Annars är dom enda riktiga dubbningarna med Tom & Jerry av Media Dubb 1988-1989 på TV3:s barntrean block. Då sändes Tom & Jerry Show från 1975 samt Tom & Jerry Comedy Show.
Nu har du väl ändå glömt bort den mest kända "riktiga" dubbningen av
Tom & Jerry...? D.v.s. den "moderna" dubbningen av Sun Studio (troligtvis dubbad 2003 - 2005), som släppts på DVD och sänts på TV4.
Warner Bros. har ju släppt mängder av DVD-utgåvor av
Tom & Jerry, som samtliga innehåller biovisade klassiska kortfilmer med svenskt tal (även om det har förekommit att någon/några kortfilmer på vissa DVD-utgåvor saknat svenskt ljudspår).
Först släpptes 12 DVD-volymer i serien
Den klassiska samlingen 2005, där varje volym innehöll mellan 10 och 17 kortfilmer. Tyvärr är alla dessa DVD-utgåvor utgångna sedan länge, och jag har själv bara några av volymerna i min samling. Jag är dock ganska säker på att de svenska volymerna med
Den klassiska samlingen är samma som släppts i bl.a. Storbritannien under titeln
Tom & Jerry: Classic Collection - vid en första anblick verkar det i alla fall överensstämma. I så fall hittar du en komplett lista på vilka kortfilmerna är på varje volym här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tom_and_Jerry:_The_Classic_CollectionDär ser du alltså att
Mouse Trouble finns på volym 2,
Downhearted Duckling på volym 7,
Heavenly Puss på volym 4,
Hic-cup Pup på volym 7,
His Mouse Friday på volym 5,
Pecos Pest på volym 8,
The Bodyguard på volym 2,
The Two Mouseketeers på volym 6,
The Midnight Snack på volym 1 och
Trap Happy på volym 2.
Totalt innehåller dessa 12 DVD-utgåvor 158 av de 164 kortfilmer som producerades av
Tom & Jerry, och jag
tror att alla ska ha svenskt tal.
The Million Dollar Cat är dock en av de fåtal kortfilmer som inte finns med på någon av de volymerna; däremot finns den kortfilmen med på DVD:n
Tom & Jerry svansar igen som gavs ut 2003 - den DVD:n saknar tyvärr norskt och danskt ljudspår, men har däremot svenskt tal.
Därefter har Warner genom åren gett ut en mängd "tema-DVD:er" med ett antal mer eller mindre lösryckta kortfilmer, som satts ihop utan någon större logisk koppling. Till största delen innerhåller förstås dessa kortfilmer som redan släppts som del av
Den klassiska samlingen. 2011 gavs det ut tre kortfilmssamlingar under titeln
Tom och Jerrys pälsflygande äventyr, 2010 gavs det ut 5 DVD:er i serien
Tom och Jerrys största äventyr och därutöver har det säkerligen släppts minst ett par dussin DVD-utgåvor med olika kortfilmer. Huruvida någon av dessa senare DVD:er innehåller något eller några av de 6 kortfilmer med
Tom & Jerry som inte släpptes i den förstnämnda samlingen vet jag inte.
Såvitt jag vet har alltså alla kortfilmer som TonyTonka frågat efter släppts på DVD med svenskt tal. Utmaningen blir bara att få tag i dem, då de flesta
Tom & Jerry-DVD:er sedan länge är utgångna, och
Den klassiska samlingen har varit utgångna i många år. Vill man få de svenska utgåvorna är förmodligen second hand-affärer, loppisar och/eller Tradera eller Blocket de säkraste korten. Det verkar dock som att
samma DVD-utgåvor som utgör Den klassiska samlingen fortfarande finns att köpa i England, och enligt uppgifterna på Amazon verkar det vara samma skivor med svenskt, norskt, danskt och finskt ljudspår.
När TV4 sände
Tom & Jerry för några år sedan hade de samma dubbning som släppts på DVD. Senast jag kollade sände väl Boomerang dock fortfarande alla
Tom & Jerry-kortfilmer i odubbad och otextad originalversion, vilket är lite märkligt...
Det bör också tilläggas att det förr i tiden släppts ett flertal VHS-utgåvor med
Tom & Jerry-kortfilmer från bland annat Warner Bros., MGM, Esselte Video och Santa Tronic. En del av dessa har haft svenskt tal, men såvitt jag vet har ingen någon "riktig" dubbning utan det rör sig uteslutande om mer eller mindre välgjorda lektordubbningar.