Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

TonyTonka

Citat från: Erika skrivet 20 januari 2021 kl. 12:50:02
Det verkar som NRK ska sända en ny julkalender redan i år, om man ska tro denna artikel.

TV4 har producerat ett par julkalendrar (Lennarts julkalender från 1995 och Kjell från 2015), men inga som riktar sig till barnfamiljer.

Jag har för mig att de sände en julkalender med Kosmos i december 1998. Enligt vad jag har läst låg fokuset i programmet på spelet baserad på serien.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Citat från: TonyTonka skrivet 20 januari 2021 kl. 13:37:46
Jag har för mig att de sände en julkalender med Kosmos i december 1998. Enligt vad jag har läst låg fokuset i programmet på spelet baserad på serien.

Jag kollade upp detta via Svensk mediedatabas, och du minns rätt - Kosmos och Månas julkalender sändes julen 1998 på TV4.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2021 kl. 13:22:55
Jag blev också lite konfunderad över om NRK verkligen ska ha en ny julkalender redan i år - det vore i så fall nästan första gången de haft nya julkalendrar två år på raken...

Artikeln är ju dock från 2019, och uppger att inspelningen ska börja i oktober 2020, så frågan är om den fortfarande stämmer...?

Ja, man undrar... Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon mer information (bortsett från bilder på instagram) om NRK:s kommande julkalender.

MOA

Kurt Olsson gjorde också julkalender

Anders M Olsson

Passa på att tanka ner alla avsnitten av årets danska julkalender Julefeber innan DR tar bort dem från sin playtjänst!

De kommer bara att ligga kvar någon dag till ("Udløber: 22. jan 2021"). Det går bra att tanka ner dem med youtube-dl, och man behöver ingen VPN eftersom den här serien (till skillnad från många andra program på DR) inte är geografiskt spärrad.

När det gäller de svenska och norska kalendrarna är det inte lika bråttom. Den svenska Mirakel kommer att ligga kvar till den 23 juni, och den norska Stjernestøv har noteringen "Alltid tilgjengelig", så den kommer förmodligen inte att tas bort så länge som NRK har sin playtjänst kvar.

En intressant sak med den danska julkalendern Julefeber är att den i slutet av varje avsnitt har en notering om att den är samproducerad med NRK, YLE och RUV. Mot den bakgrunden verkar det ju mera troligt att NRK kommer att sända Julefeber som julkalender i år och spara Kristiania Magiske Tivoli Teater till 2022.

Lilla My

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 januari 2021 kl. 15:43:17
Passa på att tanka ner alla avsnitten av årets danska julkalender Julefeber innan DR tar bort dem från sin playtjänst!

De kommer bara att ligga kvar någon dag till ("Udløber: 22. jan 2021"). Det går bra att tanka ner dem med youtube-dl, och man behöver ingen VPN eftersom den här serien (till skillnad från många andra program på DR) inte är geografiskt spärrad.

Aaah shit!

Jag har ingen som helst aning om hur youtube-dl fungerar, och programmet jag brukar använda stöds inte på andra sajter förutom SVT Play :( Hur går jag tillväga?

Anders M Olsson

#470
Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2021 kl. 17:02:41
Aaah shit!

Jag har ingen som helst aning om hur youtube-dl fungerar, och programmet jag brukar använda stöds inte på andra sajter förutom SVT Play :( Hur går jag tillväga?

Jag förmodar att du kör Windows. I så fall är det i princip bara att tanka hem youtube-dl.exe och lägga i någon katalog på hårddisken.
https://youtube-dl.org/

Helst ska du sen sätta en path till den katalogen, så att du kan köra programmet från vilken plats som helst i din dator. Men om du tycker att det är för svårt kan du istället göra så att du skapar en tom katalog till Julefeber och lägger youtube-dl.exe där. Sen kan du hämta hem den bifogade batchfilen (download_julefeber.bat) och packa upp den i samma katalog.

Kör batchfilen så bör resten gå automatiskt.

Tillägg: Jag ser nu att även ffmpeg behövs för att konvertera undertexterna till .srt-format.
https://ffmpeg.org/download.html
Lägg i så fall ffmpeg.exe i samma katalog som youtube-dl.exe.

Strängt taget är det inte helt nödvändigt. Det beror på vilket program du använder för att spela .mp4-filerna. Men .srt är mer universellt och fungerar med fler program än originalfilerna som är i WebVTT-format (.vtt).

Om du inte behöver danska undertexter till programmen kan du ju också bortse från det.

