Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Det är nog ingen större överraskning vid det här laget att TV-serien Kalles klätterträd (1975-1976) klipptes sönder när den gavs ut på hemvideo. Så gott som samtliga inledningar och eftertexter togs bort och dessutom kastades ordningen på avsnitten om.

På grund av detta är därför serien i oklippt version är en svårfunnen raritet, eftersom den inte ligger uppe på "playen" och inte finns i någon annan utgåva.

Men på Filmarkivet finns ett avsnitt i oklippt skick. Kvaliteten är inte den bästa, men huvudsaken är att materialet är i helhet :)

https://www.filmarkivet.se/movies/kalles-klattertrad-att-vara-sjuk/

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 19:07:28Det är nog ingen större överraskning vid det här laget att TV-serien Kalles klätterträd (1975-1976) klipptes sönder när den gavs ut på hemvideo. Så gott som samtliga inledningar och eftertexter togs bort och dessutom kastades ordningen på avsnitten om.

På grund av detta är därför serien i oklippt version är en svårfunnen raritet, eftersom den inte ligger uppe på "playen" och inte finns i någon annan utgåva.

Men på Filmarkivet finns ett avsnitt i oklippt skick. Kvaliteten är inte den bästa, men huvudsaken är att materialet är i helhet :)

https://www.filmarkivet.se/movies/kalles-klattertrad-att-vara-sjuk/
Kan det möjligtvis vara Pan Vision som ligger bakom DVD utgåvan? Bara en gissning från mig

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 19:31:54Kan det möjligtvis vara Pan Vision som ligger bakom DVD utgåvan? Bara en gissning från mig
Nej, denna gång är det inte Pan Vision som gjort något. Det är nämligen Sandrews Metronome som ligger bakom utgåvan. Sandrews var ju ett filmbolag, men om de ägnar sig åt DVD-distribution idag vet jag dessvärre inte. Däremot får man ju eksem av att ett seriöst bolag kan producera en oseriös DVD-utgåva.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 19:41:03Nej, denna gång är det inte Pan Vision som gjort något. Det är nämligen Sandrews Metronome som ligger bakom utgåvan. Sandrews var ju ett filmbolag, men om de ägnar sig åt DVD-distribution idag vet jag dessvärre inte. Däremot får man ju eksem av att ett seriöst bolag kan producera en oseriös DVD-utgåva.
Monsieur vore mindre förvånad om Pan Vision låg bakom DVD utgåvan

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 19:41:03Nej, denna gång är det inte Pan Vision som gjort något. Det är nämligen Sandrews Metronome som ligger bakom utgåvan. Sandrews var ju ett filmbolag, men om de ägnar sig åt DVD-distribution idag vet jag dessvärre inte. Däremot får man ju eksem av att ett seriöst bolag kan producera en oseriös DVD-utgåva.
Jodå, Sandrew Metronome finns kvar än idag - men de slutade ge ut biofilmer 2011, och håller nuförtiden bara på med DVD/Blu-Ray och digitala hyr- och köpfilmer. Deras svenska filial lades ned för flertalet år sedan, och nuförtiden sköts hela verksamheten för Norden från huvudkontoret i Köpenhamn - och deras lite äldre svenska filmer har SF Studios (Svensk Filmindustri) köpt upp rättigheterna till.

Det är inte alls säkert att det är Sandrew Metronomes fel, utan det är mycket möjligt att de fått in serien i det skicket och därmed inte kunnat göra någonting. Trots allt är det ju inte de som äger rättigheterna till serien från första början, så att de har kunnat själva bestämma över allt.