Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tintin i hajsjön

Startat av TonyTonka, 8 augusti 2008 kl. 21:09:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 oktober 2024 kl. 16:58:43Acke Düberg ställer jag mig dock tveksam till då han mig veterligen inte dubbat särskilt mycket, enda rollen jag vet att Acke dubbat är diverse apor i Djungelboken.
Acke var ju också en väldigt känd Svensk skådespelare vilket är varför det vore konstigt om han skulle ställa upp i en extrem lågbudget dub.
Det är ju bekräftat att Acke Düberg medverkar i Tintin - Solens tempel från Esselte Video, så det finns knappast någon anledning att tro att han inte skulle ha medverkat i samtliga Tintin-dubbningar som Esselte Video gav ut; jag förutsätter att alla dessa dubbades vid ett och samma tillfälle och lär följaktligen ha haft (åtminstone huvudsakligen) samma skådespelare.

Och som sagt: även kända skådespelare behöver få mat på bordet och betala räknngarna, och han var säkert frilansare och inte fast anställd. Har man inget uppdrag vid tillfället lär garanterat dubbningar vara betydligt mer eftertraktat än att ta jobb som städare/lokalvårdare eller annat; det om något skulle väl vara uppseendeväckande för en kändis...
(En del skådespelare på Dramaten är ju fast anställda av dem, som ett undantag till regeln om frilansare, men jag skulle gissa att Acke inte var en av dem - då borde han ha medverkat i ännu fler teatrar, då Dramaten knappast skulle betala lön år ut och år in till någon som inte är med i uppsättningar regelbundet...)

Citat från: BPS skrivet  5 oktober 2024 kl. 17:06:03Axel "Acke" Düberg medverkar troligen som Kapten Haddock då han är nämnd i SMDB. Även folk som är kända behöver extraknäck ibland de är ju skådespelare och har ingen månadslön...
Jag kan inte se att Acke Düberg nämnts i Svensk Mediedatabas för just Tintin i hajsjön, men däremot för Tintin - Solens tempel. Och alla dessa lär ju säkert ha dubbats samtidigt med samma skådespelare, det vore ju tämligen oekonomiskt annars...

Oskar

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 oktober 2024 kl. 14:14:50Egna dubbningar är nog mer troligt än att man skulle ha grävt fram rättigheterna till originaldubbningarna särskilt Solens tempel. Det vill säga om man inte visade filmerna textade.
jag tror att Lasse Svenssons media dubb eventuellt mediadubb international eller med svensk text är troligtvis av dom aktiv.

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2024 kl. 02:59:58Det är ju bekräftat att Acke Düberg medverkar i Tintin - Solens tempel från Esselte Video, så det finns knappast någon anledning att tro att han inte skulle ha medverkat i samtliga Tintin-dubbningar som Esselte Video gav ut; jag förutsätter att alla dessa dubbades vid ett och samma tillfälle och lär följaktligen ha haft (åtminstone huvudsakligen) samma skådespelare.

Jag kan inte se att Acke Düberg nämnts i Svensk Mediedatabas för just Tintin i hajsjön, men däremot för Tintin - Solens tempel. Och alla dessa lär ju säkert ha dubbats samtidigt med samma skådespelare, det vore ju tämligen oekonomiskt annars...
Inte Månen tur och retur dock. Där spelas Kapten Haddock av Olof Thunberg, men på Tintin i hajsjön är det Acke Düberg (och troligen i resten). Jag läste på ett annat forum att Esselte Videos omdubbning gjordes av ekonomiska skäl och förutom Irene Lindh (i ett antal kvinnoroller i Solens tempel/Tintin i hajsjön), Olof Thunberg (Månen tur och retur/Det hemliga vapnet) och en okänd kvinnoröst i Det hemliga vapnet har jag inte hittat några fler i de jag har.

https://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?t=5415

De två första VHS:erna är de mest sällsynta, men fodralen hade en annan typ av svart skörare plast (som var vanligt på tidiga hyr-utgåvor). Eventyrshuset la ut någon/några av dem på YouTube för kanske två år sedan.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet  7 oktober 2024 kl. 00:44:43Inte Månen tur och retur dock. Där spelas Kapten Haddock av Olof Thunberg, men på Tintin i hajsjön är det Acke Düberg (och troligen i resten).
Intressant - kanske Olof Thunberg inte hade möjlighet när resterande skulle dubbas, så att Acke fick hoppa in istället...? Alla dubbades väl säkert ungefär samtidigt, men Olof kanske blev sjuk eller hade andra uppdrag så att han inte kunde medverka i samtliga.

