Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Eurovision Song Contest

Startat av Experten, 2 juli 2012 kl. 07:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 25 februari 2022 kl. 22:47:01
Det betyder att Finland kommer delta. Utmärkt.
Precis, och The Rasmus tävlar i deras motsvarighet till Mello🤘🏻

Sabelöga

Citat från: E skrivet 26 februari 2022 kl. 00:15:02
Precis, och The Rasmus tävlar i deras motsvarighet till Mello🤘🏻
Hade själv tänkt att försöka kolla på Tävlingen för ny musik när den går i morgon.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: E skrivet 25 februari 2022 kl. 22:36:25
EBU gick även ut med idag att Ryssland portas från årets ESC på grund av situationen med Ukraina. Riktigt bra beslut tycker jag
Ja, det känns ju som det enda rätta i dagens läge. Visserligen ska Eurovision Song Contest enligt reglerna vara opolitisk och fokusera på musik utan hänsyn till politik, men när ett land startar krig mot ett annat land helt oprovocerat så har det gått alldeles för långt - då handlar det inte längre bara om politik utan mer än så, så då har man ingen plats i ESC...

Men jag är glad att EBU tog sitt förnuft till fånga, efter att de så sent som igår insisterade på att Ryssland skulle få vara med.

Däremot är det förstås tråkigt för den ryska artisten, som blir utesluten utan att själv ha gjort något fel - vem det än är så har ju han eller hon liksom knappast själv varit inblandad i kriget och kanske inte alls själv tycker om det. Men i sådana här situationer är det ju tyvärr oundvikligt att oskyldiga kommer i kläm...

gstone

Borde : Eurovision Song Contest var opoltiskt.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 februari 2022 kl. 02:54:14
Däremot är det förstås tråkigt för den ryska artisten, som blir utesluten utan att själv ha gjort något fel - vem det än är så har ju han eller hon liksom knappast själv varit inblandad i kriget och kanske inte alls själv tycker om det. Men i sådana här situationer är det ju tyvärr oundvikligt att oskyldiga kommer i kläm...
Dom har inte ens valt nån artist i år.

Sabelöga

Citat från: E skrivet  6 mars 2022 kl. 01:13:15
Dom har inte ens valt nån artist i år.
Om dom ens bemödar sej välja en artist dom ändå inte får skicka ;)
Houba !

Vize

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 juni 2021 kl. 00:04:46
EM och Eurovision är inte samma sak.
Det är europamästerskapet i musik, så EM är okej att säga.

Steffan Rudvall

Citat från: Vize skrivet 21 mars 2022 kl. 12:52:23
Det är europamästerskapet i musik, så EM är okej att säga.
Kanske, men han baserar ju vad han tycker om Ukraina i Eurovision på vad han tycker om dem i EM.

Fred

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 juni 2021 kl. 00:04:46
EM och Eurovision är inte samma sak.

Eurovision Song Contest kallas för schlager-EM ibland.

TonyTonka

Någon som ska titta på första semin av årets Eurovision i kväll? Har lyssnat lite kort på alla årets låtar, och tycker Ukraina, Sverige och Storbritannien har bäst låtar i år av det lilla jag hört. :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 10 maj 2022 kl. 14:08:23
Någon som ska titta på första semin av årets Eurovision i kväll? Har lyssnat lite kort på alla årets låtar, och tycker Ukraina, Sverige och Storbritannien har bäst låtar i år av det lilla jag hört. :)
Självklart. Jag har inte missat Eurovision Song Contest en enda gång de senaste 15 åren, och har inte för avsikt att börja nu. :)
(Jag har ett tydligt minne av att ESC för många år sedan arrangerades en eller ett par gånger på Valborgsmässoafton, och då var man så illa tvungen att missa hela eller delar av det - men det var dessbättre länge sedan)

I år har jag dock inte hört något i förväg, då jag inte haft tid att se de lite för utdragna Inför-programmen i norsk eller finsk TV samtidigt som SVT mig veterligen inte haft något av sina sedvanliga program med smakprov på alla låtar i år. Så förutom Sveriges bidrag är jag helt nollställd i år...

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 maj 2022 kl. 14:25:27
Självklart. Jag har inte missat Eurovision Song Contest en enda gång de senaste 15 åren, och har inte för avsikt att börja nu. :)
(Jag har ett tydligt minne av att ESC för många år sedan arrangerades en eller ett par gånger på Valborgsmässoafton, och då var man så illa tvungen att missa hela eller delar av det - men det var dessbättre länge sedan)

I år har jag dock inte hört något i förväg, då jag inte haft tid att se de lite för utdragna Inför-programmen i norsk eller finsk TV samtidigt som SVT mig veterligen inte haft något av sina sedvanliga program med smakprov på alla låtar i år. Så förutom Sveriges bidrag är jag helt nollställd i år...

Om jag går på vad du tyckt om svenska Melodifestivalen så antar jag att du avskydde Lettland, Norge och Moldaviens bidrag i kväll?  ;)

Daniel Hofverberg

I kvällens första semifinal tyckte jag bäst om Schweiz, Portugal, Nederländerna, Ukraina och Norge. Men jag tyckte det var ganska många hyfsat bra låtar, om än inte många superbra. Ganska rättvist resultat, även om det var ett par bidrag som jag hade kunnat leva utan till finalen och ett par jag gärna hade sett hade gått vidare - jag tyckte exempelvis att Danmark var bättre än Litauen som faktiskt gick vidare.

Så blev jag lite förvånad över att Island gick vidare - kanske vinner den låten på fler genomlyssningar, men jag tyckte att den kändes ganska menlös trots att den var vacker.

Citat från: TonyTonka skrivet 10 maj 2022 kl. 23:01:01
Om jag går på vad du tyckt om svenska Melodifestivalen så antar jag att du avskydde Lettland, Norge och Moldaviens bidrag i kväll?  ;)
Inte alls. Norges bidrag tyckte jag om - det absolut mest absurda som världen någonsin har skådat, men ändå så absurt och minnesvärt så att det blev bra; och man fick låten på hjärnan...

Lettland och Moldavien är jag lite mer kluven till, även om jag inte tycker att någon av de var usla på något sätt. Lettlands bidrag tycker jag ändå var helt okej och ganska rolig med en minnesvärd text, men det är ju absolut ingen vinnarlåt. Moldavien tyckte jag var sämre, som visserligen hade en ganska bra musik och en bra takt, men som kändes som en sämre version av Lettlands bidrag - kanske beroende på att den låten var huvudsakligen på moldaviska, och ska sådana här mer roliga bidrag fungera så krävs det nog att man förstår vad de sjunger.

Jag hade i och för sig inte haft något emot om Lettland gått vidare, men jag gissar att Lettlands och Moldaviens bidrag riktar sig till ungefär samma målgrupp, så att de därför har "tagit ut varandra" så att säga. Med andra ord, ungefär samma personer som röstar på båda bidragen, så att de därför inte får tillräckligt många röster.

Hampus.J

Tycker att Österrike och Danmark borde gått vidare istället för Armenien och Schweiz. Annars rätt nöjd med utfallet och helt ok startfält.

In Donaldismo Veritas

TonyTonka

Glömde att fråga, vad tyckte ni om torsdagens andra semifinal? Gjorde Cornelia bra ifrån sig? :)

Och vem tror ni vinner på lördag?

Själv tror jag som alla andra att Ukraina tar hem det.