Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vad är er favoritmat och vad vägrar ni äta?

Startat av Anders, 8 juli 2026 kl. 16:31:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders

Jag har väldigt många maträtter jag tycker om, men favoriten är nog antingen lasagne eller stuvade makaroner med falukorv. Grillat med potatisgratäng och bearnaisesås ligger också högt upp. Sedan tycker jag att blodpudding och bruna bönor med fläsk är väldigt underskattat.

Jag äter de mesta men vägrar äta champinjoner och soltorkade tomater eftersom jag hatar både smaken och konsistensen på dessa.

Några saker som är gränsfall är Janssons frestelse, eftersom jag inte är så förtjust i anjovis, och smörgåstårta, eftersom jag blir less på det efter någon enstaka tugga. Jag kan nämna att jag tyckte om smörgåstårta förut, men efter att ha köpt hem en räkbomb (en mindre variant av smörgåstårta) och ätit den under fyra dagar vid ett tillfälle blev jag oerhört trött på det och har inte fått tillbaka aptiten för det.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

MOA

Vägrar äta all blandad mat, soppa & gryta är äckligt om det inte bara innehåller en sak

Lillefot

Älskar hamburgare sedan barnåldern. Det är enkelt men riktigt gott, går ganska fort att göra och kan varieras med så många olika toppings och tillbehör. Sedan tycker jag även om flera olika pastarätter (Bolognese, Carbonara (helst på det italienska sättet), Amatriciana, stuvade makaroner med falukorv likt dig för att ge exempel).

Är det något som jag verkligen inte äter om det kan undvikas så är det kokta ägg. Tycker varken om konsistensen eller smaken på dem (vare sig lös- eller hårdkokt), som dem är eller skivade på en macka. Däremot stekta ägg (helst vändstekta) och äggröra går ner utan problem, men kokta klarar inte min mage eller smaklökar alls.

Förut avskydde jag också fiskgraträng, delvis på grund av att jag hade en kompis som också ogillade det. Nu kan jag äta det dock utan problem, men det är inte mitt förstahandsval när det gäller mat.
Psykiska hälsan är sådär igen, så kommer troligen inte vara så aktiv ett tag.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet  8 juli 2026 kl. 17:10:20Älskar hamburgare sedan barnåldern. Det är enkelt men riktigt gott, går ganska fort att göra och kan varieras med så många olika toppings och tillbehör. Sedan tycker jag även om flera olika pastarätter (Bolognese, Carbonara (helst på det italienska sättet), Amatriciana, stuvade makaroner med falukorv likt dig för att ge exempel).

Förut avskydde jag också fiskgraträng, delvis på grund av att jag hade en kompis som också ogillade det. Nu kan jag äta det dock utan problem, men det är inte mitt förstahandsval när det gäller mat.
Samma sak, älskar också att äta tortellini med köttbullar

Adam Larsson

Citat från: Lillefot skrivet  8 juli 2026 kl. 17:10:20Älskar hamburgare sedan barnåldern. Det är enkelt men riktigt gott, går ganska fort att göra och kan varieras med så många olika toppings och tillbehör. 
Själv är jag inget fan av hästkött så jag tar hellre ost och skinka på mina

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet  8 juli 2026 kl. 19:16:14Själv är jag inget fan av hästkött så jag tar hellre ost och skinka på mina
Hamburgare kommer dock för det mesta från nötkött, och ibland även kycklingkött, sen finns det fiskburgare också.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Monsieur Hulot

Oj! Favoritmat har jag väldigt mycket av, men vad vägrar jag att äta?

Vi börjar med det jag tycker väldigt mycket om. Köttbullar med potatismos är ju såklart en favoriträtt. Köttbullar finns ju dessutom många olika varianter av, men min före detta svärfar gjorde ofta en variant med kanel i. Gott som bara den! :D

Men annars gillar jag italiensk mat som pizza (särskilt med mozzarella). Eller varför inte pasta med olika såser? Bolognese är ju en given sak! Italiensk ost är också mycket gott! :) 

På senare tid har jag även börjat intressera mig för vegetarisk mat. Bland annat gjorde jag så sent som för ett år sedan en paj med grönsaker och mozzarellaost. Mycket gott!

Men vad jag däremot vägrar äta är mycket svårt att säga eftersom jag är allätare och djupt intresserad av både matlagning och dess historia, så den frågan får tyvärr bli obesvarad.

MOA

Vägrar äta vegetariskt mat, kommer aldrig bli vegetarian, aldrig

Daniel Hofverberg

Själv är jag väldigt förtjust i hamburgare och köttbullar, men spaghetti och köttfärssås är också alltid väldigt gott.

Jag undviker gärna fisk om det går, men jag skulle inte sträcka mig så långt som till "vägra". Och så äter jag inte svamp.

Citat från: Adam Larsson skrivet  8 juli 2026 kl. 19:16:14Själv är jag inget fan av hästkött så jag tar hellre ost och skinka på mina
Nu har du nog blandat ihop - hamburgare innehåller aldrig hästkött, men däremot gör hamburgerkött (pålägget) oftast (men inte alltid) det.

Hamburgerkött är dock inte alls lika vanligt nu som när jag var barn, eller åtminstone ser jag det ganska sällan i affärerna här uppe i Norrland nuförtiden. När jag var barn var det nästan lika vanligt som skinka.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juli 2026 kl. 03:04:20Själv är jag väldigt förtjust i hamburgare och köttbullar, men spaghetti och köttfärssås är också alltid väldigt gott.

Jag undviker gärna fisk om det går, men jag skulle inte sträcka mig så långt som till "vägra". Och så äter jag inte svamp.
Nu har du nog blandat ihop - hamburgare innehåller aldrig hästkött, men däremot gör hamburgerkött (pålägget) oftast (men inte alltid) det.

Hamburgerkött är dock inte alls lika vanligt nu som när jag var barn, eller åtminstone ser jag det ganska sällan i affärerna här uppe i Norrland nuförtiden. När jag var barn var det nästan lika vanligt som skinka.
Fisk äter jag alltid men har aldrig ätit svamp i hela mitt liv

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juli 2026 kl. 03:04:20Och så äter jag inte svamp.
Samma här, ogillar skarpt koncistensen.

(med ett undantag: kantareller, då den känns som en typisk klassisk skogssvamp)

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  8 juli 2026 kl. 21:32:28Vägrar äta vegetariskt mat, kommer aldrig bli vegetarian, aldrig
Har du ätit någon? Gillar du potatis?

Potatismos, potatisgratäng och chips är ju bland det mest vegetariska du kan äta ;)

Potatisgratäng (helst färdig från PEKA) till middag är bland det godaste som finns! Även fast jag älskar att ha någon form av kötträtt som pannbiff, köttbullar eller korv till så tycker jag att gratängen är lika god utan någonting! Den tjocka krämen och goda kryddningen gör allting oslagbart gott!

Monsieur Hulot

Citat från: gstone skrivet  8 juli 2026 kl. 19:47:33älskar röt kött

älskar även ost
Vilken typ av ost tycker du bäst om?

Frågar man mig är det en på tok för svår fråga, men tja. Jag gillar ju såklart de klassiska ostarna som hushållsost, grevéost, västerbottenost, edamerost, cheddarost, mozzarella och tusen andra ostar ;D 

Ni gissar rätt om ni undrar att jag är galen i ost!