I samtliga utom Månen tur och retur tror jag nog att det är Bo Bergstrand, Acke Düberg, Jonas Bergström, Irene Lindh och Jan Nygren som medverkar - möjligen att någon enstaka ytterligare kan tillkomma i någon av VHS-filmerna, men antagligen inga större avvikelser.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  5 oktober 2024 kl. 13:57:40Vilken dubbning användes på TV1000? Gjorde de en egen kanske? Undrar samma sak med Solens tempel är det en egen dubbning eller Esselte Videos? De dubbade ju om båda Lucky Luke filmerna fast de fanns på VHS så jag undrar om Tintin filmerna har tre dubbningar var.
Jag kollade upp saken på biblioteket för ett par år sedan, och skrev mina slutsatser på annat håll här på forumet. Men både Tintin i Solens tempel och Tintin i hajsjön sändes på TV1000 med engelsk dubbning och svensk/norsk/dansk/finsk text. Märk väl alltså inte den franskspråkiga originalversionen, utan en engelskspråkig dubbning tillsammans med nordiska undertexter. Ingen svensk dubbning så långt ögat når...

Tintin i hajsjön sändes med franskspråkig bildversion. Tintin i Solens tempel hade en begränsad engelsk bildversion där filmens titel samt "The End" stod på engelska medan allt annat stod på franska. På ingen av dem listades de engelskspråkiga dubbrösterna eller några som helst engelska dubbcredits. Det stod säkert utsatt vem som gjort den svenska undertexten, men det verkar jag tyvärr ha missat att anteckna. :(

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2024 kl. 00:57:05Intressant - kanske Olof Thunberg inte hade möjlighet när resterande skulle dubbas, så att Acke fick hoppa in istället...? Alla dubbades väl säkert ungefär samtidigt, men Olof kanske blev sjuk eller hade andra uppdrag så att han inte kunde medverka i samtliga.

I samtliga utom Månen tur och retur tror jag nog att det är Bo Bergstrand, Acke Düberg, Jonas Bergström, Irene Lindh och Jan Nygren som medverkar - möjligen att någon enstaka ytterligare kan tillkomma i någon av VHS-filmerna, men antagligen inga större avvikelser.
Man behöver nog nästan ha utgivningsordningen på VHS:erna för att veta säkert. Är det Acke Düberg på de två VHS:erna som jag tror kom först med annan typ av VHS-fodral (Den mystiska stjärnan/Den svarta ön och Enhörningens hemlighet/Rackham den Rödes skatt) så var troligen Olof Thunberg ett inhopp för att Acke inte kunde.

Jag kan dock bekräfta att de övriga (inklusive Krabban med guldklorna) haft VHS-fodral i hårdplast. Det kanske kan tyckas orelevant i sammanhanget att prata om fodral, men när jag började hyra film i början av 80-talet så hade många av de tidiga hyr-utgåvorna med den sortens fodral redan gallrats ut (iaf där jag då bodde). 

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet  7 oktober 2024 kl. 01:47:29Man behöver nog nästan ha utgivningsordningen på VHS:erna för att veta säkert. Är det Acke Düberg på de två VHS:erna som jag tror kom först med annan typ av VHS-fodral (Den mystiska stjärnan/Den svarta ön och Enhörningens hemlighet/Rackham den Rödes skatt) så var troligen Olof Thunberg ett inhopp för att Acke inte kunde.
Ja, det hade varit intressant att veta den exakta ordningen som Esselte Video släppte VHS-filmerna i, då det hade kunnat göra att saker och ting klarnar.

Så vore det förstås ännu bättre att få tag i alla filmerna ifråga, för att kunna höra med egna öron - jag vet att jag ska ha vissa av Esselte Video-utgåvorna, men jag måste kolla upp exakt vilka. :)

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2024 kl. 08:38:20Ja, det hade varit intressant att veta den exakta ordningen som Esselte Video släppte VHS-filmerna i, då det hade kunnat göra att saker och ting klarnar.

Så vore det förstås ännu bättre att få tag i alla filmerna ifråga, för att kunna höra med egna öron - jag vet att jag ska ha vissa av Esselte Video-utgåvorna, men jag måste kolla upp exakt vilka. :)
De två VHS:erna (som jag tror kom först) är det många i Sverige som letar efter. Det fanns en sida på nätet med bilder på dem (som jag inte kan hitta nu) men där kunde man se att de andra fodral. Clamshell heter de utomlands och finns i lite olika utföranden och material.

