Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Månadens spel - Helt ny avdelning!

Startat av Daniel Hofverberg, 6 oktober 2025 kl. 01:40:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 oktober 2025 kl. 00:08:07Nu tror jag att jag har fått till det, så att spelplanen utnyttjar så mycket som går av skärmen, men ändå hålla sig till 16:9-format. Åtminstone för mig ser det bra ut i 1920x1080 oavsett skalning, och jag har inte sett några mystiska fenomen med osynliga rutor utanför bild eller liknande; samtidigt som den nyttjar så mycket som går av skärmytan. :)

(Skulle du eller någon annan upptäcka problem i vissa upplösningar, så har jag dock sparat den gamla koden så att jag kan backa tillbaka om det skulle visa sig orsaka buggar med den nya versionen)
Ja, det tycks fungera överallt, men antalet rutor på spelplanen ändrar sig beroende på skalningen. Är det avsiktligt?

Haap

Citat från: Elios skrivet  8 oktober 2025 kl. 01:23:48Kom till tredje banan på första försöket.  ::)
Kom igen, du klarar 12 banor!
Jag tror på dig!

Daniel Hofverberg

Citat från: Haap skrivet 10 oktober 2025 kl. 16:32:46Kom igen, du klarar 12 banor!
Jag tror på dig!
Kunde inte säga det bättre själv. Och kom ihåg att man kan vinna ett fint (nåja...) pris om man klarar hela spelet med alla 12 banor. :)

Med tanke på hur många som efterfrågat en sådan här avdelning måste jag medge att jag blir lite förbryllad att intresset inte varit större - i skrivande stund innehåller topplistan bara 11 resultat, och ännu färre unika personer...

Jag hoppas att intresset ökar framöver.

De goda nyheterna är att nästa månads spel är nästan klart, och det tycker åtminstone jag är mycket roligare än Snake - det är ett riktigt kul spel, som varmt kan rekommenderas. Det är bara lite finslipning av ljudeffekter och layout som återstår, men det allra mesta är klart; och jag har precis spelat igenom det och hittar inte längre några buggar. :)

Däremot har jag just nu lite strul med att skapa en logga till spelet, då AI plötsligt tycks ha tappat förmågan att stava; så hur mycket jag än säger åt den så blir titeln felstavad. :(

Det känns närmast ironiskt att ChatGPT kan programmera nästan ett helt spel på tusentals rader kod nästan helt själv, men kan inte stava rätt till ett enkelt ord i en bild... ;)

Haap

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 oktober 2025 kl. 15:06:18Kunde inte säga det bättre själv. Och kom ihåg att man kan vinna ett fint (nåja...) pris om man klarar hela spelet med alla 12 banor. :)

Med tanke på hur många som efterfrågat en sådan här avdelning måste jag medge att jag blir lite förbryllad att intresset inte varit större - i skrivande stund innehåller topplistan bara 11 resultat, och ännu färre unika personer...

Jag hoppas att intresset ökar framöver.

De goda nyheterna är att nästa månads spel är nästan klart, och det tycker åtminstone jag är mycket roligare än Snake - det är ett riktigt kul spel, som varmt kan rekommenderas. Det är bara lite finslipning av ljudeffekter och layout som återstår, men det allra mesta är klart; och jag har precis spelat igenom det och hittar inte längre några buggar. :)

Däremot har jag just nu lite strul med att skapa en logga till spelet, då AI plötsligt tycks ha tappat förmågan att stava; så hur mycket jag än säger åt den så blir titeln felstavad. :(

Det känns närmast ironiskt att ChatGPT kan programmera nästan ett helt spel på tusentals rader kod nästan helt själv, men kan inte stava rätt till ett enkelt ord i en bild... ;)
Kan nog vara så att de flesta inte ens kanske har lagt märke till tråden här på hemsidan? Många som kanske bara loggar in och kolla hemsidan lite snabbt, vad vet jag haha. :p
Men det kan man lätt ändra på genom att pinna 'Månadens Spel' på startsidan någonstans där det är lite lättare att se den direkt + kanske fetformatera texten och ge den lite effekt (lagom så den inte är störig).
Bra eller dåligt förslag? :)

Vet inte om det bara går att se top 11 på listan, men den verkar har fått in lite nyare namn i alla fall än senast jag kollade.

