Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Eurovision Song Contest

Startat av Experten, 2 juli 2012 kl. 07:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Fred skrivet 10 december 2025 kl. 14:18:01Det kostar väldigt mycket att anordna Melodofestivalen, så att ha den tävlingen utan att skicka ett bidrag till ESC känns som att kasta pengar i sjön (hur det blev 2020 kunde man ju inte veta på förhand naturligtvis).
Precis, och det var nog betydligt fler än bara jag som fick avsmak och tyckte att det kändes onödigt att ha gått igenom hela Melodifestivalen utan att få uppleva något Eurovision Song Contest 2020; och utan att få veta hur det skulle ha gått med Sveriges bidrag...

Med de sparkrav som SVT har på sig skulle de sannolikt inte få klartecken att arrangera Melodifestivalen utan någon tanke på ESC. Det kostar trots allt väldigt mycket pengar, så för att få klartecken till det måste nog tanken vara att bidraget ska synas i Europa.

Missförstå mig rätt nu: Jag tycker verkligen att EBU borde ha uteslutit Israel i år, för att det ska bli mest rättvist för alla parter. Men jag är skeptisk till att bojkotta Eurovision Song Contest - det skulle nog orsaka fler problem än det skulle lösa. Men det polariserade samhälle vi lever i, där alla har väldigt svartvita åsikter, skulle det bli ramaskri och fullständigt kaos; då båda sidor skulle anklaga varandra. Se bara på hur osäkert Eurovision Song Contest i Malmö blev 2024, och att döma av sociala medier verkar den motsatta (d.v.s. pro-israeliska) sidan vara minst lika stor och högljudd...