Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

BBC Narnia serien

Startat av moviefan, 28 december 2012 kl. 18:42:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Har köpt den på dvd. Tycker den är är mysig att se på. Nästan bättre än dom nya Narnia filmerna.
Har ni sett den ?

Erika

Jo, jag har allt sett den tv-serien och den är väl knappast något mästerverk, men helt klart trevlig underhållning för stunden.   

Elios

Verkar som man bara kunde tycka att dom var bra just då. För minns att vi såg lite hos min kusin som är född 1983 och är därför uppväxt med den. Känns ju ganska så seg och inget vidare mästerverk om man nu säger så. Men Aslan var ändå snyggt gjord som docka.
Tycker dock när jag ser om det nu att nej usch det var verkligen inget vidare att se på.
Undrar hade den någonsin eller någon film dubbats till svenska? 

moviefan

Monsieur Hulot

Citat från: Elios skrivet  2 juli 2023 kl. 23:52:38Undrar hade den någonsin eller någon film dubbats till svenska?
Nej. BBC-versionerna av Narnia har inte dubbats till svenska, däremot finns de på tyska.

Disneys versioner finns med svensk dubbning.

Tintin

Citat från: moviefan skrivet 11 september 2025 kl. 19:24:33Hoppas dessa utgåvor kommer hit också.  ;)
Det gör de. Ginza har lagt till både Blu-ray och DVD i veckan. Lite dyra (men det är import). Vill man få en uppfattning om restaureringen så gav BBC ut The Box of Delights (1984) förra året och jag tror att Narnia (filmat på 16 mm) kommer att se liknande ut.

https://www.ginza.se/product/the-chronicles-of-narnia-collection/911129/

https://www.ginza.se/product/the-chronicles-of-narnia-collection/911128/

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 11 september 2025 kl. 19:24:33Hoppas dessa utgåvor kommer hit också.  ;)
Om du med "kommer hit" menar svenska utgåvor med svensk text, så finns det nog ärligt talat inget som tyder på att något sådant kommer att släppas. :(

Ärligt talat tror jag inte att efterfrågan är tillräckligt stor, i synnerhet i dessa tider när fysisk media är utrotningshotad...

Citat från: Tintin skrivet 11 september 2025 kl. 22:54:51Det gör de. Ginza har lagt till både Blu-ray och DVD i veckan. Lite dyra (men det är import). Vill man få en uppfattning om restaureringen så gav BBC ut The Box of Delights (1984) förra året och jag tror att Narnia (filmat på 16 mm) kommer att se liknande ut.

https://www.ginza.se/product/the-chronicles-of-narnia-collection/911129/

https://www.ginza.se/product/the-chronicles-of-narnia-collection/911128/
Men enligt Ginzas specifikationer verkar de brittiska boxarna helt sakna textning - d.v.s. de har inte ens engelsk text. :(

Jag klarar mig personligen bra utan svensk text, men brittiska serier utan engelsk text tror jag ärligt talat blir för jobbigt att försöka sig på...
(Vill jag däremot se serien tillsammans med någon vore svensk text önskvärt, då ingen i min bekantskapskrets skulle ämna till att se på någonting utan svensk text)

Sen tycker jag för övrigt också att 679 kr är i saftigaste laget för en brittisk importutgåva - det är i mina ögon mer än bara lite dyrt...

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 september 2025 kl. 00:56:34Men enligt Ginzas specifikationer verkar de brittiska boxarna helt sakna textning - d.v.s. de har inte ens engelsk text. :(

Jag klarar mig personligen bra utan svensk text, men brittiska serier utan engelsk text tror jag ärligt talat blir för jobbigt att försöka sig på...
(Vill jag däremot se serien tillsammans med någon vore svensk text önskvärt, då ingen i min bekantskapskrets skulle ämna till att se på någonting utan svensk text)

Sen tycker jag för övrigt också att 679 kr är i saftigaste laget för en brittisk importutgåva - det är i mina ögon mer än bara lite dyrt...
Ja, de saknar svensk text.

Vill man ha svensk textning finns ju den första utgåvan som de gav ut (t om fortfarande inplastade exemplar och inte så farliga priser på Tradera).

Ibland är priserna högre också i samband med releaser, men brukar gå ned efter ett tag (om man vill vänta och vågar ta chansen). Film brukar sällan vara något problem (värre med musik på vinyl). Den andra serien jag nämnde finns också på Ginza och är betydligt rimligare prissatt (men också kortare speltid och färre skivor).

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 12 september 2025 kl. 01:29:50Ja, de saknar svensk text.
Jag hade självklart inte väntat mig att en brittisk utgåva skulle ha svensk text, men om det stämmer att boxen inte ens har engelsk text tycker jag det är allvarligt och väldigt dålig stil - det borde vara en självklarhet att alla brittiska (och amerikanska) DVD- och Blu-Ray-utgåvor åtminstone ska ha engelsk text för hörselskadade.