Daniel Hofverberg

Citat från: Haap skrivet 21 oktober 2025 kl. 18:29:23Kan nog vara så att de flesta inte ens kanske har lagt märke till tråden här på hemsidan? Många som kanske bara loggar in och kolla hemsidan lite snabbt, vad vet jag haha. :p
Men det kan man lätt ändra på genom att pinna 'Månadens Spel' på startsidan någonstans där det är lite lättare att se den direkt + kanske fetformatera texten och ge den lite effekt (lagom så den inte är störig).
Bra eller dåligt förslag? :)

Vet inte om det bara går att se top 11 på listan, men den verkar har fått in lite nyare namn i alla fall än senast jag kollade.
Jag har ju lagt en ny rubrik och lite text på startsidan, tillsammans med en länk till Månadens spel, så jag tycker att det borde vara relativt synligt för de flesta. :)

Men fortfarande bara 12 resultat i spelet, vilket känns väldigt lite. Och du verkar vara den enda som jag tror har klarat hela spelet (eller åtminstone har du kommit till bana 12).

Kom igen, allihopa! Vill ni ha chans att vinna det hemliga priset, så måste ni spela Dubbing Snake innan midnatt i natt; då det blir en ny månad. Kan man tänka sig en roligare sysselsättning så här på Halloween (och Allhelgonaafton)...? :)

Tyvärr strular nästa månads spel lite, plus att jag tvingats lägga ner en del tid på att felsöka prestandaproblemen på Dubbningshemsidan; så att jag därför inte kunnat lägga ner lika mycket tid som planerat. På dator tror jag nu att nästan månads spel äntligen fungerar bra, men inte i mobil - så eventuellt kan jag behöva lägga upp spelet i befintligt skick, och sedan utöka med full mobilfunktionalitet senare.

Det har dock tagit lång tid att få november månads spel klart, och trots att AI (ChatGPT) har hjälpt mig med 80% av arbetet har det ändå tagit runt 20 - 25 timmars manuellt arbete med spelet... Det känns med andra ord inte hållbart i längden, om alla spel ska ta så här lång tid, så om ingen annan kan hjälpa till med spelen är det inte säkert att jag kommer kunna upprätthålla Månadens spel mer än några månader... :(

Men har vi tur är det bara en tillfällighet att just det här spelet var ovanligt komplicerat, så att det kan gå snabbare framöver - åtminstone är januari månads spel klart till 90%, medan däremot december månads spel inte ens är påbörjat än. Ytterligare två spel är klara till runt 70%, men inte färdigställda.

Haap

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 oktober 2025 kl. 11:55:55Jag har ju lagt en ny rubrik och lite text på startsidan, tillsammans med en länk till Månadens spel, så jag tycker att det borde vara relativt synligt för de flesta. :)

Men fortfarande bara 12 resultat i spelet, vilket känns väldigt lite. Och du verkar vara den enda som jag tror har klarat hela spelet (eller åtminstone har du kommit till bana 12).

Kom igen, allihopa! Vill ni ha chans att vinna det hemliga priset, så måste ni spela Dubbing Snake innan midnatt i natt; då det blir en ny månad. Kan man tänka sig en roligare sysselsättning så här på Halloween (och Allhelgonaafton)...? :)

Tyvärr strular nästa månads spel lite, plus att jag tvingats lägga ner en del tid på att felsöka prestandaproblemen på Dubbningshemsidan; så att jag därför inte kunnat lägga ner lika mycket tid som planerat. På dator tror jag nu att nästan månads spel äntligen fungerar bra, men inte i mobil - så eventuellt kan jag behöva lägga upp spelet i befintligt skick, och sedan utöka med full mobilfunktionalitet senare.

