Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dubbningshemsidan uppgraderar till modern teckentabell

Startat av Daniel Hofverberg, 28 augusti 2025 kl. 01:25:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag lade märke till det här längst ner på sidan med alla creditslistorna, är det här en rest från när teckentabellerna byttes ut?
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 28 september 2025 kl. 23:46:17Jag lade märke till det här längst ner på sidan med alla creditslistorna, är det här en rest från när teckentabellerna byttes ut?
Det hade jag helt missat, bra att du upptäckte det. :)

Ja, tydligen hade jag varit så fokuserad på min kod, så att jag helt glömt bort själva servern - och hade inte en tanke på att byta ut standardteckentabellen på själva Linux-servern; som fortfarande var inställd på ISO-8859-1 istället för UTF-8. Och just funktioner för datum är beroende av interna funktioner i Linux, varför det inte spelar någon roll vad sidan eller PHP är inställd på just där...

Klantigt av mig att inte tänka på det, men nu har jag i alla fall bytt teckentabell i Linux, och det ser ut att visas korrekt på den där sidan. Det kan dock finnas andra liknande problem på andra sidor, inte minst ställen som anger datum, så håll ögonen öppna om du ser något liknande någon annanstans. :)

Tills du eller någon annan hittar fler liknande ställen fokuserar jag nu på att få den nya avdelningen att bli klar och buggfri, som jag av datumtekniska skäl hoppas kunna släppa på onsdag. :)

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 september 2025 kl. 12:52:50Allt ser bra ut! :)
Hoppas du tycker det om den nya avdelningen också, som jag febrilt jobbar med att försöka få färdig. :)

Daniel Hofverberg

Tyvärr strular fortfarande den nya avdelningen, som inte var fullt så enkelt som jag först trodde; så det ser tyvärr inte ut som att jag kommer kunna publicera avdelningen under onsdagen (1 oktober) som tidigare utlovat. :(

Men jag jobbar på saken och försöker få ut avdelningen så fort som möjligt - förhoppningsvis under torsdagen, då det finns en anledning till att jag helst ville lansera avdelningen den första i månaden...

Daniel Hofverberg

Nu tror jag äntligen att allt fungerar med den utlovade nya avdelningen, och det återstår bara lite finslipning och designputs. Min ambition är nu att kunna lansera avdelningen ikväll, eller senast på lördag. :)
(Imorgon ska jag nämligen på teater, varför det inte är så troligt att jag kommer hinna få klart någonting då...)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 oktober 2025 kl. 11:22:30Nu tror jag äntligen att allt fungerar med den utlovade nya avdelningen, och det återstår bara lite finslipning och designputs. Min ambition är nu att kunna lansera avdelningen ikväll, eller senast på lördag. :)
(Imorgon ska jag nämligen på teater, varför det inte är så troligt att jag kommer hinna få klart någonting då...)
Tack ska bli jätte kul med den isländska avdelningen.

Göran

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 oktober 2025 kl. 12:08:55Tack ska bli jätte kul med den isländska avdelningen.
Vem har sagt något om isländsk avdelning? Det skulle ju vara en hemlig 

DingoPictures2005

Citat från: Göran skrivet  2 oktober 2025 kl. 13:42:37Vem har sagt något om isländsk avdelning? Det skulle ju vara en hemlig
Ojj, visste inte att det var hemligt.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 oktober 2025 kl. 12:08:55Tack ska bli jätte kul med den isländska avdelningen.
Den isländska avdelningen kommer inte nu, utan blir en senare fråga - där krävs fortfarande en del kodning för att du ska kunna få tillgång att ladda upp creditlistor, och se över säkerheten kring det. Plus då att få översatt en del nödvändiga texter som behövs. Men det är absolut fortfarande min tanke att skapa en isländsk avdelning, som du ska få "basa över" (som tidigare utlovat); men det blir som sagt inte riktigt än utan är nog några veckor bort än. :)

Citat från: Göran skrivet  2 oktober 2025 kl. 13:42:37Vem har sagt något om isländsk avdelning? Det skulle ju vara en hemlig
Jag har tidigare kommit överens med @DingoPictures2005 om att hen ska få ansvara för en isländsk creditavdelning, så att hen själv ska få sammanställa och ladda upp creditlistor - detta då min tid helt enkelt inte räcker till för att jag ska göra det, och isländska ärligt talat är ganska lågt prioriterat för min del.

