Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Det är nog ingen större överraskning vid det här laget att TV-serien Kalles klätterträd (1975-1976) klipptes sönder när den gavs ut på hemvideo. Så gott som samtliga inledningar och eftertexter togs bort och dessutom kastades ordningen på avsnitten om.

På grund av detta är därför serien i oklippt version är en svårfunnen raritet, eftersom den inte ligger uppe på "playen" och inte finns i någon annan utgåva.

Men på Filmarkivet finns ett avsnitt i oklippt skick. Kvaliteten är inte den bästa, men huvudsaken är att materialet är i helhet :)

https://www.filmarkivet.se/movies/kalles-klattertrad-att-vara-sjuk/

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  6 mars 2026 kl. 19:07:28Det är nog ingen större överraskning vid det här laget att TV-serien Kalles klätterträd (1975-1976) klipptes sönder när den gavs ut på hemvideo. Så gott som samtliga inledningar och eftertexter togs bort och dessutom kastades ordningen på avsnitten om.

På grund av detta är därför serien i oklippt version är en svårfunnen raritet, eftersom den inte ligger uppe på "playen" och inte finns i någon annan utgåva.

Men på Filmarkivet finns ett avsnitt i oklippt skick. Kvaliteten är inte den bästa, men huvudsaken är att materialet är i helhet :)

https://www.filmarkivet.se/movies/kalles-klattertrad-att-vara-sjuk/
Kan det möjligtvis vara Pan Vision som ligger bakom DVD utgåvan? Bara en gissning från mig

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  6 mars 2026 kl. 19:31:54Kan det möjligtvis vara Pan Vision som ligger bakom DVD utgåvan? Bara en gissning från mig
Nej, denna gång är det inte Pan Vision som gjort något. Det är nämligen Sandrews Metronome som ligger bakom utgåvan. Sandrews var ju ett filmbolag, men om de ägnar sig åt DVD-distribution idag vet jag dessvärre inte. Däremot får man ju eksem av att ett seriöst bolag kan producera en oseriös DVD-utgåva.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  6 mars 2026 kl. 19:41:03Nej, denna gång är det inte Pan Vision som gjort något. Det är nämligen Sandrews Metronome som ligger bakom utgåvan. Sandrews var ju ett filmbolag, men om de ägnar sig åt DVD-distribution idag vet jag dessvärre inte. Däremot får man ju eksem av att ett seriöst bolag kan producera en oseriös DVD-utgåva.
Monsieur vore mindre förvånad om Pan Vision låg bakom DVD utgåvan

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  6 mars 2026 kl. 19:41:03Nej, denna gång är det inte Pan Vision som gjort något. Det är nämligen Sandrews Metronome som ligger bakom utgåvan. Sandrews var ju ett filmbolag, men om de ägnar sig åt DVD-distribution idag vet jag dessvärre inte. Däremot får man ju eksem av att ett seriöst bolag kan producera en oseriös DVD-utgåva.
Jodå, Sandrew Metronome finns kvar än idag - men de slutade ge ut biofilmer 2011, och håller nuförtiden bara på med DVD/Blu-Ray och digitala hyr- och köpfilmer. Deras svenska filial lades ned för flertalet år sedan, och nuförtiden sköts hela verksamheten för Norden från huvudkontoret i Köpenhamn - och deras lite äldre svenska filmer har SF Studios (Svensk Filmindustri) köpt upp rättigheterna till.

Det är inte alls säkert att det är Sandrew Metronomes fel, utan det är mycket möjligt att de fått in serien i det skicket och därmed inte kunnat göra någonting. Trots allt är det ju inte de som äger rättigheterna till serien från första början, så att de har kunnat själva bestämma över allt.

Monsieur Hulot

Oavsett vem som gjort DVD-utgåvan av Kalles klätterträd känns den oseriöst framställd:

1. Att klippa bort inledningar och eftertexter för att distributören tycker att det känns tjatigt (vilket förmodligen är deras argument) är en dålig ursäkt till att klippa sönder en serie. Tänk om originalbanden försvinner och SVT vill visa serien på nytt, hur i hela friden ska det gå till när den enda version som är en förstörd version?

