Josefin

Författare Ämne: Idol  (läst 11187 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik Dahlberg

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 687
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Idol
« Svar #165 skrivet: 21 november 2020 kl. 10:57:33 »
Jag kan inte för mitt liv förstå hur Nadja kunde hänga löst ikväll
Men Pär sa ju att dom räknas upp utan inbördes ordning, den som får näst minst röster hänger inte löst varje gång

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 10 248
    • Visa profil
« Svar #166 skrivet: 21 november 2020 kl. 12:35:34 »
Men Pär sa ju att dom räknas upp utan inbördes ordning, den som får näst minst röster hänger inte löst varje gång
Jag förstod faktiskt inte riktigt hur Pär menade med sitt något kryptiska uttalande - om alla utom den som åkte ut presenterades utan inbördes ordning, eller om alla utom de två sista presenterades utan inbördes ordning. Men det är mycket möjligt att du har rätt, och att de som hängde löst ikväll inte nödvändigtvis hade näst minst röster.

Fram till och med förra veckan har ju Pär betonat att alla presenteras utan inbördes ordning förutom de två som hänger löst, så då råder det ju ingen tvekan om vad som avses. Men mycket möjligt att de från och med nu inte vill avslöja vem som fått näst minst röster, i och med att det är så få kvar så att det skulle kunna påverka röstningen nästa vecka.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #167 skrivet: 28 november 2020 kl. 02:41:04 »
Wow! Helt otroligt med två tjejer i final i Idol i år - det innebär alltså att det för första gången på sex års tid faktiskt kommer att bli en tjej som vinner i år. ;D Det var verkligen inte en sekund för tidigt...! Jag har hela hösten trott att Caspar skulle vinna i år, som ju också varit favorittippad - så det var mycket otippat för min del att han skulle åka ut. När det stod mellan han och Paulina sist ikväll trodde jag ärligt talat att utgången var helt given...

Jag tycker inte att Caspar var alltför imponerande ikväll, så jag tycker det är rättvist. Hans första låt tog han sig nog vatten över huvudet med, och då kom han ju också av sig en liten stund. Med den andra låten var han bättre, men jag tycker att han lite för ofta har spelat över och blivit lite för mycket, varför jag tycker det är rättvist att han åkt ut. Han är ju helt klart musikaliskt begåvad, och är ju väldigt originell och udda av sig - och ibland har den här udda stilen passat låtarna perfekt, medan det ibland blivit för mycket av allt och känts som överspel (fastän det nog säkerligen varit helt avsiktligt och inget överspel i traditionell mening). Så för hans del har det varierat så mycket mellan olika låtar, beroende på om låtarna vinner på att ta sig friheter med och "stajla" lite under eller om låtarna vinner på mer traditionella versioner (att sjunga "rakt upp och ned", så att säga)...

Nu kommer det också bli en väldigt spännande och oförutsägbar final, för jag kan faktiskt inte sia om vem som har större chans att vinna av Nadja Holm eller Paulina Pancenkov - de är båda väldigt bra på lite olika sätt, och båda känns mycket professionella och naturliga. :) Fast jag hoppas ändå på att Nadja vinner, då jag nog ändå tycker att hon är aningen vassare - plus att det vore väldigt kul med en vinnare från Piteå, bara sju mil från där jag bor...

Dock tycker jag det var tråkigt och orättvist att Nova Luther åkte ut som första person ikväll, då hon varit min favorit hela hösten och hon var bra även ikväll. Men jag tror att det berodde mycket på låtvalet, då det känns som att hon och Caspar fick de svåraste låtarna av juryn; samtidigt som Paulina fick en låt som visserligen var tekniskt svårsjungen men som ändå passade henne perfekt. Dessutom fick nog Nova den för den stora massan mest okända låten, som också kan ha gjort sitt till... :(

Jag tycker också det var ett tråkigt upplägg att en person skulle behöva åka ut redan efter en låt - plus att det var synd att inte få höra Novas andra låt, som jag tror att hon hade gjort ett strålande jobb med...

Men jag tror ändå att Novas framtid inom musiken är ljus, så jag är inte alltför upprörd ändå, när hon trots allt kommit så långt som till semifinal - och Nadja och Paulina är helt klart värdiga finalister; det kan ingen ta ifrån dem. :)

Nadja har ju varit väldigt bra och professionell hela hösten, och blivit ännu bättre de senaste 3 - 4 veckorna. Då hon ju till råga på allt sagt upp sig från sitt jobb enbart för att vara med i Idol, så var det ju väldigt skönt för hennes skull att hon trots allt gått hela vägen till final... Det känns som att hon verkligen satsar allt, och vill satsa på en musikkarriär till varje pris.

Paulina var jag inte så begeistrad av från början, som under audition, slutaudition och kvalveckan kändes ganska anonym och slätstruken. Men hon har blivit bättre och bättre för varje vecka som gått under hösten, och är väl en av dem som utvecklats mest under Idol-tiden. Nu har hon varit riktigt bra ett antal veckor; och de gånger hon valt eller fått låtar som verkligen passar henne har hon varit helt magisk. Och så har hon nog den tekniskt bästa sångrösten av alla deltagare i år, och verkar klara av precis alla toner, vilket ju heller inte gör saken sämre.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #168 skrivet: 5 december 2020 kl. 02:42:32 »
Äntligen vann "rätt" person i Idol, och jag tycker det var rättvist och logiskt att Nadja Holm vann - en mycket värdig vinnare helt enkelt. Hon är fantastisk med en imponerande utstrålning, oerhört proffsig, bra scenspråk och en fantastisk sångröst. Hon har varit en av mina favoriter hela hösten (tillsammans med Nova), men har blivit ännu bättre på senare tid och känns som en mycket värdig vinnare. :D

Paulina Pancenkov är utan tvekan också väldigt bra, och har gjort mycket bra ifrån sig - plus att hon nog har den bästa sångrösten av alla årets deltagare. Jag uppskattar också att hon alltid är spontan, ärlig och naturlig. Jag tyckte nog också att Paulina gjorde den första låten ikväll, "reprisen" från hotellrummet, lite bättre - den låten passade henne perfekt, och framhävde hennes röst på ett fint sätt. Däremot var Nadja lite bättre på den andra låten, som blev väldigt berörande och gripande.

Men framförallt vinnarlåten gjorde störst skillnad, där Nadja definitivt var bättre. Vinnarlåten kändes lite märklig och ofokuserad med Paulina, och jag kan inte helt sätta fingret på varför - men blev mycket bättre i Nadjas version plus att den också passade Nadja bättre. Jag skulle tro att det nog mycket var vinnarlåten som avgjorde vem som vann, och det har man ju också sett ganska många gånger i Idol att det ofta (om än inte alltid) är personen som klarar av vinnarlåten bättre som också vinner.

Och väldigt roligt att det för en gångs skull är en norrlänning som vunnit Idol; och till råga på allt från Piteå som bara ligger sju mil härifrån... :)

Men jag hade velat veta röstsiffrorna, och hur många som röstade på respektive deltagare. Det har de ju bara avslöjat enstaka gånger i Idol, och det tycker jag borde höra till ren hövlighet att upplysa om efter finalen - på samma sätt som Melodifestivalen alltid avslöjar röstsiffrorna för alla deltävlingar efter finalens slut.

Utloggad Elios

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 5 058
    • Visa profil
« Svar #169 skrivet: 5 december 2020 kl. 11:53:30 »
Kul att Nadja vann.  ;D