Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 17 december 2024 kl. 16:55:48Ryssland struntar väl i upphovsrätten och sänder det utan att Disney kan säga något, då dom hävdade förut att dom ägde rättigheterna till Greta gris eller något sånt.

Det är ändå ett land som inte accepterar vad folk tycker, så dom stjäl väl programmen utan samtycke av upphovsmännen.
Fast det här programmet gick på något som väl borde vara deras version av Disney Channel trots att jag inte kan läsa det kyrilliska alfabetet ser det ut att vara Disney Channel loggan översätt till det.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 december 2024 kl. 16:56:38Fast det här programmet gick på något som väl borde vara deras version av Disney Channel trots att jag inte förstår syriiska alfabetet ser det ut att vara Disney Channel loggan översätt till det.
Har du åtkomst till den ryska versionen, eller hur vet du allt detta?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 17 december 2024 kl. 17:01:18Har du åtkomst till den ryska versionen, eller hur vet du allt detta?
Den ryska versionen från 2014 finns uppladdad på den här hemsidan länken kommer ursprungligen från ett av Oscar Isakssons inlägg...

https://m.ok.ru/video/471946889855

Adam Larsson

@Oscar Isaksson Du nämnde tidigare att du hade en inspelning av A Disney Channel Christmas skulle du kunna tänka dig att ladda upp den på Internet Archive? Det är ju en av de mest intressanta versionerna av programmet...

Viktor

Fler borde göra som i min familj, vi har helt övergett SVTs version och istället gjort vår egna som vi ser varje jul.

MOA

Citat från: Viktor skrivet 17 december 2024 kl. 19:20:07Fler borde göra som i min familj, vi har helt övergett SVTs version och istället gjort vår egna som vi ser varje jul.
Är den skapad av äkta material?

Daniel Hofverberg

Citat från: Viktor skrivet 17 december 2024 kl. 19:20:07Fler borde göra som i min familj, vi har helt övergett SVTs version och istället gjort vår egna som vi ser varje jul.
Berätta gärna mer vad den versionen innefattar, och hur ni har sammanställt den.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 december 2024 kl. 16:45:35Det blir ju lite konstigt med Askungen där man använder originalets julkort med samma dialog trots att de visar scenen efter att styvsystrarna förstört hennes klänning.
Ja, det blir helt klart inte perfekt - det är ju uppenbart att det varit en nödlösning för att kunna använda Cliff Edwards originalröst, då det ju i USA inte är så lätt att hitta en tillräckligt lik voice-match för att inte övergången ska bli alltför tydlig...

Därför har de ju till introduktionerna till Tre Caballeros, Min lilla åsna och Lady och Lufsen istället valt en neutral berättarröst, som inte ska föreställa vara Benjamin Syrsa.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 december 2024 kl. 16:45:35Jag måste också påpeka att övergången från Toy Tinkers inledningen till Plutos julgran är "fullt" gjord om man jämför med den nästan omärkbara övergången som vi har i det svenska programmet.
Ja, jag undrar också varför Disney i The New From All of Us To All of You har valt att låta hela Plutos julgran visas på det här sättet. Är det bara för att inte behöva klippa bort den första minuten, eller för att det ska bli en märkbar förändring mot "förr i tiden"...? Samma övergång som i det svenska programmet användes i Disneys officiella From All of Us To All of You från 1979 (vilket i stort sett är samma som danska DRs version) och A Disney Channel Christmas.

Citat från: Adam Larsson skrivet 17 december 2024 kl. 17:23:23@Oscar Isaksson Du nämnde tidigare att du hade en inspelning av A Disney Channel Christmas skulle du kunna tänka dig att ladda upp den på Internet Archive? Det är ju en av de mest intressanta versionerna av programmet...
Jag vet inte om Oscar har någon bättre kopia än jag, men själv ska jag ha en halvrisig VHS-inspelning av A Disney Channel Christmas från FilmNet. På FilmNet hade programmet engelskt tal och svensk text (det finns alltså ingen svensk dubbning), och FilmNet sände programmet under det något fantasilösa namnet Walt Disneys julprogram.

Viktor

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2024 kl. 20:26:44Berätta gärna mer vad den versionen innefattar, och hur ni har sammanställt den.
Det är inte jag som ligger bakom den, men kan i alla fall försöka sammanställa lista på segmenten.

