Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney spelfilmer (Live Action)

Startat av moviefan, 10 mars 2017 kl. 16:09:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 augusti 2025 kl. 21:37:07Okej, då har jag sett majoriteten av Disney live-action filmerna släppta 2010-2023 (med undantag för Pinocchio som jag väljer att spara till mycket senare), så här är lite ungefär vad jag tycker om dem (jag tänker dock inte gå in på några djupa förklaringar utan bara förklara lite kortfattat, och det är samlad bedömning), och både Mufasa: Lejonkungen och Lilo och Stitch är fortfarande såpass Nya att jag väntar lite till med dem, Snövit såg jag på bio.

Jag tror detta kan vara intressant för dig att läsa, @gstone .

>Tim Burton's Alice i Underlandet (2010): på gränsen mellan helt okej och anständig

>Maleficent (2014): på gränsen mellan helt okej och anständig

>Berättelsen om Askungen (2015): bättre än Disneys övriga live-action adaptioner i modern tid, inget mästerverk, men ändå en bra film, definitivt bra nog att kallas bra

>Djungelboken (2016): på gränsen mellan helt okej och anständig

>Tim Burton's Alice i Spegellandet (2016): inget mästerverk, har sämre premis än första filmen

>Skönheten och Odjuret (2017): på gränsen mellan helt okej och anständig

>Dumbo (2019): ganska bra, absolut inget mästerverk men inte särskilt dålig heller

>Aladdin (2019): på gränsen mellan helt okej och anständig

>Lejonkungen (2019): inget mästerverk, känns som en blek kopia och ganska livlös

>Maleficent 2 Ondskans Härskarinna (2019): inget mästeverk, har sämre premis än första filmen

>Lady och Lufsen (2019): finns inte mycket att säga här, inte nödvändigtvis kass men inte något minnesvärt mästerverk

>Mulan (2020): ingen höjdare alls, kändes överlag rätt så tråkig

>Cruella (2021): på gränsen mellan helt okej och anständig

>Peter Pan & Lena (2023): ingen höjdare alls, tonen kändes överlag rätt så barnslig

>Den Lilla Sjöjungfrun (2023): på gränsen mellan helt okej och anständig

Som bonus tänker jag även göra detsamma med den jag såg på bio i maj månad;

>Snövit (2025): ganska bra, absolut inget mästerverk men inte särskilt dålig heller

En sak är gemensam hos samtliga dessa i mitt tycke: den tecknade förlagan är vida överlägsen.

Jag väntar med bedömningarna av Mufasa: Lejonkungen (2024) och Lilo och Stitch (2025) tills jag sett filmerna i sin helhet, samma med Pinocchio (2022), fast jag känner att den sistnämnda filmen har minst potential.
På gränsen mellan helt okej & anständig, så sevärd?

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 17 augusti 2025 kl. 22:03:14På gränsen mellan helt okej & anständig, så sevärd?
Ja precis, men inte mycket mer än så.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 augusti 2025 kl. 21:37:07>Den Lilla Sjöjungfrun (2023): på gränsen mellan helt okej och anständig

>Snövit (2025): ganska bra, absolut inget mästerverk men inte särskilt dålig heller

En sak är gemensam hos samtliga dessa i mitt tycke: den tecknade förlagan är vida överlägsen.

Jag väntar med bedömningarna av Mufasa: Lejonkungen (2024) och Lilo och Stitch (2025) tills jag sett filmerna i sin helhet, samma med Pinocchio (2022), fast jag känner att den sistnämnda filmen har minst potential.
Det förfaller att du har sett  Den Lilla Sjöjungfrun(2023) ganska nyligen ?

Då du postar mycket om den just idag 

Då undrar vad dina åsikter om dubbningen är 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 17 augusti 2025 kl. 22:39:50Det förfaller att du har sett  Den Lilla Sjöjungfrun(2023) ganska nyligen ?

