Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Väldigt tråkigt... :(

Verkar som att SVT inte lyckas komma överens med Disney om nytt avtal, medan danska DR tydligen inte hade några problem med det (åtminstone inte då)...

Oskar

Jag kommer ihåg det var så slutet på 90-talet också.
Kanal 5 och tv3 och tv4 tog över rättighet från svt.
På kanal 5 heter disneydags och på tv4 heter disneytimmen.
Också tv3 heter disneys frukostklubben.

Oskar

Citat från: Oskar skrivet  8 augusti 2020 kl. 16:26:07
Det var 1996/1997 svt tog Disney rättighet slut. någon gång på 1999 fick svt åter Disney rättighet igen.

JK Animation

Jag delar verkligen besvikelsen över att det inte kommer något Disneydags till fullo. Ärligt talat så är det rent upprörande av vi ska ha behövt vänta 8 månader på en lovad comeback för att sedan istället få ett sånt här besked! Och så tror SVT att Alfons Åberg kan rädda situationen. Man kan inte jämföra Kalle Anka med Alfons Åberg, eller jämföra Trassel med Pippi Långstrump!

Antingen är Disney ännu mer snåljåpar än vanligt eller så är SVT flata, troligen en kombination av dessa. Att klaga direkt hos Disney kan nog vara svårt men som tur är kan man ganska enkelt komma åt SVT. Adressen är så det är bara att sätta igång med protestbreven. Hänvisar de till Disney kan man uppmana dem att visa djärvhet och vidarebefordra synpunkten till Disney.

Tillsammans kan vi göra skillnad. Skriv synpunkter till SVT och ställ gärna även obekväma frågor till dem. Är man inte en sån som gillar att direkt konfrontera de ansvariga kan man också starta facebookgrupper och/eller lägga ut protesterande Instagraminlägg, gärna taggade med #BringBackDisneyDags. Hur som helst så bör vi visa att vi går inte med på detta!

Det var illa nog att man snålade ner till bara en klassisk kortfilm och begränsade blandningen till bara ett 40-tal kortfilmer med en jätteövervikt på Pluto-filmer. Att konceptet tas bort är droppen! En timmes Disneydags i veckan på en gratis kanal är inte särskilt mycket begärt. Det är våra barn och animationsnördar värda! Mer om hur ett optimalt Disneydags bör utformas återkommer jag med.

Nu är det viktiga att upprätta en efterfrågan för att återuppliva konceptet. Om inte Disney och SVT kan möta en sån efterfrågan så är särskilt Disney en usel och ej kundvänlig förebild, faktiskt lite dumma rent av. Och angående SVT så är de skattefinansierade. Ska vi betala skatt till dem så ska vi minsann ha valuta för pengarna, inte bara massa undergångsnyheter och fjantig tro om att Alfons Åberg kan ersätta Disneydags.

JK Animation

Citat från: Oskar skrivet  8 augusti 2020 kl. 16:26:07

Inte nog med det. SVT hade ett till uppehåll ungefär 2002-2005, ungefär samtidigt som motsvarande koncept försvann i ganska många länder, troligen för Disney Channels frammarsch. Hur som helst, om Disneydags kunde återuppstå trots förekomsten av Disney Channel så ser jag ingen anledning att låta det dö ut bara för att Disney+ snart finns, men vi måste visa upp en tydlig efterfrågan av konceptet om vi vill se det återuppstå, igen.

Steffan Rudvall

Jag gillar inte heller att Disneydags har slutat gå men när serierna finns på Disney + så är det ju klart att Disney vill att man ska se de där så de tjänar pengar på sin streamingtjänst

Oskar

Dom som har Comhem eller boxer kommer inte titta på Disneyprogram övertag.

Anders M Olsson

Förutom Disneydags verkar det även som SVT ställer in sina visningar av de fristående Disneyserier som de brukade visa på söndagar omkring kl. 8 på morgonen.

Om jag ska spekulera lite tror jag att SVT misslyckades med att få till ett avtal med Disney i slutet av förra året, och att de därför ställde in vårens Disneydags i hopp om att ett halvår skulle räcka för att lösa knuten. Tyvärr verkar även det ha misslyckats.

Utan att ha någon insiderinformation är det svårt att veta vad konflikten gällde, men det mest troliga är väl att Disney ville ha mer betalt än vad SVT var beredd att betala. Comhem/Boxer kunde ju inte heller komma överens med Disney och valde att hoppa av tåget.

Konflikten skulle även kunna bero på att SVT har blivit tuffare i sina krav på att få publicera alla program på SVT Play, och att det är något som Disney bestämt motsätter sig. Jag pratade t.ex. för ett par år sen med en representant för NRK som sa att NRK numera aldrig köper in några program om det inte samtidigt ingår streaming-rättigheter. Kanske har SVT infört samma policy.

JK Animation

Om problemet gäller att SVT vill kunna ha sina program på SVT Play får någon ta sitt ansvar och påpeka för dem att det inte gör något att de inte kan visa program som Disneydags där så länge det på något sätt visas på "riktig" TV. Det är inte bra att vara för stelbent!

gstone

ALLA BARN HAR RÄTT TILL DISNEY !!!!!!

Det borde stå is FNs barn kommission tycker jag >:( >:(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  9 augusti 2020 kl. 14:39:57

Det har de ju Disney + är ju en av de billigaste streamingtjänsterna

Oskar

Citat från: gstone skrivet  9 augusti 2020 kl. 14:39:57

Jag tycker också är tråkig att svt vill inte komma överens med Disney om Disneydags.

MOA

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  9 augusti 2020 kl. 23:33:58
För mycket copyright problem
Nej inga såna problem grejen är att SVT och Disney inte kommer överens

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 augusti 2020 kl. 23:35:44
Nej inga såna problem grejen är att SVT och Disney inte kommer överens
Jag hoppas det här gör så att vi aldrig mer behöver höra Bengt Feldreich röst på julafton