Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Svenska originaldubbningar

Startat av TonyTonka, 28 oktober 2008 kl. 20:04:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Hmm den blir svår att hitta  :'(

Vill så gärna höra Georg Funkqvist som Redige John, Carl-Gunnar Wingård som Gepetto, Anna Lindahl som Fén, och Benkt-Åke Benktsson som Stromboli.  :(

iallafall, Några Gissningar om varför Inga Tidblad inte står på listan med "Gage"
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TonyTonka

Förresten, Hur låter Georg Funkqvist, Carl-Gunnar Wingård, Benkt-Åke Benktsson och Anna Lindahl om man jämför med Bo Maniette, John Harryson, Stephan Carlsen och Jasmine Wigartz?

TonyTonka

Snälla Snälla kan jag inte få ljudklipp på dessa också?

Georg Funkqvist som Redige John, Carl-Gunnar Wingård som Gepetto, Anna Lindahl som Fén, och Benkt-Åke Benktsson som Stromboli.

Du skulle vara världens Snällaste då Daniel  :) Sedan vill jag inte ha mer. Snälla rara söta.(Jag vet att du har mycket att göra.

Jag bönar o ber på mina bara knän.  :)

Daniel Hofverberg

Just nu är jag väldigt upptagen, men jag ska ordna ljudklipp på dessa när jag hinner.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 januari 2009 kl. 15:09:35Jo, vad jag kunnat se fanns det två felstavningar bland namnen. Bengt-Åke Bengtsson ska egentligen stavas Benkt-Åke Benktsson. Och Georg Funquist ska egentligen stavas Georg Funkquist.

Dessutom är rollfiguren Geppettos namn felstavat i listan, men det felet får jag själv ta på mig. Fel avskrivet! Det ska vara två p i Geppetto!

TonyTonka

Jag har sett om scenerna med Alexander och Kusken och på glädjeön i Omdubben av Pinocchio och är nu mindre säker på att Johan Halldén är Alexander. Men jag är däremot 99% Säker på att Kuskens Röst tillhör Jan Modin

TonyTonka

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 januari 2009 kl. 11:29:39
Dessutom är rollfiguren Geppettos namn felstavat i listan, men det felet får jag själv ta på mig. Fel avskrivet! Det ska vara två p i Geppetto!

Jag har sett Geppetto med  bara ett p också.

TonyTonka

Den här frågan är avsedd till någon som sett både Orginaldubben  av Pinocchio och Snövit. Carl-Gunnar Wingård spelar Geppetto i orginaldubben av Pinocchio. I Orginaldubben av Snövit spelar han Glader. Låter dessa karaktärer lika varandra i dessa dubbningar eller olika som med Långben och Dörrhandtaget

TonyTonka

Är du fortfarande väldigt upptagen?

Daniel Hofverberg

Japp, jag är fortfarande väldigt upptagen, då jag i synnerhet ligger långt efter med recensionsexen. Men jag ska se till att åtminstone ordna de två återstående ljudklippen från Bambi innan veckans slut.

TonyTonka

En Fråga:

Vem har gjort rösten Till Lampis(i både orginaldubb och omdubb) i andra länder te.x Danmark,  Norge,  Finland, Island, Tyskland,  Frankrike,  Italien, osv

Förresten, Vad Tycker ni om Samuel Elers-Svensson som Lampis?

i den engelska Orginaldubben så skriker Frankie Darro med så bra inlevelse. Vet någon om det samma gäller i orginaldubben på svenska?

Och Till sist: Vad jag tycker Samuel Elers-Svensson suger för är:

Han har ingen vidare bra inlevelse.  Skratten Låter inte som han verkligen skrattar. Skriken låter inte så rädda och när han skriker: MAAAAAMMMMMMMA MAAAAAAMMMMA! låter det väl hyfsat.

EDIT: Kom på en till fråga som gäller Lampis. Vem är bäst som  Lampis?

1. Frankie Darro(Engelska orginalet)
2. Björn Frisell?(Orginaldubben i Svergie)
3. Samuel Elers-Svensson(Omdubben, 1995)

TonyTonka

Jag tycker att du kan skriva på sajten:

Lampglas: Björn Frisell.

Men du kan också skriva längre ner på sidan att du är osäker och att om någon vet svara i forumet eller på mejl.

Det står något liknade det jag säger på snövit (Jägarens röst)

TonyTonka

Jag läste en tidning igår (från Videomix svergies största filmagasin. Där stog det följande:

Röster(Svenska)
Inga Tidblad
Torsten Winge
Carl-Gunnar Wingård.

Är  det ett tecken på att Pinocchio kommer släppas på DVD med orginaldubbning? det var en ruta om dvd-realsen i mars.

Daniel Hofverberg

Det är nog bara Videomix som inte är tillräckligt insatta. Med 99% säkerhet vågar jag påstå att Pinocchio än en gång kommer att släppas med 1995 års omdubb. Jag betvivlar starkt att Disney i USA skulle ha ändrat policy och gått med på att släppa ut filmer med de ursprungliga dubbningarna.

Edit: I Disneys pressrelease anges en del av rösterna (Jan Modin, m.fl), och där framgår det tydligt att det mycket riktigt rör sig om omdubben.

ddubbning

I dagens DN kan man läsa ett minnesord över sångerskan med mera Anna Lisa Cronström som gick ur tiden den 20 december 2008, 98 år gammal. I minnesordet står bland annat att läsa att Anna Lisa Cronström svarade för Snövits sång i "Snövit och de sju dvärgarna".
Denna uppgift var helt ny för mig, men det är givetvis inget som säger att den inte stämmer och jag påstår alltså inte att uppgiften är felaktig.
Visserligen var Tatiana Angelini till yrket sångerska, men det kan ju hända att hon av någon anledning ändå bara anlitades för att göra Snövits dialog.