Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tintin i hajsjön

Startat av TonyTonka, 8 augusti 2008 kl. 21:09:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Historielektions Soveren

Har Esselte Video gjort dubbningen inhouse?
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

BPS

Citat från: Historielektions Soveren skrivet  7 oktober 2024 kl. 14:55:21Har Esselte Video gjort dubbningen inhouse?
Kanske, vi vet att något som kallas Studio 19 har stått för dubbningen men vad Studio 19 är för bolag det vet vi inte.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet  7 oktober 2024 kl. 14:56:47Kanske, vi vet att något som kallas Studio 19 har stått för dubbningen men vad Studio 19 är för bolag det vet vi inte.
Irene Lindh sa att Tintin dubbades i någon studio på Lidingö som ägdes av någon som senare köpte en studio på St.Eriksplan-Odengatan.
Det ska också ha varit en regisserande tekniker som regisserade dubbningen.

@Oscar Isaksson som är experten kanske vet något mer?

DingoPictures2005

Citat från: Historielektions Soveren skrivet  7 oktober 2024 kl. 14:55:21Har Esselte Video gjort dubbningen inhouse?
Om den släppts på vhs av Esselte som dubbad första gången så tror jag det.
Visserligen så har Esselte distribuerat dubbningar som de själva inte har dubbat däribland Resan till Amerika och Landet för Längesedan men tror de flesta dubbningar Esselte distribuerat är gjorda av Esselte.

Daniel Hofverberg

Nu har jag kollat igenom min samling, och de Esselte-dubbningar jag har av Tintin är:
Det hemliga vapnet
Krabban med guldklorna
Månen tur och retur
De sju kristallkulorna / Solens tempel
Tintin och hajsjön

Det hemliga vapnet och Krabban med guldklorna hade jag färdigdigitaliserade på hårddisken, så jag har tagit mig en snabbtitt på dem - i Krabban med guldklorna låter det som att Olof Thunberg spelar kapten Haddock, och i Det hemliga vapnet låter det som Acke Düberg (eller åtminstone är det definitivt inte Thunberg).

Dessutom har jag Enhörningens hemlighet / Rackham den Rödes skatt och Den svarta ön / Den mystiska stjärnan från Esselte Video som är på engelska med svensk text (de verkar ha gett ut Tintin även i textad form). Båda dessa har en måttligt imponerande amerikansk dubbning med svensk text. Men Esselte Video borde väl ha gett ut dessa två även med svenskt tal...?

Citat från: Tintin skrivet  7 oktober 2024 kl. 12:50:51Jag minns att jag såg Kalkyl och hajubåten i videon på Eventyrshusets kanal (vilket betyder Rackham den Rödes skatt och kanske även Enhörningens hemlighet om dessa var utgivna på samma kassett).

Bandet var dock rätt slitet och vid tidpunkten laddade jag ned videon från YouTube (men oklart om jag har det sparat). Jag har inte velat säga något för att inge falska förhoppningar. Det kan eventuellt finnas på en extern hårddisk (där jag inte tittat ännu), men om inte får man nog göra ett försök att ta kontakt med Eventyrshuset privat och försöka lösa detta.
Vet du vad de norska titlarna är på alla Tintin-volymer från Esselte Video som är av intresse? I så fall kan jag maila till Eventyrhuset och fråga vilka av dessa de har.

PatoskyeIII

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2024 kl. 15:20:47Det hemliga vapnet och Krabban med guldklorna hade jag färdigdigitaliserade på hårddisken, så jag har tagit mig en snabbtitt på dem - i Krabban med guldklorna låter det som att Olof Thunberg spelar kapten Haddock, och i Det hemliga vapnet låter det som Acke Düberg (eller åtminstone är det definitivt inte Thunberg).
Skulle du kunna lägga upp Krabban med guldklorna?

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2024 kl. 15:20:47Nu har jag kollat igenom min samling, och de Esselte-dubbningar jag har av Tintin är:
Det hemliga vapnet
Krabban med guldklorna
Månen tur och retur
De sju kristallkulorna / Solens tempel
Tintin och hajsjön

Det hemliga vapnet och Krabban med guldklorna hade jag färdigdigitaliserade på hårddisken, så jag har tagit mig en snabbtitt på dem - i Krabban med guldklorna låter det som att Olof Thunberg spelar kapten Haddock, och i Det hemliga vapnet låter det som Acke Düberg (eller åtminstone är det definitivt inte Thunberg).

Dessutom har jag Enhörningens hemlighet / Rackham den Rödes skatt och Den svarta ön / Den mystiska stjärnan från Esselte Video som är på engelska med svensk text (de verkar ha gett ut Tintin även i textad form). Båda dessa har en måttligt imponerande amerikansk dubbning med svensk text. Men Esselte Video borde väl ha gett ut dessa två även med svenskt tal...?
Vet du vad de norska titlarna är på alla Tintin-volymer från Esselte Video som är av intresse? I så fall kan jag maila till Eventyrhuset och fråga vilka av dessa de har.
Imponerande med en full samling :), men konstigt att de växlar mellan Acke Düberg och Olof Thunberg i mer än 1 äventyr. Jag trodde alltid att det bara var i Månen tur och retur, varför jag höll utkik och till slut lyckades köpa den på Tradera. Jag har också lånat Krabban med guldklorna på  VHS, men minns inte mycket av den förutom att jag kanske inte tyckte att den höll riktigt samma standard som de övriga äventyren på SVT.

