Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Melodifestivalen

Startat av TonyTonka, 25 februari 2012 kl. 20:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Det var länge sedan jag tittade på Melodifestivalen senast, men ikväll gjorde jag ett undantag. Precis som rösternas resultat så anser även jag att Medina och Saga Ludvigsson var bäst, och Eva Jumatate gjorde också ett starkt nummer!

Och förresten, på tal om Eva. Denna Eva har faktiskt ett par likheter med en annan Eva; Eva Remaeus. Låt mig förklara:

- Mörkt hår
- Bruna ögon
- Skånedialekt

Ibland är världen så slumpartad att man inte vet vart man ska ta vägen ;D

Daniel Hofverberg

I kvällens deltävling var jag mest förtjust i Emilia Pantić, som var riktigt bra och hade en mycket bra låt. Klart bäst ikväll, och helt obegripligt hur hon kunde få minst röster av alla. Visst, jag förstod på en gång att låten var för smal för att tilltala den breda massan, men fler röster än så hade hon åtminstone förtjänat...

Näst bäst tyckte jag om Saga Ludvigsson, som alltid är bra och vars låt även var strået vassare än fjolårets. Och hon sjunger förstås alltid bra, och känns väldigt säker på scen.

På tredje plats hade jag placerat Eva Jumatate, som kändes lite osäker och nervös på scenen; som till viss del även påverkade rösten - men det hörs ju att hon ändå har bra sångröst i grund och botten, och låten var riktigt bra.

Medina tyckte jag lät precis som bandets tidigare låtar, och inte det minsta originell. Visst, musiken fungerar ändå, men texten var alltför dålig; så för mig dög inte låten som helhet.

Patrik Jean var helt okej, varken mer eller mindre. Inte det minsta originell, men låten går att lyssna på och fyller någorlunda sin funktion; men stack inte ut tillräckligt mycket.

Klart sämst ikväll var Korslagda, som jag tyckte var riktigt dåliga och en låt som inte alls håller måttet. Det är förvisso inte riktigt min genre, och musiken var helt okej, men lite bättre text än så här måste man väl ändå kunna förvänta sig...? Och även om de gjorde ett stabilt framförande, så var jag inte helt förtjust i sångrösten heller.

Så summa summarum: Jag är tacksam att Saga gick till final, och att Eva gick till finalkvalet känns good enough - men att Medina fick så mycket röster för en låt som låter exakt som deras tidigare låtar har jag svårare att köpa...

Citat från: TonyTonka skrivet 14 februari 2026 kl. 23:00:06Fråga: Ogillade du även Brandsta när de var med 2002-2003, eller var det bara årets bidrag du tyckte var kasst?
Ja, jag tyckte nästan lika illa om Brandsta på den tiden - men årets låt var trots allt ännu sämre... "Kom och ta mig" hade åtminstone en lite småkul text, även fast man absolut inte ville att den skulle vinna, men årets låt hade ju en ännu sämre text; plus att Melodifestivalen trots allt har utvecklats sedan den tiden även fast bandet uppenbarligen inte har det.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 februari 2026 kl. 02:52:45I kvällens deltävling var jag mest förtjust i Emilia Pantić, som var riktigt bra och hade en mycket bra låt. Klart bäst ikväll, och helt obegripligt hur hon kunde få minst röster av alla. Visst, jag förstod på en gång att låten var för smal för att tilltala den breda massan, men fler röster än så hade hon åtminstone förtjänat...

Näst bäst tyckte jag om Saga Ludvigsson, som alltid är bra och vars låt även var strået vassare än fjolårets. Och hon sjunger förstås alltid bra, och känns väldigt säker på scen.

På tredje plats hade jag placerat Eva Jumatate, som kändes lite osäker och nervös på scenen; som till viss del även påverkade rösten - men det hörs ju att hon ändå har bra sångröst i grund och botten, och låten var riktigt bra.

Medina tyckte jag lät precis som bandets tidigare låtar, och inte det minsta originell. Visst, musiken fungerar ändå, men texten var alltför dålig; så för mig dög inte låten som helhet.

Patrik Jean var helt okej, varken mer eller mindre. Inte det minsta originell, men låten går att lyssna på och fyller någorlunda sin funktion; men stack inte ut tillräckligt mycket.

Klart sämst ikväll var Korslagda, som jag tyckte var riktigt dåliga och en låt som inte alls håller måttet. Det är förvisso inte riktigt min genre, och musiken var helt okej, men lite bättre text än så här måste man väl ändå kunna förvänta sig...? Och även om de gjorde ett stabilt framförande, så var jag inte helt förtjust i sångrösten heller.

