Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

BBC Narnia serien

Startat av moviefan, 28 december 2012 kl. 18:42:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 september 2025 kl. 00:56:34Ärligt talat tror jag inte att efterfrågan är tillräckligt stor, i synnerhet i dessa tider när fysisk media är utrotningshotad...
Kanske inte i Sverige, men världen över (då Narnia har många fans).

I samband med att jag letade efter mer information om den nya utgåvan, fick jag också veta att det finns en version från 1967 av Häxan och lejonet (som delvis är lost media) men där avsnitt 1 och 8 getts ut i OK kvalitet på DVD så sent som 2021.

https://www.youtube.com/watch?v=dETguV3KVPQ

Tintin

En del av bonusmaterialet på den nya utgåvan kommer från en DVD från 2010 (som hade en hel skiva med extramaterial). 

Det mesta går att hitta på YouTube, men eftersom de gjort en ny dokumentär, så verkar den gamla TV-dokumentären Past Watchful Dragons utgå.

https://www.youtube.com/watch?v=ihjVLv4gh4k

Anders M Olsson

Citat från: Tintin skrivet 11 september 2025 kl. 22:54:51Det gör de. Ginza har lagt till både Blu-ray och DVD i veckan. Lite dyra (men det är import). Vill man få en uppfattning om restaureringen så gav BBC ut The Box of Delights (1984) förra året och jag tror att Narnia (filmat på 16 mm) kommer att se liknande ut.
Jag har fått hem de tre svenska DVDerna nu, men jag tycker inte det ser ut som det är filmat på 16mm. Det verkar snarare vara inspelat på video, så det ska bli intressant att se om Blu-rayutgåvan kommer att utgöra någon förbättring.

Det fanns knappast någon HD-video så tidigt som 1988-1990 när serien spelades in.

The Box of Delights har jag inte sett.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 september 2025 kl. 18:47:49Jag har fått hem de tre svenska DVDerna nu, men jag tycker inte det ser ut som det är filmat på 16mm. Det verkar snarare vara inspelat på video, så det ska bli intressant att se om Blu-rayutgåvan kommer att utgöra någon förbättring.

Det fanns knappast någon HD-video så tidigt som 1988-1990 när serien spelades in.
Intressant, då gör man kanske klokt i att avvakta med att köpa Blu-Ray-utgåvan tills den faktiskt har släppts, så man vet mer om den faktiskt kommer medföra någon tydlig förbättring. :)

Om den är inspelad på video, så måste det ju oundvikligen innebära uppskalning till HD-upplösning för Blu-Ray-boxen, och det känns ju lite oroväckande...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 september 2025 kl. 00:47:04Om den är inspelad på video, så måste det ju oundvikligen innebära uppskalning till HD-upplösning för Blu-Ray-boxen, och det känns ju lite oroväckande...
Det går iofs att lägga SD-material på Blu-ray. Det görs ganska ofta för extramaterial, men sällan för huvudinnehåll, så för det ändamålet är det väl knappast speciellt meningsfullt. Ljudet skulle kunna förbättras något genom att Blu-ray kan ha förlustfria ljudformat som inte finns på DVD. Men bara ljudförbättringen motiverar knappast en Blu-rayutgåva.

Nu har jag inte sett hela serien, så det är möjligt att det ändå kan finnas delar som är tagna på film och som skulle kunna dra nytta av högre upplösning.

Man gjorde ofta så med TV-serier, att man spelade in på video när man var inomhus i studio, men använde film utomhus där man inte hade tillgång till hela produktionstekniken med kontrollbord, monitorer, videobandspelare, strömförsörjning m.m. För att filma på video utomhus var man tvungen att köra ut med allt det där i en OB-buss, medan film kunde tas upp med lättare handkameror. Pang i bygget är t.ex. inspelad så, och man ser en markant skillnad mellan det som är filmat på video och det som är filmat på film.

