Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 13 mars 2026 kl. 14:28:51På tal om Kalles klätterträd som vi pratat om de senaste dagarna, det är nog ingen större överraskning att den visats i flera länder och dubbats till flera språk. Jag hittade en version på franska (från Kanada), i detta fall en video med tre avsnitt.

Enligt uppladdaren är detta en "remastrad" version. Problemet med denna "remastering" är att bilden är AI-uppskalad och ser ganska onaturlig ut. I mitt tycke ser det ut som en vattenmålning som är på väg att smälta. Så om en rekonstruktion av oklippta avsnitt (på svenska) sker föreslår jag att undvika AI-uppskalning.

https://www.youtube.com/watch?v=Qx9Iw9Ja_0o
Farbrorn Som Inte Vill Va Stor sändes också i flera länder, däremot såg jag inte ett ord om dubbning. Videon jag såg med titeln Robert 1 var i alla fall på originalspråket

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 13 mars 2026 kl. 15:02:02Farbrorn Som Inte Vill Va Stor sändes också i flera länder, däremot såg jag inte ett ord om dubbning. Videon jag såg med titeln Robert 1 var i alla fall på originalspråket
Den har också dubbats till franska (även den dubbningen från Kanada). Det är samma uppladdare som lagt upp Kalles klätterträd på franska, även här med AI-uppskalad bild.

Återigen ser bilden ut som en vattenmålning som smält. Eller vad tycker du (MOA) om detta? Är det en naturlig uppskalning?

https://www.youtube.com/watch?v=xVsO2bc-MCc

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 13 mars 2026 kl. 14:28:51På tal om Kalles klätterträd som vi pratat om de senaste dagarna, det är nog ingen större överraskning att den visats i flera länder och dubbats till flera språk. Jag hittade en version på franska (från Kanada), i detta fall en video med tre avsnitt.

Enligt uppladdaren är detta en "remastrad" version. Problemet med denna "remastering" är att bilden är AI-uppskalad och ser ganska onaturlig ut. I mitt tycke ser det ut som en vattenmålning som är på väg att smälta. Så om en rekonstruktion av oklippta avsnitt (på svenska) sker föreslår jag att undvika AI-uppskalning.
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 13 mars 2026 kl. 16:53:44Den har också dubbats till franska (även den dubbningen från Kanada). Det är samma uppladdare som lagt upp Kalles klätterträd på franska, även här med AI-uppskalad bild.

Återigen ser bilden ut som en vattenmålning som smält. Eller vad tycker du (MOA) om detta? Är det en naturlig uppskalning?
Om det är just AI-uppskalning låter jag vara osagt - jag tycker snarare att det ser ut som ett alldeles för aggressivt brusreduceringsfilter, och det har ju förekommit i decennier innan AI blev vanligt förekommande. Med tanke på de blödande färgerna skulle jag nästan gissa att det är VHS-bild som har uppskalats till HD och därefter brutalt brusreducerats, och det är ju sällan en lysande idé... :(

Båda dina exempel påminner väldigt mycket om Blu-Ray-utgåvan av Svärdet i stenen, om än kanske inte riktigt lika illa, och det var ju knappast någon AI inblandad där; "bara" traditionell uppskalning med en tokaggressiv digital brusreducering där någon verkar i blindo ha ställt in på sinnessjukt aggressiva värden...

Ungefär som om jag skulle leka med AviSynth-filter och i blindo hitta på godtyckliga värden, utan att bry mig om att kolla resultatet...

Tvärtom skulle jag nog vilja hävda att vettig fungerande AI-uppskalning knappast skulle bli så illa, åtminstone så länge bildkällan är någorlunda okej.

Men AI har ju ärligt talat blivit lite av ett modeord just nu, som kan betyda allt eller inget. En del som numera godtyckligt i folkmun kallas för AI är samma teknik som har funnits sedan 1990-talet, men som då vanligtvis inte kallades för AI.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 01:26:10Om det är just AI-uppskalning låter jag vara osagt - jag tycker snarare att det ser ut som ett alldeles för aggressivt brusreduceringsfilter, och det har ju förekommit i decennier innan AI blev vanligt förekommande. Med tanke på de blödande färgerna skulle jag nästan gissa att det är VHS-bild som har uppskalats till HD och därefter brutalt brusreducerats, och det är ju sällan en lysande idé... :(

Båda dina exempel påminner väldigt mycket om Blu-Ray-utgåvan av Svärdet i stenen, om än kanske inte riktigt lika illa, och det var ju knappast någon AI inblandad där; "bara" traditionell uppskalning med en tokaggressiv digital brusreducering där någon verkar i blindo ha ställt in på sinnessjukt aggressiva värden...

Ungefär som om jag skulle leka med AviSynth-filter och i blindo hitta på godtyckliga värden, utan att bry mig om att kolla resultatet...

Tvärtom skulle jag nog vilja hävda att vettig fungerande AI-uppskalning knappast skulle bli så illa, åtminstone så länge bildkällan är någorlunda okej.

Men AI har ju ärligt talat blivit lite av ett modeord just nu, som kan betyda allt eller inget. En del som numera godtyckligt i folkmun kallas för AI är samma teknik som har funnits sedan 1990-talet, men som då vanligtvis inte kallades för AI.
Videoklippen utgår från DVD-utgåvorna av Kalles klätterträd och Farbrorn som inte vill va stor, som i sin tur är direktkopierade från de tidigare VHS-utgåvorna. Jag håller verkligen med om att bilden är urusel.

När vi (förhoppningsvis) återskapar originalversioner av Kalle respektive Farbrorn är det bäst att inte uppskala bilden, åtminstone på det sätt som skett här. Den sistnämnda skulle vi kunna använda oss av material från SF Anytime, med den tidigare får vi nog tyvärr använda oss av DVD-material.

Jag är medveten om att jag konstaterat det förut, men DVD-produktionen av båda serierna (särskilt Kalle) är verkligen jättedåliga.

(Och ja, jag tycker också att Blu-Ray-versionen av Svärdet i stenen (1963) är avskyvärd)

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg här är en video som bygger på (den ökända) DVD-utgåvan. Vad tycker du?

https://www.youtube.com/watch?v=wpw-FpNRDPk

Monsieur Hulot

Här är avsnitt 5 (och inte 11!) av Kalles klätterträd som heter Att ha födelsedag. Vid 6:46 dyker en rand upp i bilden, som spontant ser ut som en bandskada. Exakt denna rand dyker upp vid exakt denna bit på VHS-utgåvan där man rippat av serien ifrån.

Redan på VHS-utgåvan har man alltså använt trasiga kopior avsnitten (i alla fall denna del). Ännu en gång är det tydligt att Sandrews inte brytt sig om att göra en seriös hemvideo-utgåva.

https://www.youtube.com/watch?v=kntXGwQw5f8

Avsnittet är med i POJ Klassiska Barnfilmer och finns på SF Anytime. Där ska avsnittet vara restaurerat och då förutsätter jag att denna rand inte finns med.

@Anders M Olsson du är ju bra på tekniska anmärkningar på analog film (som svartsladd, fetpenna osv.), vad kallas randen i videon för? Är det skada på bandet?