2. Vad är motiveringen till att kasta om ordningen på avsnitten? Det finns hur många källor som helst visar vilket avsnitt som ska komma i rätt ordning, så där är det inte svårt att kolla upp rätt avsnittsordning. Det är tvärtom mycket enkelt.

3. Under DVD-produktionens barndom var det ganska vanligt att man rippade VHS-utgåvor av filmerna/serierna rakt av, istället för att komma på något nytt. Många av SVTs serier (som ofta var sönderklippta) var direktkopierade VHS-utgåvor, vilket ledde till att bild- och ljudkvaliteten ofta var av bristande skick. Allt från färgblödningar till lågt ljud så att man fick dra upp volymen väldigt mycket.

När man inte kollar upp vilka avsnitt som kommer i rätt ordning och framförallt inte har några befogade argument till att klippa om materialet är man uppenbarligen inte intresserad av att göra en seriös DVD-utgåva.

Det enda vi i nuläget kan göra är att hålla tummarna för att det en dag ska komma en seriös utgåva, men det lär nog dröja :-\  

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  7 mars 2026 kl. 10:01:02Oavsett vem som gjort DVD-utgåvan av Kalles klätterträd känns den oseriöst framställd:

1. Att klippa bort inledningar och eftertexter för att distributören tycker att det känns tjatigt (vilket förmodligen är deras argument) är en dålig ursäkt till att klippa sönder en serie. Tänk om originalbanden försvinner och SVT vill visa serien på nytt, hur i hela friden ska det gå till när den enda version som är en förstörd version?

2. Vad är motiveringen till att kasta om ordningen på avsnitten? Det finns hur många källor som helst visar vilket avsnitt som ska komma i rätt ordning, så där är det inte svårt att kolla upp rätt avsnittsordning. Det är tvärtom mycket enkelt.

3. Under DVD-produktionens barndom var det ganska vanligt att man rippade VHS-utgåvor av filmerna/serierna rakt av, istället för att komma på något nytt. Många av SVTs serier (som ofta var sönderklippta) var direktkopierade VHS-utgåvor, vilket ledde till att bild- och ljudkvaliteten ofta var av bristande skick. Allt från färgblödningar till lågt ljud så att man fick dra upp volymen väldigt mycket.

När man inte kollar upp vilka avsnitt som kommer i rätt ordning och framförallt inte har några befogade argument till att klippa om materialet är man uppenbarligen inte intresserad av att göra en seriös DVD-utgåva.

Det enda vi i nuläget kan göra är att hålla tummarna för att det en dag ska komma en seriös utgåva, men det lär nog dröja :-\ 
Den andra anledningen är mest könstig, tror att ingen fattar något av det

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  7 mars 2026 kl. 11:03:59Den andra anledningen är mest könstig, tror att ingen fattar något av det
Hm, menar du hur jag har skrivit eller är det scenariot som är konstigt?

Oavsett vad är det mycket tråkigt att en älskad (och dessutom prisbelönad) serie kan behandlas på detta sätt :-\

Monsieur Hulot

Nu har ju vi haft så mycket diskussion om Kalles klätterträd (1975-1976) och Farbrorn som inte vill va stor (1979) så att det till slut uppstått upp en fråga:

Vilken av dessa serier skulle vara intressantast/roligast att se i oklippt originalversion? Vad tycker ni?

Själv tycker jag att bägge serierna skulle roliga att få uppleva på nytt!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  7 mars 2026 kl. 14:56:37Nu har ju vi haft så mycket diskussion om Kalles klätterträd (1975-1976) och Farbrorn som inte vill va stor (1979) så att det till slut uppstått upp en fråga:

Vilken av dessa serier skulle vara intressantast/roligast att se i oklippt originalversion? Vad tycker ni?

