Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juli 2025 kl. 00:13:42Ja, det är lite märkligt att en sådan kultserie blivit så styvmoderligt behandlad - 1980-talsredigeringen vore ju helt klart det logiska att släppa på DVD, som de flesta är vana vid och som trots allt sänts på TV i modern tid. Om man inte är så pass gammal så att man kunde se serien på 1970-talet, så är det ju den formen som alla förväntar sig att serien ska se ut.
Det är också konstigt att julkalendern inte finns på DVD i serien Världens bästa julkalendrar med de andra

Monsieur Hulot

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 juli 2025 kl. 00:15:18Det är också konstigt att julkalendern inte finns på DVD i serien Världens bästa julkalendrar med de andra
Lucköppningen gavs ut i en DVD-box med "myrorna" 2008. Men där ingår ju också de tre falska DVD-skivorna.

Monsieur Hulot

En liten tröst finns ju ändå :)

En originalsäsong finns att titta på - julkalendern som ligger uppe på SVT Play. Visst, en säsong är ju inte mycket, men den är ju komplett trots allt!

Göran

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 juli 2025 kl. 00:18:52En liten tröst finns ju ändå :)

En originalsäsong finns att titta på - julkalendern som ligger uppe på SVT Play. Visst, en säsong är ju inte mycket, men den är ju komplett trots allt!
Originalsäsong innebär alltså att det är inspelat specifikt för den? Alltså inte en blandning av allting som andra versioner

Monsieur Hulot

Citat från: Göran skrivet  1 juli 2025 kl. 00:52:14Originalsäsong innebär alltså att det är inspelat specifikt för den? Alltså inte en blandning av allting som andra versioner
Ja, det är det jag menar. Julkalendern från 1977 är ju i princip helt nyproducerad. Man har ju dock lagt till några scener 1975, förmodligen för att fylla ut. Men som så spelades det ju även in material som aldrig användes i den färdiga serien utan tillkom på senare videoutgåvor och den klassiska urvalsreprisen från 1984 (lista finns)

Urvalsreprisen från 1978-79 undrar jag dock hur det ligger till vad gäller material. Jag trodde först det var julkalendern som "vanlig serie", men när jag sedan kollat speltiden på avsnitten enligt tablåerna från Svensk Mediedatabas börjar jag bli fundersam över vad dessa avsnitt innehåller. Kan denna version innehålla något nytt? Det skulle jag känna igen med detsamma, då jag kan ordningen på både urvalsreprisen och jukalendern helt utantill (älskar denna serie så det brukar bli  :)   ).

MOA

Fem Myror finns i seriöst 10 versioner, så svårt att hålla koll :o

Monsieur Hulot

Det var så sant. @Daniel Hofverberg hade du alla avsnitt av 78-års version eller vad det något som saknades? Om något skulle saknas, finns det möjlighet att beställa en ny kopia?

I övrigt önskar jag dig en trevlig semester :)

MB

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 juli 2025 kl. 11:57:51Det var så sant. @Daniel Hofverberg hade du alla avsnitt av 78-års version eller vad det något som saknades? Om något skulle saknas, finns det möjlighet att beställa en ny kopia?

I övrigt önskar jag dig en trevlig semester :)
Daniels kontakt är ju bortgången

BPS

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 juli 2025 kl. 00:08:15DVD-versionen är till största delen plagiat av VHS-utgåvorna, varpå vissa sketcher antingen tagits bort eller bytts ut mot andra. Med andra ord - ingen riktig version. Synd då en kultserie som denna borde få en extra fin utgåva  :-\

Man hade ju kunnat ge ut 78-års version istället om det nu inte gick med några av originalsäsongerna. Den innehåller ju hela alfabetet.
I DVD versionen tror jag de har använt andra tagningar för vissa sketcher Lucia sketchen till exempel vill jag minnas är olika från VHS/DVD till julkalendern.

Monsieur Hulot

Citat från: BPS skrivet  1 juli 2025 kl. 12:51:11I DVD versionen tror jag de har använt andra tagningar för vissa sketcher Lucia sketchen till exempel vill jag minnas är olika från VHS/DVD till julkalendern.
De alternativa tagningarna som finns på DVD fanns redan med på VHS, så det är inget nytt där. Återigen mycket märkligt att en kultserie som denna behandlats på detta vis :(

Monsieur Hulot

Citat från: TonyTonka skrivet 17 januari 2012 kl. 14:51:11Sketcherna som försvunnit finns bara på dom riktigt gamla vhs-erna, jag har även en annan uppsättning med vhs-er som är likadana som dvd-erna och som jag fick runt 2000-2002. Dom saknar dom sketcherna jag nämnde samt några till. Det gäller alltså vhs-utgåvorna som har likadant omslag som dvd-erna. Dvd-erna saknar också dom sketcherna.

För övrigt användes 2001: Ett rymdäventys signaturmelodi (Also Space Zarathusta) i en sketch med Magnus och Eva i rymden (siffran 4)
Den rymdsketchen finns med i DVD-Boxen samt vhs-utgåvorna som jag har i min ägo.
Jag har för mig att Rock-A-Bye-Baby var med som instrumental i P-Önskebrunnen.

