Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney spelfilmer (Live Action)

Startat av moviefan, 10 mars 2017 kl. 16:09:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 mars 2025 kl. 01:10:44Visserligen har Disney haft en viss inriktning mot nyfilmatiseringar på sistone, men det verkar ju inte stämma helt och hållet i alla fall - trots allt var det ju bara ett och ett halvt år sedan Indiana Jones and the Dial of Destiny hade premiär, och för bara några månader sedan hade Young Woman and the Sea premiär i Sverige (jag tror inte att den någonsin visades på bio här, utan släpptes nog direkt på Disney+ i de nordiska länderna).

Om inget oförutsett inträffar ska ju också Tron: Ares få premiär nu till hösten - såvitt jag kan läsa mig till är den färdiginspelad och håller på att klippas/efterbehandlas just nu.

Jag hittar heller inget som tyder på att Freakier Friday skulle vara inställd, utan den verkar vara planerad att släppas till hösten - det är ju visserligen en uppföljare, men ingen remake av någon gammal film i alla fall.

Och redan nu under våren ska ju Alexander and the Terrible, Horrible, No Good, Very Bad Road Trip släppas, såvitt jag förstår direkt på Disney+.
Jag tänker uttrycka mig bättre 
Dom ända live action filmer Disney verkar vilja göra nu för tiden ( som inte är under  searchlight eller Marvel)är fortsättningar eller nya versioner av sådan som fungerart förut
Tron:Ares och Freaker friday är uppföljarer och Alexander and the etc ectc ...... är en remake av en film från 2015 eller så.
Dom gör nya ny live action idés som dom gjorde på 2010s talet så som te exempel Lone Ranger, Princess of persia, Tommmrowlamd, Bron till Terabitia och Trollkarles lärling är ju ett gräms då den i princip inte har något att göra med fantasia segementet.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 mars 2025 kl. 22:52:48Jag tänker uttrycka mig bättre
Dom ända live action filmer Disney verkar vilja göra nu för tiden ( som inte är under  searchlight eller Marvel)är fortsättningar eller nya versioner av sådan som fungerart förut
Tron:Ares och Freaker friday är uppföljarer och Alexander and the etc ectc ...... är en remake av en film från 2015 eller så.
Men Young Woman and the Sea är väl såvitt jag vet varken en uppföljare eller remake, om jag inte missat något...? I Norden släpptes den direkt på Disney+ för några månader sedan, men i USA visades den på bio.

Men visst verkar Disney helt klart satsa ganska mycket på nyfilmatiseringar, uppföljare och annat som bygger på förlagor, men det är väl tyvärr mycket sådant som säljer - är franchisen bekant sedan innan behövs helt enkelt inte lika mycket marknadsföring, så den ekonomiska risken blir förmodligen mindre... :(
(Disney är dock inte ensamma om det, i ärlighetens namn)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 mars 2025 kl. 00:19:41Men visst verkar Disney helt klart satsa ganska mycket på nyfilmatiseringar, uppföljare och annat som bygger på förlagor, men det är väl tyvärr mycket sådant som säljer - är franchisen bekant sedan innan behövs helt enkelt inte lika mycket
vad det jag försökt s'ga

gstone

Nu finns det en svensk dubbade trailer för Lilo & Stitch(2025) :)

gstone

Enligt källor säger Disney att efter live-action-remaken av Vaiana  som släpps nästa år, kommer de inte längre att göra live-action-remakes, särskilt efter kassaförlusten av live-action-remaken av Snövit. Nya originalfilmer från Disney kommer snart i framtiden

MOA

Citat från: gstone skrivet  7 april 2025 kl. 15:42:27Enligt källor säger Disney att efter live-action-remaken av Vaiana  som släpps nästa år, kommer de inte längre att göra live-action-remakes, särskilt efter kassaförlusten av live-action-remaken av Snövit. Nya originalfilmer från Disney kommer snart i framtiden
Är det sant? Hoppas verkligen att dom håller det löftet!

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  7 april 2025 kl. 15:42:27Enligt källor säger Disney att efter live-action-remaken av Vaiana  som släpps nästa år, kommer de inte längre att göra live-action-remakes, särskilt efter kassaförlusten av live-action-remaken av Snövit. Nya originalfilmer från Disney kommer snart i framtiden
Förlåt om jag är nyfiken, men skulle man händelsevis kunna få veta varifrån den källan kommer?

