Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kommande tävlingar på Dubbningshemsidan (Feedback önskas!)

Startat av Daniel Hofverberg, 12 oktober 2017 kl. 01:55:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet  4 december 2017 kl. 13:28:32
Om man vinner något, måste man kolla på sin mail?

För att jag kollar nästan aldrig min e-mail.
Jag brukar i vanliga fall skicka mail till vinnarna för att bekräfta att adressen stämmer, som jag skicka vinsten till. Därför är det en fördel om man kollar mailen någorlunda regelbundet, men det är inte ett måste - får jag inget svar kommer jag att skicka till den angivna adressen.

Det är alltså viktigast att kolla mailen regelbundet om man misstänker att man kan tänkas ha skrivit fel adress. Om jag starkt misstänker att adressen är felaktig (exempelvis om den ser uppenbart felstavad ut), eller om jag av annan anledning måste få tag i vederbörande, kan det hända att jag väntar med att skicka ut vinsten tills jag fått mailsvar.

Richardo

Brukar det ske före eller efter att vinnarna har publicerats?

Daniel Hofverberg

Ganska precis samtidigt; oftast bara timmar före eller efter att vinnarna offentliggjorts.

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 december 2017 kl. 23:38:50Det är olagligt med tävlingar där alla vinner - då räknas det som lotteri och inte tävling, och kräver tillstånd från Lotteriinspektionen.

Ai, da er Lotteriinspeksjonen strengere enn det norske lotteritilsynet.

I Norge er det tre krav som må oppfylles for at det skal regnes som lotteri:

• Innsats
  • Gevinst
  • Tilfeldig vinner
Her er det ingen innsats, så i Norge ville slike konkurranser vært lovlige. Men, jeg ser du har rett i at Lotteriinspeksjonen også regner konkurranser uten innsats som et lotteri, så dere er faktisk strengere i Sverige enn oss i Norge.

Men, jeg ser noen avsnitt jeg tror kan være til din fordel.

Hentet fra:
https://www.lotteriinspektionen.se/globalassets/dokument/informationsdokument/kommunala-lotterihandlaggare/skillnaden-mellan-lotteri-och-tavling.pdf

Citat
Med lotteri avses en verksamhet där en eller flera deltagare, med eller utan insats, vinner något som har ett högre värde än vad var och en av de övriga deltagarna kan få (3 § lotterilagen). Även om du inte betalat någon insats för att vara med så kan det alltså vara ett lotteri om du får möjlighet att vinna något mer än någon annan.

Hvis det er så få deltagere at alle vinner, så forstår jeg dette som at hvis alle får samme premie, så vil det ikke anses som et lotteri.

Citat
Lotterilagen tillämpas på lotterier som är anordnade för allmänheten. Lagen tillämpas också på lotterier i form av bingospel, automatspel, roulettspel, tärningsspel och kortspel som inte anordnas för allmänheten, om de anordnas i förvärvssyfte (1 § lotterilagen).

Ett lotteri anses inte anordnat för allmänheten om följande kriterier är uppfyllda:

• Kretsen av deltagare i lotteriet ska till antalet vara liten.
  • Kretsen av deltagare ska vara sluten. Det betyder att det på förhand ska vara bestämt vilka som har möjlighet att delta och att inga andra ges möjlighet att delta.
  • Deltagarna ska ha en inbördes gemenskap som består av något annat än att delta i lotteriet

Jeg tror konkurranser på Dubbningshemsidan kan passe innenfor dette.

Det jeg er mest usikker på er hvor stor kretsen kan være for å fortsatt regnes som "liten".
Kretsen er ikke "sluten" i dag, men om reglene endres til at bare brukere som er registrert på forumet når konkurransen publiseres får delta, så vil også dette punktet oppfylles.
Punktet om "inbördes gemenskap" er allerede oppfylt.

Så, hvis disse konkurransene ikke har et "förvärvssyfte", så tror jeg denne typen konkurranser kan være lovlig i Sverige.

Richardo

Hade varit bra om alla tre tävlingar kunde släppas samtidigt.

Richardo

Vad menar du med "svenska invånare"? Menar du alla som är på svensk mark och har ett boende, eller menar du alla som har svenskt medborskap?

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet  4 december 2017 kl. 21:29:18
Vad menar du med "svenska invånare"? Menar du alla som är på svensk mark och har ett boende, eller menar du alla som har svenskt medborskap?
Alla som bor i Sverige.