Sketcherna som är borta (dom jag kommer ihåg) är:
Magnus och Eva spelar Golf
Magnus skojar med Brasse på hans födelsedag
P-önskebrunnen (Bokstaven P)
Magnus blir spådd av Eva (Siffran 3)
Brasse vill sova underst eller överst
Magnus går in i en djurhylla (Siffran 9)
Brasse ska flyga upp och ner
Brasse försöker hitta rätt glass (Bokstaven J)
För flera år sedan gjorde @TonyTonka en lista på vilka sketcher som försvann på DVD-utgåvan. Jag har kollat upp vilka fler sketcher som saknas och här är dem:

Två-skolan (Siffran 2)
Lattjolajbanlådan med Larv, Fjäril, Nyckelpiga och Fasan (endast använd på VHS)
Brasse skriver sitt namn

2008 gavs ju DVD-skivorna ut i en box, tillsammans med en bonusskiva nr. 4 med lucköppningarna från julkalendern. På denna skivorna förekom ju också ett antal klassiska sketcher från serien, både sådana som getts ut och inte getts ut sedan tidigare. Två sketcher som fanns med på VHS kom tillbaka på DVD; P-önskebrunnen och Brasse försöker hitta rätt glass.

Dessutom ingick den ursprungliga kalenderversionen av luciaspecialen på denna DVD 4.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 juli 2025 kl. 15:27:50För flera år sedan gjorde @TonyTonka en lista på vilka sketcher som försvann på DVD-utgåvan. Jag har kollat upp vilka fler sketcher som saknas och här är dem:

Två-skolan (Siffran 2)
Lattjolajbanlådan med Larv, Fjäril, Nyckelpiga och Fasan (endast använd på VHS)
Brasse skriver sitt namn

2008 gavs ju DVD-skivorna ut i en box, tillsammans med en bonusskiva nr. 4 med lucköppningarna från julkalendern. På denna skivorna förekom ju också ett antal klassiska sketcher från serien, både sådana som getts ut och inte getts ut sedan tidigare. Två sketcher som fanns med på VHS kom tillbaka på DVD; P-önskebrunnen och Brasse försöker hitta rätt glass.

Dessutom ingick den ursprungliga kalenderversionen av luciaspecialen på denna DVD 4.
Finns det inte en lattjolajbanlådan där Brasse säger "Det är elefanten som ska bort!" Hur tillänglig är den? Tror inte att vi nämnt den här än

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  1 juli 2025 kl. 16:02:47Finns det inte en lattjolajbanlådan där Brasse säger "Det är elefanten som ska bort!" Hur tillänglig är den? Tror inte att vi nämnt den här än
@MOA menar du denna? Den finns med i avsnitt 2 och avsnitt 31 i 84-års version.

https://www.youtube.com/watch?v=kTnCIFQ5stQ

Rotwang

Boken "Rörande bilder - Festskrift till Rune Waldekranz" (1981) innehåller en uppsats av Margaretha Rönnberg och Olle Sjögren: "Lära för skolan - eller leka för livet? En fallstudie i problemet skolförberedelse, barnkultur, lek och fars utifrån TV-serien 'Fem myror är fler än fyra elefanter'".

Där finns en tabell över sketcher i TV-serien. Den verkar huvudsakligen utgå från 1978-79 års version, men den innehåller även några lucköppniningar från julkalendern 1977.

Denna tabell kan kanske vara intressant, därför bifogar jag den.

Boken innehåller också en intressant fotnot:
"Programseriens fem första avsnitt premiärvisades i TV 2 den 19-23.11 1973. Under perioden 7.1-8.2 1974 visades dessa i repris, åtföljda av tio nyproducerade avsnitt. De femton programmen sändes åter under hösten 1974 och våren 1975. För den tredje programomgången lät man bygga ut ett 20-tal gamla sketcher, kompletterade med 130 nya, till 28 halvtimmeslånga serieavsnitt, vilka dagligen 27.11-24.12 1977 sändes ut i etern som TV 2:s julkalender. Under perioden från november 1978 till april 1979 sändes 1977 års upplaga i repris, denna gång utan Julkalenderns s. k. Lucköppningssketcher."

Will Siv

Citat från: Erik Friman skrivet 26 februari 2019 kl. 11:12:35Jag har fått svaret från SVT:

Originalversionen av serien består då av sammanlagt 30 avsnitt med de 15 första från 1973-1974 med dockorna Knysten och Fräs, och de 15 sista utan dockorna från 1975. Om det verkar stämma att just denna originalversion hade gått några antal repriser utan något nyredigerad version förrän den gjordes från och med 1983-1984.
Citat från: Rotwang skrivet  1 juli 2025 kl. 18:24:29Boken "Rörande bilder - Festskrift till Rune Waldekranz" (1981) innehåller en uppsats av Margaretha Rönnberg och Olle Sjögren: "Lära för skolan - eller leka för livet? En fallstudie i problemet skolförberedelse, barnkultur, lek och fars utifrån TV-serien 'Fem myror är fler än fyra elefanter'".

Där finns en tabell över sketcher i TV-serien. Den verkar huvudsakligen utgå från 1978-79 års version, men den innehåller även några lucköppniningar från julkalendern 1977.

Denna tabell kan kanske vara intressant, därför bifogar jag den.

Boken innehåller också en intressant fotnot:
"Programseriens fem första avsnitt premiärvisades i TV 2 den 19-23.11 1973. Under perioden 7.1-8.2 1974 visades dessa i repris, åtföljda av tio nyproducerade avsnitt. De femton programmen sändes åter under hösten 1974 och våren 1975. För den tredje programomgången lät man bygga ut ett 20-tal gamla sketcher, kompletterade med 130 nya, till 28 halvtimmeslånga serieavsnitt, vilka dagligen 27.11-24.12 1977 sändes ut i etern som TV 2:s julkalender. Under perioden från november 1978 till april 1979 sändes 1977 års upplaga i repris, denna gång utan Julkalenderns s. k. Lucköppningssketcher."
Märkligt ??? , för ovan ( i Eriks inlägg) står det att det var "original versionen" (på 30 avsnitt)

Men om det är samma som Julkalendern (förutom lucköppningarna) känns den inte så speciel så att säga (eftersom den redan finns tillgänglig)
- what.