Citat från: Tintin skrivet 12 september 2025 kl. 01:29:50Vill man ha svensk textning finns ju den första utgåvan som de gav ut (t om fortfarande inplastade exemplar och inte så farliga priser på Tradera).
Men den tidigare svenska utgåvan var väl bara på DVD och inte Blu-Ray, eller? Eller finns det någon svensk Blu-Ray-release som jag helt har missat...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 september 2025 kl. 00:56:34Men enligt Ginzas specifikationer verkar de brittiska boxarna helt sakna textning - d.v.s. de har inte ens engelsk text. :(
Jag tror nog att de kommer att ha engelsk text. BBC brukar texta det mesta, så det vore konstigt om de skulle släppa de här utgåvorna helt utan text. Man ska nog inte lita för mycket på Ginzas specar. Det är trots allt mer än två månader till release, så det som står där är säkert bara preliminärt.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 september 2025 kl. 00:56:34Sen tycker jag för övrigt också att 679 kr är i saftigaste laget för en brittisk importutgåva - det är i mina ögon mer än bara lite dyrt...
Om man förbokar Blu-rayutgåvan på amazon.co.uk stannar priset på omkring 470 kronor inklusive frakt och svensk moms. Eftersom Amazon inkasserar den svenska momsen behöver man inte oroa sig för Postnords ockeravgifter. Det pris som visas i kassan på amazon.co.uk är vad man betalar. Om man har tur kan det t.o.m. bli lite billigare om man beställer nu och priset skulle sjunka innan release.

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 september 2025 kl. 02:04:37Jag hade självklart inte väntat mig att en brittisk utgåva skulle ha svensk text, men om det stämmer att boxen inte ens har engelsk text tycker jag det är allvarligt och väldigt dålig stil - det borde vara en självklarhet att alla brittiska (och amerikanska) DVD- och Blu-Ray-utgåvor åtminstone ska ha engelsk text för hörselskadade.

Men den tidigare svenska utgåvan var väl bara på DVD och inte Blu-Ray, eller? Eller finns det någon svensk Blu-Ray-release som jag helt har missat...?
Flera av BBC:s utgåvor saknar engelsk text, men håller med om att det är dåligt (just för hörselskadade). Den tidigare svenska utgåvan är bara på DVD.

Jag har lagt en beställning på Blu-ray utgåvan på Ginza, så kan väl skriva en liten recension när jag får en chans att titta på den.

Det finns förbättrade versioner av alla filmerna på YouTube (som jag funderat på att bränna ut) men källan är DVD och när man spelar upp dem syns den låga upplösningen väldigt tydligt. Förhoppningsvis kommer den nya utgåvan bjuda på bättre bild.

https://www.youtube.com/watch?v=n7iR9JqqnTI

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 september 2025 kl. 10:06:52Jag tror nog att de kommer att ha engelsk text. BBC brukar texta det mesta, så det vore konstigt om de skulle släppa de här utgåvorna helt utan text. Man ska nog inte lita för mycket på Ginzas specar. Det är trots allt mer än två månader till release, så det som står där är säkert bara preliminärt.
Förhoppningsvis har du rätt - jag ser nu att Imusic.se anger att den brittiska boxen ska ha engelsk text:
https://imusic.se/movies/5051561006340/2025-the-chronicles-of-narnia-4-film-collection-blu-ray

De har dock inte alltid haft rätt, så jag hade känt mig tryggare om någon sida hade någon bild på baksidan - men alla webbsidor verkar än så länge bara ha bild på framsidan och inte baksidan...

Jag får nog avvakta lite innan jag förbeställer den, så att någon förhoppningsvis publicerar en bild på baksidan innan dess; det bör ju vara betydligt mer tillförlitligt än Ginzas listade specifikationer.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 september 2025 kl. 13:58:31Förhoppningsvis har du rätt - jag ser nu att Imusic.se anger att den brittiska boxen ska ha engelsk text:
https://imusic.se/movies/5051561006340/2025-the-chronicles-of-narnia-4-film-collection-blu-ray

De har dock inte alltid haft rätt, så jag hade känt mig tryggare om någon sida hade någon bild på baksidan - men alla webbsidor verkar än så länge bara ha bild på framsidan och inte baksidan...

Jag får nog avvakta lite innan jag förbeställer den, så att någon förhoppningsvis publicerar en bild på baksidan innan dess; det bör ju vara betydligt mer tillförlitligt än Ginzas listade specifikationer.
Jag har nu förbeställt boxen på amazon.co.uk. Dessutom har jag beställt ett begagnat exemplar av den svenska DVD-utgåvan på Tradera. Det bör vara fullt möjligt att extrahera de svenska texterna från DVDerna och anpassa mot den brittiska Blu-rayutgåvan.

Jag tänker i alla fall försöka, och om jag lyckas kommer jag att lägga upp texterna här. Om man ska använda texterna ihop med Blu-rayerna krävs dock en BD-läsare i datorn så att man kan rippa ut avsnitten.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 september 2025 kl. 13:58:31Förhoppningsvis har du rätt - jag ser nu att Imusic.se anger att den brittiska boxen ska ha engelsk text:
Serien har getts ut på DVD i Storbritannien minst två gånger tidigare, och dessa utgåvor hade engelsk text för personer med nedsatt hörsel ("SDH"). Jag har inte hittat några jättebra omslagsbilder, men med lite god vilja kan man se att det står English SDH. Det vore väldigt konstigt om man inte tog med undertexter - som uppenbarligen redan finns - på de nya utgåvorna.