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 september 2025 kl. 18:47:49Jag har fått hem de tre svenska DVDerna nu, men jag tycker inte det ser ut som det är filmat på 16mm. Det verkar snarare vara inspelat på video, så det ska bli intressant att se om Blu-rayutgåvan kommer att utgöra någon förbättring.

The Box of Delights har jag inte sett.
Uppgiften kom från NarniaWeb (oemotsagd) så kan vara fel. Enligt IMDb är det video precis som du säger (under teknisk information).

Jularna 1989-1991 var i alla fall när de visades i svensk TV. Silvertronen dock omdöpt till Silverstolen (enligt tablåerna).

The Box of Delights
har jag sett (även om det var många år sedan). Jag har försökt hitta lite skärmdumpar från Blu-rayen då jag tror att BBC Narnia kommer att ha en liknande överföring.

https://www.youtube.com/watch?v=XDbaMvcqAkg

Anders M Olsson

Citat från: Tintin skrivet 17 september 2025 kl. 10:49:39Uppgiften kom från NarniaWeb (oemotsagd) så kan vara fel. Enligt IMDb är det video precis som du säger (under teknisk information). 
Man kan också se dokumentären som du länkade till längre upp i den här tråden. Jag kan inte se en enda kamera för fysisk film, bara utrustning för videoinspelning.

Citat från: Tintin skrivet 17 september 2025 kl. 10:49:39The Box of Delights har jag sett (även om det var många år sedan). Jag har försökt hitta lite skärmdumpar från Blu-rayen då jag tror att BBC Narnia kommer att ha en liknande överföring.
Trailern är i 720p men gör knappast HD-formatet rättvisa. Bilden ser lite halvsuddig ut, som man kan förvänta sig av uppskalad SD-video. Nu kan man naturligtvis inte bedöma Blu-rayutgåvan utifrån en trailer, så det skulle som sagt vara intressant att se lite verkliga exempel på hur den ser ut.

Anders M Olsson

Här är beviset på att det är inspelat på video, inte film. Det randiga mönstret är typiskt för SD-video och uppstår p.g.a. att videon är inflätad. I stället för att spela in 25 bilder i sekunden, spelar man in 50 halvbilder i sekunden där den ena halvbilden består av de udda linjerna, den andra av de jämna.

Sådana mönster blir det aldrig om man spelar in på fysisk film.

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 september 2025 kl. 14:47:28Man kan också se dokumentären som du länkade till längre upp i den här tråden. Jag kan inte se en enda kamera för fysisk film, bara utrustning för videoinspelning.

Trailern är i 720p men gör knappast HD-formatet rättvisa. Bilden ser lite halvsuddig ut, som man kan förvänta sig av uppskalad SD-video. Nu kan man naturligtvis inte bedöma Blu-rayutgåvan utifrån en trailer, så det skulle som sagt vara intressant att se lite verkliga exempel på hur den ser ut.
Tyvärr verkar det vara ett rykte som spridits i samband med att BBC Narnia kommer på Blu-ray (i trådar där det diskuteras). 

Trailern är ihopsatt (men oklar bildkälla). Uppladdad för ett år sedan. Jag försöker hitta skärmdumpar från Blu-rayen då jag som sagt tror att BBC Narnia kommer att ha en liknande överföring. 

Jag hittade en recension:

https://www.framerated.co.uk/box-of-delights-1984/

Det står väldigt lite om bildkvaliteten, men recensenten verkar nöjd med BBC Studios restaurering av både bild och ljud och det finns lite skärmdumpar från extramaterialet (och troligen även från avsnitten). 

Tintin

Dykt upp lite återföreningsbilder från den nya dokumentären Return to Narnia på sidan Narnia Fans. 

https://narniafans.com/tag/bbc-narnia/

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 september 2025 kl. 20:26:11Här är beviset på att det är inspelat på video, inte film. Det randiga mönstret är typiskt för SD-video och uppstår p.g.a. att videon är inflätad. I stället för att spela in 25 bilder i sekunden, spelar man in 50 halvbilder i sekunden där den ena halvbilden består av de udda linjerna, den andra av de jämna.

