samma outro till avsnitt. Likaså är det med Farbrorn som inte vill va stor.

Nej, utöver intron och outron saknas inget annat material. Att "laga" serierna på egen hand skulle kunna gå. Kanske får bli ett uppdrag :)

Oavsett vad, du råkar inte ha bägge serierna? Har du också Magister Flykt?

Monsieur Hulot

Tänk om vi nu aldrig kommer få se den oklippta originalversionen av Kalles klätterträd får vi nog göra som @Ovanliga dubbningar föreslog att reparera serien på egen hand. Och eftersom Filmarkivet tyvärr kommer försvinna får vi ta ett annat utgångsläge.

Serien ingick i VHS-serien Sagokorgen (1982-1983) av SVT Video, som bestod av flera barnprogram från SVT som Pippi Långstrump, Alfons Åberg och Farbrorn som inte vill va stor. Tack vare @Benkt som lagt upp 80 % av Sagokorgen 15 i en "reaktionsvideo" så har vi fått ett litet hum av hur "Kalle" ser ut.

För den som vill se videon kommer den här:

https://www.youtube.com/watch?v=5mQdazaH278

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 mars 2026 kl. 19:08:40Jahopp, då går möjligheten att få ta del av äldre film förlorad :-\ Hoppas det dyker upp på någon ny streamingstjänst!
En del har visats på SVT, så får väl också ses som rariteter i sammanhanget (då man inte hört om någon som efterlyst eller haft dem inspelade).

Apropå Agnes Cecilia - en sällsam historia (1991). Lade märke till att trailern till biofilmen har annan musik pålagd än den färdiga produkten. Låter nästan lite som italiensk skräckfilm.

https://www.filmarkivet.se/movies/agnes-cecilia-trailer/

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet  8 mars 2026 kl. 20:07:03En del har visats på SVT, så får väl också ses som rariteter i sammanhanget (då man inte hört om någon som efterlyst eller haft dem inspelade).

Apropå Agnes Cecilia - en sällsam historia (1991). Lade märke till att trailern till biofilmen har annan musik pålagd än den färdiga produkten. Låter nästan lite som italiensk skräckfilm.

https://www.filmarkivet.se/movies/agnes-cecilia-trailer/
Italiensk skräckfilm ;D Håller med om att det är konstigt musikval där!

På tal om något annat, du är ju insatt i olika radioprogram. Tror du det finns några radio-julkalendrar som skulle kunna vara bra som bonusmaterial om någon julkalender-raritet skulle släppas på DVD?

Broster, Broster
 (1971) till exempel? Finns radioversionen bevarad? Även fast TV-kalendern kanske inte är såååå jättesällsynt tycker jag ändå att kan få kvalificera sig på listan SVT-rariteter med tanke på att den aldrig repriserats i helhet eller givits ut på hemvideo.

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 mars 2026 kl. 20:15:23På tal om något annat, du är ju insatt i olika radioprogram. Tror du det finns några radio-julkalendrar som skulle kunna vara bra som bonusmaterial om någon julkalender-raritet skulle släppas på DVD?

Broster, Broster
(1971) till exempel? Finns radioversionen bevarad? Även fast TV-kalendern kanske inte är såååå jättesällsynt tycker jag ändå att kan få kvalificera sig på listan SVT-rariteter med tanke på att den aldrig repriserats i helhet eller givits ut på hemvideo.
Jag har försökt lyssna på några av radio-julkalendrarna vid jul. Några fanns kompletta på Radiogodis när sidan fanns. Men jag upplever att de blir för långa att lyssna på och många är också lite lättsammare. De blir (tyvärr) inte lika minnesvärda som julkalendern på TV.

Mest lovande från 80-talet tycker jag att Skäggstölden på Kråkebohöjden (1985) och Beatrice (1989) verkar vara. Den första finns i sin helhet på YouTube att lyssna på varav det bara fanns ett avsnitt av Beatrice (1989) på Radiogodis. Den var gjord lite mer som radioteater.

Får tyvärr inga träffar på Broster, Broster (1971) på SMDB. Men jag kom på att det finns en bok Teskedsgumman, Pettson och alla de andra : julkalendern i radio och TV genom tiderna av Solveig Stenudd.