Så summa summarum: Jag är tacksam att Saga gick till final, och att Eva gick till finalkvalet känns good enough - men att Medina fick så mycket röster för en låt som låter exakt som deras tidigare låtar har jag svårare att köpa...
Då skulle du ha sett genrepet jag kollade på igår för det är ju i den staden jag bor i Kristianstad för då vann ju Emilia Pantić hehe och gick direkt till final där. ;D

Nu har jag inte sett så mycket iår men jag tycker att Saga Ludvigssons låt är bland dom bästa låtarna i mannaminne.
Visst okej Jay Smiths och Smash Into Pieces första låtar i all ära tidigare för varsitt år men denna bara satte sig rakt. Den är så catchy och man känner verkligen för henne i låten. ❤️❤️❤️❤️

Sen ska jag med vara helt ärlig med en sak. Jag gillar verkligen inte Greczulaa musik. Tycker han verkar ha dryg musik och fattar inte hur han kan vara favorittippad när han är så långt från bra som alla säger.

Junior Lerin tror jag sökte nog fel format när han skulle vara med i tävlingen? Han skulle väl söka till pausunderhållningen men så lade han set i fel brevlåda så han hamnade med i tävlingen istället. Hehe.^^

Sen så alla dom Noll2 och andra band tycker jag bara är totalt ointressanta.

En annan sak jag vill vara ärlig också med det är att jag gillar verkligen inte Medina.
Visst har man kunnat hänga med och viftat lite på höften när man hör deras låtar men kom igen. Det är verkligen ett överskattat band och jag tycker verkligen inte att dom är värd varken en 2:a eller 3:e plats när det väl begav sig.
Kanske en 5:e plats i vardera deltävling låter mycket rimligare tycker jag.

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 15 februari 2026 kl. 04:50:25Då skulle du ha sett genrepet jag kollade på igår för det är ju i den staden jag bor i Kristianstad för då vann ju Emilia Pantić hehe och gick direkt till final där. ;D
Jag gissar att "vinnarna" på genrepen är lottade...?

Citat från: Elios skrivet 15 februari 2026 kl. 04:50:25En annan sak jag vill vara ärlig också med det är att jag gillar verkligen inte Medina.
Visst har man kunnat hänga med och viftat lite på höften när man hör deras låtar men kom igen. Det är verkligen ett överskattat band och jag tycker verkligen inte att dom är värd varken en 2:a eller 3:e plats när det väl begav sig.
Kanske en 5:e plats i vardera deltävling låter mycket rimligare tycker jag.
Jag är ärligt talat inte heller särskilt förtjust i Medina. Visst, deras första låtar en gång i tiden var väl ganska bra och fyllde sin funktion; och har ofta haft bra musik och takt - men sedan dess har ju Medina i princip försökt att återuppfinna hjulet gång på gång, då nästan alla deras låtar har varit till förväxlingen lika varandra.

Medlemmarna i bandet verkar förvisso sympatiska och vettiga människor, men låtarna är för lika varandra för att jag ska känna något behov av att lyssna på mer än en låt från dem.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2026 kl. 01:19:55Jag gissar att "vinnarna" på genrepen är lottade...?

Ja, de är lottade för att produktionen ändå ska få repa resultatdelen.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Elios

Daniel Hofverberg

I gårdagens deltävling var jag mest förtjust i Cimberly Wanyonyi - hon var fantastisk redan när hon var med i Idol, och har blivit ännu bättre. Hennes låt var riktigt bra, och en av mina favoriter hittills i år. Mycket rättvist och välförtjänt att hon gick direkt till final, vilket jag ärligt talat inte hade väntat mig.

På andra plats hade jag placerat Timo Räisänen, som kanske inte hade den allra bästa låten men som ändå stack ut ur mängden och var minnesvärd. Jag misstänkte på en gång att han var för smal för att tilltala de stora massorna, men att han hamnade så dåligt till hade jag inte trott...

Meira Omar var hyfsad, men inte mycket mer än så - en del kul rytmer och musik, men texten håller verkligen inte måttet; och alldeles för lik hennes låt ifjol. Hennes sångröst känns heller inte som världens bästa.

Smash Into Pieces lät väl ungefär som alla deras låtar, men som en sämre version av dem - nu är det förvisso inte riktigt min genre, men jag tycker inte att låten håller måttet. Inte dålig, men heller inte särskilt bra. Att de fick flest röster igår beror nog mer på att de är kända och att folk tycker om gruppen, hellre än att de uppskattar själva låten...

Erika Jonsson var lite småkul ett litet tag, men låten som helhet håller absolut inte måttet; och man tröttnade väldigt snabbt. Jag har inget emot artisten i sig, men låten känns alldeles för svag och kändes efter en stund närmast löjeväckande.

Felix Manu var helt okej, varken mer eller mindre. Lite småkul och texten var väl inte så tokig, men som helhet håller låten inte måttet.

Will Siv

Vad är låten dom spelar under "publik uppvärmning" när sändningen startar på Play  ??? 

(dom har kört den i alla städer)
- what.

Will Siv

Blev det också att röstningen stängdes mitt under snabbreprisen för er med  ???
- what.

Will Siv

Vad är det som pågår  ??? 

Screenshot_20260228-210603.png
- what.

Will Siv

Screenshot_20260228-211327.png
Jag röstade innan den ens började.
- what.

Will Siv

Nånting är fel.......

Screenshot_20260228-213823.png
- what.

