Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Intervjuer på Dubbningshemsidan

Startat av Daniel Hofverberg, 23 augusti 2008 kl. 11:42:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 oktober 2024 kl. 22:02:27Nu har jag lagt ut textningen till videon på sajten. :)

Av någon anledning kräver HTML5 .VTT-format (WebVTT) på textning, så jag hoppas att inga fel uppstått i samband med konverteringen från .srt till .vtt - jag har i alla fall tittat på de första minuterna, och har inte sett några uppenbara fel.
Jag har nu tittat igenom hela videon som den ligger på webbsidan, och jag tycker att det ser helt okej ut.

De problem som eventuellt kan påpekas är sånt som fanns redan i den första delen. Textningen kan se helt olika ut med avseende på placering och storlek, beroende på vilket operativsystem och vilken webbläsare man använder.

I Firefox blir texterna väldigt små, speciellt i förhållande till bildstorleken, om man maximerar fönstret på hela bildskärmen. Texten skalas nämligen inte om tillsammans med bilden, däremot ändras radavståndet.
Cronholt2-skaermklipp2.jpg

Instruktionen om att "klicka på de tre punkterna till höger och sedan på Textning" gäller för Chrome och Edge. För Firefox ska man istället klicka på en knapp där det står CC och välja svenska i menyn som kommer upp. (När texten är frånslagen är knappen överstruken med ett diagonalt band.)
Cronholt2-skaermklipp.jpg

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 oktober 2024 kl. 05:40:12De problem som eventuellt kan påpekas är sånt som fanns redan i den första delen. Textningen kan se helt olika ut med avseende på placering och storlek, beroende på vilket operativsystem och vilken webbläsare man använder.

I Firefox blir texterna väldigt små, speciellt i förhållande till bildstorleken, om man maximerar fönstret på hela bildskärmen. Texten skalas nämligen inte om tillsammans med bilden, däremot ändras radavståndet.
Aj då, det är helt klart inte optimalt - själv hade jag inte testat i Firefox, men i Edge och Chrome blev texten lagom stor på min dator hemma. Jag har nu testat på jobbet i Edge och Chrome också, och där blev texten lite större; men fortfarande inom rimlighetens gräns både i fönster och fullskärm och ser ut som samma typsnitt.

Men tyvärr blir det samma för mig, att textningen i Firefox blir väldigt liten - i litet fönster är det väl någorlunda okej, men i helskärm blir texten mindre än i litet fönster och pytteliten; i det närmaste oläslig... :(

Den stora frågan är om det går att göra något åt det här, eller om det bara har att göra med hur webbläsarna handskas med HTML5-video...? Jag är tyvärr inte tillräckligt insatt i ämnet, men får försöka läsa på om det och se om det åtminstone finns någon "workaround" för att få bättre beteende i Firefox - allra helst om det går att få konsekvent beteende genom alla webbläsare, men det är kanske att hoppas på för mycket.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 oktober 2024 kl. 08:48:28Aj då, det är helt klart inte optimalt - själv hade jag inte testat i Firefox, men i Edge och Chrome blev texten lagom stor på min dator hemma. Jag har nu testat på jobbet i Edge och Chrome också, och där blev texten lite större; men fortfarande inom rimlighetens gräns både i fönster och fullskärm och ser ut som samma typsnitt.

Men tyvärr blir det samma för mig, att textningen i Firefox blir väldigt liten - i litet fönster är det väl någorlunda okej, men i helskärm blir texten mindre än i litet fönster och pytteliten; i det närmaste oläslig... :(

Den stora frågan är om det går att göra något åt det här, eller om det bara har att göra med hur webbläsarna handskas med HTML5-video...? Jag är tyvärr inte tillräckligt insatt i ämnet, men får försöka läsa på om det och se om det åtminstone finns någon "workaround" för att få bättre beteende i Firefox - allra helst om det går att få konsekvent beteende genom alla webbläsare, men det är kanske att hoppas på för mycket.
Det märkliga är att jag inte har sett fenomenet någon annanstans. Jag kör nästan uteslutande Firefox för mitt dagliga surfande, inklusive strömning av film från flera tjänster. Överallt annars ser texterna helt normala ut och är i rimlig storlek, även om det kan variera något mellan olika tjänster.

Är det någon annan som har sett samma fenomen på andra ställen på nätet?

