Alice i Underlandet hade jag glömt bort, tack för påminnelsen. Den är fortfarande relativt enkel att få tag i på VHS, i och med att den hann släppas i originaldubb även som köp-VHS i början av 1990-talet. Den första omdubben av
Dumbo är mycket riktigt inga problem att hitta åt på VHS, men originaldubben från 1946 har tyvärr aldrig släppts på VHS eller DVD (vilket ju var vad frågan gällde).
Varför har filmer som TE.X Djungelboken, Svärdet i stenen, Robin Hood, Aristocats och Bernad o Bianca inte dubbats om?
Förmodligen beror det på att det var nån gång därikring som man började att bevara separerade ljudspår med dialog skilt från bakgrundsljud i Sverige - tidigare bevarades enbart färdiga ljudmixar i mono. Disney har nämligen sedan länge haft som krav att alla filmer ska släppas med 5.1-ljud (surroundljud), och med enbart en slutmix i mono är det omöjligt att kunna mixa om till 5.1 med bra resultat. Det kräver separerade ljudspår. Många av omdubbningarna har sannolikt skett just på grund av kravet med 5.1-ljud, vilket alltså inte varit möjligt att uppnå med de äldre dubbningar som finns bevarade.
I ett av fallet finns dock såvitt jag förstår inte bevarade svenska ljudband, nämligen
Svärdet i stenen. Där har Disney trots allt valt att göra en 5.1-mix utifrån slutmixen, trots att det inte "går". Resultatet har blivit att det svenska ljudspåret på DVD-utgåvan har ganska dålig ljudkvalitet - dialogen låter instängd och burkig, och det är väldigt lite diskant; medan däremot musiken och bakgrundsljudet låter bra. Där har VHS-utgåvorna betydligt bättre ljud, eftersom dessa innehåller det svenska originalljudet i mono utan någon ommixning.
Att två filmer efter dessa exempel faktiskt har dubbats om,
Oliver & gänget och
Taran och den magiska kitteln, har med största säkerhet helt andra orsaker. Med
Oliver & gänget vet vi att den filmen dubbades om då en av skådespelarna i originaldubben krävde mer betalt när filmen släpptes på VHS 1996, och Disney ville lära alla "vem som bestämmer" och beställde en ny dubbning av hela filmen. Det är troligt att någonting liknande även gäller
Taran och den magiska kitteln, då det knappast kan finnas legitima skäl till att dubba om den efter så pass kort tid, men jag har inte lyckats klarlägga det med säkerhet.