Nu såg jag förvisso bara en kort bit av Rackham den Rödes skatt på Eventyrshusets YouTube-kanal men jag vill minnas att det var svenskt tal (med pålagda norska undertexter).

Du får jättegärna maila Eventyrshuset och fråga. Apropå titlarna så borde det vara samma som seriealbumen dvs Enhjørningens hemmelighet/Rackham den rødes skatt och Den sorte øya/Den mystiske stjerne

BPS

De började nog släppa Tintins äventyr med text för att sedan gå över till dubbning eftersom att det finns omslag där det står "NYHET! SVENSKT TAL"

Och apropå trådens titel så finns faktiskt Esselte Video versionen på Tradera.
https://www.tradera.com/item/646497487

BPS

Citat från: Tintin skrivet  7 oktober 2024 kl. 16:55:28Du får jättegärna maila Eventyrshuset och fråga. Apropå titlarna så borde det vara samma som seriealbumen dvs Enhjørningens hemmelighet/Rackham den rødes skatt och Den sorte øya/Den mystiske stjerne
Titlarna stämmer, Jag hittade omslagsbilderna med en googling och bilderna verkar ursprungligen komma från just Eventyrshuset men finns inte längre kvar på sidan. Fast man undrar ju om de kanske har kvar digitaliseringarna...

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  7 oktober 2024 kl. 17:20:00Titlarna stämmer, Jag hittade omslagsbilderna med en googling och bilderna verkar ursprungligen komma från just Eventyrshuset men finns inte längre kvar på sidan. Fast man undrar ju om de kanske har kvar digitaliseringarna...
Med tanke på att Eventyrhuset skriver:

Citat från: EventyrhusetDersom du ikke finner filmen du ønsker digitalisert her, send oss en e-post til så har vi den nok uansett da vi har samlet de aller fleste VHS som er gitt ut i Norge, innenfor sjangere som barnefilm, sci-fi, eventyr og grøss.

så borde de väl ha kvar dem - men jag kan maila och fråga. :)

Men är dessa båda med svenskt tal? Det framgår ju inte, då det bara står "Norsk tekst" på dem - inte om det är svenskt eller engelskt tal...

Citat från: PatoskyeIII skrivet  7 oktober 2024 kl. 15:27:58Skulle du kunna lägga upp Krabban med guldklorna?
Självklart, jag lägger upp både Krabban med guldklorna och Det hemliga vapnet ikväll. :)

Visst är det de två jag har som ingen annan redan har lagt upp, om jag inte har räknat fel...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2024 kl. 20:43:32Med tanke på att Eventyrhuset skriver:

så borde de väl ha kvar dem - men jag kan maila och fråga. :)

Men är dessa båda med svenskt tal? Det framgår ju inte, då det bara står "Norsk tekst" på dem - inte om det är svenskt eller engelskt tal...
Självklart, jag lägger upp både Krabban med guldklorna och Det hemliga vapnet ikväll. :)

Visst är det de två jag har som ingen annan redan har lagt upp, om jag inte har räknat fel...
Det hemliga vapnet fick jag av Tintin och har laddat upp men den är i ganska risig kvalitet så en till hade inte skadat.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  7 oktober 2024 kl. 20:48:00Det hemliga vapnet fick jag av Tintin och har laddat upp men den är i ganska risig kvalitet så en till hade inte skadat.
Okej, då laddar jag upp min så får vi se om den är bättre eller sämre. :)

Jag tyckte väl att min såg hyfsad ut i alla fall.

Tintin

Citat från: BPS skrivet  7 oktober 2024 kl. 20:48:00Det hemliga vapnet fick jag av Tintin och har laddat upp men den är i ganska risig kvalitet så en till hade inte skadat.
Det är inspelat med TV-kort (innan jag hade bättre utrustning för att kunna digitalisera video) tidigt 2000-tal. Sedan har det såklart varit en inlärningskurva (och eget intresse) för att kunna bli bättre på det också :)

Videobutiken som hade Det hemliga vapnet, Solens tempel och Tintin i Hajsjön tog ned skylten cirka 2008 och då var det nog en hel del äldre hyr-filmer som varit i cirkulation sedan de släpptes på 80-talet. Kul med ett stort och brett utbud att välja på, men svårt att kunna garantera bra skick.

Däremot så har Det hemliga vapnet släppts i HD (via streaming) så det borde kunna kunna gå att synka om ljudet till den. Det fanns en rip på YouTube (men verkar vara borta nu). Jag har den dock sparad (och har gjort några försök) men inte lagt ned någon större tid på sitta ned med det.

Daniel Hofverberg

Citat från: PatoskyeIII skrivet  7 oktober 2024 kl. 15:27:58Skulle du kunna lägga upp Krabban med guldklorna?
Även den här gången fick jag problem med Archive, som flera gånger avbröt uppladdningen med 503 Slowdown, så att jag tvingades klicka Resume...

Men till sist gick det, så här kommer Krabban med guldklorna. :)
https://archive.org/details/tintins-aventyr-krabban-med-guldklorna-vhs-dubb

Rätta mig gärna om jag har fel med någon av rösterna - jag har inte sett igenom hela filmen, utan kollade bara som hastigast.

Jag sätter på Det hemliga vapnet nu.

Tintin