Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Zach66 skrivet 14 augusti 2023 kl. 11:07:50Disney drar ner på dubbningarna till andra språk. Allt för att spara pengar.

Disney+ Reducing Dubbing In All Languages
What's On Disney Plus >
Vad tråkigt :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Zach66 skrivet 14 augusti 2023 kl. 11:07:50Disney drar ner på dubbningarna till andra språk. Allt för att spara pengar.

What's On Disney Plus >
Det här gäller nig sverige med :(

gstone

What's On Disney Plus >
Då kankse inte  LEGO Disney Princess: The Castle Quest dubbas  :(

gstone

Jag tror nog inte LEGO Disney Princess: The Castle Quest kommer komma till Sverige på fredag  :( :'(

Det kommer nog dröja länge 🙁😫

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 augusti 2023 kl. 19:15:38Jag tror nog inte LEGO Disney Princess: The Castle Quest kommer komma till Sverige på fredag  :( :'(

Det kommer nog dröja länge 🙁😫

Kanske inte sådär länge, nuförtiden brukar ju filmer och serier i andra länder släppas en ganska kort tid efter urpremiären, så med goda grunder kan vi nog räkna med att den kanske släpps i Sverige under hösten.

gstone

Imorgon kommer LEGO Disney Princess: The Castle Quest på Disney Plus i 🇺🇸 😃

Erika

Citat från: gstone skrivet 17 augusti 2023 kl. 23:48:51Imorgon kommer LEGO Disney Princess: The Castle Quest på Disney Plus i 🇺🇸 😃
Då får vi hoppas den även släpps i Sverige. :)

gstone

Har LEGO Disney Princess: The Castle Quest släppets på Disney Plus i USA än ?

Eller är det för tidigt på morgon ?

gstone

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 18 augusti 2023 kl. 05:34:33Då får vi hoppas den även släpps i Sverige. :)
Ja, den finns på Disney+ här i Sverige nu!

Den är dubbad till svenska och ett antal andra språk, men tyvärr bara textad på engelska.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 augusti 2023 kl. 10:22:46Ja, den finns på Disney+ här i Sverige nu!

Den är dubbad till svenska och ett antal andra språk, men tyvärr bara textad på engelska.
Jag är väldigt glad att den kom till Sverige samma dag ! :D

Härligt !

Daniel Hofverberg

Lite svagt att Lego Disney Prinsessor: Det gåtfulla slottet (ful svensk särskrivning i titeln, för övrigt!) bara har engelsk text på Disney+, men däremot finns som sagt dubbning på bl.a. svenska, norska, danska och finska (men dock inte isländska).

Ett smart drag att Joanné Nugas fått spela Ariel igen, och så var det ju ganska givet att Dominique Pålsson Wiklund skulle fortsätta som Rapunzel. Därutöver spelas Vaiana som vanligt av Wiktoria Johansson, och Snövit spelas av Norea Sjöquist. Tiana spelas här av Yamineth Dyall, som jag inte tror har gjort rollen förut...?

Då Jonne Wilkinson regisserat (och med största sannolikhet också varit tekniker) kan vi för övrigt förutsätta att dubben gjorts hos gamla IYUNO Media Group/BTI Studios, vilket är lite ovanligt då ju de flesta Disney-produktioner hamnar hos gamla SDI Media. Båda crediteras ju numera bara som Iyuno, men åtminstone än så länge finns ju båda studiorna kvar med till största delen separat personal.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 augusti 2023 kl. 12:11:54Lite svagt att Lego Disney Prinsessor: Det gåtfulla slottet (ful svensk särskrivning i titeln, för övrigt!) bara har engelsk text på Disney+, men däremot finns som sagt dubbning på bl.a. svenska, norska, danska och finska (men dock inte isländska).

Ett smart drag att Joanné Nugas fått spela Ariel igen, och så var det ju ganska givet att Dominique Pålsson Wiklund skulle fortsätta som Rapunzel. Därutöver spelas Vaiana som vanligt av Wiktoria Johansson, och Snövit spelas av Norea Sjöquist. Tiana spelas här av Yamineth Dyall, som jag inte tror har gjort rollen förut...?

