Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kändisar som aldrig dubbat men som borde göra det

Startat av E, 7 januari 2019 kl. 22:10:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juli 2024 kl. 02:13:14Men hon bor ju trots allt inte i Sverige, så det är väl inte konstigt om hon inte var i närheten av Stockholm just då. Jag tror knappast att Netflix skulle kosta på flygbiljetter (och om nödvändigt även hotellrum) för att flyga henne till Stockholm bara för en svensk dubbnings skull - möjligtvis om det hade rört sig om en påkostad biofilm, men knappast för en direkt-till-streaming-dubbning...
Jag tror faktiskt att Alexander Skarsgård har dubbat, då jag är starkt misstänksam på att han spelade Pugsley i Scooby-Doo möter Familjen Addams 1983. Rösten är i alla fall riktigt lik hans röst från den svenska filmen Åke och hans värld ett år senare, varför jag tror att det är han - i så fall följde han mest troligt med sin pappa till jobbet, som ju spelade Scooby-Doo i den dubbningen.

Om det stämmer innebär det med största sannolikhet att det här var Alexanders skådespelardebut, ett år innan han syntes för första gången, men tyvärr är det ju svårt eller omöjligt att få det bekräftat då han är alldeles för känd för att det ska gå att få tag i honom och fråga...
Ska fråga Peter Harryson.
Vet att han nämnde i röstskådespelaren att han visste att Stellan spelat Scooby Doo, detta beror på att man ofta träffade sina motspelare i studion på 80-talet.
Det känns som att man borde komma ihåg om Stellan haft med sin son till studion och dubbat.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juli 2024 kl. 13:39:33Ska fråga Peter Harryson.
Vet att han nämnde i röstskådespelaren att han visste att Stellan spelat Scooby Doo, detta beror på att man ofta träffade sina motspelare i studion på 80-talet.
Det känns som att man borde komma ihåg om Stellan haft med sin son till studion och dubbat.
Även vem som spelar Onsdag i samma dubbning är oklart. Där var min första tanke Beata Harryson, då hon verkar ha varit i rätt ålder vid tillfället (runt 6 år), men jag har ingenting konkret att gå på.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juli 2024 kl. 17:39:02Även vem som spelar Onsdag i samma dubbning är oklart. Där var min första tanke Beata Harryson, då hon verkar ha varit i rätt ålder vid tillfället (runt 6 år), men jag har ingenting konkret att gå på.
Du kan ju fråga henne.....

DingoPictures2005

Varför har Kikki Danielsson ALDRIG dubbat?
Anledningen att jag undrar är för att hon har dels bra sångröst men det konstiga är ju att Kikki är vän med Monica Forsberg och Monica skrev hennes låt Dag efter Dag......

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 juli 2024 kl. 00:48:38Varför har Kikki Danielsson ALDRIG dubbat?
Anledningen att jag undrar är för att hon har dels bra sångröst men det konstiga är ju att Kikki är vän med Monica Forsberg och Monica skrev hennes låt Dag efter Dag......
Har Elisabeth Andreassen & Lotta Engberg dubbat? Dessa har också bra sångröster & är en ikonisk trio tillsammans med Kikki

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 28 juli 2024 kl. 11:20:26Har Elisabeth Andreassen & Lotta Engberg dubbat? Dessa har också bra sångröster & är en ikonisk trio tillsammans med Kikki
Nej tror inte det får inte upp något när jag söker på Dubbningshemsidan 

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 juli 2024 kl. 12:00:13Nej tror inte det får inte upp något när jag söker på Dubbningshemsidan
Kommer troligtvis aldrig dubba heller men dom skulle kunna sjunga i en film av kändis anledningar

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 28 juli 2024 kl. 14:42:19Kommer troligtvis aldrig dubba heller men dom skulle kunna sjunga i en film av kändis anledningar
Men undrar som sagt varför Monica aldrig castade Kikki?
Med tanke på att hon och Kikki är vänner och då Monica skrivit låtar till Kikki.