Sådana mönster blir det aldrig om man spelar in på fysisk film.
Jag håller med. Sådana där sågtandade mönster är typiskt för interlaced-video, och inspelning på film kan rimligtvis inte vara interlaced.

Med andra ord kan den kommande Blu-Ray-utgåvan alltså omöjligen vara något annat än uppskalning från SD-upplösning, då man liksom inte kan trolla fram bättre källmaterial än det är inspelat på. Uppskalning kan förstås hålla olika hög klass ändå, men nog finns det skäl att vara lite skeptisk kring hur stor förbättring Blu-Ray egentligen kan vara gentemot DVD...

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2025 kl. 00:06:23Med andra ord kan den kommande Blu-Ray-utgåvan alltså omöjligen vara något annat än uppskalning från SD-upplösning, då man liksom inte kan trolla fram bättre källmaterial än det är inspelat på. Uppskalning kan förstås hålla olika hög klass ändå, men nog finns det skäl att vara lite skeptisk kring hur stor förbättring Blu-Ray egentligen kan vara gentemot DVD...
Verkar som de jobbar in i det sista med Blu-ray utgåvan. Aldrig hört talas om The TV Museum tidigare, men i ett inlägg på X från den 12:e September söker man "off-air domestic recordings" (vilket jag tolkar som heminspelningar) av några av avsnitten.

https://x.com/thetvmuseum/status/1966451774845264375

Det låter ju mindre bra. Hade varit skillnad om det varit för extramaterial och liknande eftersom en del inte kommit med på tidigare utgåvor. Tyvärr har jag inte X så kan inte läsa svaren.

Will Siv

Citat från: Tintin skrivet 21 september 2025 kl. 21:07:17Verkar som de jobbar in i det sista med Blu-ray utgåvan. Aldrig hört talas om The TV Museum tidigare, men i ett inlägg på X från den 12:e September söker man "off-air domestic recordings" (vilket jag tolkar som heminspelningar) av några av avsnitten.

https://x.com/thetvmuseum/status/1966451774845264375

Det låter ju mindre bra. Hade varit skillnad om det varit för extramaterial och liknande eftersom en del inte kommit med på tidigare utgåvor. Tyvärr har jag inte X så kan inte läsa svaren.

Screenshot_20250921-213116.pngScreenshot_20250921-213128.png
- what.

Tintin

Tack så mycket @Will Siv. Jag trodde att de menade själva avsnitten, men det är alltså påannons och en kort sammanfattning av föregående avsnitt som avses. 

https://www.youtube.com/watch?v=CnMEnsGRkkk

Anders M Olsson

Jag har nu sett hela den första serien, Häxan och lejonet. Den är väl inte så imponerande med dagens mått mätt. Det här var innan det fanns någon fotorealistisk datoranimation, så man får väl ha förståelse för att den är begränsad av den tidens teknik. Det blir nästan löjligt med två fullvuxna skådespelare utklädda till "bävrar", och den handtecknade animationen skär sig utseendemässigt mot det levande skådespeleriet.

Den bästa och mest övertygande av sagovarelserna är nog lejonet Aslan. Där har man säkert lagt ner väldigt mycket arbete, och förmodligen väldigt mycket pengar också, på att tillverka en fin docka.

Jag drog mig till minnes att lejonet Aslan har förekommit i ett avsnitt av Engelska Antikrundan. Det var någon som hade hittat honom i en sopcontainer där BBC hade kastat gammal rekvisita. Men det är nog en alternativ version. Den riktiga hade säkert plats för två dockspelare inuti, men det här ser bara ut att vara en orörlig docka.

Avsnittet är Hatfield House, säsong 33 episod 23.

Aslan00010.jpg

Aslan00015.jpg

Aslan00355.jpg