1. Intro, From All of us to All of You 
2. Now on with the show, Piff och Puff med Plutos julgran
3. From All of us to All of You , repris som börjar med att ridån öppnas
4. Kalle Ankas snöbollskrig
5. Musse Pigg spelar piano
6. Jultomtens verkstad
7. Introduktion av julkort och julkort från Peter Pan
8. Julkort från Bambi, Bambi på is
9. Julkort från Pinocchio, Trådar har jag inga kvar
10. Julkort från Lady och Lufsens middag 
11. Musse Pigg spelar piano
12. Julkort från Askungen, Mössens arbetsång
13. Julkort från Snövit, En tokig sång
14. Surprise Gift, scen ur Musse Piggs julsaga
15. When You Wish Upon a Star

Om det finns intresse kanske jag kan fixa fram den så ni också kan se...

MOA

Citat från: Viktor skrivet 17 december 2024 kl. 21:05:55Det är inte jag som ligger bakom den, men kan i alla fall försöka sammanställa lista på segmenten.

1. Intro, From All of us to All of You
2. Now on with the show, Piff och Puff med Plutos julgran
3. From All of us to All of You , repris som börjar med att ridån öppnas
4. Kalle Ankas snöbollskrig
5. Musse Pigg spelar piano
6. Jultomtens verkstad
7. Introduktion av julkort och julkort från Peter Pan
8. Julkort från Bambi, Bambi på is
9. Julkort från Pinocchio, Trådar har jag inga kvar
10. Julkort från Lady och Lufsens middag
11. Musse Pigg spelar piano
12. Julkort från Askungen, Mössens arbetsång
13. Julkort från Snövit, En tokig sång
14. Surprise Gift, scen ur Musse Piggs julsaga
15. When You Wish Upon a Star

Om det finns intresse kanske jag kan fixa fram den så ni också kan se...
Antar att den innehåller riktiga dubbningar, vore riktigt intressant att se

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 17 december 2024 kl. 21:31:34Antar att den innehåller riktiga dubbningar, vore riktigt intressant att se
Undrar om det är originaldubbningarna eller (de nuvarande) nydubbningarna...

Viktor

Citat från: MOA skrivet 17 december 2024 kl. 21:31:34Antar att den innehåller riktiga dubbningar, vore riktigt intressant att se
Det var ett år sedan jag såg den, men både ja och nej... filmscenerna och kortfilmerna är dubbade.

MB

Citat från: Viktor skrivet 17 december 2024 kl. 21:05:55Det är inte jag som ligger bakom den, men kan i alla fall försöka sammanställa lista på segmenten.
Du säger ju att det är din egen familj som har gjort den så då borde du väl veta hur de har gått tillväga?

Viktor

Citat från: MB skrivet 17 december 2024 kl. 22:35:10Du säger ju att det är din egen familj som har gjort den så då borde du väl veta hur de har gått tillväga?
Det är min bror som har gjort den och det är han som har tillgång till den.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 december 2024 kl. 15:15:00Efter mycket övertalning har han fått tag på sin familjs version så ni kan se själva. Av någon anledning bad hand dock mig att dela den...

https://drive.google.com/file/d/1qpg6zIdDi5ujpPjyskpgqRZ2uAY695t0/view?
vem är han ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oscar Isaksson

Citat från: Adam Larsson skrivet 17 december 2024 kl. 17:23:23@Oscar Isaksson Du nämnde tidigare att du hade en inspelning av A Disney Channel Christmas skulle du kunna tänka dig att ladda upp den på Internet Archive? Det är ju en av de mest intressanta versionerna av programmet...
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2024 kl. 20:26:44Jag vet inte om Oscar har någon bättre kopia än jag, men själv ska jag ha en halvrisig VHS-inspelning av A Disney Channel Christmas från FilmNet. På FilmNet hade programmet engelskt tal och svensk text (det finns alltså ingen svensk dubbning), och FilmNet sände programmet under det något fantasilösa namnet Walt Disneys julprogram.

Tyvärr finns den kopia jag har fått av Walt Disneys julprogram (A Disney Channel Christmas) på en hårddisk som har givit upp. Den är inspelad från FilmNet men har ingen svensk text.