Själv tycker jag att bägge serierna skulle roliga att få uppleva på nytt!
Kalles Klätteträd kan jag inte säga något om så det blir Farbrorn Som Inte Vill Va Stor för mig även om avsnittet jag såg nästan var helt originellt

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  7 mars 2026 kl. 15:01:42Kalles Klätteträd kan jag inte säga något om så det blir Farbrorn Som Inte Vill Va Stor för mig även om avsnittet jag såg nästan var helt originellt
Ska bli spännande om vad du tycker om resten av serien! :)

Monsieur Hulot

Den dagen lär nog aldrig komma, men tänk om det en dag skulle komma en DVD-box med namnet SVT-rariteter (som då förstås innehåller svårfunna/ovanliga serier), då kommer ett par frågor:

1. Vilka serier skulle ni vilja ha i en sådan box?

2. Hur skulle er framsida se ut på boxen?

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  7 mars 2026 kl. 17:44:05Den dagen lär nog aldrig komma, men tänk om det en dag skulle komma en DVD-box med namnet SVT-rariteter (som då förstås innehåller svårfunna/ovanliga serier), då kommer ett par frågor:

Kan vara en fråga för Konstgjorda bilder

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  7 mars 2026 kl. 17:44:05Den dagen lär nog aldrig komma, men tänk om det en dag skulle komma en DVD-box med namnet SVT-rariteter (som då förstås innehåller svårfunna/ovanliga serier), då kommer ett par frågor:

Jag hade gärna sett säsong 1 och 2 av Hjältar och monster på himlavalvet från Sveriges Radio. Om ni lyssnat på Dubbens hjältar vill jag minnas att Irene Lindh benämnde det som bra radioteater i avsnittet.

Säsong 3 har getts ut på MC/CD och jag hade gärna sett att man gjort omslagen i samma stil. Kanske med annan bakgrundsfärg än blå för att lätt kunna kunna hitta rätt säsong och gärna i en box med säsong 3 (då CD-skivorna gavs ut 2001 och idag kan vara svåra att hitta).

CD 1
CD 2
CD 3

Varför SR och inte SVT kanske någon undrar. Därför att radio känns lite bortglömt idag och för att Öppet arkiv skulle kunna lägga upp mycket mer (om de ville). För SVT-rariteter tror jag att det behöver kliva in någon kunnig utgivare som är beredd att ge ut det.

Ironiskt nog finns säsong 1 och 2 på NRK radio (på norska då). Men de har samma avsnittstitlar som de svenska när jag kollat mot SMDB.

https://radio.nrk.no/serie/stjernene-forteller-serie-1

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet  7 mars 2026 kl. 21:21:43Jag hade gärna sett säsong 1 och 2 av Hjältar och monster på himlavalvet från Sveriges Radio. Om ni lyssnat på Dubbens hjältar vill jag minnas att Irene Lindh benämnde det som bra radioteater i avsnittet.

Säsong 3 har getts ut på MC/CD och jag hade gärna sett att man gjort omslagen i samma stil. Kanske med annan bakgrundsfärg än blå för att lätt kunna kunna hitta rätt säsong och gärna i en box med säsong 3 (då CD-skivorna gavs ut 2001 och idag kan vara svåra att hitta).

CD 1
CD 2
CD 3

Varför SR och inte SVT kanske någon undrar. Därför att radio känns lite bortglömt idag och för att Öppet arkiv skulle kunna lägga upp mycket mer (om de ville). För SVT-rariteter tror jag att det behöver kliva in någon kunnig utgivare som är beredd att ge ut det.

Ironiskt nog finns säsong 1 och 2 på NRK radio (på norska då). Men de har samma avsnittstitlar som de svenska när jag kollat mot SMDB.

https://radio.nrk.no/serie/stjernene-forteller-serie-1
Kul att du uppmärksammar radioprogram! :) Det är inte många som gör.

Radioprogram skulle i så fall kunna ligga som bonusmaterial.