Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Re-släppt Disney klassiker - nya bonusmaterial?

Startat av Richardo, 11 april 2017 kl. 10:43:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Hur ligger det till med utgåvorna av Nalle Puh filmerna ?  Tigers Film  Vårkul med Ru osv .  Jag har skapat en tråd som heter DVD/Bluray som är tänkt att va som denna, fast om andra filmer.  ;)

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 14 april 2017 kl. 18:42:54
Hur ligger det till med utgåvorna av Nalle Puh filmerna ?  Tigers Film  Vårkul med Ru osv
Jag ska ta dem nu när jag gör uppföljarna,  så de kommer snart.  ;)

moviefan

Alexander

Peter Pan 2: Tillbaka till Landet Ingenstans

Bilden är lika bra på alla DVD utgåvor och den enda skillnaden på dem är spelen i bonusmaterialet. Blu-Ray utgåvan innehåller mer bonusmaterial om själva filmen (DVD utgåvorna har två borttagna scener bland bonusmaterialet, medan Blu-ray utgåvan har fem)

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2013
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2002/2008/2013 ( 2008 och 2013 utgåvorna är exakt likadana i bonusmaterial)

Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2013

Lady och Lufsen 2: Ludde på äventyr

DVD utgåvorna från 2001 och 2006 är identiska och är de har mer bonusmaterial än DVD utgåvan från 2012 (som nästan har inget). Bildkvaliten är exakt samma på alla DVD utgåvor. Blu-Ray utgåvan erbjuder ännu mer bonusmaterial och bäst bildkvalite.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2012
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2001/2006

Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2012

Pongo och de 101 dalmatinerna 2: Tuffs äventyr i London

DVD utgåvan från 2014 innehåller inget bonusmaterial och samma bild som övriga DVD utgåvor, så därför kan man skippa den. DVD utgåvan från 2002 och  2008 har samma bild men 2008 DVD utgåvan är den som har mer bonusmaterial. Om man bortser från spelen så innehåller Blu-ray utgåvan lika mycket bonusmaterial och bättre bildkvalite.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2008

Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2014

Djungelboken 2

DVD utgåvorna är alla lika i sitt innehåll (skillnaden är spel och musikvideor) och därför spelar det ingen roll vilken man tar för alla har dessutom samma bild. Om man inte bryr sig om spelen har Blu-ray utgåvan samma innehåll i sitt bonusmaterial och bättre bildkvalite.

Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2002/2007/2014

Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2014

Alexander

Nalle Puh: Jakten på Christoffer Robin

Alla DVD utgåvor innehåller samma bildkvalite och saknar bonusmaterial. Den enda skillnaden är omslagen.

Bäst utgåva: DVD Utgåvan från 1999/2012 (Samma innehåll)

Tigers film

DVD utgåvorna har samma bildkvalite men utgåvan från 2012 har bättre bonusmaterial (Utgåvan från 2001 består bara av spel). Om man vill ha samma bonusmaterial som DVD utgåvan från 2012, fast bättre bild då är det Blu-ray utgåvan som gäller.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2012
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2012

Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2012

Nasses Stora Film

Alla DVD utgåvor av Nasses Stora Film har samma bild och bonusmaterial.  Enda skillnaden är utgåvornas omslagsbild.

Bäst utgåva: DVD Utgåvan från 2004/2012 (Samma innehåll)

Alexander

Nalle Puh - Vårkul med Ru

2004 och 2012 DVD utgåvor har exakt samma innehåll i bonusmaterialet och bildkvalite. Utgåvornas omslagsbilder är den enda skillnaden.

Bäst utgåva : DVD Utgåvan från 2004/2012

Puhs film om Heffaklumpen

Alla DVD utgåvor innehåller samma bildkvalite och bonusmaterial.  Enda skillnaden är utgåvornas omslagsbild.

Bäst utgåva : DVD Utgåvan från 2005/2012

Richardo

Har filmen "Nalle Puh vår kul med Ru" även samma huvudmeny i DVD-utgåvorna? Du sa att de var EXAKT samma.

Alexander

Citat från: Richardo skrivet 15 april 2017 kl. 20:53:16
Har filmen "Nalle Puh vår kul med Ru" även samma huvudmeny i DVD-utgåvorna? Du sa att de var EXAKT samma.

Ja, menyn är samma på båda med en kvinnlig röst som går igenom steg för steg alla menyns funktioner och vad de betyder.

Alexander

Micke och Molle 2

Blu-ray utgåvan är den som har allra bäst bild men innehåller inget bonusmaterial. DVD utgåvornas bild är ändå väldigt bra och har mer bonusmaterial om själva filmen.

Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2007/2014 (Samma innehåll)

Bäst utgåva : DVD Utgåvan från 2007/2014

Den lilla sjöjungfrun 2: Havets hemlighet

Oh boy, här blir det intressant.  :)
För det här är den enda uppföljaren där Disney har till den svenska DVD utgåvan från 2013 gått in och ritat om tre scener som upplevdes som slarvigt ritade när filmen kom ut.
Den här ändringen gjordes från början till den amerikanska DVDn från 2008, där Disney ville att figurerna skulle se mer on-model ut och likna så som figurerna skulle se ut i den då kommande filmen Sagan om Ariel.
Här är de tre scenerna de ritade om och hur de ser ut kan ni se här i länken. Bläddra ner lite bara.
http://www.dvdizzy.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=32322

För att sammanfatta har DVD utgåvan från 2013 lite bättre bild än de tidigare utgåvorna men innehåller vissa scener där figurerna är nyritade. DVD utgåvorna från 2000 och 2006 innehåller orginal versionen av filmen med de då "slarvigt" ritade figurerna kvar. När det kommer till bonusmaterialet  så har DVD utgåvan från 2013 bäst bonusmaterial.

Bäst utgåva : DVD Utgåvan från 2013 (Mest för bonusmaterialet. Om du vill ha filmen som den såg ut när den kom, ska du satsa på DVD utgåvorna från 2000 eller 2006.)

Den lilla sjöjungfrun 3: Sagan om Ariel

Alla DVD utgåvor innehåller samma bildkvalite och bonusmaterial.

Bäst utgåva: DVD Utgåvan från 2008/2013

TonyTonka

Citat från: Alexander skrivet 13 april 2017 kl. 07:17:59
Robin Hood

Som Daniel Hofverberg sa tidigare om Djungelboken, så ska du satsa på 2002 års DVD utgåva av Robin Hood om du vill ha 4:3 versionen. Men på Robin Hood upplever jag inte att man missar för mycket detaljer. Är mest tom luft över figurernas huvud som man missar. Men 2002 DVD utgåvan har tyvärr inte mycket bonusmaterial och bilden är inte lika bra som på de andra utgåvorna.

DVD utgåvan från 2009 och 2014 är identiska och innehåller samma bra bildkvalite och bonusmaterial. Ända skillnaden är omslagsbilden, och knappt det ens. På 2009 omslaget står det "Specialutgåva" medan de har tagit bort den texten på 2014 utgåvan.

Blu-ray utgåvan från 2014 erbjuder bäst bildkvalite och har lite mer bonusmaterial än DVD utgåvorna. Den och DVD utgåvan från 2014  är de som kan köpas i butikerna.

Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2009/2014 (Samma innehåll, så det kvittar).

Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2014

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men är inte bonusmaterialet på 2002 och 2009 års dvd-utgåvor i det närmaste identiska? Jag vill minnas att jag dissade 2009 års dvd-utgåva för att den liknande den från 2002 (som jag redan hade) för mycket. Kan dock ha blandat ihop den med en annan Disney-film. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Alexander

Citat från: TonyTonka skrivet 15 april 2017 kl. 22:31:57
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men är inte bonusmaterialet på 2002 och 2009 års dvd-utgåvor i det närmaste identiska? Jag vill minnas att jag dissade 2009 års dvd-utgåva för att den liknande den från 2002 (som jag redan hade) för mycket. Kan dock ha blandat ihop den med en annan Disney-film. ^^

Du har rätt att de nästan är identiska men utgåvan från 2009 har en ny  "En bortklippt scen" i sitt bonusmaterial som inte finns på 2002 utgåvan. Därför valde jag utgåvan från 2009 eftersom den har mer viktigt bonusmaterial som har med filmens utveckling att göra.  :)

TonyTonka

Citat från: Alexander skrivet 15 april 2017 kl. 22:37:36
Du har rätt att de nästan är identiska men utgåvan från 2009 har en ny  "En bortklippt scen" i sitt bonusmaterial som inte finns på 2002 utgåvan. Därför valde jag utgåvan från 2009 eftersom den har mer viktigt bonusmaterial som har med filmens utveckling att göra.  :)

Aha, då förstår jag. :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

moviefan

Kan inte du ta med spelfilmerna ? Te.x En prinsessas dagbok, Joe Jättegorillan mfl.  :D

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 16 april 2017 kl. 09:38:39
Kan inte du ta med spelfilmerna ? Te.x En prinsessas dagbok, Joe Jättegorillan mfl.  :D

Vissa spelfilmer kan jag göra som har fler olika utgåvor som Mary Poppins och Peter och draken Eliott. Men t. ex En prinsessas dagbok och Joe Jättegorillan finns det inte så mycket att säga om eftersom det endast finns en svensk DVD utgåva.  :)

moviefan

Citat från: Alexander skrivet 16 april 2017 kl. 10:10:49
Vissa spelfilmer kan jag göra som har fler olika utgåvor som Mary Poppins och Peter och draken Eliott. Men t. ex En prinsessas dagbok och Joe Jättegorillan finns det inte så mycket att säga om eftersom det endast finns en DVD utgåva.  :)

Narnia filmerna då ?  :D