Då du postar mycket om den just idag

Då undrar vad dina åsikter om dubbningen är
Tycker dubbningen var bra, liksom alla de andras svenska dubbningar.

Och som du kanske märkte så postade jag även om mina analyseringar i Dumbo och Lady och Lufsen i denna tråd;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15172.msg231643#msg231643

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 augusti 2025 kl. 22:58:09Och som du kanske märkte så postade jag även om mina analyseringar i Dumbo och Lady och Lufsen i denna tråd;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15172.msg231643#msg231643
jag harf ett bidrag till  Lady och Lufsen med.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 augusti 2025 kl. 21:37:07Okej, då har jag sett majoriteten av Disney live-action filmerna släppta 2010-2023 (med undantag för Pinocchio som jag väljer att spara till mycket senare), så här är lite ungefär vad jag tycker om dem (jag tänker dock inte gå in på några djupa förklaringar utan bara förklara lite kortfattat, och det är samlad bedömning), och både Mufasa: Lejonkungen och Lilo och Stitch är fortfarande såpass Nya att jag väntar lite till med dem, Snövit såg jag på bio.

Jag tror detta kan vara intressant för dig att läsa, @gstone .

>Tim Burton's Alice i Underlandet (2010): på gränsen mellan helt okej och anständig

>Maleficent (2014): på gränsen mellan helt okej och anständig

>Berättelsen om Askungen (2015): bättre än Disneys övriga live-action adaptioner i modern tid, inget mästerverk, men ändå en bra film, definitivt bra nog att kallas bra

>Djungelboken (2016): på gränsen mellan helt okej och anständig

>Tim Burton's Alice i Spegellandet (2016): inget mästerverk, har sämre premis än första filmen

>Skönheten och Odjuret (2017): på gränsen mellan helt okej och anständig

>Dumbo (2019): ganska bra, absolut inget mästerverk men inte särskilt dålig heller

>Aladdin (2019): på gränsen mellan helt okej och anständig

>Lejonkungen (2019): inget mästerverk, känns som en blek kopia och ganska livlös

>Maleficent 2 Ondskans Härskarinna (2019): inget mästeverk, har sämre premis än första filmen

>Lady och Lufsen (2019): finns inte mycket att säga här, inte nödvändigtvis kass men inte något minnesvärt mästerverk

>Mulan (2020): ingen höjdare alls, kändes överlag rätt så tråkig

>Cruella (2021): på gränsen mellan helt okej och anständig

>Peter Pan & Lena (2023): ingen höjdare alls, tonen kändes överlag rätt så barnslig

>Den Lilla Sjöjungfrun (2023): på gränsen mellan helt okej och anständig

Är benägen att hålla att Peter Pan & Lena (2023) inte var så imponerande

men jag hart vän sm verkligen gillar den vill inte gör hen ledsen.

A

Disney är ju dumma när det kommer till de här de borde göra är remakes med Mupparna precis som Mupparnas julsaga är en klassisk historia med Mupparna så kan man göra disneyklassikerna med Mupparna det hade jag i alla fall betalat för att se hellre än någon shot för shot remake som Lejonkungen.

MOA

Citat från: A skrivet 25 september 2025 kl. 21:14:31Disney är ju dumma när det kommer till de här de borde göra är remakes med Mupparna precis som Mupparnas julsaga är en klassisk historia med Mupparna så kan man göra disneyklassikerna med Mupparna det hade jag i alla fall betalat för att se hellre än någon shot för shot remake som Lejonkungen.
Låter som en kreativ idé som aldrig blir av

moviefan

Har ni sett en film som heter Nattygann och Varghunden ? Tror den också är en spelfilm från Disney. 

gstone

gstone

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 23:01:24Disney återupplivar sin "Trassel"-remake –  med Scarlett Johansson denna gång

https://www.moviezine.se/nyheter/disney-aterupplivar-sin-trassel-remake-nu-med-scarlett-johansson
Andra gången hon är med i en sådan efter Djungelboken.