Men det är som sagt inte den som kommer nu, utan Isländska röster och credits (vad det nu kan tänkas heta på isländska...?) kommer när jag kodat allt klart och när @DingoPictures2005 laddat upp tillräckligt många creditlistor för att det ska kännas värdigt att lägga ut. Det är upp till honom/henne att avgöra. :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 oktober 2025 kl. 14:51:30Den isländska avdelningen kommer inte nu, utan blir en senare fråga - där krävs fortfarande en del kodning för att du ska kunna få tillgång att ladda upp creditlistor, och se över säkerheten kring det. Plus då att få översatt en del nödvändiga texter som behövs. Men det är absolut fortfarande min tanke att skapa en isländsk avdelning, som du ska få "basa över" (som tidigare utlovat); men det blir som sagt inte riktigt än utan är nog några veckor bort än. :)
Jag har tidigare kommit överens med @DingoPictures2005 om att hen ska få ansvara för en isländsk creditavdelning, så att hen själv ska få sammanställa och ladda upp creditlistor - detta då min tid helt enkelt inte räcker till för att jag ska göra det, och isländska ärligt talat är ganska lågt prioriterat för min del.

Men det är som sagt inte den som kommer nu, utan Isländska röster och credits (vad det nu kan tänkas heta på isländska...?) kommer när jag kodat allt klart och när @DingoPictures2005 laddat upp tillräckligt många creditlistor för att det ska kännas värdigt att lägga ut. Det är upp till honom/henne att avgöra. :)
Är väldigt nyfiken, ska bli väldigt intressant och se vad den nya avdelningen kan vara för något. :)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 oktober 2025 kl. 14:51:30Den isländska avdelningen kommer inte nu, utan blir en senare fråga - där krävs fortfarande en del kodning för att du ska kunna få tillgång att ladda upp creditlistor, och se över säkerheten kring det. Plus då att få översatt en del nödvändiga texter som behövs. Men det är absolut fortfarande min tanke att skapa en isländsk avdelning, som du ska få "basa över" (som tidigare utlovat); men det blir som sagt inte riktigt än utan är nog några veckor bort än. :)
För mig så skulle det också funka att jag skickar dig rollistorna och att du lägger ut dem  :) .
Lite som vi gjort med svenska rollistor jag har bidragit med.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 oktober 2025 kl. 19:40:24För mig så skulle det också funka att jag skickar dig rollistorna och att du lägger ut dem  :) .
Lite som vi gjort med svenska rollistor jag har bidragit med.
Absolut, det kan också fungera - men då måste du sammanställa och skriva ihop creditlistorna som textfiler i rätt format, då jag inte har tid att börja skriva av och formatera om dessa. Det innebär textfiler där den första raden innehåller den isländska titeln, den andra raden originaltiteln inom parentes (om det inte är samma som den isländska) och den andra/tredje raden "Credits för isländsk version" på isländska.

Jag bifogar en av mina interna svenska textfiler, så att du kan se upplägget och se vad som ligger i textfilerna och vad som lagras på annat håll:
rod-fisk-bla-fisk.txt

Observera att kolumnerna (exempelvis avståndet mellan rollfigurens och skådespelarens namn) måste vara i form av en eller flera tabbar (Tab-tangenten); inte upprepade mellanslag. Det beror på att min ambition är att framöver åstadkomma ett slags IMDb-liknande upplägg, där man ska kunna klicka på skådespelare för att se vad de annars medverkat i; och ska det vara möjligt måste alla creditlistor oavsett språk följa ungefär samma mall för att det ska gå att programmatiskt lista ut vad som faktiskt är egennamn på listorna. :)

De färdiga textfilerna måste sparas som UTF-8 utan BOM - det är viktigt då BOM:en saboterar allt.

Till sist måste textfilerna döpas till URL-vänliga namn, vilket innebär inga lokala specialtecken eller mellanslag; så i princip bara a - z, 0 - 9 och bindestreck. Så förslagsvis den isländska titeln till respektive film eller serie, eller en nedkortad form om titeln är väldigt lång, omvandlat till närmast motsvarande bokstäver i det engelska alfabetet. Så för svenska namn innebär det alltså att Å och Ä blir A och Ö blir O, men hur det isländska alfabetet är upplagt har jag ingen aning om.

