Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

simon.bjornen

Nej ingen av de finns ännu

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 29 augusti 2021 kl. 17:17:35
Undrar bara vilka serier dom har på Disney+ Sverige nu? Har dom lilla djungelboken och luftens hjältar än?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 29 augusti 2021 kl. 18:51:49
Fortfarande? Konstigt. Kanske har Disney inte hittat ljudbanden än eller så finns det problem med rättigheter till dubbningarna.
Luftens hjältar finns ju i en del andra länder, bland annat USA - där har serien dock "bara" svensk text och inte svenskt tal, och en hel del avsnitt är fortfarande maskinöversatta à la Google Translate... :(

Jag förmodar att serien kommer att släppas på Disney+ i de nordiska länderna när de hunnit gå igenom alla textningar, så att de inte längre är maskinöversatta utan att någon levande människa åtminstone har korrigerat de grövre felen.

Men eftersom nästan inga äldre serier har både dubbning och textning på samma språk på Disney+, utan bara antingen eller, så tror jag tyvärr vi kan förmoda att serien inte kommer få svenskt tal på Disney+. Fråga mig inte varför, då ju många avsnitt trots allt har släppts på DVD i Skandinavien för inte så många år sedan... :(

Såvitt jag vet finns Lilla Djungelboken inte på Disney+ i något land i världen, så där har det i alla fall knappast med skandinaviska ljudband att göra.

gstone

En jycke i klassen önskar jag fanns på svenska :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 29 augusti 2021 kl. 21:54:05
När det gäller dom 2 serierna så är Disney ute och cyklar. Vad är det dom håller på med?
Disney har faktiskt lagt till mycket annat på Disney+ kontinuerligt, så det är ju inget som säger att just dessa två serier är deras högsta prioritet - trots allt är det väldigt mycket som Disney producerat, och långt ifrån enbart de tecknade 1990-talsserierna. Men skicka gärna in förslag till dem, genom deras feedback-sida. :)

Citat från: gstone skrivet 29 augusti 2021 kl. 22:02:28
En jycke i klassen önskar jag fanns på svenska :'(
Det önskar jag också, men åtminstone senast jag kollade hade serien varken svenskt tal eller svensk text ens på Disney+ i USA (där den funnits i över ett år) - och långfilmen (som finns i Sverige under den något egendomliga titeln Frökens favorit) har bara svensk text och inte svenskt tal. Det ser ju inte helt lovande ut... :(

KurageDHH

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 augusti 2021 kl. 23:29:18
Disney har faktiskt lagt till mycket annat på Disney+ kontinuerligt, så det är ju inget som säger att just dessa två serier är deras högsta prioritet - trots allt är det väldigt mycket som Disney producerat, och långt ifrån enbart de tecknade 1990-talsserierna. Men skicka gärna in förslag till dem, genom deras feedback-sida. :)

Annars får man skapa ett petition på change.org eller skapa hashtag på twitter för att få sin röst hörd. Eller varför inte demonstrera utanför Disneykontoret i Stockholm när coronapandemin har lagts sig. Fast jag tror inte att alla tre förslag kommer att hjälpas heller! :(

Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet 29 augusti 2021 kl. 23:55:14
Eller varför inte demonstrera utanför Disneykontoret i Stockholm när coronapandemin har lagts sig.
Disney i Sverige har med största sannolikhet lite eller inget att säga till om, så i så fall måste man nog demonstrera utanför Disneys huvudkontor i Kalifornien - men det är en väldigt lång väg att resa för att demonstrera, plus att sannolikheten att amerikaner skulle bry sig om vad svenskar vill se nog är tämligen begränsad... ;)

Tydligen verkar Disney i alla fall bry sig om synpunkter man skickat in via sin feedback-sida, för jag ser att Disney+ nu har ändrat så att det via sökfunktionen går att söka även på originaltitlar och inte bara på svenska titlar - förut gick det bara att söka på svenska titlar på deras svenska tjänst, vilket gjorde det väldigt svårt att hitta åt en del (i och med att de svenska titlar som anges där är en salig blandning av officiella svenska titlar och nyöversatta titlar som inte använts någon annanstans). Särskilt kortfilmer var dömt att misslyckas att kunna hitta åt förut, då många kortfilmer varit kända under 2 - 3 olika svenska titlar genom åren; och Disney+ ibland använt någon av dessa och ibland hittat på en helt ny titel. :)

Nu vet jag ju i och för sig inte hur många fler utöver jag som påpekat samma sak, men det visar i alla fall att de faktiskt läser inkomna kommentarer och emellanåt gör något åt dem.

MOA

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 30 augusti 2021 kl. 21:33:41
DISNEY CHANNEL E DÖD!!!
Disney XD är död, men Disney Channel lever fortfarande...

Steffan Rudvall

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 augusti 2021 kl. 01:56:02
Än så länge...
Sant, men personligen tror jag inte att Disney kommer att lägga ner Disney Channel i första taget - man kan knappast förutsätta att alla har Disney+ än, och av konkurrensskäl gissar jag att Disney inte kommer vilja lägga ner Disney Channel så länge som Nickelodeon, Cartoon Network och Boomerang fortfarande har kvar sina linjära kanaler...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 augusti 2021 kl. 00:42:18
Disney XD är död, men Disney Channel lever fortfarande...

Och Disney Junior!

Det tråkigaste var när Toon Disney upphörde för några år sen och ersattes av Disney XD med helt annat innehåll.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 31 augusti 2021 kl. 09:06:44
Men då var toon Disney redan dålig, vilka serier brukade dom visa innan den kanalen las ner?
Serierna från 80 och 90-talet gick väl hyfsat mycket på Toon Disney...

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 31 augusti 2021 kl. 09:06:44
Men då var toon Disney redan dålig, vilka serier brukade dom visa innan den kanalen las ner?

toon Disney  var inte dålig då >:(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Adam

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 augusti 2021 kl. 07:30:39
Och Disney Junior!

Det tråkigaste var när Toon Disney upphörde för några år sen och ersattes av Disney XD med helt annat innehåll.
Åh! Toon Disney! 💞
'Kan fortfarande sakna den kanalen, trots att jag hajar varför den lade ner. 😔
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 29 augusti 2021 kl. 17:17:35
Undrar bara vilka serier dom har på Disney+ Sverige nu? Har dom lilla djungelboken och luftens hjältar än?
När man talar om trollen... Enligt Moviezine kommer Luftens hjältar att släppas på skandinaviska Disney+ den 29 september, tillsammans med Bonkers. :) Sannolikheten att någon av dem kommer få svenskt tal lär ju inte vara stor, men hoppas kan man alltid...

Redan imorgon släpps säsong 2 - 3 av gamla DuckTales, som fram tills nu bara funnits på amerikanska Disney+. Och den 22 september släpps säsong 3 av nya DuckTales. :)

Det jag reagerar över är att listan också uppger att säsong 1 och 2 av Tidlös prinsessa/Find Me in Paris ska släppas den 29 september, trots att den serien ju varken producerats eller distribuerats av Disney... ??? Kommer de släppa serien med SVTs dubbning, en egen nydubb eller enbart i textad originalversion...?