Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juli 2024 kl. 01:46:36Det vore uppskattat, om ingen redan har gjort det. :)
Vet du möjligtvis hur det såg ut på Filmnet? Fanns det några credits?

gstone

Rösterna i nya Svampbob fyrkant filmen 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 29 november 2023 kl. 03:58:56Här är vad jag just nu i skrivande stund lyckats få ihop gällande kompletterande creditsuppgifter till Herkules-serien (men det finns en hel del kvar för att färdigställa listan helt):

BerättareIngemar Carlehed
MelpomeneVivian Cardinal
ZeusTorsten Wahlund
HeraLouise Raeder
HermesAnders Öjebo
SalmoneosFelix Engström
AresBo Maniette
AthenaLouise Raeder
BågeMarie Kühler-Flack
AdonisBengt Dahlqvist
GripBo Maniette
ArismapGunnar Uddén
KipoklesNiclas Wahlgren
TempestSofia Caiman
BloatoxFelix Engström
NumeriklesMatthias Hallquist
Helena Mia Kihl
GalateaVivian Cardinal
DaidalosFelix Engström
PoseidonNiclas Wahlgren
HekateChristel Körner
KirkeMariam Wallentin
SkräckJohan Svensson
TerrorKrister St. Hill
AkillesGunnar Uddén
ElektraVivian Cardinal
LokeNiclas Wahlgren
OdenTorsten Wahlund
ParisJohan Svensson
NeurosisJohan Svensson
HippolyteChristel Körner
EkidinaLouise Raeder
AntaiosFelix Engström
ParentesisNiclas Wahlgren
AfroditeAnn-Sofie Nurmi

samtMatthias Hallquist
Louise Raeder
Bo Maniette
Daniel Bergfalk
Gunnar Uddén
Åsa Jonsson
Katarina Josephsson
Anders Öjebo
Vivian Cardinal
Niclas Wahlgren
Sten Elvström
Christel Körner
Lars-Gunnar Aronsson
Roger Storm
Gunilla Eriksson
Johan Svensson
Andreas Nilsson
Åsa Bjerkerot
Bittan Norman
Bengt Dahlqvist
Monica Forsberg
Krister Roseen
Johan Lindkvist
Anders Eriksson
Suzanne Hallström
Christian Jernbro
Anders Mårtensson
Marie Kühler-Flack
Krister St. Hill
Rebecka Cardoso
Lizette Pålsson
Anki Albertsson
Sharon Dyall
Gladys del Pilar
Fredrik Beckmann
Anton Raeder
Tina Leijonberg
Stephan Karlsén
Åsa Bjerkerot
Curre Berg
Charlie Elvegård
Johan Wahlström

Översättare:Dan Enwall
Stefan Berglund
Bittan Norman
Maria Storm-Nielsen
Sofia Caiman
Skulle du kunna fixa detta, @Daniel Hofverberg ?

Oscar Isaksson

Kanske inget direkt något som kommer publiceras på hemsidan.
Har knapphändiga uppgifter om dubbningen till Woody Allens film Zelig, som tydligen bara har använts på bio;

Svensk berättare: Jonas Bergström

Dubbing Supervisor: Gail Sicilia

Hoppas kunna hitta uppgifter om översättare, tekniker och studio.

DingoPictures2005

Credits till MoonDreamers 
https://smdb.kb.se/catalog/id/001404986
Även bifogat bild av vhs:en där dessa står.
Lägg gärna in dessa i nästa uppdatering.

DingoPictures2005

Pelle Svanslös (1981)

Film du inte lagt in credits till än.
@Daniel Hofverberg 

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 augusti 2024 kl. 22:10:17Pelle Svanslös (1981)

Film du inte lagt in credits till än.
@Daniel Hofverberg
Det är för att det är en svensk produktion och dubbning handlar om originalspråk.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 augusti 2024 kl. 22:13:45Det är för att det är en svensk produktion och dubbning handlar om originalspråk.
Dock är ju endel Svenska tecknade filmer med på sidan.
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/karma-och-jonar/
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/bamse-och-varldens-minsta-aventyr/

Sedan så tycker jag också att man borde ha med svenska produktioner som har svenska som originalspråk då det fortfarande är röstskådespel.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 augusti 2024 kl. 22:16:46Dock är ju endel Svenska tecknade filmer med på sidan.
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/karma-och-jonar/
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/bamse-och-varldens-minsta-aventyr/

Sedan så tycker jag också att man borde ha med svenska produktioner som har svenska som originalspråk då det fortfarande är röstskådespel.
Bamse och världens minsta äventyr har, i likhet med övriga långfilmer med Bamse, engelska som originalspråk; då de animerats av en animationsstudio i Taiwan. Visst börjar det vara ett gränsfall, då Bamse-filmerna släppts först i Sverige och den engelska originalversionen alltså inte i första hand har varit avsedd att användas "skarpt", men icke desto mindre är animationen gjord utifrån engelska. Så är såvitt jag vet inte fallet med Pelle Svanslös eller Pelle Svanslös i Amerikatt.

Däremot är det samma situation med exempelvis Vem är du, Mamma Mu?, som har engelska som originalspråk fastän det är huvudsakligen en svensk film - jag trodde att den redan fanns ute på sajten, men så verkar märkligt nog inte vara fallet; men den har varit färdigskriven i flera månader, så det ordnar jag vid nästa uppdatering.

Karma och Jonar är mycket riktigt ett undantag till regeln, i och med att inspelningen skett i en traditionell dubbningsstudio av Iyuno även fast det mesta verkar tyda på att svenska är originalspråket - men jag har ju också skrivit det i fotnoten.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juli 2024 kl. 11:23:08Ja, tyvärr verkar producent sällan eller aldrig ha crediterats officiellt av SVT, så det är sällan jag har lyckats ta reda på det. Så allt du har att bidra med på den punkten vore uppskattat.

Jag lägger till uppgiften om Britt Lidne för Nalle Puh: I-ors födelsedag på en gång - varken Doreen Denning eller Hans Barkman har sagt något om henne när jag pratat med dem om den här dubbningen. :)
Jag vill göra ett tillägg; Doreen Denning var även producent. Så de ska vara listade båda två.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 30 augusti 2024 kl. 14:30:02Jag vill göra ett tillägg; Doreen Denning var även producent. Så de ska vara listade båda två.
Tack, jag uppdaterar listan med omedelbar verkan. :)

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2024 kl. 14:33:51Tack, jag uppdaterar listan med omedelbar verkan. :)
Doreen Denning var även producent för Peter från Alpskogen ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 30 augusti 2024 kl. 14:37:55Doreen Denning var även producent för Peter från Alpskogen ;D
Ensam eller tillsammans med någon annan?

För övrigt kan man undra vad behovet är av en scripta i en dubbning, som fanns crediterad på SVTs sändningar... Att scriptor behövs vid svenska TV-produktioner är en sak, men i en dubbning...?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2024 kl. 14:39:19Ensam eller tillsammans med någon annan?
Enligt SVT-katalogen var hon ensam. Även om jag tänker att jag nog borde lusläsa informationen om ALLA avsnitt, för att vara säker.

Oscar Isaksson

Sitter och kollar nu och Doreen är ensam producent för Peter från Alpskogen.