Skickar du över textfiler i det formatet tillsammans med isländsk titel, originaltitel och produktionsår; så kan jag lägga upp allt på sajten - då sparar vi lite tid, då jag inte behöver göra något skript så att du kan ladda upp själv. :)

Citat från: TonyTonka skrivet  2 oktober 2025 kl. 18:55:46Är väldigt nyfiken, ska bli väldigt intressant och se vad den nya avdelningen kan vara för något. :)
Det märker du snart, men jag hoppas och tror att du ska uppskatta den. Tyvärr har det strulat lite för mig idag, så jag kommer inte hinna få ut den ikväll/natt, så jag hoppas att jag hinner färdigställa och publicera avdelningen när jag kommer hem från teatern fredag kväll - annars blir det troligtvis på lördag. :)

(Tyvärr är tiden begränsad på vardagar, då jag ju också har mitt ordinarie arbete att tänka på - plus att jag inte kan sitta för länge vid datorn på grund av värk i fingrarna efter att jag krossade ett par fingrar i en olycka för ett antal år sedan...)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 oktober 2025 kl. 01:10:05Absolut, det kan också fungera - men då måste du sammanställa och skriva ihop creditlistorna som textfiler i rätt format, då jag inte har tid att börja skriva av och formatera om dessa. Det innebär textfiler där den första raden innehåller den isländska titeln, den andra raden originaltiteln inom parentes (om det inte är samma som den isländska) och den andra/tredje raden "Credits för isländsk version" på isländska.

Jag bifogar en av mina interna svenska textfiler, så att du kan se upplägget och se vad som ligger i textfilerna och vad som lagras på annat håll:
rod-fisk-bla-fisk.txt

Observera att kolumnerna (exempelvis avståndet mellan rollfigurens och skådespelarens namn) måste vara i form av en eller flera tabbar (Tab-tangenten); inte upprepade mellanslag. Det beror på att min ambition är att framöver åstadkomma ett slags IMDb-liknande upplägg, där man ska kunna klicka på skådespelare för att se vad de annars medverkat i; och ska det vara möjligt måste alla creditlistor oavsett språk följa ungefär samma mall för att det ska gå att programmatiskt lista ut vad som faktiskt är egennamn på listorna. :)

De färdiga textfilerna måste sparas som UTF-8 utan BOM - det är viktigt då BOM:en saboterar allt.

Till sist måste textfilerna döpas till URL-vänliga namn, vilket innebär inga lokala specialtecken eller mellanslag; så i princip bara a - z, 0 - 9 och bindestreck. Så förslagsvis den isländska titeln till respektive film eller serie, eller en nedkortad form om titeln är väldigt lång, omvandlat till närmast motsvarande bokstäver i det engelska alfabetet. Så för svenska namn innebär det alltså att Å och Ä blir A och Ö blir O, men hur det isländska alfabetet är upplagt har jag ingen aning om.

Skickar du över textfiler i det formatet tillsammans med isländsk titel, originaltitel och produktionsår; så kan jag lägga upp allt på sajten - då sparar vi lite tid, då jag inte behöver göra något skript så att du kan ladda upp själv. :)
Det märker du snart, men jag hoppas och tror att du ska uppskatta den. Tyvärr har det strulat lite för mig idag, så jag kommer inte hinna få ut den ikväll/natt, så jag hoppas att jag hinner färdigställa och publicera avdelningen när jag kommer hem från teatern fredag kväll - annars blir det troligtvis på lördag. :)

(Tyvärr är tiden begränsad på vardagar, då jag ju också har mitt ordinarie arbete att tänka på - plus att jag inte kan sitta för länge vid datorn på grund av värk i fingrarna efter att jag krossade ett par fingrar i en olycka för ett antal år sedan...)
Hur går det? :)

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  5 oktober 2025 kl. 21:43:27Hur går det? :)
Det har strulat lite, men jag håller på med de sista finslipningarna nu för den nya avdelningen - om jag inte hittar fler buggar i sista minuten, så hoppas jag kunna lägga ut den nya avdelningen innan jag lägger mig. :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 oktober 2025 kl. 23:26:32Det har strulat lite, men jag håller på med de sista finslipningarna nu för den nya avdelningen - om jag inte hittar fler buggar i sista minuten, så hoppas jag kunna lägga ut den nya avdelningen innan jag lägger mig. :)
Månadens spel är alltså den nya avdelningen, då förstår jag varför du ville lansera avdelningen den första i månaden. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  6 oktober 2025 kl. 15:25:07Månadens spel är alltså den nya avdelningen, då förstår jag varför du ville lansera avdelningen den första i månaden. :)
Ja, precis. :)

Nu blev det lite försenat, men de goda nyheterna är att nästa månads spel redan är till 80% klart, så att nästa spel bör kunna lanseras den 1 november. Det är ett ännu roligare spel, och ett unikt spel som världen aldrig tidigare skådat...! :)