Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tintin i hajsjön

Startat av TonyTonka, 8 augusti 2008 kl. 21:09:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet  5 oktober 2024 kl. 16:48:45Vad är rollistan på omubbnen nu igen ?
Bo Bergstrand spelar Tintin.
Irene Lindh gör alla kvinnliga karaktärer + barnen Nikko och Noushka.
Jan Nygren, Jonas Bergström och Acke Düberg medverkar också enligt Jimstrom.

Acke Düberg ställer jag mig dock tveksam till då han mig veterligen inte dubbat särskilt mycket, enda rollen jag vet att Acke dubbat är diverse apor i Djungelboken.
Acke var ju också en väldigt känd Svensk skådespelare vilket är varför det vore konstigt om han skulle ställa upp i en extrem lågbudget dub.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 oktober 2024 kl. 16:58:43Acke Düberg ställer jag mig dock tveksam till då han mig veterligen inte dubbat särskilt mycket, enda rollen jag vet att Acke dubbat är diverse apor i Djungelboken.
Acke var ju också en väldigt känd Svensk skådespelare vilket är varför det vore konstigt om han skulle ställa upp i en extrem lågbudget dub.
håller med om allt du sa
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 oktober 2024 kl. 16:58:43Bo Bergstrand spelar Tintin.
låter inte helt lyckat ;D

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 oktober 2024 kl. 16:58:43Bo Bergstrand spelar Tintin.

Acke Düberg ställer jag mig dock tveksam till då han mig veterligen inte dubbat särskilt mycket, enda rollen jag vet att Acke dubbat är diverse apor i Djungelboken.
Axel "Acke" Düberg medverkar troligen som Kapten Haddock då han är nämnd i SMDB. Även folk som är kända behöver extraknäck ibland de är ju skådespelare och har ingen månadslön...

Disneyfantasten

Acke spelade inte apor utan elefanter i Djungelboken, han var även med i Pelle Svanslös från 1981 som dock är en svensk film.

gstone

Disneyfantasten

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 oktober 2024 kl. 17:18:39Acke spelade inte apor utan elefanter i Djungelboken, han var även med i Pelle Svanslös från 1981 som dock är en svensk film.
Kom ihåg fel då😅.
Kommer ihåg att jag såg namnet när jag kollade creditlistan på Djungelboken på @willdubguru sidan.
Men yes Pelle Svanslös hade jag glömt bort att han medverkade i, för mig personligen så är Acke mest förknippad med kultklassikern Djävulens Öga där han spelar Jonas.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet  5 oktober 2024 kl. 17:06:03Axel "Acke" Düberg medverkar troligen som Kapten Haddock då han är nämnd i SMDB. Även folk som är kända behöver extraknäck ibland de är ju skådespelare och har ingen månadslön...
Men direkt till vhs dubbningar hade nästan aldrig någon högre budget.
Oftast så anlitades relativt okända personer till dessa.
Kändisar såg också dubbning av dessa som något av det värsta man kunde göra.
Tecknade stora biofilmer har kändisar alltid tyckt det varit en stor ära att få ge röst till då tunga namn som Allan Edwall, Tommy Körberg, Monica Zetterlund, mfl gjort röster i dessa men billigare direkt till vhs dubbningar har alltid kändisar alltid haft ett förakt mot.

DingoPictures2005

Irene Lindh är ju känd bland dubbnördar men inte bland en average Svensson.
Jonas jobbar främst med dubbning men han är relativt välkänd då Robin Hood är en kultklassad dubbning som de flesta i Sverige har sett och de flesta känner också till rösterna i dubben.

Bo Bergstrand och Jan Nygren är nog okända för de flesta personer.
Enda anledningen att jag kunde koppla Bo Bergstrand som Tintin är för att jag nyligen såg igenom Turtles med Bo Bergstrand.
Jimstrom höll också med mig om att Tintin lätt som Bo så jag känner mig relativt säker på att Bo medverkar som Tintin.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 oktober 2024 kl. 19:33:14Irene Lindh är ju känd bland dubbnördar men inte bland en average Svensson.
Jonas jobbar främst med dubbning men han är relativt välkänd då Robin Hood är en kultklassad dubbning som de flesta i Sverige har sett och de flesta känner också till rösterna i dubben.

Enda anledningen att jag kunde koppla Bo Bergstrand som Tintin är för att jag nyligen såg igenom Turtles med Bo Bergstrand.
Jimstrom höll också med mig om att Tintin lätt som Bo så jag känner mig relativt säker på att Bo medverkar som Tintin.
Du glömmer att både Irene och Jan har hållt på väldigt länge med skådespel både på scen och i film så de är inte några sådana där doldisar även om de gjort väldigt mycket dubbning.

gstone

gstone

Irene må vara min favorit kvinnliga dubbar mem inte ens tycker nog att hon borde spela all kvinnor och barn  😅

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 oktober 2024 kl. 19:33:14Irene Lindh är ju känd bland dubbnördar men inte bland en average Svensson.

Irene Lindh har varit med som "synlig" skådespelare i några svenska produktioner (t.ex. Teskedsgumman, Spookies, osv.) så man kan knappast påstå att hon är helt okänd, samma med Jan Nygren (som bl.a. medverkat i Madicken, Emil och Griseknoen, På Rymmen Med Pippi Långstrump, osv.)

Dessutom så är Irene dramatenskådespelare.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 oktober 2024 kl. 19:57:51Irene Lindh har varit med som "synlig" skådespelare i några svenska produktioner (t.ex. Teskedsgumman, Spookies, osv.) så man kan knappast påstå att hon är helt okänd, samma med Jan Nygren (som bl.a. medverkat i Madicken, Emil och Griseknoen, På Rymmen Med Pippi Långstrump, osv.)

Dessutom så är Irene dramatenskådespelare.
De flesta röstskådespelare har synts som synlig skådespelare någon enstaka gång men det har oftast varit i mindre roller som extraknäck.
Du kan exempelvis se Steve Kratz som Nisse (en av huvudrollerna i BlackJack), Gunnar Ernblad spelar huvudroll i ett avsnitt av Barna i Höjden och han har haft bioroller i bland annat Som man ropar, Louise Ræder spelar en huvudroll som Lennart Jähkels flickvän i Goda Grannar......
För att nämna några exempel men detta är saker som röstskådespelare gjort som extraknäck utöver dubbning då dessa namn huvudsakligen jobbar med röstskådespel.
Ja Irene spelar teater på Dramaten och det gör röstskådespelaren Magnus Ehrner också men en average Svensson känner ändå inte till dessa namn..

Jag tänker påstå att de flesta röstskådespelare är relativt okända med undantag för Gunnar Ernblad och Andreas Nilsson detta då jag tror att inte en enda människa undgått att känna till dem.
Samma med Hans Lindgren som är välkänd för sin röst och röstskådespelar insatser men Hans Lindgren spelade som barn huvudroller i diverse pilsnerfilmer och han har också synts som vuxen i diverse filmer så man kan nog ej klassa Hans som röstskådespelare.