Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 15 juli 2026 kl. 19:55:01Nu har jag sett alla avsnitt Kalles klätterträd - helt oklippta och i rätt avsnittsordning. Och jag måste säga att serien är fortfarande mycket rolig och mysig!

En sak jag också tycker är väldigt kul är att det i textningen ibland står "rotvälska" när karaktärerna pratar! ;D
Riktigt ord eller något som undertexterna inte kan uppfatta?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 15 juli 2026 kl. 20:02:21Riktigt ord eller något som undertexterna inte kan uppfatta?
Rotvälska är en benämning på obegripligt språk eller dialekt. I detta fall är det ju ett hittepå-språk som karaktärerna talad på, och då tycker jag att ordet rotvälska passar perfekt i textningen. Dels för att det är rotvälska, men också för att det är ett roligt ord! ;D

Monsieur Hulot

Cozmoz är också ett program jag är ganska nyfiken på.

Det är ju då Ola Ström och Per Dunsö som ligger bakom programmet, som handlade om rymden. Jag vet inte så noga, eftersom serien bara visats en gång; hösten 1989.

Klipp har givits ut på DVD och låg uppe på "playen" 2023. Sedan dess har den varit frånvarande.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 16 juli 2026 kl. 15:54:10Cozmoz är också ett program jag är ganska nyfiken på.

Det är ju då Ola Ström och Per Dunsö som ligger bakom programmet, som handlade om rymden. Jag vet inte så noga, eftersom serien bara visats en gång; hösten 1989.

Klipp har givits ut på DVD och låg uppe på "playen" 2023. Sedan dess har den varit frånvarande.
Inte hela avsnitt? Ett annat program som blivit styvmoderligt behandlat, såg Monsieur avsnitt på SVT medans det låg uppe där?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 16 juli 2026 kl. 16:01:43Inte hela avsnitt? Ett annat program som blivit styvmoderligt behandlat, såg Monsieur avsnitt på SVT medans det låg uppe där?
Nej, tyvärr inte. Däremot har jag sett klippen som finns på DVD. Av det lilla jag sett tycker jag att det verkar vara en rolig serie! :)

Ja, en serie som inte lär plockas fram på länge, i alla fall inte imorgon. :-\ Men det är ju ingenting jämfört med Dörren (1982), som helt saknas på DVD, aldrig plockats fram på " är "playen" osv.

MOA

Hittade precis ett till program som jag tror kan passa bra här, Hopp & Galopp sändes på SVT 2018. Det var ändå 8 år sedan nu(Store Kraid vad tiden flyger iväg)känns som att det inte sänts sedan dess. Rätt eller fel?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 17 juli 2026 kl. 11:10:57Hittade precis ett till program som jag tror kan passa bra här, Hopp & Galopp sändes på SVT 2018. Det var ändå 8 år sedan nu(Store Kraid vad tiden flyger iväg)känns som att det inte sänts sedan dess. Rätt eller fel?
Bra fråga, har själv inte sett programmet så jag kan inte uttrycka mig :(

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet 17 juli 2026 kl. 11:10:57Hittade precis ett till program som jag tror kan passa bra här, Hopp & Galopp sändes på SVT 2018. Det var ändå 8 år sedan nu(Store Kraid vad tiden flyger iväg)känns som att det inte sänts sedan dess. Rätt eller fel?
Den finns på SVT Play så långt ifrån raritet

https://www.svtplay.se/hopp-och-galopp

Anders M Olsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 16 juli 2026 kl. 21:05:18Ja, en serie som inte lär plockas fram på länge, i alla fall inte imorgon. :-\
Eftersom det nu är "imorgon" har jag plockat fram serien (alltså Cozmoz). Då återstår bara att hitta någon som kan lägga upp serien på Archive. @Daniel Hofverberg ?

Det är åtta halvtimmes-avsnitt, tyvärr utan textning. Mina filer är datummärkta 2014, så det måste ha varit då jag tankade hem dem. Jag vet inte om de saknade text då, eller jag bara missade att ladda hem texterna.

En lustig detalj är att Helena Seger (Zlatans sambo) medverkar. Hon gör rollfiguren Annika.

MOA

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 juli 2026 kl. 18:50:47Eftersom det nu är "imorgon" har jag plockat fram serien (alltså Cozmoz). Då återstår bara att hitta någon som kan lägga upp serien på Archive. @Daniel Hofverberg ?

Det är åtta halvtimmes-avsnitt, tyvärr utan textning. Mina filer är datummärkta 2014, så det måste ha varit då jag tankade hem dem. Jag vet inte om de saknade text då, eller jag bara missade att ladda hem texterna.

En lustig detalj är att Helena Seger (Zlatans sambo) medverkar. Hon gör rollfiguren Annika.
Jag kan självklart lägga upp på Archive, om du kan skicka över filerna till mig. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juli 2026 kl. 21:41:29Jag kan självklart lägga upp på Archive, om du kan skicka över filerna till mig. :)
Ok, de är skickade!

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 17 juli 2026 kl. 20:31:36Ursäkta för min okunskap
Det är lätt att missta någon gång, du har inte gjort något fel! ;)

Monsieur Hulot

@Anders M Olsson vad i all sin dar är det jag läst nu? Vet du om serien låg uppe något mer på "playen" innan 2023?

Oavsett vad är det hur kul som helst att vi inom en framtid kommer få stifta bekantskap med en till raritet! :D Serien har varit helt frånvarande sedan premiären 1989 (om man då inte räknar de små klipp som finns på DVD).

@Daniel Hofverberg kommer det, som i Kalles klätterträd, finnas valbar textning här också då?

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 17 juli 2026 kl. 23:00:54Det är lätt att missta någon gång, du har inte gjort något fel! ;)
Monsieur är bäst igen, värre saker kan hända. Nästa gång hittar jag nog något som är rätt