Det har dock tagit lång tid att få november månads spel klart, och trots att AI (ChatGPT) har hjälpt mig med 80% av arbetet har det ändå tagit runt 20 - 25 timmars manuellt arbete med spelet... Det känns med andra ord inte hållbart i längden, om alla spel ska ta så här lång tid, så om ingen annan kan hjälpa till med spelen är det inte säkert att jag kommer kunna upprätthålla Månadens spel mer än några månader... :(

Men har vi tur är det bara en tillfällighet att just det här spelet var ovanligt komplicerat, så att det kan gå snabbare framöver - åtminstone är januari månads spel klart till 90%, medan däremot december månads spel inte ens är påbörjat än. Ytterligare två spel är klara till runt 70%, men inte färdigställda.
Jaha du menar den startsidan, jag syftar främst på startsidan här på forumet då jag själv enbart går in direkt till forumet och aldrig till den startsidan du menar, kanske bara är jag som gör så? :p

Tycker forumet känns lite segt nu på morgonen, men bättre än innan i alla fall! Så det går framåt! :)

Daniel Hofverberg

Det har tagit lite längre tid än utlovat, men nu kommer äntligen november månads spel: Blueberry Quest, Dubbningshemsidans eget svar på Super Mario Bros! :)

Här spelar ni ett blåbär, som har muterat och blivit levande (tja, med klimatförändringar är det kanske en reell risk att bär muterar; vad vet jag...?) och nu måste ta sig igenom en massa hinder för att rädda världen från sin onda kusin Kung Blåbär!
(Ja, det är precis lika bisarrt som det låter...!)

Undvik fiender, igelkottar, bin och spikar; och hoppa över hål. Använd piltangenterna och mellanslag för att hoppa, eller använd kontrollerna på skärmen om ni kör på mobil. Grafiken är verkligen inte mycket att hänga i julgranen (som tidigare nämnts är grafik verkligen AI-tjänsternas stora akilleshäl; och oturligt nog även min akilleshäl...), men spelet är riktigt kul och underhållande. :)
https://www.dubbningshemsidan.se/manadens-spel/

Eller direkt till spelet:
https://www.dubbningshemsidan.se/blueberry-quest/

Mycket nöje, och hoppas ni uppskattar det; då det som sagt har tagit många timmars arbete att få till - och detta trots att ChatGPT gjort 80% av arbetet...

Haap

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 november 2025 kl. 14:34:58Det har tagit lite längre tid än utlovat, men nu kommer äntligen november månads spel: Blueberry Quest, Dubbningshemsidans eget svar på Super Mario Bros! :)

Här spelar ni ett blåbär, som har muterat och blivit levande (tja, med klimatförändringar är det kanske en reell risk att bär muterar; vad vet jag...?) och nu måste ta sig igenom en massa hinder för att rädda världen från sin onda kusin Kung Blåbär!
(Ja, det är precis lika bisarrt som det låter...!)

Undvik fiender, igelkottar, bin och spikar; och hoppa över hål. Använd piltangenterna och mellanslag för att hoppa, eller använd kontrollerna på skärmen om ni kör på mobil. Grafiken är verkligen inte mycket att hänga i julgranen (som tidigare nämnts är grafik verkligen AI-tjänsternas stora akilleshäl; och oturligt nog även min akilleshäl...), men spelet är riktigt kul och underhållande. :)
https://www.dubbningshemsidan.se/manadens-spel/

Eller direkt till spelet:

Mycket nöje, och hoppas ni uppskattar det; då det som sagt har tagit många timmars arbete att få till - och detta trots att ChatGPT gjort 80% av arbetet...
Det är bra gjort!
Nu vill jag bara se fler som kämpar sig igenom banorna, bara att gasa!

Daniel Hofverberg

Citat från: Haap skrivet  9 november 2025 kl. 10:55:13Det är bra gjort!
Nu vill jag bara se fler som kämpar sig igenom banorna, bara att gasa!
Tackar, och jag ser också gärna att fler provar spelet - just nu är det bara du, jag och en till som finns med på topplistan; och det är ju löjligt lite. :(

Det är ett så kul och lyckat spel att jag skulle vilja se fler prova det. Grafiken är som sagt inte mycket att hänga i julgranen, men det mesta annat imponerar; om jag nu får säga det själv - och musiken (ledmotivet) på den första banan tycker jag faktiskt är riktigt bra. :)

De goda nyheterna är att december månads spel nu är snart klart, fastän jag bara lagt ner en halvtimme på det än - än återstår en hel del detaljer, men jag har fått fram ett fullt spelbart demo. Det är inte lika omfattande som Blueberry Quest, men ett för årstiden passande spel.