Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 april 2024 kl. 11:23:21Även om jag håller med dig i sak, så är det ju faktiskt två DVD-boxar; så det går inte riktigt att jämföra med enskilda filmer - dessa två boxar innehåller ju faktiskt 7 olika DVD-filmer (3 + 4), som utöver boxarna även har sålts individuellt.

Men fortfarande lite väl mycket pengar; inte minst då man ju vid begagnade filmer aldrig kan veta hur skicket är och om skivorna är repiga eller inte - att köpa begagnat medför ju alltid en viss risk. Dessutom vet vi ju som sagt inte var auktionerna stannar, då en tusenlapp bara är utgångsbudet...
(Hade det varit "Köp nu", så man hade varit säker på att få boxarna för det priset, så hade det varit en liten annan femma; om än fortfarande för mycket pengar)
Men man kan se med tydligt öga att båda boxarna är inplastade, samma sak för DVD utgåvorna, allting är oöppnad och helt nytt, det är ovanligt med tanken på att Snobben samlingen av Scanbox är ute ur print och inga nya exemplar är tillgängliga i marknaden, det är bara vad redan finns i andrahands DVD marknaden och personliga samling, om nån vill sälja DVD utgåvorna osv, det är likadant med andra eftertraktade DVD utgåvor av vare sig det gäller filmer eller serier. Samlingen kommer säkert att vara dyrare med tanken på att slutpriset på den andra annonsen utan DVD box omslagen var 2550 kr. Varför skulle inte den här samlingen gå upp till liknande pris med tanken på att det är sällsynt DVD samling av Snobben?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 april 2024 kl. 15:43:26Vilken dubbning är det här ?
Den där VHS-utgåvan borde ha originaldubben från 1980-talet av Gothenburg Sound och Urmas Plunt. :)

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 april 2024 kl. 09:43:43Sannerligen inte billigt, dock. Ett utgångsbud på 1000 kr, och så vet man ju aldrig var budgivningen stannar...

1000 kr kan väl för all del vara någorlunda skäligt för båda boxarna tillsammans (inte alls billigt, men någorlunda inom rimlighetens gräns), men det förutsätter ju att bara en person lägger bud så att priset inte trissas upp.
Budet gick upp till 1830kr, boxen är så förbaskad sällsynt att man blir tvungen att buda så hög, inte bara det men som du och alla andra vet så är tillverkas inte DVD utgåvorna längre, dom har varit utgångna i hur många år nu? Inte bara det men exemplaren är nya och oanvända, hur ofta kan man hitta det? Hoppas bara att DVD skivorna fungerar utan problem och att dom spelas upp utan att nånting går fel.

BPS

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 april 2024 kl. 00:07:55Budet gick upp till 1830kr, boxen är så förbaskad sällsynt att man blir tvungen att buda så hög, inte bara det men som du och alla andra vet så är tillverkas inte DVD utgåvorna längre, dom har varit utgångna i hur många år nu? Inte bara det men exemplaren är nya och oanvända, hur ofta kan man hitta det? Hoppas bara att DVD skivorna fungerar utan problem och att dom spelas upp utan att nånting går fel.
Jag hade tur, hittade båda boxarna i en Secondhand butik så blev 50 kr totalt för båda. Jag påpekade faktiskt att priset var väldigt lågt men butiksbiträdet sa "Det som är på prislappen gäller, spelar ingen roll vad värdet egentligen är"

Scoobydoofan1

Citat från: BPS skrivet 22 april 2024 kl. 00:11:13Jag hade tur, hittade båda boxarna i en Secondhand butik så blev 50 kr totalt för båda. Jag påpekade faktiskt att priset var väldigt lågt men butiksbiträdet sa "Det som är på prislappen gäller, spelar ingen roll vad värdet egentligen är"
Du borde inte ha påpekat, bara köpt det sen efter köpet så kunde du påpeka hur mycket du ville när det gäller boxarna av snobben. Du hade väldigt mycket tur med att köpa båda boxar för 50 kronor.

BPS

Scoobydoofan1

Citat från: BPS skrivet 22 april 2024 kl. 09:47:56Varför? De är ju värda mer än 25kr per box.
Ingen anledning, menade bara att du kunde påpeka efter du har köpt DVD boxarna då försäljaren inte kan göra nånting åt saken för att samlingen är i din och att den inte kan säljas längre med tanken på att du köpte scanbox utgåvorna.

BPS

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 april 2024 kl. 10:03:02Ingen anledning, menade bara att du kunde påpeka efter du har köpt DVD boxarna då försäljaren inte kan göra nånting åt saken för att samlingen är i din och att den inte kan säljas längre med tanken på att du köpte scanbox utgåvorna.
Det känndes moraliskt fel att inte påpeka det då det var en butik som sänkte sina inkomster till välgörenhet.

Scoobydoofan1

Citat från: BPS skrivet 22 april 2024 kl. 10:30:09Det känndes moraliskt fel att inte påpeka det då det var en butik som sänkte sina inkomster till välgörenhet.
Förstår den delen.