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 april 2025 kl. 16:41:06Förlåt om jag är nyfiken, men skulle man händelsevis kunna få veta varifrån den källan kommer?
Ska Leta 

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 april 2025 kl. 16:41:06Förlåt om jag är nyfiken, men skulle man händelsevis kunna få veta varifrån den källan kommer?
Kunde inte länka så jag tog screengrabs :)

Daniel Hofverberg

"According to sources" säger ju inte mycket, så vi får nog ta uttalandet med en viss nypa salt tills dess att åtminstone någon namngiven person bekräftar det.

Men det låter inte särskilt förvånansvärt om det är sant, då ju Snövit inte blivit någon succé på bio - och det var väl ärligt talat bara en tidsfråga innan någon av nyfilmatiseringarna gick med förlust tillräckligt mycket för att Disney ska börja dra åt sig öronen...

Det hade ju kunnat bli en flopp redan med Lejonkungen, som ju trots allt var i det närmaste scen för scen identisk med originalfilmen, men den blev ju lite otippat en enorm succé - den var fullsatt i flera veckor i Skellefteå...

Disneyfantasten

Med denna enda film hittills (förra filmen Mufasa fick ändå relativt bra marknadsföring) är det lite svårt att veta i förväg, Lilo och Stitch har premiär nästa månad, vi får se hur det går för den.

Att nyinspelningen av Lejonkungen blev en succé var mest sett till marknadsföringen, medans filmen inte fick någon särskilt bra kritik från varken filmkritiker eller publik, folk kritiserar filmen för att vara en trist scen-för-scen kopia av den tecknade, jag har fortfarande inte sett filmen i sin helhet och det kan ta ett tag tills dess, men jag har sett klipp, trailers, recensioner, osv. och är inte alls imponerad av denna, förra årets prequel Mufasa fick även den blandad kritik men många anser att den är en förbättring gentemot sin föregångare.

Jag har fortfarande inte sett årets Snövit och det kan ta ett tag innan jag gör det, men av de klipp, trailers, osv. jag sett är jag lika måttligt imponerad av den som många andra av nyinspelningarna, dock har denna definitivt mer potential än Lejonkungen enligt mig då jag läst att man ändrat en del saker från den tecknade, med andra ord en situation likvärdig Djungelboken och Den Lilla Sjöjungfrun.

Skönheten och Odjuret och Aladdin har jag sett bitar av, den förstnämnda är en trist scen-för-scen kopia av den tecknade (liksom Lejonkungen, dock är S&O bättre än den), Aladdin är visserligen lite bättre då den ändrar några saker från den tecknade, om än fortfarande medioker.

De enda Disney-nyinspelningar från 2010 & 2020-talen jag mest hört positivt om från många är Berättelsen om Askungen, Djungelboken och Den Lilla Sjöjungfrun (samt i viss mån Aladdin, Tim Burton's Alice i Underlandet och Maleficent), av dessa tycker jag personligen ganska bra om Berättelsen om Askungen, medans resten är ungefär lika mediokra som många av de andra nyinspelningarna.

Har aldrig sett nyversionen av Pinocchio utöver trailers, recensioner, osv. men jag har inte hört vidare gott om den, och om jag någon gång ser den i framtiden (vilket kan ta ett tag) så blir det mest troligt första och sista gången någonsin.

De flesta av nyinspelningarna på 2010 & 2020-talen har jag hittills inte sett i sin helhet, men som sagt är Berättelsen om Askungen bättre än de andra då den är sin egna grej, och Dumbo kommer tätt efter den då den också skiljer sig mycket från den tecknade.

Annars tycker jag att de enda riktigt bra är de två Dalmatiner-filmerna med Glenn Close.

Will Siv

Här är filmerna som inte fått "remakes"/"nytolkningar"

"Bambi" (finns en annan version som inte är Disney)

obs, ganska meningslöst att göra om "package filmerna", det finns dock flera versioner av "Legenden om Sleepy Hollow" (b.la: en film av Tim Burton) och "Jack & Bönsjälken"

"Svärdet i Stenen" (finns såklart flera filmer om Kung Arthur, men ingen som direkt bygger på just den här)

"AristoCats".

"Robin Hood" (again, finns andra versioner, inklusive en live action film Disney gjorde innan den här)

"Bernard & Bianca".

