Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Ja det var ju tråkigt att det ska dröjer till September men jag har tålamod ;)

gstone

Citat från: TrondM skrivet  5 maj 2020 kl. 23:36:51
Dårlige nyheter.

Disney gir nå en kvartalsoppdatering for aksjonærer, og de fortalte her at Disney+ vil lanseres i Norden, Luxemburg, Belgia og Portugal i september

https://whatsondisneyplus.com/disney-ceo-bob-chapek-announces-disney-release-windows-for-japan-latin-america-more-european-countries/

SEPTEMBER???!!

4-5 måneder igjen å vente :( Veldig frustrerende.
FUCK
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: TrondM skrivet  5 maj 2020 kl. 23:36:51
Dårlige nyheter.

Disney gir nå en kvartalsoppdatering for aksjonærer, og de fortalte her at Disney+ vil lanseres i Norden, Luxemburg, Belgia og Portugal i september

https://whatsondisneyplus.com/disney-ceo-bob-chapek-announces-disney-release-windows-for-japan-latin-america-more-european-countries/

SEPTEMBER???!!

4-5 måneder igjen å vente :( Veldig frustrerende.

SÅ INGEN DISNEY PLUS OCH CORONA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

JAG TROR JAG HELT ENKLET BARA SJUTER <mIG SJÄLV !!

JAG BGEGÅR NU SJÄLVMORD SNART BARA SJUTER MIG SJÄLV RAKT I HUVUDET ELLER HOPPAR FRÅN NÅGOT >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

WHY THE FOCK NOT

WHO THE FUCK CCARES !!!!!!!!!!!!!!!!!

LIVE IS SHIT ANYWAY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Anders M Olsson

Den som är riktigt otålig (och det verkar ju du vara, gstone) kan se Disney+ här i Sverige redan nu med hjälp av VPN.

Det finns flera sidor på nätet som steg för steg visar hur man gör.

Här t.ex.:
https://vpnbasen.se/disneyplus-sverige/

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 maj 2020 kl. 19:48:46
Den som är riktigt otålig (och det verkar ju du vara, gstone) kan se Disney+ här i Sverige redan nu med hjälp av VPN.

Här t.ex.:
Hamnar man i fänglse för det ?

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet  7 maj 2020 kl. 19:59:49
Hamnar man i fänglse för det ?

Nej, inte vad jag vet, du piratkopierar ju inte innehållet.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Nej, det är inget olagligt med VPN-tjänster.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 maj 2020 kl. 19:48:46

Här t.ex.:
Enda frågan är väl bara vilka VPN-tjänster som fungerar med Disney+, och om Disney är lika förtjusta som bl.a. Netflix (eller ännu värre: YLE Arenan) i att blockera VPN-tjänster eller om de har en lite mer normal syn på det hela...?

Men man kan verkligen undra logiken bakom att Disney valt att skjuta upp lanseringen i Skandinavien till i september. Trots allt är det ju nu som många stannar hemma i betydligt högre utsträckning än vanligt, och då lär behöva något att se på. Det lär ju locka många att abonnera på någon extra streamingtjänst än de gör i vanliga fall - och när man väl börjar förblir man nog ofta abonnent lite längre tid än man hade tänkt sig. Som exempel var det för ett och ett halvt år sedan som jag började abonnera på Viaplay, som jag tänkte skulle bli tillfälligt under några få månaders tid, men inte sjutton har jag sagt upp det...

Till hösten har väl förhoppningsvis den värsta krisen lagt sig och smittspridningen minskat, och då blir det ju tuffare att lansera nya streamingtjänster - framförallt då det ju är en ganska överfull bransch som Disney ger sig in i... Trots allt börjar det finnas många streamingtjänster i Skandinavien (Netflix, Viaplay, C More, HBO Nordic, Amazon Prime Video, Apple TV, m.fl.), och rättigheterna är i de flesta fall uppdelade så att de flesta filmer och serier bara finns på en enda tjänst. Det är ingen större konst för de flesta att ha råd att abonnera på en streamingtjänst, möjligen även två, men mycket fler än så lär nog ganska många vara tveksamma till vare sig de har råd eller inte.