RisRos

Melodifestivalen > Autotunefestivalen, starring Gina & co

Har ändå tyckt om Edward innan, men att han står bakom Al Fadjis låt ikväll säger en hel del om vilken riktning hela tävlingen har tagit. Nuförtiden är det AI videos, Tiktoks och udda saker som får mest visningar och som människor röstar på. Man skulle kunna dra slutsatsen att människan blir dummare och dummare  ;D

Tycker att Bladë och Sanna var bäst ikväll.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 februari 2026 kl. 00:58:12Erika Jonsson var lite småkul ett litet tag, men låten som helhet håller absolut inte måttet; och man tröttnade väldigt snabbt. Jag har inget emot artisten i sig, men låten känns alldeles för svag och kändes efter en stund närmast löjeväckande.
Jag hörde bara 9 to 5 i den där låten. ::)

Daniel Hofverberg

I kvällens deltävling var jag mest förtjust i Bladë och Vilhelm Buchaus, som jag tyckte var ungefär jämnbra - båda riktigt bra och minnesvärda låtar, som jag gärna hade sett fått gå vidare.

AleXa tyckte jag också var ganska bra, även om den inte stack ut riktigt lika mycket; och jag tycker att rapp-partierna inte riktigt passade in med resten.

Sanna Nielsen blev jag besviken på, som väl inte alls var dålig men inte alls lika bra låt som många av hennes tidigare låtar - tyvärr inte så originell och påminde för mycket om andra låtar. Kort sagt, helt okej; varken mer eller mindre - och jag hoppats på lite mer än så från en så erfaren och bra artist. Men då svenska folket verkar vara så besatta av kändisar, så var det ju inte överraskande att hon gick vidare till final - det hade hon mest troligt gjort oavsett hur låten hade varit...

Juliett tyckte jag var helt okej, men låten var alldeles för tjatig.

Lilla Al-Fadji var väl lite småkul och hade lite kul musik och text, men absolut inget jag ville skulle vinna, och höll absolut inte ihop som helhet - och skulle den vinna i finalen nästa vecka får man ju skämmas i Eurovision Song Contest... :(

I finalkvalet var jag mest förtjust i Eva Jumatate, som hade en riktigt bra låt. Hon hade verkligen förtjänat att gå vidare till final, vars låt var mycket bättre än både Meira Omar och Robin Bengtsson. Jag tyckte även om Jacqline, som hade förtjänat ett bättre resultat än så där.

Dock ett väldigt märkligt upplägg i finalkvalet. Varför valdes den första finalisten ut enbart utifrån rösterna från respektive deltävling, utan att man ens fick en chans att rösta...? Jag har svårt att se någon fördel med det.

Dessutom tycker jag det är taskigt mot både vi tittare och mot artisterna att inte få höra låtarna i finalkvalet i sin helhet, istället för de här snabbrepriserna - även om man inte låter artisterna sjunga igen live, så borde de väl åtminstone kunna avvara några minuter till för att spela upp låtarna i sin helhet. 5 låtar á 3 minuter innebär ju trots allt bara 15 minuter effektiv tid, så det borde man väl ändå ha kunnat klämma in...

Citat från: Will Siv skrivet 28 februari 2026 kl. 20:59:03Blev det också att röstningen stängdes mitt under snabbreprisen för er med  ???
Citat från: Will Siv skrivet 28 februari 2026 kl. 21:40:04Nånting är fel.......

Screenshot_20260228-213823.png
För mig var det inga problem att rösta, i vare sig deltävlingen eller Finalkvalet.

Däremot behövde jag uppdatera appen manuellt från Google Play Butik för att den skulle starta ikväll, som inte har behövts tidigare.

Citat från: RisRos skrivet 28 februari 2026 kl. 21:41:35Melodifestivalen > Autotunefestivalen, starring Gina & co
Programledarna är ju dock inga erfarna artister, så man får väl acceptera lite hjälpmedel från dem.

Citat från: RisRos skrivet 28 februari 2026 kl. 21:41:35Har ändå tyckt om Edward innan, men att han står bakom Al Fadjis låt ikväll säger en hel del om vilken riktning hela tävlingen har tagit. Nuförtiden är det AI videos, Tiktoks och udda saker som får mest visningar och som människor röstar på. Man skulle kunna dra slutsatsen att människan blir dummare och dummare  ;D
Nu var ju Edward af Sillén långt ifrån enda låtskrivaren bakom låten, men det förvånade mig också; då han varit suverän som manusförfattare till Melodifestivalen tidigare år - det märks trots allt att de har bytt manusförfattare till i år. Och ännu mer förvånande hur Lilla Al-Fadji kunde vinna - jag förstod att de yngsta skulle rösta på honom, men hur kunde han få flest röster sammanlagt...? :o Var är världen på väg...?

Det känns som att låtskrivarna försökt att återuppfinna hjulet och skapa en ny KAJ, efter succén ifjol, med ett humoristiskt och kanske något snarlikt nummer; men den här låten var trots allt långt ifrån KAJs kvalitet...