Då Jonne Wilkinson regisserat (och med största sannolikhet också varit tekniker) kan vi för övrigt förutsätta att dubben gjorts hos gamla IYUNO Media Group/BTI Studios, vilket är lite ovanligt då ju de flesta Disney-produktioner hamnar hos gamla SDI Media. Båda crediteras ju numera bara som Iyuno, men åtminstone än så länge finns ju båda studiorna kvar med till största delen separat personal.
På vilket sätt är det ett smart drag att Joanné Nugas spelar Ariel igen? Bara för att hon var med i årets nyinspelning?

Jag menar, det är ju lite haltande jämförelse att jämföra 1989 & 2023-års Ariels med varandra, inte minst är Jodi Benson och Hailey Bailey inte alls det minsta lika varandra plus att båda dessa Ariels är olika både i utseende och personlighet.

Jag har fortfarande inte sett årets nyinspelning, kan tilläggas.

Nu har jag ingen erfarenhet av Yamineth Dyalls röst och kan därför inte spekulera i hur hennes insats som Tiana är, men jag vet att hon var med i förra årets film Lightyear där hon spelade Izzy Hawthorne (hennes farmor i samma film spelades av Sharon Dyall, och Yamineth är hennes brorsdotter).

Undrar hur Norea Sjöquist låter som Snövit...

Även om jag fortfarande saknar Molly Sandén i rollen som Rapunzel så känner jag ändå att Dominique Pålsson Wiklund är en stark ersättare.

Vilka spelar förresten Gaston, Kung Triton, Magiska Spegeln, Tant Garderob, Herr Smee, Jago, Blomma och Pirater i denna film?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2023 kl. 12:26:42På vilket sätt är det ett smart drag att Joanné Nugas spelar Ariel igen? Bara för att hon var med i årets nyinspelning?
För nuförtiden är det ju Joanné Nugas som alla känner igen som Ariels röst, varför det för barn skulle bli förvirrande med ett röstbyte efter så här kort tid. Även om utseendet skiljer sig, så har ju alla vant sig vid hennes röst, efter att årets film haft en väldigt stor publik på bio och gått riktigt bra.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2023 kl. 12:26:42Vilka spelar förresten Gaston, Kung Triton, Magiska Spegeln, Tant Garderob, Herr Smee, Jago, Blomma och Pirater i denna film?
Triton spelas av Felix Engström, precis som i årets långfilm. Gaston spelas av Christopher Wollter, precis som i spelfilmen från 2017. Så jag gissar att de två är godkända av Disney att spela rollfigurerna oavsett i vilken form de dyker upp (animerat eller live-action), och det är väl troligt att detsamma även gäller Joanné Nugas. :)

De övriga du nämner står inte med på rollistan, så de bör väl spelas av några av de som står som "Övriga röster".

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 augusti 2023 kl. 13:42:06För nuförtiden är det ju Joanné Nugas som alla känner igen som Ariels röst, varför det för barn skulle bli förvirrande med ett röstbyte efter så här kort tid. Även om utseendet skiljer sig, så har ju alla vant sig vid hennes röst, efter att årets film haft en väldigt stor publik på bio och gått riktigt bra.
Triton spelas av Felix Engström, precis som i årets långfilm. Gaston spelas av Christopher Wollter, precis som i spelfilmen från 2017. Så jag gissar att de två är godkända av Disney att spela rollfigurerna oavsett i vilken form de dyker upp (animerat eller live-action), och det är väl troligt att detsamma även gäller Joanné Nugas. :)

De övriga du nämner står inte med på rollistan, så de bör väl spelas av några av de som står som "Övriga röster".
Kan man få se rollistan?

Och "alla" var väl ändå att överdriva rejält? (förresten är det som sagt en helt annan Ariel, samt även en helt annan Triton och en helt annan Gaston)

Förresten så har väl filmen bara funnits i några månaders tid så hur kan "alla" kunnat "vänja sig" vid nyinspelningens röst på så kort tid? (bara för att filmen fått stor publik och marknadsföring?)

Visserligen har Charlotte Ardai Jennefors varit Ursula både i Musse Piggs Underbara Värld (den tecknade versionen från 1989) och i årets spelfilm, men skillnaden där är att hon fick den rollen INNAN spelfilmen ens hade haft premiär.