Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vad är er favoritmat och vad vägrar ni äta?

Startat av Anders, 8 juli 2026 kl. 16:31:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2026 kl. 00:17:37Jag tycker heller verkligen inte om lutfisk - och inte surströmming heller, för den delen, som luktar förjäkligt och gör att hela huset stinker... :(
Ja, surströmming tänkte jag inte på. Det skulle jag förmodligen inte äta heller, baserat på andras berättelser om hur det luktar. Skillnaden är att ingen har varit galen nog att försöka bjuda mig på surströmming, medan jag däremot vet hur lutfisk smakar.

På tal om lutfisk så brukade min mor berätta om en jul i hennes barndom när släkten hade samlats och såg fram emot att äta lutfisk. Då meddelade frun i huset att det inte fanns någon lutfisk. Den hade försvunnit helt (lösts upp) under tillagningen... :)

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet 14 juli 2026 kl. 03:36:01Har faktiskt aldrig känt den lukten, är den värre än när man tillagar sparris?
Hur luktar en sparris? Aldrig ätit men jag äter kräftor

Anders M Olsson

Citat från: TonyTonka skrivet 14 juli 2026 kl. 03:36:01Har faktiskt aldrig känt den lukten, är den värre än när man tillagar sparris?
Jag använder ibland sparris i maten och har aldrig märkt att den luktar något speciellt. Om något skulle jag väl säga att sparris både luktar och smakar gott.

Nu blev jag faktisk lite sugen, så jag ska kolla om de har varma koppen sparrissoppa i min närbutik... :)

Monsieur Hulot

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juli 2026 kl. 13:29:56Jag använder ibland sparris i maten och har aldrig märkt att den luktar något speciellt. Om något skulle jag väl säga att sparris både luktar och smakar gott.

Nu blev jag faktisk lite sugen, så jag ska kolla om de har varma koppen sparrissoppa i min närbutik... :)
Sparris är särskilt gott som stekt på restaurang. Om man exempelvis får någon köttbit kan det ju hända att man får en eller två stekta sparrisar, och de äter man gärna! :)

Anders M Olsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 14 juli 2026 kl. 16:05:10Sparris är särskilt gott som stekt på restaurang. Om man exempelvis får någon köttbit kan det ju hända att man får en eller två stekta sparrisar, och de äter man gärna! :)
Ja precis. Speciellt ska Filé Oscar alltid serveras med två sparrisar vilket symboliserar siffran två med romerska siffror. Rätten skapades nämligen 1897 för att hedra kung Oscar II vid hans 25-årsjubileum som regent.

Därav heter det alltså inte Filé Oscaaar med långt a och betoning på a-et som många felaktigt uttalar det...

Monsieur Hulot

Jag kom faktiskt att tänka på en sak som inte är välkommen i mitt hem. Det är förvisso ingen maträtt, utan snarare en produkt.

Det rör sig alltså om vispgrädde med stabiliseringsmedel, i detta fall karragenan. Det ser man inte bara på innehållsförteckningen, utan det står på paketet 36 % fett.

Jag har ingenting emot karragenan, däremot tycker jag att det är mycket äckligt att det är i en grädde. Grädde ska kännas äkta och vara tjock och fluffig på det naturliga sättet.

Att man då måste tillsätta förtjockningsmedel ger mig enbart intryck av att grädden från början är för dålig för att kallas vispgrädde och att man då måste tillsätta någonting för att det ska bli rätt konsistens.

Konstgjord grädde är med andra ord bara obehagligt att äta och lämpar sig bäst i röda soptunnan!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 14 juli 2026 kl. 16:43:36Jag kom faktiskt att tänka på en sak som inte är välkommen i mitt hem. Det är förvisso ingen maträtt, utan snarare en produkt.

Det rör sig alltså om vispgrädde med stabiliseringsmedel, i detta fall karragenan. Det ser man inte bara på innehållsförteckningen, utan det står på paketet 36 % fett.

Jag har ingenting emot karragenan, däremot tycker jag att det är mycket äckligt att det är i en grädde. Grädde ska kännas äkta och vara tjock och fluffig på det naturliga sättet.

Att man då måste tillsätta förtjockningsmedel ger mig enbart intryck av att grädden från början är för dålig för att kallas vispgrädde och att man då måste tillsätta någonting för att det ska bli rätt konsistens.

Konstgjord grädde är med andra ord bara obehagligt att äta och lämpar sig bäst i röda soptunnan!
Är sojagrädde ett bättre alternativ?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 14 juli 2026 kl. 17:02:21Är sojagrädde ett bättre alternativ?
Oj! Jag vet faktiskt inte, har faktiskt inte provat det :(

Det är väldigt sällan jag konsumerar veganska produkter, men det finns en vegansk glass jag tycker är otroligt god, och det är vaniljglassen från GB Choice. Tillsammans med lite jordgubbar eller blåbär blir den sagolikt god! :D

Och - jag förstår fullt ut att det finns motståndare till vegansk glass, jag anar att det är smaken som spökar. Grädde har ju en speciell smak och då blir det ju inte detsamma.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 14 juli 2026 kl. 18:01:38Det är väldigt sällan jag konsumerar veganska produkter, men det finns en vegansk glass jag tycker är otroligt god, och det är vaniljglassen från GB Choice. Tillsammans med lite jordgubbar eller blåbär blir den sagolikt god! :D

Och - jag förstår fullt ut att det finns motståndare till vegansk glass, jag anar att det är smaken som spökar. Grädde har ju en speciell smak och då blir det ju inte detsamma.
Om det bara smakar bra har jag inget emot vegansk glass - min främsta erfarenhet är dock GB Big Pack, och den smakar verkligen inte bra sedan de ersatte mjölk med vatten och ärter och gjorde den vegansk...
(Och till råga på allt har de ju försökt vilseleda, genom att inte tala om vad de har gjort; utan bara skrivit ut med liten text "Nu med mindre klimatavtryck" på framsidan - man måste läsa hela ingrediensförteckning på undersidan för att se att det inte längre finns med mjölk eller grädde...)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juli 2026 kl. 06:51:12Ja, surströmming tänkte jag inte på. Det skulle jag förmodligen inte äta heller, baserat på andras berättelser om hur det luktar. Skillnaden är att ingen har varit galen nog att försöka bjuda mig på surströmming, medan jag däremot vet hur lutfisk smakar.
Förr i tiden var det väldigt vanligt med surströmming här uppe i Norrland, men i takt med att strömmingsbeståndet minskat i Östersjön så har det under senare år inte blivit så lätt att få tag i längre. Det var åtskilliga år sedan någon i min släkt ätit det.

Men det luktar verkligen förfärligt, och öppnar man en burk inomhus så stinker det i flera dagar efteråt...