Anders M Olsson

Mindre fel: På båda webbsidorna (del 1 och 2) om intervjun med Robert Cronholt står det "För att på svensk textning..." istället för "slå på svensk textning".

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 oktober 2024 kl. 17:05:46Det märkliga är att jag inte har sett fenomenet någon annanstans. Jag kör nästan uteslutande Firefox för mitt dagliga surfande, inklusive strömning av film från flera tjänster. Överallt annars ser texterna helt normala ut och är i rimlig storlek, även om det kan variera något mellan olika tjänster.

Är det någon annan som har sett samma fenomen på andra ställen på nätet?
Inte jag heller, även om jag i och för sig inte använder Firefox jättemycket - så då kan man ju undra hur andra sajter gör för att få texten att bli konsekvent mellan olika webbläsare och skalas upp proportionerligt vid fullskärm...?

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 oktober 2024 kl. 17:19:42Mindre fel: På båda webbsidorna (del 1 och 2) om intervjun med Robert Cronholt står det "För att på svensk textning..." istället för "slå på svensk textning".
Nu är det åtgärdat.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 oktober 2024 kl. 05:40:12I Firefox blir texterna väldigt små, speciellt i förhållande till bildstorleken, om man maximerar fönstret på hela bildskärmen. Texten skalas nämligen inte om tillsammans med bilden, däremot ändras radavståndet.
Jag har tittat på det där, och har hittat ett sätt att via CSS sätta textstorlek - men av någon outgrundlig anledning verkar det för just Firefox inte få effekt i fullskärmsläget, utan bara i fönsterläge. Kanske någon bugg i Firefox, men där verkar ingenting jag anger få någon effekt just i fullskärm... :(

Det finns tydligen sätt att påverka textning även via JavaScript, men det ser ganska bökigt ut, så det har jag inte orkat sätta mig in i än.

Jag ser att det finns ett open source-bibliotek för att visa HTML5-video med mer avancerade inställningar, så kanske kan det vara värt ett försök att installera och prova...?
https://videojs.com/

På något sätt måste det ju i alla fall gå, då alla "vanliga" streamingtjänster ju visar textning normalt även i Firefox - de arbetar ju visserligen på ett helt annat sätt, men sedan Flash dog ut använder ju alla tjänster sig trots allt av HTML5 i grund och botten.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 oktober 2024 kl. 05:40:12De problem som eventuellt kan påpekas är sånt som fanns redan i den första delen. Textningen kan se helt olika ut med avseende på placering och storlek, beroende på vilket operativsystem och vilken webbläsare man använder.

Nu tror jag att jag till sist har lyckats hitta en lösning på problemet i Firefox. Genom att experimentera med olika CSS-regler och CSS-klasser har jag lyckats hitta ett sätt att få storleken att få genomslag även i Firefox. Det är förvisso via en CSS-klass som officiellt inte existerar i världen och som tycks helt sakna dokumentation på nätet, men icke desto mindre verkar det lösa problemet. :)

Jag kan inte lova att det fungerar i alla operativsystem eller alla versioner av Firefox, men åtminstone för mig blir textningen i Firefox nu ungefär jämförbar vad gäller typsnitt och textstorlek som i Edge och Chrome; både i fönster och i fullskärm. Det är kanske inte millimeterlikt, men åtminstone ingen avgörande skillnad. Du och andra som använder Firefox får gärna själv testa och se om det fungerar bra för er också.

Hur det fungerar med textning i Safari har jag ingen aning om - det kan jag tyvärr inte testa, då jag inte äger någon Apple-produkt och Safari inte finns till Windows.

TBT_STR_QR

Rättelse: Det finns Safari för Windows, men det har ingen support från Apple längre.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Historielektions Soveren

Daniel, om du fortfarande har kvar den andra Daniels intervju med Annica Smedius skulle jag kunna försöka texta den.
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Daniel Hofverberg

Citat från: Historielektions Soveren skrivet  9 januari 2025 kl. 22:49:07Daniel, om du fortfarande har kvar den andra Daniels intervju med Annica Smedius skulle jag kunna försöka texta den.
Jag är nästan hundra på att jag har kvar råfilen, men däremot är den inte klippt utan bara råmaterialet som finns - eftersom jag inte vetat om ifall intervjun går att rädda, så har jag aldrig klippt intervjun. Så det skulle i så fall behöva göras parallellt, för annars kommer ju textningen bli osynk i samband med redigering...

