Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Samlaren

Hoppas att de kommer lägga ut American Idol och Americas funiest home videos också såsmånign om.

Disneyfantasten

Nu kommer ni kanske att bli förvånade, men jag tänkte informera om att jag kommer att streama på Disney+ nu i månaden, min storebror (som fortfarande är fast i London och skulle komma till Malmö i slutet av februari om allt går som det ska, han pluggar i London 2018-2022 och kommer då och då till Malmö, men det är en annan historia) pratade jag idag med i telefon och han sa att han skulle hjälpa mig med det i veckan och att jag skulle påminna honom på onsdag ifall han inte kom ihåg det, så nu kommer jag alltså att kunna se Själen iallafall, som givetvis blir det första jag ser på tjänsten...

Sedan kommer jag att spana in omdubbningen av DuckTales, likaså också Country Bears, Elena Från Avalor, Lady och Lufsen (2019), Mulan (2020), samt en hel del annat...

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 februari 2021 kl. 21:06:35
Nu kommer ni kanske att bli förvånade, men jag tänkte informera om att jag kommer att streama på Disney+ nu i månaden, min storebror (som fortfarande är fast i London och skulle komma till Malmö i slutet av februari om allt går som det ska, han pluggar i London 2018-2022 och kommer då och då till Malmö, men det är en annan historia) pratade jag idag med i telefon och han sa att han skulle hjälpa mig med det i veckan och att jag skulle påminna honom på onsdag ifall han inte kom ihåg det, så nu kommer jag alltså att kunna se Själen iallafall, som givetvis blir det första jag ser på tjänsten...

Sedan kommer jag att spana in omdubbningen av DuckTales, likaså också Country Bears, Elena Från Avalor, Lady och Lufsen (2019), Mulan (2020), samt en hel del annat...
Jag skulle rekommendera dig att titta på Tv-serien Legenden om tre caballeros och självklart filmerna Tre caballeros och Saludos Amigos (Som jag antar att du inte har sett på svenska)

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet  1 februari 2021 kl. 21:10:50
Jag skulle rekommendera dig att titta på Tv-serien Legenden om tre caballeros och självklart filmerna Tre caballeros och Saludos Amigos (Som jag antar att du inte har sett på svenska)

Tack för att du påminde mig, jag glömde att nämna dessa...

gstone

Här är fyra tips till Disneyfantasten på filmer han kan se på Disney Plus

Den Fantastiska Ivan

Gadget (1999)

The Country Bears

och Joe - Jättegorillan :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Anders M Olsson

I dag har Whitney Houstons Askungen (Cinderella) från 1997 publicerats på Disney+. Den kan visserligen ses som en parodi, men den är väldigt rolig och har fin musik av Rodgers och Hammerstein. Såvitt jag vet har den aldrig getts ut på något hemvideoformat i Sverige, men den har visats några gånger på bl.a. TV3.

Tyvärr verkar den vara inspelad på video i standardupplösning och 4:3-format, så den håller inte riktigt den tekniska standard som vi är vana vid numera. Men den är ändå god underhållning och riktigt sevärd.

(2015 års Berättelsen om Askungen tycker jag bara är tråkig, intetsägande och onödig. Ytterligare en i den långa raden av misslyckade live-action remakes av klassiska tecknade filmer.)

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 februari 2021 kl. 14:44:23I dag har Whitney Houstons Askungen (Cinderella) från 1997 publicerats på Disney+. Den kan visserligen ses som en parodi, men den är väldigt rolig och har fin musik av Rodgers och Hammerstein. Såvitt jag vet har den aldrig getts ut på något hemvideoformat i Sverige, men den har visats några gånger på bl.a. TV3.

Tyvärr verkar den vara inspelad på video i standardupplösning och 4:3-format, så den håller inte riktigt den tekniska standard som vi är vana vid numera. Men den är ändå god underhållning och riktigt sevärd.

(2015 års Berättelsen om Askungen tycker jag bara är tråkig, intetsägande och onödig. Ytterligare en i den långa raden av misslyckade live-action remakes av klassiska tecknade filmer.)

Jag har faktiskt aldrig sett 1997-års film, när jag söker upp den verkar den inte alltför intressant, Askungen är visserligen ursnygg även här, men hon verkar vara en föreskuggning av Tiana i Prinsessan och Grodan 2009, en enligt mig helt fantastisk karaktär i en film som är ett riktigt mästerverk... (det kan dock hända att jag ser filmen någon gång i framtiden, för det kan hända att den är bättre än jag väntat mig)

Själv tycker jag att 2015-års film är helt okej, den är visserligen långt ifrån lika bra som den tecknade, men den är dock inte så hemsk, samma sak tycker jag med de flesta andra remake-filmerna från 2010-talet och framåt, ingen av dem är i närheten av lika bra som de tecknade, men de flesta är helt okej, jag håller med om att de är onödiga, men inte så hemska!  :) (värst är det att de bara gör det för att visa upp fotorealistisk datorteknik PR och pengar! Lejonkungen känns helt onödig med tanke på att inga människor förekommer där, Bambi kommer säkert att bli detsamma som Lejonkungen)

Som ni säkert vet så tycker jag absolut sämst om Djungelboken (2016), för er som är intresserade så är här en video som är ganska bra på att förklara ungefär hur jag känner för filmen och jag håller med om flera av de grejer hon tar upp här! (dock inte allt);
https://www.youtube.com/watch?v=usxTwB34gZQ

Personligen tar jag hellre uppföljare till Disneys filmer än spelfilms-remakes eftersom uppföljare bara berättar nya historier!