Jag abonnerar exempelvis redan på fyra tjänster (Netflix, Viaplay, C More och HBO Nordic), och då det redan är en väsentlig summa varje månad känner jag mig något skeptisk till om jag har råd och lust att abonnera på ännu en...

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 maj 2020 kl. 21:11:50
4 tjänster? Hur mycket betalar du per år om jag får fråga?
Har jag inte räknat fel får jag det till 506 kr per månad; så 6072 kr per år... :(

SebastianSandberg

Om jag får skjuta in med lite positiv syn på saken över att vi ska behöva vänta till september (de av oss som inte har VPN, så att säga), det ger ju även de lokala aktörerna en hyfsad chans att jaga rätt på gamla ljudband och göra eventuella omdubbningar innan tjänsten släpps i våra krokar.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 maj 2020 kl. 21:54:12
Det beror på vilka ljudband du pratar om, också vilka av dom som kommer att bli omdubbade igen är frågan.
Jag tror inte att någonting kommer att bli omdubbat men de kommer nog dubba sånt som inte dubbats förut.

Daniel Hofverberg

Men eftersom Disney Character Voices International i Köpenhamn började dubba intensivt på svenska/norska/danska/finska för Disney+ redan ifjol somras, för snart ett år sedan, så gissar jag att de redan lär ha dubbat det mesta av det som faktiskt ska dubbas (undantaget serier och filmer som precis släppts eller som ska släppas innan september)...

Det enda jag kan tänka mig som kan ligga i farozonen att bli omdubbat är väl Bonkers, om de nu inte väljer att hoppa över den serien helt i Skandinavien (eller bara släppa den i textad originalversion) - för där verkar ju ingen veta vem som äger rättigheterna till FilmNets gamla dubbningar, och jag har tyvärr svårt att tänka mig att Disney kommer att ägna alltför mycket tid och pengar till att försöka reda ut de rättighetsproblemen...

Elios

Längtar tills det kommer till Sverige. Vill så gärna ha det. Hoppas bara det inte är allt för dyrt.  ;D

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 maj 2020 kl. 02:52:59
Men eftersom Disney Character Voices International i Köpenhamn började dubba intensivt på svenska/norska/danska/finska för Disney+ redan ifjol somras, för snart ett år sedan, så gissar jag att de redan lär ha dubbat det mesta av det som faktiskt ska dubbas (undantaget serier och filmer som precis släppts eller som ska släppas innan september)...

Det enda jag kan tänka mig som kan ligga i farozonen att bli omdubbat är väl Bonkers, om de nu inte väljer att hoppa över den serien helt i Skandinavien (eller bara släppa den i textad originalversion) - för där verkar ju ingen veta vem som äger rättigheterna till FilmNets gamla dubbningar, och jag har tyvärr svårt att tänka mig att Disney kommer att ägna alltför mycket tid och pengar till att försöka reda ut de rättighetsproblemen...

Ursäkta mig, men har inte tre avsnitt av Bonkers kunnat släppas på VHS med sin vanliga dubbning?  ???

(förresten så är väl inte heller Aladdin och DuckTales (avsnitt 1-35 & 39-65) beställda av Disney)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 maj 2020 kl. 20:45:44Enda frågan är väl bara vilka VPN-tjänster som fungerar med Disney+, och om Disney är lika förtjusta som bl.a. Netflix (eller ännu värre: YLE Arenan) i att blockera VPN-tjänster eller om de har en lite mer normal syn på det hela...?