Robert Cronholt

Hej!

Hur ser det ut med den tredje delen av vår intervju? Kommer den att publiceras och i så fall när, ungefär? Det vore kul att få se hur det blev, tycker jag. 😀

Daniel Hofverberg

Citat från: Robert Cronholt skrivet 17 januari 2025 kl. 08:23:04Hej!

Hur ser det ut med den tredje delen av vår intervju? Kommer den att publiceras och i så fall när, ungefär? Det vore kul att få se hur det blev, tycker jag. 😀
Tyvärr har min stationära dator dött under julhelgen, vilket jag inte hunnit kolla upp mer då jag har haft släktingar på besök under jul och nyår. Jag hoppas problemet går att lösa, men under tiden har jag lyckats rädda arbetsfilerna och fört över dem till min laptop, så ska jag göra klar intervjun på laptopen istället.

Min laptop är egentligen för gammal och långsam för att riktigt orka med videoredigering, men det har gått någorlunda hjälpligt förut så jag tror att det ska gå nu också. Så min plan är att göra klar den tredje delen på laptopen, och sen kolla upp vad som hänt med den stationära datorn.

Tyvärr hann jag inte klart det här före jul, och sedan dess har det varit fullt med folk där hemma så att jag inte har haft ens en minut till övers. Men om det bara går att arbeta någorlunda på laptopen är min förhoppning att den tredje delen av intervjun ska kunna publiceras senast på torsdag till veckan - efter det börjar nämligen Göteborgs filmfestival, så då kommer jag vara väldigt upptagen i 11 dagar framåt så att det kommer bli svårt att hinna med något annat än recensioner. :)

Daniel Hofverberg

Som ni märkt lyser den sista delen av intervjun med Robert Cronholt fortfarande med sin frånvaro, vilket jag ber så mycket om ursäkt för.

Min stationära dator strular tyvärr fortfarande, och nu har mystiskt allt hårddiskutrymme försvunnit från laptopen - eftersom videoredigeringsprogram kräver en hel del tillfälligt utrymme betyder det att det inte har gått att redigera klart intervjun... :(

Jag försöker nu lista ut var allt hårddiskutrymme har tagit vägen, så att jag kan rensa hårddisken och få ledigt tillräckligt så att videoredigeringsprogrammet inte klagar. När jag väl frigjort tillräckligt med hårddiskutrymme bör det förhoppningsvis gå ganska snabbt att färdigställa intervjun, men eftersom hårddiskutrymmet går upp och ned som en jojo på datorn så vet jag inte riktigt vad det är som använder allt utrymme...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 mars 2025 kl. 13:14:22Som ni märkt lyser den sista delen av intervjun med Robert Cronholt fortfarande med sin frånvaro, vilket jag ber så mycket om ursäkt för.

Min stationära dator strular tyvärr fortfarande, och nu har mystiskt allt hårddiskutrymme försvunnit från laptopen - eftersom videoredigeringsprogram kräver en hel del tillfälligt utrymme betyder det att det inte har gått att redigera klart intervjun... :(

Jag försöker nu lista ut var allt hårddiskutrymme har tagit vägen, så att jag kan rensa hårddisken och få ledigt tillräckligt så att videoredigeringsprogrammet inte klagar. När jag väl frigjort tillräckligt med hårddiskutrymme bör det förhoppningsvis gå ganska snabbt att färdigställa intervjun, men eftersom hårddiskutrymmet går upp och ned som en jojo på datorn så vet jag inte riktigt vad det är som använder allt utrymme...
Hoppas inte allt försvinner, hela låter knepigt, hur lång blev intervjun?

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 mars 2025 kl. 13:14:22Som ni märkt lyser den sista delen av intervjun med Robert Cronholt fortfarande med sin frånvaro, vilket jag ber så mycket om ursäkt för.

Testa att använda Windirstat som kan känna igen vad som tar utrymme.

Man kan även att testa att starta om datorn/stänga av och starta upp för att lagringen ska åka upp runt 30GB.
Det gör iallafall jag ibland när det lyser rött.

Vet inte varför det hjälper, men det gör det tydligen att bara starta om datorn.

Nu är det iförsig en bärbar dator, och du hade en stationbär dator, men det första tipset kan iallafall hjälpa dig att visa vad som tar utrymme.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare