Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 september 2024 kl. 12:42:18Tack. Tråkigt att inte Karius och Baktus hade dubbcredits - den kortfilmen har jag länge försökt få tag i credits till, utan framgång... :(

Även Ivo Caprinos Klas Klättermus i knipa vill jag minnas att det varit svårt att få fram dubbcredits till, då det inte anges röster under förtexterna trots svensk bildversion i olika sammanhang (bland annat här).
Ja, med all säkerhet. Åtminstone Karius och Baktus vet jag är av äldre datum, gissningsvis dubbad runt 1950- eller 1960-talet även om jag inte vet något exakt årtal.

Klas Klättermus i knipa bör i alla fall ha dubbats i slutet av 1955 eller början av 1956, då jag ser att den censurgranskades i februari 1956.
Jag har för mig att @Oscar Isaksson nämnde att Gösta Prüzelius medverkar i den?

DingoPictures2005

KARIUS OCH BAKTUS (Karius og Baktus, 1954)

svenskt tal bla Gösta Prüzelius

Oscar Isaksson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 september 2024 kl. 12:47:47Jag har för mig att @Oscar Isaksson nämnde att Gösta Prüzelius medverkar i den?
Jo det är det lilla jag har fått fram. Och att den eventuellt ska vara inspelad hos Sandrew-ateljéerna på Djurgården. Men det är inte mycket att hurra för.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 september 2024 kl. 10:36:47Jag trodde faktiskt det, men jag hittar inga spår av någon sådan när jag letar - varken på servern eller på min lokala dator. Har du det tillgängligt? Vilka som medverkade vet jag, men jag tror inte att jag har övriga produktionsuppgifter/studiocredits.
Det är listan som jag har. Förlåt om den är lite luddig på sina ställen.

Svenska röster:
Babar som liten - Oliver Peldius
Babar som vuxen - Krister Henriksson
Cornelius - Lars Edström
Marabou - Lars Lind
Celeste som liten - Nova Bermejo-Hoffman
Celeste som vuxen - Cecilia Nilsson
Arthur som liten - Marcus Ardai-Blomberg
Arthur som vuxen - Pontus Gustafsson
den gamla damen - Christina Schollin
Flora - Katja Sjöblom
Pom - Love Bergström
Alexander - Tin Carlsson
Rataxes m.fl. - Anders Nyström
Pamir m.fl. - John Harryson
försäljningschefen m.fl. - Bengt Järnblad
skräddaren - Nils Eklund
förbannelsen m.fl. - Annika Brunsten
Babars mamma m.fl. - EwaMaria Björkström-Roos
ängel - Emilia Brown
sångmedverkan m.m - Stephan Karlsén

Sånger:

"Balladen om Babar" (La ballade de Babar)
framförd av
Jojje Wadenius

"ABC" (L'abécédaire de Babar)
framförd av
Christina Schollin och Krister Henriksson

(La marche des rhinocéros) [skulle kunna heta Norsörningsmarsch eller noshörningarnas marsch]

(Le cauchemar de Babar) [Babars mardröm]

(La parade des elephants) [Elefantparaden eller Elefanternas parad]

Översättning och bearbetning av dialog och sångtexter:
Britt Olofsson och Lars Edström

Texten till "Balladen om Babar" i samarbete med
Frida Engström

Svensk dialogregi:
Britt Olofsson

Musikalisk ledning:
Efva Nyström

Ljudtekniker:
Lars Klettner

Mixtekniker:
Erik Guldager

Optiskt tonnegativ:
Ulf Olausson

Svensk producent:
Mari-Anne Barrefelt

Svensk producent:
Katinka Faragó

Inspelningsstudio:
Europa Post Production AB, Bromma

Svensk version producerad av:
Barrefelt Produktion AB

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 september 2024 kl. 12:47:47Jag har för mig att @Oscar Isaksson nämnde att Gösta Prüzelius medverkar i den?
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 september 2024 kl. 12:51:27KARIUS OCH BAKTUS (Karius og Baktus, 1954)

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 september 2024 kl. 13:02:40Jo det är det lilla jag har fått fram. Och att den eventuellt ska vara inspelad hos Sandrew-ateljéerna på Djurgården. Men det är inte mycket att hurra för.
Jag tror han spelar "teaterdirektören" (berättaren) som tydligen spelades av Thorbjörn Egner själv i originalet.

(Karius och Bakrus själva spelades nog av kvinnor)

btw, undrar om det är Gösta eller Olof Thunberg som är berättaren i "Den Ståndaktiga Tänsoldaten".
- what.

Oscar Isaksson

Citat från: Will Siv skrivet 14 september 2024 kl. 13:30:03btw, undrar om det är Gösta eller Olof Thunberg som är berättaren i "Den Ståndaktiga Tänsoldaten".
Berättaren i "Den ståndaktige tennsoldaten" är Sigge Fürst. Den distribuerades av AB Svensk Filmindustri så borde garantera att den svenska versionen är inspelad vid SF-ateljéerna.