Bib

Daniel Hofverberg

Citat från: Bib skrivet  3 juni 2024 kl. 22:56:12Är inte det här ett väldigt överpris?

https://www.tradera.com/item/633509700
I mina ögon, ja - men liknande auktioner tidigare har faktiskt ibland gått upp betydligt mer än så, så hur skrämmande det än må låta är 1200 kr för "Köp nu" ett inte alls så orimligt pris... :(

Jag tycker själv att det är för mycket pengar för en box med tre DVD-utgåvor, men fördelen med "Köp nu" är i alla fall att det är ett fast pris så att alla vet vilket pris som gäller och kan ta ställning till om det är värt det - inte alls samma risk som vid auktioner att folk höjer maxbudet "i stridens hetta" och plötsligt kommer upp i lite mer pengar än de hade tänkt sig...
(Jag är säker på att jag inte är den enda som någon gång har gått lite för långt med nya maxbud, när man ser att någon annan fortfarande har högsta budet och man verkligen vill ha varan ifråga; så att man inte alltid tänker sig för innan hur högt upp man är beredd att gå och plötsligt har gått lite högre upp än man hade tänkt sig)

Sen kan man ju dock fråga sig varför just Scanbox gamla DVD-utgåvor av Snobben är så eftertraktade, som ju trots allt inte alls kan jämföras med exempelvis sällsynta Disney-filmer...? Visst kanske några har upptäckt att Snobben-specialerna på Apple TV+ är omdubbade och därmed vill få tag i originaldubbningarna, men ärligt talat känns det inte som att tillräckligt många i landet borde vara intresserad av en TV-dubbning från SVT för att motivera att priserna stiger så här högt - inte minst som Snobben sannolikt huvudsakligen riktar sig till barn, som knappast bryr sig om vilken dubbning som används i någon högre grad; i synnerhet en dubbning som de aldrig har hört och som producerades innan de föddes...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 juni 2024 kl. 01:21:44I mina ögon, ja - men liknande auktioner tidigare har faktiskt ibland gått upp betydligt mer än så, så hur skrämmande det än må låta är 1200 kr för "Köp nu" ett inte alls så orimligt pris... :(

Jag tycker själv att det är för mycket pengar för en box med tre DVD-utgåvor, men fördelen med "Köp nu" är i alla fall att det är ett fast pris så att alla vet vilket pris som gäller och kan ta ställning till om det är värt det - inte alls samma risk som vid auktioner att folk höjer maxbudet "i stridens hetta" och plötsligt kommer upp i lite mer pengar än de hade tänkt sig...
(Jag är säker på att jag inte är den enda som någon gång har gått lite för långt med nya maxbud, när man ser att någon annan fortfarande har högsta budet och man verkligen vill ha varan ifråga; så att man inte alltid tänker sig för innan hur högt upp man är beredd att gå och plötsligt har gått lite högre upp än man hade tänkt sig)

Sen kan man ju dock fråga sig varför just Scanbox gamla DVD-utgåvor av Snobben är så eftertraktade, som ju trots allt inte alls kan jämföras med exempelvis sällsynta Disney-filmer...? Visst kanske några har upptäckt att Snobben-specialerna på Apple TV+ är omdubbade och därmed vill få tag i originaldubbningarna, men ärligt talat känns det inte som att tillräckligt många i landet borde vara intresserad av en TV-dubbning från SVT för att motivera att priserna stiger så här högt - inte minst som Snobben sannolikt huvudsakligen riktar sig till barn, som knappast bryr sig om vilken dubbning som används i någon högre grad; i synnerhet en dubbning som de aldrig har hört och som producerades innan de föddes...
En anledning är kanske för att dom som lägger bud och köper DVD boxen av Snobben är på grund av att köparna växte upp med dubbningen och med tanken på att DVD utgåvan, samma sak med andra DVD utgåvor som inte längre är utgiven längre blir bara mer och mer eftertraktad med tiden är för att inga nya exemplar kommer in på marknaden, det är det som redan finns i marknaden och hos privatsamlare, vem vill sälja från sin egen DVD samling? Ingen vill göra det, det kan också bero på varför man säljer, man kanske behöver pengar eller nånting liknande osv. Poängen är att äldre DVD utgåvor är mer eftertraktade idag jämfört med igår, Familjen Flinta Säsong 2, Snobben, Yu-Gi-Oh! GX, Justice League Vol 4, Justice League Vol 5 DVD utgåvorna är ett exemplar, men det blir mer och mer svårare och man har enormt stor tur om man hittar dom DVD utgåvorna det är man söker efter på Tradera osv.

Marcusen

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 juni 2024 kl. 08:55:00Snobben samlingen från 60 talet är på salu.

https://www.tradera.com/en/item/302154/635206475/snobben-samlingen-fran-60-talet-dvd-sallsynt-
Är inte det falsk marknadsföring? Vadå "De sex långfilmerna i remastrat skick!" De är inte långfilmer inte i närheten när de är en halvtimme och i 576p märks det inte om det är remastrat.