Eventyrshuset la upp någon/några av dessa kassetter på sin YouTube-kanal för kanske två år sedan. Svensk dubbning med norska pålagda undertexter. Vill du höra omdubbningen av Månen tur och retur och Esselte Videos dubbning av Det hemliga vapnet så finns de på BPS Internet Archive-kanal från mig. 

Månen tur och retur har jag i original (eftersom jag var nyfiken på att höra Olof Thunbergs insats som Kapten Haddock). Troligen har den haft få utlåningar eller varit i en privat samlares ägo hela tiden med tanke på skicket.

BPS

Citat från: Tintin skrivet  7 oktober 2024 kl. 10:25:24Vill du höra omdubbningen av Månen tur och retur och Esselte Videos dubbning av Det hemliga vapnet så finns de på BPS Internet Archive-kanal från mig.

Månen tur och retur: https://archive.org/details/tintins-aventyr-esselte-video

Det hemliga vapnet: https://archive.org/details/det-hemliga-vapnet-esselte-video

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet  7 oktober 2024 kl. 10:25:24Eventyrshuset la upp någon/några av dessa kassetter på sin YouTube-kanal för kanske två år sedan. Svensk dubbning med norska pålagda undertexter. 
Vet du vilka som Eventyrhuset har haft, och är det någon som laddat ner dessa från deras YouTube-kanal?

Annars går det att beställa allt som Eventyrhuset har digitaliserat, men då får man betala en slant...

De enda jag hittar på Eventyrhusets webbsida just nu är i alla fall:
Hergé: Tintin og haisjøen. 1981. VHS.
Hergé: Tintin - De syv krystallkulene / Solens tempel. 1981. VHS.

Allt annat jag hittar när jag söker på Tintin verkar vara 1991 års serie, om jag inte missat någon... Är det fler än dessa två, som de hade på YouTube?

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2024 kl. 11:15:26Vet du vilka som Eventyrhuset har haft, och är det någon som laddat ner dessa från deras YouTube-kanal?

Annars går det att beställa allt som Eventyrhuset har digitaliserat, men då får man betala en slant...

Allt annat jag hittar när jag söker på Tintin verkar vara 1991 års serie, om jag inte missat någon... Är det fler än dessa två, som de hade på YouTube?
Solens Tempel kom på dvd med Esseltes dub.
Tintin i Hajsjön har jag digitaliserat och den finns att se på Archive.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 oktober 2024 kl. 11:18:10Solens Tempel kom på dvd med Esseltes dub.
Jo, det vet jag - så just den lär vara av begränsat intresse på VHS från Esselte Video.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 oktober 2024 kl. 11:18:10Tintin i Hajsjön har jag digitaliserat och den finns att se på Archive.
Har du en länk till den?

När jag kommer hem från jobbet ska jag kolla vilka Esselte-volymer som jag har, för att se om jag råkar ha någon som inte redan lagts upp. :)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2024 kl. 12:12:13Jo, det vet jag - så just den lär vara av begränsat intresse på VHS från Esselte Video.
Har du en länk till den?

När jag kommer hem från jobbet ska jag kolla vilka Esselte-volymer som jag har, för att se om jag råkar ha någon som inte redan lagts upp. :)
https://archive.org/details/tintin-och-hajsjon

A

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2024 kl. 11:15:26Vet du vilka som Eventyrhuset har haft, och är det någon som laddat ner dessa från deras YouTube-kanal?

Jag minns att jag såg Kalkyl och hajubåten i videon på Eventyrshusets kanal (vilket betyder Rackham den Rödes skatt och kanske även Enhörningens hemlighet om dessa var utgivna på samma kassett).

Bandet var dock rätt slitet och vid tidpunkten laddade jag ned videon från YouTube (men oklart om jag har det sparat). Jag har inte velat säga något för att inge falska förhoppningar. Det kan eventuellt finnas på en extern hårddisk (där jag inte tittat ännu), men om inte får man nog göra ett försök att ta kontakt med Eventyrshuset privat och försöka lösa detta.

@Goliat samlade ju in dubbningarna, men verkar även han gått bet på omdubbningarna från de tidiga kassetterna från Esselte Video (förutom Rackham den Rödes skatt) enligt det jag har kunnat utläsa från insamlingsstatus.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12952.0

Eventyrshuset har även lagt upp Solens tempel med omdubbningen två gånger (så sent som förra hösten). Apropå 1981 så är det samma med Månen tur och retur. Har en misstanke att det handlar mer om copyright (när de säkrade rättigheterna till att ge ut samtliga äventyr på video). Så är det samma på alla kassetterna är det inte mycket ledtråd till själva utgivningsordningen.