Egentligen är dock tävlingarna öppna även för personer utanför Sverige, men skillnaden är att vinnaren då kan behöva stå för fraktkostnaden för vinsterna - jag har inte ekonomiska möjligheter att betala porto till utlandet i större skala, i och med att fraktkostnaderna måste betalas av mig själv (filmbolagen hjälper inte till med det).

Richardo

Några framsteg med de nya tävlingarna eller rättningen av den första tävlingen ännu?

Richardo

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 december 2017 kl. 22:29:49
Alla som bor i Sverige.

Egentligen är dock tävlingarna öppna även för personer utanför Sverige, men skillnaden är att vinnaren då kan behöva stå för fraktkostnaden för vinsterna - jag har inte ekonomiska möjligheter att betala porto till utlandet i större skala, i och med att fraktkostnaderna måste betalas av mig själv (filmbolagen hjälper inte till med det).

Jag har svårt att tro att individer utanför Sverige, förstår det svenska språket, har någon kännedom om svensk kultur eller pop-kultur, är bekant med relativt kända svenska röster eller är intresserad av svensk dubbning i allmänhet. Såvida inte de har växt upp i Sverige förstås.

Även om man rent tekniskt kan delta, så tror jag inte det kommer gå så bra i praktiken.

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet  7 december 2017 kl. 12:39:31
Jag har svårt att tro att individer utanför Sverige, förstår det svenska språket, har någon kännedom om svensk kultur eller pop-kultur, är bekant med relativt kända svenska röster eller är intresserad av svensk dubbning i allmänhet. Såvida inte de har växt upp i Sverige förstås.

Även om man rent tekniskt kan delta, så tror jag inte det kommer gå så bra i praktiken.
Det finns ju faktiskt många svenskar som bor i utlandet; bl.a. har det ju länge varit populärt för svenskar att jobba i Norge.

Och Finland är ju ett tvåspråkigt land, där det är många som talar svenska - vissa som rentav inte talar finska.

För övrigt är det väl i stort sett bara Baywatch-tävlingen (frågesporten) där det finns någon större mängd frågor om svenska skådespelare och dubbningar, som lär vara svårt för personer från annan bakgrund att svara på. De två andra nu aktuella tävlingarna (Alien: Covenant och Wonder Woman) har ju relativt enkla frågor, som är förhållandevis enkla att googla sig till svaren på vare sig man kommer från Sverige eller inte. Och vad gäller Alien-tävlingen är jag övertygad om att de flesta oavsett nationalitet kan spela dataspel...

Nu menar jag givetvis inte att det lär vara särskilt många spanjorer, italienare eller holländare (som exempel) som besöker Dubbningshemsidan och lär ämna till att ställa upp i tävlingarna, men för de flesta från Norge, Danmark och Finland lär varken språket eller frågorna utgöra något större hinder (förutom då som sagt vissa av de svårare frågorna i frågesporten).

Jag ser för övrigt att jag faktiskt har fått in ett tävlingsbidrag i en av tävlingarna från en person i Finland. :)

Richardo

Hoppas personen är beredd att stå för frakten om hen vinner...

Vid det här laget är det uppenbart vilka som har de tre högst poängen på Alien-dataspelet. Jag antar att det bara kommer ta några minuter att utse vinnarna för den tävlingen, förutsatt att de har alla rätt förstås, eller?

Nu är det några timmar kvar innan den andra tävlingen stängs.

Hur går det med den första tävlingen? :)

Daniel Hofverberg

Jag har tyvärr inte haft tid att gå igenom dessa än, då det varit så fullt upp med allt annat på sistone.

Imorgon är jag bortrest hela dagen, men på söndag hoppas jag hinna gå igenom och utse vinnarna av The Walking Dead-tävlingen.

Av de tre nya tävlingarna har jag bestämt upplägg för den första tävlingen (d.v.s. femte tävlingen, om man räknar med de som redan lagts ut), så där återstår att ordna alla detaljer och programmera själva sidan. De två andra tävlingarna är inte bestämt något om än, så där finns fortfarande möjligheten att påverka genom att skriva vilka upplägg ni föredrar.

Richardo

Då antar jag att den femte tävlingen kommer läggas ut någon gång under nästa vecka?

Daniel Hofverberg

Ja, tidigast söndag och senast onsdag; om inget oförutsett inträffar.

Dock kan det förstås alltid uppstå tekniska problem och dylikt, så ta inte det jag skriver som hugget i sten...

Richardo

Kommer den vanligtvis ta två veckor innan du utser en vinnare för en tävling?