Det handlar nog inte bara om hur gärna streamingtjänsterna och rättighetsinnehavarna vill blockera VPN-användare, utan också om hur populära tjänsterna är. Jag förmodar att Netflix i USA är så attraktiva att VPN-operatörerna bara måste se till att det fungerar. YLE är en väldigt liten spelare i sammanhanget, så VPN-operatörerna kan ignorera dem utan att förlora många kunder. Det kostar en del att leka katt och råtta och att hela tiden byta IP-adresser när de gamla blir blockerade.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 maj 2020 kl. 20:45:44Jag abonnerar exempelvis redan på fyra tjänster (Netflix, Viaplay, C More och HBO Nordic), och då det redan är en väsentlig summa varje månad känner jag mig något skeptisk till om jag har råd och lust att abonnera på ännu en...

Är alla fyra så viktiga då att du måste ha dem kvar hellre än att såga en eller ett par av dem till förmån för Disney+ ? Själv har jag haft Netflix i några år men jag tycker att den har blivit allt mindre intressant, så jag sa upp den för ett par månader sen. Andelen "originalinnehåll" tycks hela tiden växa, men det mesta är inget annat än utfyllnad. När säsong fyra av BBC-serien Världens sämsta häxa kommer på svenska i slutet av sommaren kanske jag aktiverar Netflix igen för en enstaka månad.

HBO Nordic har jag testat under ett par månaders tid, men den fungerade så dåligt tekniskt att jag inte ville ha den kvar. Kanske har det blivit bättre, men bilden hackade så gräsligt på min dator att det inte var njutbart.

De andra två du nämner har jag aldrig provat, däremot har jag nyligen skaffat mig ett abonnemang på amerikanska Hulu (kräver VPN) som är ganska billigt i den delvis reklamfinansierade varianten. Jag tänkte egentligen bara använda det för att tanka ner de engelska undertexterna till Tidlös prinsessa, men sen upptäckte jag att de har väldigt många fina serier och filmer, betydligt bättre innehåll än Netflix. Jag räknar med att de även kommer att lägga upp säsong 3 av Tidlös prinsessa i slutet av sommaren. Tyvärr får jag bara SD-upplösning på Hulu. Kanske har de dragit ner bandbredden tillfälligt p.g.a. coronakrisen? Eller så måste man ha ett dyrare abonnemang för att få HD.

När Disney+ väl kommer kan jag spara flera hundralappar i månaden på att säga upp mitt premiumabonnemang på kabel-TV som jag främst har för att kunna titta på Disney-kanalerna. Linjär TV känns ganska bökigt jämfört med att ha hela utbudet tillgängligt när man vill.

Daniel Hofverberg

Jo, jag kommer nog överväga att säga upp någon av tjänsterna; för jag vill inte missa Disney+ - åtminstone inte tills man ser hur mycket som faktiskt finns där. Men jag hoppas att allt som nu sänds på Disney Channel och Disney XD kommer finnas tillgängligt där, för i så fall kan man ju som du säger spara en slant på att inte behöva ha de kanalerna.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 maj 2020 kl. 08:04:30
Ursäkta mig, men har inte tre avsnitt av Bonkers kunnat släppas på VHS med sin vanliga dubbning?  ???

(förresten så är väl inte heller Aladdin och DuckTales (avsnitt 1-35 & 39-65) beställda av Disney)
Det stämmer att tre avsnitt av Bonkers släppts på VHS med FilmNets dubb, men det beror nog bara på att Disney licensierade dessa avsnitt för att kunna släppa på VHS.

Aladdin beställdes mycket riktigt också av FilmNet, men där hann Disney köpa loss alla rättigheterna från FilmNet innan rättighetsproblemen började (d.v.s. innan FilmNet försvann). Jag gissar att Disney prioriterade att köpa loss Aladdin gentemot Bonkers, i och med kopplingen till långfilmerna med Aladdin.

Ja, hela säsong 1 av DuckTales bör ha beställts av TV3, men även där har Disney uppenbarligen köpt loss rättigheterna från TV3 i något skede.