"Micke och Molle"

"Taran och Den Magiska Kitteln" (fast dom ska försöka göra en ny version efter böckerna)

"Mästerdetektiven Basil Mus" (finns nog för många versioner av Sherlock Holmes nu)

"Pocahontas"

"Ringaren i Notre Dame" (ska vara/varit under utveckling)

"Herkules" (samma här)

"Tarzan" (finns många andra versioner)

"Dinosaurier" (är redan delvis live action)

"Kejsarens Nya Still"

"Atlantis: En Försvunnen Värld"

"Skattkammarplaneten" (många vill att Disney gör den här)

"Björnbröder"

"Kogänget"

"Lilla Kycklingen"

"Familjen Robinson"

"Bolt"

"Prinsessan och Grodan"

"Trassel" (som tidigare nämnt)

"Röjar Ralf"

"Frost"

"Big Hero 6" (undrar hur den förhåller sig till MCU)

"Zootropolis"

(ja dom här är nog för tidiga, men ändå)

"Raya och Den Sista Draken"

"Encanto"

"En Annorlunda Värld"

"Önskan"

Jag har väl inte missat nån  ??? (räknade inte med uppföljare)

- what.

MOA

Citat från: Will Siv skrivet  7 april 2025 kl. 21:42:03Här är filmerna som inte fått "remakes"/"nytolkningar"

obs, ganska meningslöst att göra om "package filmerna", det finns dock flera versioner av "Legenden om Sleepy Hollow" (b.la: en film av Tim Burton) och "Jack & Bönsjälken"

"Svärdet i Stenen" (finns såklart flera filmer om Kung Arthur, men ingen som direkt bygger på just den här)

"AristoCats".

"Robin Hood" (again, finns andra versioner, inklusive en live action film Disney gjorde innan den här)

"Bernard & Bianca".

"Micke och Molle"

"Taran och Den Magiska Kitteln" (fast dom ska försöka göra en ny version efter böckerna)

"Mästerdetektiven Basil Mus" (finns nog för många versioner av Sherlock Holmes nu)

"Pocahontas"

"Herkules" (samma här)

"Kejsarens Nya Still"

"Björnbröder"

"Kogänget"

"Lilla Kycklingen"

"Familjen Robinson"

"Bolt"

"Prinsessan och Grodan"

"Röjar Ralf"

"Frost"

"Zootropolis"

"Encanto"

"En Annorlunda Värld"

"Önskan"

bandicam 2025-04-02 19-45-43-361.jpg
Live Action Encanto blir nog aldrig av

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  7 april 2025 kl. 21:42:03Här är filmerna som inte fått "remakes"/"nytolkningar"

"AristoCats".

"Bernard & Bianca".

"Micke och Molle"

"Pocahontas"

"Herkules" (samma här)

"Kejsarens Nya Still"

"Björnbröder"

"Kogänget"

"Lilla Kycklingen"

"Familjen Robinson"

"Bolt"

"Prinsessan och Grodan"

"Röjar Ralf"

"Frost"

"Zootropolis"

"Encanto"

"En Annorlunda Värld"

"Önskan"

Jag ser att du missat EN, nämligen Oliver och Gänget, det finns redan många tolkningar av Oliver Twist, inklusive en TV-film av Disney själva, men du kanske tänker på den?

Men annars tror jag inte att du missat någon.

Pocahontas lär inte få en nyfilmatisering då Alan Menken hävdar att det vore omöjligt i och med moderna känsligheter, och Tarzan lär heller inte få det i och med problem med Edgar Rice Burroughs familj.

Jag tror inte det är särskilt sannolikt att Lilla Kycklingen eller Zootropolis blir nyfilmatiserade, då båda har civiliserade djurkaraktärer i sig, sen tror jag inte heller det är särskilt sannolikt att Dinosaurier för det av samma orsak du nämner.

Kan tillägga att det även gjorts olika adaptioner av Snövit, Pinocchio, Askungen, Alice i Underlandet, Peter Pan, Törnrosa, Djungelboken, Den Lilla Sjöjungfrun, Skönheten och Odjuret, Aladdin, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Atlantis, Skattkammarön, Grodprinsen, Rapunzel och Snödrottningen.

Kan också tillägga att Bambi, Svärdet i Stenen, Aristocats, Robin Hood och Prinsessan och Grodan ska vara eller varit delvis under utveckling av Disney.

gstone

Lilla Sjöjungfrun (2023) , Mufasa och  Lilo och Stitch(2025),  är överlägset dom bästa av dessa live action remakes

Och Pinocchio (2022) och Mulan(2020) 'r dom sämsta