Lilla My

Jag gör uppenbart något fel för så fort jag öppnar programmet så stängs det ned igen/krashar innan jag hinner skriva in något. Den öppnar bara Kommandotolken och stänger ned den igen?

ffmpeg har jag redan - behöver det till mitt andra nedladdnings-verkyg också :)

Anders M Olsson

Citat från: Lilla My skrivet 21 januari 2021 kl. 16:28:21
Jag gör uppenbart något fel för så fort jag öppnar programmet så stängs det ned igen/krashar innan jag hinner skriva in något. Den öppnar bara Kommandotolken och stänger ned den igen?

ffmpeg har jag redan - behöver det till mitt andra nedladdnings-verkyg också :)

Ok, vi kan ta det väldigt utförligt. Se den bifogade skärmdumpen. Så här gör jag:
Med de vanliga grafiska verktygen i Windows har jag skapat en katalog i roten på min D:-drive. Den har jag döpt till Julefeber. Och i den katalogen har jag lagt två filer: youtube-dl.exe och download_julefeber.bat.

Jag öppnar ett kommandofönster i Windows, t.ex. genom att hålla nere Windows-tangenten, trycka "R", skriva cmd och trycka Enter.
Det finns andra sätt också. Du kan leta upp kommandotolken i Windows-menyn. Finns under Windows-systemet/Kommandotolken.

(Alla kommandon i kommandofönstret ska avslutas med Enter eller Return-tangenten.)
I kommandofönstret skriver jag först d: för att gå till d:-disken och sen cd Julefeber för att växla till rätt katalog.

Jag skriver dir för att verifiera att de två nödvändiga filerna finns där.

Jag skriver youtube-dl --version för att kontrollera att youtube-dl fungerar och att jag har senaste versionen.

Jag skriver download_julefeber för att starta batchfilen och då kommer nerladdningen att börja. Bara att vänta tills det är klart!


Lilla My


Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 december 2020 kl. 21:48:10
Tyvärr är det ju dock inte så lätt att komma åt att se julkalendrarna från TV2 Danmark, som inte har någon gratis och lättillgänglig Play-tjänst på samma sätt som DR har. :( Visserligen finns TV2 Play, men den kostar pengar (billigast är 49 danska kronor per månad för reklamfinansierad tjänst, eller 79 kr per månad utan reklam) och jag är osäker om det ens är möjligt att teckna abonnemang utanför Danmark...?

Jag upptäckte till min förvåning att jag faktiskt kan se danska TV2 i kabelnätet (Com Hem) trots att jag inte längre har något abonnemang hos dem, utan bara kan se de kanaler som ingår i hyran. Tydligen ingår både DR1 och TV2 av tradition i grundutbudet här i Skåne.

För dem som bor längre norrut misstänker jag att de danska kanalerna inte ingår, utan är ersatta av norsk eller finsk TV.

Men även om DR1 och TV2 inte ingår kan man köpa dem som tillvalskanaler för 29 kronor stycket per månad hos Com Hem. Telenor har ett liknande erbjudande. Där kostar de bara 19 kronor stycket per månad, och då får man dessutom HD-kvalité på TV2.

Så om man kan se den linjära versionen av TV2 får man bara komma ihåg att ställa in timern på inspelning. Då kommer man att kunna se både Kometernes Jul nu i december och Tinka og Sjælens Spejl nästa år. Det känns förstås lite ovant att ställa in timern för att passa ett program på ett visst klockslag nu när nästan allt går att streama när man själv vill. :)

Som du misstänkte, Daniel, kan man inte teckna abonnemang på TV2 Play utan att vara bosatt i Danmark. Jag känner visserligen folk i Danmark som jag skulle kunna låna abonnemanget av, men TV2 har tyvärr ganska tufft DRM-skydd på sin sajt, så det går inte att ladda ner programmen. Det går förstås att göra skärminspelning, men vi vet ju hur "bra" det brukar bli.

Adam Larsson

Tror ni att julkalendern Stjernestøv kommer dubbas?

Steffan Rudvall


Sabelöga

Houba !

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 maj 2021 kl. 16:41:26
Carol Petersen har tydligen översatt den. https://www.carolpetersen.se/dubbningsoversattning

Verkar dock vara för YLE, och en finlandssvensk dubbning som troligtvis inte kommer att användas någon annanstans. Visserligen har det hänt att SVT har sänt tv-serier dubbade till finlandssvenska (inköp via bl. a. YLE), men nu är det nog ett bra tag sedan (?) det hände senast.   

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 25 maj 2021 kl. 16:55:57
Verkar dock vara för YLE, och en finlandssvensk dubbning som troligtvis inte kommer att användas någon annanstans. Visserligen har det hänt att SVT har sänt tv-serier dubbade till finlandssvenska (inköp via bl. a. YLE), men nu är det nog ett bra tag sedan (?) det hände senast.   
Intressant.
Houba !