Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Melodifestivalen

Startat av TonyTonka, 25 februari 2012 kl. 20:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 mars 2026 kl. 01:29:12För mig var det inga problem att rösta, i vare sig deltävlingen eller Finalkvalet.

Däremot behövde jag uppdatera appen manuellt från Google Play Butik för att den skulle starta ikväll, som inte har behövts tidigare.
Det gjorde jag med.

Men jag upptäckte sen att programmet hade kommit 15 minuter efter på Playen! (Den slutade ca 22:15 för mig) Den har buffrat ständigt men jag insåg inte att det blev så mycket, därför hann röstningen stängas och "vinnarna" utses.

Jag fattar inte varför, det kan inte vara uppkopplingen för det går bra med andra serier.......
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  1 mars 2026 kl. 01:42:28Det gjorde jag med.

Men jag upptäckte sen att programmet hade kommit 15 minuter efter på Playen! (Den slutade ca 22:15 för mig) Den har buffrat ständigt men jag insåg inte att det blev så mycket, därför hann röstningen stängas och "vinnarna" utses.

Jag fattar inte varför, det kan inte vara uppkopplingen för det går bra med andra serier.......
Det brukar alltid vara en viss eftersläpning på SVT Play, men sällan eller aldrig så här mycket - oftast är direktsändningar på SVT Play runt 30 - 60 sekunder efter de linjära sändningarna, vilket ibland kan vara förödande när det gäller att hinna rösta under snabbrepriser (då det ofta är ganska bråttom). Just därför brukar jag alltid se sådana här direktsändningar linjärt via "vanliga" TV:n.

Men så där mycket ska det förstås inte bli, men kanske var SVT Play överbelastad om för många använde tjänsten just ikväll...? Det vore ju inte första gången, då det brukar vara svårt att få kapaciteten att räcka till vid större direktsändningar.

E

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 14 februari 2026 kl. 23:12:12Och förresten, på tal om Eva. Denna Eva har faktiskt ett par likheter med en annan Eva; Eva Remaeus. Låt mig förklara:

- Mörkt hår
- Bruna ögon
- Skånedialekt
Det finns en till likhet: Båda sjunger fantastiskt bra👏🏻

E

Måste säga att det här var ett väääldigt svagt Melloår🥱 Felicia e typ den enda som platsar i ESC, resten hade inte haft en chans. Alla deltävlingar kändes så förutsägbara och man visste redan innan sändning vilka som skulle ta sig till final. Sånt förekommer ju iofs varje år MEN det kommer även många skrällar. I år hade nästan hälften av debutanterna bara mediokra låtar, så bara några få skrällar blev det som Cimberly och Lilla Al Fadji t.ex. Men 90% av finalen består av veteraner🥱 Dock har det ju hänt nästan varje år att veteraner också åker ut, som t.ex när Wiktoria åkte ut direkt 2023 eller när Andreas Lundstedt åkte ut förra året. Men i år är typ Jacqline den enda tidigare finalisten som åkt ut

Jag hoppas SVT rör om i grytan till nästa år så kanske det blir lika starkt som 2023

Daniel Hofverberg

Jag tycker ändå att det varit ett ganska starkt startfält i år - ganska många bra låtar, men däremot har det stuckit ut i år genom att ovanligt många riktigt bra åkt ut direkt och inte gått vidare till final; så att det till stora delar inte alls är de bästa låtarna i final (enligt min åsikt).

Men ändå ett flertal riktigt bra i finalen, även om jag nog spontant tycker bäst om Felicia och Cimberly. Men Greczula kanske växer när man får höra om låten igen, även om min första känsla var att låten var något sämre än hans låt ifjol. Saga Ludvigsson kan också växa när man får höra om låten, även om min nuvarande känsla är att Felicias låt nog ändå är strået vassare än de övriga.

Att det överlag varit ganska förutsägbart beror väl främst på att svenska folket verkar vara så besatta av kändisar, så att de bryr sig mer om kända namn än låtarnas kvalitet. Exempelvis hade Sanna Nielsen säkert kunnat sjunga Bä bä vita lamm och ändå gå vidare, då det knappast är låten i första hand som folket har röstat på... Men det är förstås ett svårlösligt problem.
(Inget illa menat om Sanna Nielsen, som är en fantastisk artist på alla sätt och vis - men jag tycker ärligt talat att hennes låt i år har passerat bäst före-datum och inte alls stack ut tillräckligt)

Monsieur Hulot

Citat från: E skrivet  4 mars 2026 kl. 20:02:39Det finns en till likhet: Båda sjunger fantastiskt bra👏🏻
Jajamän! :) Helt rätt!

Elios

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 18:02:45Jajamän! :) Helt rätt!
Att quiza och sånt hör hemma i en annan tråd.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 14 februari 2026 kl. 23:12:12Det var länge sedan jag tittade på Melodifestivalen senast, men ikväll gjorde jag ett undantag. Precis som rösternas resultat så anser även jag att Medina och Saga Ludvigsson var bäst, och Eva Jumatate gjorde också ett starkt nummer!

Och förresten, på tal om Eva. Denna Eva har faktiskt ett par likheter med en annan Eva; Eva Remaeus. Låt mig förklara:

- Mörkt hår
- Bruna ögon
- Skånedialekt

Ibland är världen så slumpartad att man inte vet vart man ska ta vägen ;D
Åh, saknaden av Eva är stor