Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Eurovision Song Contest

Startat av Experten, 2 juli 2012 kl. 07:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 15 maj 2024 kl. 19:20:24Norska pojkar borde inte tävla för Sverige 😕👎
Har de vunnit den svenska Melodifestivalen så borde de det. 

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 maj 2024 kl. 19:20:24Norska pojkar borde inte tävla för Sverige 😕👎
Jag tycker inte att Marcus & Martinus var tillräckligt bra för att vara en värdig vinnare av Melodifestivalen, men det har ju ingenting med vilket land de kommer ifrån att göra utan bara att låten inte var tillräckligt bra.

Det är många decennier sedan man kunde lita på att tävlande i Eurovision Song Contest verkligen kommer från det land de representerar...

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 maj 2024 kl. 20:38:12Jag tycker inte att Marcus & Martinus var tillräckligt bra för att vara en värdig vinnare av Melodifestivalen, men det har ju ingenting med vilket land de kommer ifrån att göra utan bara att låten inte var tillräckligt bra.

Det är många decennier sedan man kunde lita på att tävlande i Eurovision Song Contest verkligen kommer från det land de representerar...
Det var lika vanligt förr att de kom från ett annat land. T.ex. Celine Dion (Schweiz 1988, född i Kanada), Anna Vissi (Grekland 1980, född på Cypern) samt Vicky Leandros (Luxembourg 1967 och 1972, född i Grekland).

Steffan Rudvall

Citat från: Fred skrivet 15 maj 2024 kl. 20:47:23Det var lika vanligt förr att de kom från ett annat land. T.ex. Celine Dion (Schweiz 1988, född i Kanada), Anna Vissi (Grekland 1980, född på Cypern) samt Vicky Leandros (Luxembourg 1967 och 1972, född i Grekland).
Cypern och Grekland är ju dock inte så konstigt i och med att grekerna och turkarna har haft en lång konflikt om vem som äger ön. Där en del av befolkningen identifierar sig mer med turkarna och den andra mer med grekerna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 maj 2024 kl. 20:56:53Cypern och Grekland är ju dock inte så konstigt i och med att grekerna och turkarna har haft en lång konflikt om vem som äger ön. Där en del av befolkningen identifierar sig mer med turkarna och den andra mer med grekerna.
Precis, så det är inte jämförbart med Celine Dion som såvitt jag vet inte hade eller har någon koppling till Schweiz.

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 maj 2024 kl. 21:07:06Precis, så det är inte jämförbart med Celine Dion som såvitt jag vet inte hade eller har någon koppling till Schweiz.
Diskussionen handlade dock om artister som tävlar för ett annat land än sitt eget. Så även om Grekland och Cypern står nära varandra så de trots allt olika länder vilket var vad Daniel frågade efter.

A

TonyTonka

Citat från: A skrivet 12 maj 2025 kl. 18:25:30Hoppas/tror ni att Kaj vinner?
Jag både hoppas och tror att Kaj vinner. Men man vet aldrig. Oavsett vem som vinner så hoppas jag dock inte att tvåan enligt oddsen, Österrike vinner, för den låten är så tråkig. :/
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Steffan Rudvall

Om konsekvensen är att Eurovision hålls i Malmö igen så hoppas jag då verkligen att de inte vinner. Staden är fortfarande skärrad från förra gången och vi vill inte ha mer kaos nu. Det var ju inte direkt en trevlig Eurovision upplevelse förra året inte för oss lokalbor i alla fall som inte kunde gå några meter utan att se poliser beväpnade med automatvapen och danska poliser som brottade ner folk.

Men inget illa menat mot Kaj egentligen, jag hoppas att de vinner men vill inte att Eurovision ska hållas i Malmö och det vet jag att många andra malmöiter håller med om.

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 maj 2025 kl. 18:38:20Om konsekvensen är att Eurovision hålls i Malmö igen så hoppas jag då verkligen att de inte vinner. Staden är fortfarande skärrad från förra gången och vi vill inte ha mer kaos nu. Det var ju inte direkt en trevlig Eurovision upplevelse förra året inte för oss lokalbor i alla fall som inte kunde gå några meter utan att se poliser beväpnade med automatvapen och danska poliser som brottade ner folk.