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet 14 september 2024 kl. 13:30:03Jag tror han spelar "teaterdirektören" (berättaren) som tydligen spelades av Thorbjörn Egner själv i originalet.

(Karius och Bakrus själva spelades nog av kvinnor)

btw, undrar om det är Gösta eller Olof Thunberg som är berättaren i "Den Ståndaktiga Tänsoldaten".
Det stämmer kollade nyss upp filmen på NorskeDubberWiki 
https://norske-dubber.fandom.com/no/wiki/Karius_og_Baktus_(Kortfilm)?so=search

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 september 2024 kl. 13:41:10Berättaren i "Den ståndaktige tennsoldaten" är Sigge Fürst. Den distribuerades av AB Svensk Filmindustri så borde garantera att den svenska versionen är inspelad vid SF-ateljéerna.
Coolt att Sigge Fürst dubbat, trodde Alice i Underlandet och Dumbo var det enda Sigge hade dubbat.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 september 2024 kl. 14:32:51Coolt att Sigge Fürst dubbat, trodde Alice i Underlandet och Dumbo var det enda Sigge hade dubbat.
Och på tal om Alice i Underlandet.
Har pilsnerfilmskungen Wiktor Kulörten Andersson gjort någon mer dubb än Alice i Underlandet?

Om någon undrar så är Wiktor Kulörten Andersson lite av en pilsnerfilmskung om man ska säga så😉😅, då han medverkade i 174 pilsnerfilmer😎.

(Pilsnerfilmer är svartvita filmer om någon undrar).

Sabelöga

Citat från: Will Siv skrivet 14 september 2024 kl. 11:21:09wow  :o dubbningen var nyare än jag trodde, fast det var länge sen jag såg dem.

Men hur ser det ut med dom andra filmerna på DVD  ??? , dvs "Pojken som åt ikapp med jätten" och "En Dockdröm" (båda har tre filmer till each)

Märkligt att det saknas credits till dom två andra, kan det betyda att det är tidiga dubbningar som saknar uppgifter  ???

EDIT:

Några röster (men inte alla)

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=boxid%3ACAPRINOS.%C3%84VENTYRLIGA.V%C3%84RLD-2006-4.DVD

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=boxid%3ACAPRINOS.%C3%84VENTYRLIGA.V%C3%84RLD-2006-4.DVD
Jag har inte de andra DVD:erna så det vet jag inget om.

Citat från: Will Siv skrivet 14 september 2024 kl. 11:21:09(och som du ser så släpptes dom egentligen 2006,  eftersom Mikaela Tidermark är med och hon började tydligen det året, enligt Daniel)
Ja, eller så är tidigare uppgifter felaktiga. Hon är ju med här. Om det nu släpptes 2005. Som det står på DVD:n så kan väll inte dubbningen ha gjorts 2006.
Houba !

Will Siv

Citat från: Sabelöga skrivet 14 september 2024 kl. 22:22:51Jag har inte de andra DVD:erna så det vet jag inget om.
Ja, eller så är tidigare uppgifter felaktiga. Hon är ju med här. Om det nu släpptes 2005. Som det står på DVD:n så kan väll inte dubbningen ha gjorts 2006.
Jag har en av dom, men kommer inte åt den just nu.

På SMDB står det 2006, så antingen står det fel på DVD:n, eller kanske DVD:rna är producerade 2005 (för 40 års jubileet av "Flåklypa") och kanske släpptes först i Norge, men kom sen i Sverige 2006 (och dubbningen gjordes under den tiden, om dom upptäckte att vissa filmer saknade svensk dub)
- what.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 september 2024 kl. 12:51:27KARIUS OCH BAKTUS (Karius og Baktus, 1954)

Dem skrämde mig som barn 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 september 2024 kl. 13:02:40Jo det är det lilla jag har fått fram. Och att den eventuellt ska vara inspelad hos Sandrew-ateljéerna på Djurgården. Men det är inte mycket att hurra för.
Tråkigt att du inte lyckats få fram mer om Karius och Baktus... :(

Vet du något om Klas Klättermus i knipa? Enligt förtexterna verkar den ju också vara inspelad hos Sandrew-ateljéerna, men inget om röster anges.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 september 2024 kl. 02:28:42Tråkigt att du inte lyckats få fram mer om Karius och Baktus... :(

Vet du något om Klas Klättermus i knipa? Enligt förtexterna verkar den ju också vara inspelad hos Sandrew-ateljéerna, men inget om röster anges.
Tyvärr ingen information. Men när jag lyssnar så får jag det till att Gösta Prüzelius är rösten Mårten Skogsmus. Skulle man kunna tro att några av skådespelarna är samma i de båda kortfilmerna. Sen tycker jag kören har en norsk betoning på den svenska texten.

Funderar så det knakar, i vilket arkiv det kan tänkas finns information som är kopplat till dubbningarna...
Många dokument om ljudproduktioner är tyvärr utgallrade. Speciellt med film av utländsk natur.

gstone

Jag har DVDn  En dockdröm och andra historier
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"