Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

TonyTonka

Citat från: Fantasygold skrivet  1 december 2012 kl. 06:16:45
Såg nu precis det första avsnittet i årets kalender parallellt med den som gick 1996 (som jag kommer göra med alla avsnitt).

[Ytte-pytte spoilers]

Negativt:
1. Tråkiga karaktärer. Än så länge är det ingen man direkt fastnar för och alla var gråa och trista, medan alla var intressanta på sitt sätt direkt i den första kalendern.
2. Det hände liksom ingenting. Det gjorde det iför sig inte i 96'ans version heller i första episoden, men det hände ändå desto mer. Här kollade dem runt, klagade, köpte, klart. I den gamla hann man introducera karaktärerna, komma med ett stort problem, introducera tjuvarna med mera.

Positivt:
1. Underbara skådespelare! Den yngre pojken var en smärre besvikelse, han spelar ungefär lite sämre än Lillan i 96'ans version. Hon som spelar Saga är däremot extremt bra! Jag blev glatt överraskad!
2. Gamla temalåten är kvar. Inget jag direkt bryr mig om, men jag vet några som skulle gått i taket om dem hade fått för sig att byta intro.

Det kommer bli väldigt intressant att få se dessa parallellt med varandra under hela December! Än ger jag inte upp hoppet, det har bara gått en enda dag! ;)

På vilket sätt spelar pojken dåligt? Tycker att han inte är så dålig.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet  5 december 2012 kl. 00:14:33
På vilket sätt spelar pojken dåligt? Tycker att han inte är så dålig.

I första och andra episoden var han halvdan, men han blev bättre sedan.

Lilla My

Denna kalender blir fan bara bättre och bättre!

Storyn flyter på, karaktärerna blir mer intressanta, det händer saker hela tiden och dagens avsnitt... Gah!

Kan säga att Linn Bülow blivit rejält snygg de senaste åren ;)

TonyTonka

Citat från: Fantasygold skrivet  8 december 2012 kl. 13:05:42

Kan säga att Linn Bülow blivit rejält snygg de senaste åren ;)

Håller med  ;)

Kan förresten säga att jag har starka källor på att hela familjen Olsson kommer att vara med, bland annat via tablåer..

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet  8 december 2012 kl. 14:18:16
Håller med  ;)

Kan förresten säga att jag har starka källor på att hela familjen Olsson kommer att vara med, bland annat via tablåer..

Vad underbart det hade varit! :D

Jag för min del skulle nog blivit mest glad om dem visade ett möte med familjen och spökerna igen. Det hade vart riktigt häftigt.

TonyTonka

Vad tror ni koksnöten (i julkalendern) innehåller?  :)

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet  9 december 2012 kl. 16:40:01
Vad tror ni koksnöten (i julkalendern) innehåller?  :)

Piss ;)

Nej men jag vet inte. Mamma föreslog för några avsnitt sedan att det skulle vara en ost. Riktigt jävla gammal ost får ju typ konsistensen av fet juice, och luktar också riktigt förjäkligt. Så, en ost från 1700-talet kanske? ;D

TonyTonka

Nu har Greven börjat synas mer, denna gången med röst av Sven Ahlström som också spelar Jean. Vad tycker ni om årets greve? :)

Lilla My

Jag känner mig jätteelak, men jag skrattade så jag grät åt Peggys död ;D
Korset av mekano-delar var pricken över i!

Citat från: TonyTonka skrivet 11 december 2012 kl. 09:24:26
Nu har Greven börjat synas mer, denna gången med röst av Sven Ahlström som också spelar Jean. Vad tycker ni om årets greve? :)

Jag undrar fortfarande varför det inte är samma person som spelar Greven. Fast han kanske inte ville vara med i för sig.

Jag kan inte uttala mig så mycket ännu, det enda han har gjort är att ha glidit omkring lite ;D Fast det har i alla fall fått mig att skratta.

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet 11 december 2012 kl. 09:24:26

Egentligen samma greve med en annan röst. Undrar varför inte Pierre Lindstedt fick göra rösten? Annars hade det ju varit roligt som jag tidigare har nämnt i tråden ifall Mikael Roupé fick göra rösten. Det hade varit coolt.

Hoppas bara nu att greven är med enda in till slutet. Tycker vissa julkalendrar har lagt ner spänningen för tidigt som till exempel förra Greveholm så slutade spänningen i stort sätt efter de befriat prinsessan och besegrat greven efter typ avsnitt 21.

Samma var det typ med När karusellerna sover, Skägget i brevlådan etc.
Nu så hoppas jag att denna julkalender håller spänningen enda in till slutet. Annars känna det bara så himla tråkigt dem sista avsnitten. Det gillar inte jag.  :-[

Elios

Var det bara jag som höjde lite extra på ögonbrynen den här gången? :o

TonyTonka

Rune Bergman (som spelade Greven 1996) är idagsläget 75 år och kanske inte orkade medverka.

Själv tycker jag att 2012 års version av Greven är helt okej  :)

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet 12 december 2012 kl. 18:50:19
Rune Bergman (som spelade Greven 1996) är idagsläget 75 år och kanske inte orkade medverka.

Jag måste ändå säga att jag tycker inte att 2012 års version av Greven ser så läskig ut.
Ändå känns det ju inte alls som någon slump att kapseln eller ''kokosnöten'' som man trodde det var helt plötsligt faller på skelettet och att man helt plötsligt ska ta pulvret och laga skelettet. Hoppas jag inte avslöjade för mycket nu.

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet 12 december 2012 kl. 18:50:19

Läste igenom intervjuen som rådde för någon dag sedan där det faktiskt var någon som frågade varför Rune inte var Greven i år. Dem svarade något i stil med att Greven är förändrad (eftersom han är hälften skolskelett, hälften Greve) och att det hade något att göra med saken. Dem skrev också något i stil med "vänta och se" och är väldigt hemlighetsfulla med framtida episoder (vilket jag tycker om), så vem vet vad som händer.

Jag är därav väldigt nyfiken på Jean och Grevens förhållande till varandra, när dem pratade om släkt igår. Det satte verkligen griller i mitt fanfiction-huvud ::)

Citat från: Elios skrivet 12 december 2012 kl. 19:01:07
Jag måste ändå säga att jag tycker inte att 2012 års version av Greven ser så läskig ut.

Det hade tydligen vart ett himla liv om det där. Vissa föräldrar hade rasat och sagt att kalendern vart otroligt läskig för deras barn, medan jag har hört ännu fler där föräldarna tycker det är helt ok (tydligen tycker många treåringar att Greven är jätterolig). Sedan finns det en liten grupp av gamla fans som tycker Greven är mesig.

Jag vet inte, jag gillar honom än så länge. Jag bara väntar på att äntligen få se honom lös och på G igen, så kanske han blir lite mer otäck/farlig.

TonyTonka

Citat från: Fantasygold skrivet  2 december 2012 kl. 23:13:36
Fortfarande så är det för tidigt att uttala sig. Jag brukar uttala mig först när ungefär halva kalendern har gått.

Vad tycker du nu då när över halva kalendern gått och nu när Leif är tillbaka?  :)