Erika

Är inte så förtjust i vare sig Askungen (1997) och Berättelsen om Askungen (2015), även om de går väl an... Föredrar Askungen och de tre nötterna (1973) och Glasskon och rosen (1976). 

Disneyfantasten

Citat från: Erika skrivet 12 februari 2021 kl. 19:08:47
Föredrar Askungen och de tre nötterna (1973) och Glasskon och rosen (1976).

Jag tror inte att jag någonsin hört talas om dem förut, eller så kan jag ha sett dem men glömt det...

Jag tror dock inte att någon av dem kommer från Disney...

Erika

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 februari 2021 kl. 19:44:25

Stämmer bra, den ena är en tjeckisk-tysk (då tjeckoslovakisk-östtysk) samproduktion medan den andra är en brittisk produktion. 

Oscar Isaksson

Citat från: Erika skrivet 12 februari 2021 kl. 19:08:47
Föredrar Askungen och de tre nötterna (1973) och Glasskon och rosen (1976).

Glasskon och rosen (The Slipper and the Rose (The Story of Cinderella)) från 1976 är en av de sista klassiska musikalfilmerna. Ovanlig på så sätt att den även är något av en independent film. Med underbara sånger av bröderna Sherman som tidigare skrivit sånger till en uppsjö av Disneys produktioner, som här även har varit med och skrivit manus.
Tyvärr är filmen ganska bortglömd i Sverige och vad jag vet har den bara gått upp på biograferna en gång i väldigt begränsad visning.

Fast vem vet, den kanske kan dyka upp så småning om på den svenska marknaden igen... ;)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 februari 2021 kl. 19:44:25
Jag tror inte att jag någonsin hört talas om dem förut, eller så kan jag ha sett dem men glömt det...

Vi har faktiskt diskuterat Askungen och det tre nötterna ganska ingående tidigare här på forumet:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=4069.0

Beträffande Glasskon och rosen / The Slipper and the Rose har jag inte sett den, men den har funnits på min önskelista i flera år utan att jag har blivit färdig att skaffa den. Det jag ser som mest intressant är, som Oscar Isaksson skriver, att det är Disneykompositörerna Robert och Richard Sherman som har gjort sånger med mera.

Jag tror inte det finns någon svensk utgåva på DVD eller Blu-ray, men det finns engelska importutgåvor.

Hela filmen finns på YouTube i lite tveksam kvalité, så den som bara vill få en snabb uppfattning om vad det är för något kan ju kolla där.

https://youtu.be/deDmk7_EhrU

Jag har även hittat den på amerikanska Amazon Prime Video, och om man har Prime Video-abonnemang och VPN går det att se den, eller t.o.m. ladda ner den med lämplig programvara. Det fungerar med ett svenskt Prime Video-abonnemang.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 12 februari 2021 kl. 20:08:25
Glasskon och rosen (The Slipper and the Rose (The Story of Cinderella)) från 1976 är en av de sista klassiska musikalfilmerna. Ovanlig på så sätt att den även är något av en independent film. Med underbara sånger av bröderna Sherman som tidigare skrivit sånger till en uppsjö av Disneys produktioner, som här även har varit med och skrivit manus.
Tyvärr är filmen ganska bortglömd i Sverige och vad jag vet har den bara gått upp på biograferna en gång i väldigt begränsad visning.

Fast vem vet, den kanske kan dyka upp så småning om på den svenska marknaden igen... ;)

Det finns också Slottsbalen från 1955 :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 februari 2021 kl. 14:44:23
I dag har Whitney Houstons Askungen (Cinderella) från 1997 publicerats på Disney+. Den kan visserligen ses som en parodi, men den är väldigt rolig och har fin musik av Rodgers och Hammerstein. Såvitt jag vet har den aldrig getts ut på något hemvideoformat i Sverige, men den har visats några gånger på bl.a. TV3.

Mycket trevligt att Disney+ publicerat Rodgers & Hammerstein's Cinderella, som ju som sagt aldrig släppts på vare sig VHS eller DVD i Sverige. Jag minns att jag sett filmen en gång (troligen på TV3), och jag vill minnas att jag tyckte om den - men det var många år sedan och jag har länge velat se om filmen, vilket ju fram tills nu varit lättare sagt än gjort... :)

Annars har ju Disney+ haft en viss förkärlek att fokusera på sådant som redan har släppts på DVD och/eller Blu-Ray (undantaget deras egna nyproduktioner), så glädjande att de här faktiskt valt att satsa på en för svensk publik relativt okänd film som aldrig släppts på DVD.

Mathilda Gustafsson

Finns När klockan ringer på Disney +? Jag kan i alla fall inte hitta serien där.