Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Erik Friman

Citat från: Will Siv skrivet  1 juli 2025 kl. 18:52:05Märkligt ??? , för ovan ( i Eriks inlägg) står det att det var "original versionen" (på 30 avsnitt)

Men om det är samma som Julkalendern (förutom lucköppningarna) känns den inte så speciel så att säga (eftersom den redan finns tillgänglig)
Det är är snarare sammanlagt 58 avsnitt av originalversionen eftersom det gjordes tre omgångar, den första från 1973 om siffror, den andra från 1975 som fokuserar om tio bokstäver och den tredje för julkalendern 1977 om alla bokstäverna både tillagda sketcher från 1975 och nya sketcher samt lucköppningarna från 1977. Hälften antalet sketcher från 1973 användes på 1984 års versionen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 juli 2025 kl. 11:57:51Det var så sant. @Daniel Hofverberg hade du alla avsnitt av 78-års version eller vad det något som saknades? Om något skulle saknas, finns det möjlighet att beställa en ny kopia?

I övrigt önskar jag dig en trevlig semester :)
Jag har inte gått igenom allt än, men så här långt har jag lyckats lokalisera avsnitt 1 - 6 komplett. :)

Eftersom personen jag fick allt av har gått bort, så finns det ju tyvärr ingen möjlighet att få nya filer av honom; även om det väl inte är helt omöjligt att någon annan kan tänkas ha serien.

Citat från: MB skrivet  1 juli 2025 kl. 12:39:53Daniels kontakt är ju bortgången
Precis, så han blir ju svår att få tag i...

Det är väl inte helt omöjligt att någon anhörig till honom kan ha sparat allt hans material, om man nu lyckas få tag i någon; men det känns väl tveksamt... Det känns ju heller inte som det allra roligaste samtalet man kan ha med någon vars anhörig gått bort för ung, så det vill man väl helst slippa i möjligaste mån. :)

Monsieur Hulot

Citat från: Rotwang skrivet  1 juli 2025 kl. 18:24:29Boken "Rörande bilder - Festskrift till Rune Waldekranz" (1981) innehåller en uppsats av Margaretha Rönnberg och Olle Sjögren: "Lära för skolan - eller leka för livet? En fallstudie i problemet skolförberedelse, barnkultur, lek och fars utifrån TV-serien 'Fem myror är fler än fyra elefanter'".

Där finns en tabell över sketcher i TV-serien. Den verkar huvudsakligen utgå från 1978-79 års version, men den innehåller även några lucköppniningar från julkalendern 1977.

Denna tabell kan kanske vara intressant, därför bifogar jag den.

Boken innehåller också en intressant fotnot:
"Programseriens fem första avsnitt premiärvisades i TV 2 den 19-23.11 1973. Under perioden 7.1-8.2 1974 visades dessa i repris, åtföljda av tio nyproducerade avsnitt. De femton programmen sändes åter under hösten 1974 och våren 1975. För den tredje programomgången lät man bygga ut ett 20-tal gamla sketcher, kompletterade med 130 nya, till 28 halvtimmeslånga serieavsnitt, vilka dagligen 27.11-24.12 1977 sändes ut i etern som TV 2:s julkalender. Under perioden från november 1978 till april 1979 sändes 1977 års upplaga i repris, denna gång utan Julkalenderns s. k. Lucköppningssketcher."
Det här kände jag inte till! Tusen tack för detta :)

Monsieur Hulot

Citat från: Will Siv skrivet  1 juli 2025 kl. 18:52:05Märkligt ??? , för ovan ( i Eriks inlägg) står det att det var "original versionen" (på 30 avsnitt)

Men om det är samma som Julkalendern (förutom lucköppningarna) känns den inte så speciel så att säga (eftersom den redan finns tillgänglig)
Nja. Till en början ser det ut som kalenderversionen, men vissa sketcher ser jag genast inte finns med i kalendern. T-avsnittet till exempel innehåller bland annat sketchen På toalettjakt och U-avsnittet innehåller sketchen Vi leker skattletare. Ingen av dessa finns med i kalendern och därför var det jättekul att få reda på att dessa finns med i denna version!

Monsieur Hulot

Jag kan ordningen på innehållet i både 84-års urvalsrepris och julkalendern helt utantill och jag ser direkt att två sketcher inte verkar finnas med någon av serierna jag nämnde.

Om vi tittar på tabell 2 - Punkt 69 (Magnus målar kotavlor) och 73 (Magnus reser höger-vänster) känns det spontant att de inte finns med i någon av serierna jag nämnde.

Stort tack till @Rotwang som lagt upp dessa. Det var mycket intressant information.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 juli 2025 kl. 20:34:57Nja. Till en början ser det ut som kalenderversionen, men vissa sketcher ser jag genast inte finns med i kalendern. T-avsnittet till exempel innehåller bland annat sketchen På toalettjakt och U-avsnittet innehåller sketchen Vi leker skattletare. Ingen av dessa finns med i kalendern och därför var det jättekul att få reda på att dessa finns med i denna version!
Toalettjakten antar jag är när Brasse försöker hitta en toa mellan Post & Telefon?