Som det hörs på namnet tar den även även upp julkalendrar i radio (fram till 2004 i den senare upplagan). Med tanke på all fakta så tror jag att författaren (förutom tidningar) även haft tillgång till media i viss utsträckning.

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet  8 mars 2026 kl. 20:58:43Mest lovande från 80-talet tycker jag att Skäggstölden på Kråkebohöjden (1985) och Beatrice (1989) verkar vara. Den första finns i sin helhet på YouTube att lyssna på varav det bara fanns ett avsnitt av Beatrice (1989) på Radiogodis. Den var gjord lite mer som radioteater.
Radiokalendern Skäggstölden på Kråkebohöjden skulle bli perfekt bonusmaterial till en DVD-utgåva av Trollkalendern (1985) (om det skulle finnas)! En TV-raritet som huvudfokus och en radioraritet som bonus. :D 

Monsieur Hulot

Efter mycket samtal om rariteter har det till slut uppstått en fråga inom mig:

Finns det något program som ni är mest nyfikna på? Vi har ju pratat väldigt mycket de senaste dagarna om de oklippta originalversionerna av Kalles klätterträd (1975-1976) och Farbrorn som inte vill va stor (1979), men är det något som känns extralockande?

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 mars 2026 kl. 23:27:44Efter mycket samtal om rariteter har det till slut uppstått en fråga inom mig:

Finns det något program som ni är mest nyfikna på? Vi har ju pratat väldigt mycket de senaste dagarna om de oklippta originalversionerna av Kalles klätterträd (1975-1976) och Farbrorn som inte vill va stor (1979), men är det något som känns extralockande?
Trazan Apansson – julens konung (1976-1977). Arbetskopiorna (om de fortfarande finns sparade). Dels vore det kul att få se materialet men även "skriva om historien" (med tanke på hur mycket rykten som gått om banden under årens lopp). Originalbanden raderades men enligt Lasse Åberg fanns alla avsnitten på VCR på 70-talet.

Vid 11.49
https://www.sverigesradio.se/artikel/5406716

SVT själva tror jag inte är så intresserade av att lägga ut det på SVT Play. Skulle vara kul att veta vad som hände med banden efter 70-talet och jag tror att åtminstone att en viss målgrupp skulle vara beredda att köpa dem (om de kom ut på DVD).

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet Igår kl. 17:09:43Trazan Apansson – julens konung (1976-1977). Arbetskopiorna (om de fortfarande finns sparade). Dels vore det kul att få se materialet men även "skriva om historien" (med tanke på hur mycket rykten som gått om banden under årens lopp). Originalbanden raderades men enligt Lasse Åberg fanns alla avsnitten på VCR på 70-talet.

Vid 11.49
https://www.sverigesradio.se/artikel/5406716

SVT själva tror jag inte är så intresserade av att lägga ut det på SVT Play. Skulle vara kul att veta vad som hände med banden efter 70-talet och jag tror att åtminstone att en viss målgrupp skulle vara beredda att köpa dem (om de kom ut på DVD).
Ja, den skulle vara rolig och intressant att få ta del av i helhet! Ett avsnitt finns bevarat (avsnitt 2 från 25 december 1976), men det skulle ju vara kul att se resten.

Man undrar ju till exempel om det var någon särskild presentation i första avsnitt 1 eller särskild avslutning i sista avsnittet.

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 17:41:58Ja, den skulle vara rolig och intressant att få ta del av i helhet! Ett avsnitt finns bevarat (avsnitt 2 från 25 december 1976), men det skulle ju vara kul att se resten.

Man undrar ju till exempel om det var någon särskild presentation i första avsnitt 1 eller särskild avslutning i sista avsnittet.
Det finns lite bilder på TT Nyhetsbyrån.

https://app.tt.se/bild/q=Julens%20Konung

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 mars 2026 kl. 20:15:23Broster, Broster (1971) till exempel? Finns radioversionen bevarad? Även fast TV-kalendern kanske inte är såååå jättesällsynt tycker jag ändå att kan få kvalificera sig på listan SVT-rariteter med tanke på att den aldrig repriserats i helhet eller givits ut på hemvideo.
Bakom kulisserna på julkalendern i radio 1971 och 1972. 

https://app.tt.se/bild/q=Julkalendern%20i%20radio%201971
https://app.tt.se/bild/q=Julkalendern%20i%20radio%201972