Funderar på om Kikki Danielsson röstprovat hos Monica, kanske något @Oscar Isaksson kan svara på om han har tid.
Jag vet att Osis är ganska upptagen för tillfället dock....

Oscar Isaksson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 juli 2024 kl. 16:26:01Men undrar som sagt varför Monica aldrig castade Kikki?
Med tanke på att hon och Kikki är vänner och då Monica skrivit låtar till Kikki.

Funderar på om Kikki Danielsson röstprovat hos Monica, kanske något @Oscar Isaksson kan svara på om han har tid.
Jag vet att Osis är ganska upptagen för tillfället dock....
Vilar upp mig idag efter en hel gårdag i Linköping och NärCon, så tar mig tid att logga in. Sen hjälper det ju till att bli taggad ;)

Jag vet inget om just Kikki Danielsson i de sammanhangen.

Vet att Monica hade en ganska lång önskelista med personer hon ville ha med i dubbning. Har aldrig fått reda på vilka det kunnat röra sig om, mer än att några av dem inte hade fallenhet kunde dubba film.

Vilka som står med i de färdiga creditslistorna, egentligen är bara toppen av berget man ser över hur produktionen vuxit fram. Till varje stor roll har man låtit testa minst tre-fyra olika personer. Så det har varit väldigt många som har gått över tröskeln på KM studio. Direkt eller indirekt testat för en potentiell dubbroll.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 28 juli 2024 kl. 17:01:05Vilar upp mig idag efter en hel gårdag i Linköping och NärCon, så tar mig tid att logga in. Sen hjälper det ju till att bli taggad ;)

Jag vet inget om just Kikki Danielsson i de sammanhangen.

Vet att Monica hade en ganska lång önskelista med personer hon ville ha med i dubbning. Har aldrig fått reda på vilka det kunnat röra sig om, mer än att några av dem inte hade fallenhet kunde dubba film.

Vilka som står med i de färdiga creditslistorna, egentligen är bara toppen av berget man ser över hur produktionen vuxit fram. Till varje stor roll har man låtit testa minst tre-fyra olika personer. Så det har varit väldigt många som har gått över tröskeln på KM studio. Direkt eller indirekt testat för en potentiell dubbroll.
Det verkar iallafall som att hon fick med en del, t.ex. Max Von Sydow, Barbro "Lill-Babs" Svensson, Povel Ramel, Lena Endre, Lasse Berghagen, Ulf Adelsohn, m.fl.  :)

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 juli 2024 kl. 17:17:04Det verkar iallafall som att hon fick med en del, t.ex. Max Von Sydow, Barbro "Lill-Babs" Svensson, Povel Ramel, Lena Endre, Lasse Berghagen, Ulf Adelsohn, m.fl.  :)
Vad som är oförståeligt för mig är att Lena Endre dubbat en helt okänd Norsk skådespelerska Linn Stokke.
Jag tycker dock Linn:s Pappa Tor Stokke har varit bra i ett antal Norska dubbningar dock så är det synd att Tor var med och förstörde Aristocats för framtida Norska barn.
Paul-Åge Johansen's röstinsats som O'Malley gör filmen osebar.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 juli 2024 kl. 17:17:04Det verkar iallafall som att hon fick med en del, t.ex. Max Von Sydow, Barbro "Lill-Babs" Svensson, Povel Ramel, Lena Endre, Lasse Berghagen, Ulf Adelsohn, m.fl.  :)
Att hon äntligen fick med Max Von Sydow och Povel Ramel i dubbning är några av de där anekdoterna som Monica köra ofta. 

gstone

Björk borde dubba 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 27 augusti 2024 kl. 01:28:21Björk borde dubba
Sent svar men hon kanske gjort någon isländsk dub.
Isländska dubbningar är fruktansvärt dåligt dokumenterade, du kan i princip bara hitta ett fåtal creditlistor på willdubguru hemsidan.
Björk är från island om du undrar.

DingoPictures2005