Men inget illa menat mot Kaj egentligen, jag hoppas att de vinner men vill inte att Eurovision ska hållas i Malmö och det vet jag att många andra malmöiter håller med om.
Men kommer det verkligen bli exakt samma sak om ESC hålls i Malmö igen? Sedan förstår jag givetvis att ni inte vill ha tillbaks dem efter den upplevelsen.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Will Siv

Följande har representant Sverige i Eurovision:

1958 - Askungen.

1960 - Yzma.

1961 - mormor Fa.

1963 - spindeln Charlotte.

1966 - Flora och Rafiki.

1969 och 1988 - Odjuret.

1971, 1972 och 1994 - Djungeldjuret Hugo.

1975 - Mungo.

1978 och 1981 - Woody.

1983, 1991 och 2006 - Miriam (första låten var skriven av Knattarna).

1989 - Patrick Stjärna (med Chanticler som kör sångare)

1990 - Simba.

(1992 var Mimmi Pigg runner up)

1998 - sångrösten i "Kogänget"

2002 - Nala och Thaleia.

2005 - Blixten McQueen.

2009 - Shere Khans svärdotter.

2011 - Shane Gray.

2012 och 2023 - Smurfan.

2013 - Nate Gray.

2014 - Alice.

2015 - Flynn Ryder (eller Eugene Fitzherbert)

2018 - Hiro Hamada.

2019 - Paul.

2021 - Ethan Clade.
- what.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 maj 2025 kl. 18:38:20Om konsekvensen är att Eurovision hålls i Malmö igen så hoppas jag då verkligen att de inte vinner. Staden är fortfarande skärrad från förra gången och vi vill inte ha mer kaos nu. Det var ju inte direkt en trevlig Eurovision upplevelse förra året inte för oss lokalbor i alla fall som inte kunde gå några meter utan att se poliser beväpnade med automatvapen och danska poliser som brottade ner folk.

Kanske blir Göteborg då. Men jag tror inte Kaj ens tar sig till final.

Elios

Citat från: Elios skrivet 12 maj 2025 kl. 20:16:53Kanske blir Göteborg då. Men jag tror inte Kaj ens tar sig till final.
Okej kanske ändrar mig nu när jag såg oddsen att det var 41% chans vilket var överlägset men jag fattar inte riktigt varför då den för mig är den så medioker den bara kan vara och det känns ju verkligen inte som en vinnarlåt. Har inte hört några andra låtar ännu men jag tror nog det finns många som är bättre i min mening.  :o

BPS

Citat från: Elios skrivet 12 maj 2025 kl. 20:20:55Okej kanske ändrar mig nu när jag såg oddsen att det var 41% chans vilket var överlägset men jag fattar inte riktigt varför då den för mig är den så medioker den bara kan vara och det känns ju verkligen inte som en vinnarlåt. Har inte hört några andra låtar ännu men jag tror nog det finns många som är bättre i min mening.  :o
Jag tror att att den är så högt toppad för att det inte är något som Sverige brukar skicka först och främst är den ju på svenska men sen så är det ju inte vanlig pop heller.

Daniel Hofverberg

Jag har knappt hört något av de andra ländernas bidrag i år, då jag inte tror att SVT haft sina sedvanliga inför-program med smakprov av de olika låtarna, men självklart hoppas jag att Sverige vinner.

Jag tror väl ärligt talat inte att KAJ faktiskt kommer att vinna, men jag är övertygad om att de hamnar ganska bra till i alla fall - åtminstone bland de fem bästa i finalen.

Skulle Sverige vinna är det väl dock inte alltför sannolikt att den kommer hållas i Malmö igen - för till nästa år finns väl gissningsvis flera stora arenor i Stockholm tillgängliga, som inte fanns tillgängliga senast; och Stockholm är väl mer sannolikt att de väljer än Malmö.