Will Siv

Citat från: Erik Friman skrivet  1 juli 2025 kl. 20:04:03Det är är snarare sammanlagt 58 avsnitt av originalversionen eftersom det gjordes tre omgångar, den första från 1973 om siffror, den andra från 1975 som fokuserar om tio bokstäver och den tredje för julkalendern 1977 om alla bokstäverna både tillagda sketcher från 1975 och nya sketcher samt lucköppningarna från 1977. Hälften antalet sketcher från 1973 användes på 1984 års versionen.
Jag menade dom 2 två första "säsongerna" (totalt 30 avsnitt), innan kalendern.

Din källa säger ju att det var dom som visades i repris.
- what.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  1 juli 2025 kl. 21:01:14Toalettjakten antar jag är när Brasse försöker hitta en toa mellan Post & Telefon?
Mycket riktigt! Det är den som är med här. Ursprungligen från 1975 års säsong. Gavs ut på hemvideo 1982 (med nyutgåva 1993), samt används i 84-års version och finns med i DVD-versionen.

Erik Friman

Citat från: Will Siv skrivet  1 juli 2025 kl. 21:07:28Jag menade dom 2 två första "säsongerna" (totalt 30 avsnitt), innan kalendern.

Din källa säger ju att det var dom som visades i repris.
Det var långt innan man fick ytterligare detaljer som man har missat och som jag fick uppdatera ytterligare.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=129364

Will Siv

Citat från: Erik Friman skrivet  1 juli 2025 kl. 22:23:28Det var långt innan man fick ytterligare detaljer som man har missat och som jag fick uppdatera ytterligare.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=129364
Men som sagt, jag syftade inte på Julkalendern, utan avsnitten som kom före......

Då är frågan, vad var det som gick i repris (dom eller "Kalendern")  ???
- what.

Erik Friman

Citat från: Will Siv skrivet  1 juli 2025 kl. 22:28:52Men som sagt, jag syftade inte på Julkalendern, utan avsnitten som kom före......

Då är frågan, vad var det som gick i repris (dom eller "Kalendern")  ???
15 avsnitt från hösten 1973 och våren 1974 senast i repris hösten 1974.
15 avsnitt från våren 1975 senast i repris hösten 1975 och hösten 1976.

Will Siv

Citat från: Erik Friman skrivet  1 juli 2025 kl. 22:41:5815 avsnitt från hösten 1973 och våren 1974 senast i repris hösten 1974.
15 avsnitt från våren 1975 senast i repris hösten 1975 och hösten 1976.
JA VI VET REDAN, du behöver inte upprepa det, du har redan skrivit det.

(ursäkta men det är verkligen irriterande och vi kommer inte vidare eftersom du inte svarar på min fråga)

EDIT: ok jag såg först inte att du nämner repris datumen här, men vad är det för version som @Monsieur Hulot söker
- what.

Monsieur Hulot

Citat från: Will Siv skrivet  1 juli 2025 kl. 22:57:47JA VI VET REDAN, du behöver inte upprepa det, du har redan skrivit det.

(ursäkta men det är verkligen irriterande och vi kommer inte vidare eftersom du inte svarar på min fråga)

EDIT: ok jag såg först inte att du nämner repris datumen här, men vad är det för version som @Monsieur Hulot söker
Det är egentligen två versioner jag är nyfiken på. Den ena är en urvalsrepris som sändes från hösten 1978 till våren 1979. Denna innehåller både material från kalendern och från 1975, varpå två inslag verkar inte ha använts i vare sig kalendern eller 84-års version.

Den andra är delar av en äldre urvalsrepris från 1977 som heter Fem små myror. Denna innehåller material från 1973.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 juli 2025 kl. 23:04:55Det är egentligen två versioner jag är nyfiken på. Den ena är en urvalsrepris som sändes från hösten 1978 till våren 1979. Denna innehåller både material från kalendern och från 1975, varpå två inslag verkar inte ha använts i vare sig kalendern eller 84-års version.

Den andra är delar av en äldre urvalsrepris från 1977 som heter Fem små myror. Denna innehåller material från 1973.
Sen vore förstås de ursprungliga sändningarna från 1973 - 1975 ännu mer intressanta att se, men de känns ärligt talat inte realistiska att kunna få tag i; då inte många privatpersoner hade möjlighet att spela in på den tiden. :(

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juli 2025 kl. 23:13:11Sen vore förstås de ursprungliga sändningarna från 1973 - 1975 ännu mer intressanta att se, men de känns ärligt talat inte realistiska att kunna få tag i; då inte många privatpersoner hade möjlighet att spela in på den tiden. :(
SVT borde väl ha någon slags version av de ursprungliga sändningarna i sitt arkiv, då kanske det går för någon med kontakter att få tag på det...