Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

i Slutet på Oktober kommer Familjen Addams 2 på bio.

Kan du få credits till den då ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Jag vill jättegärna credits till Boog & Elliot 3 - Cirkusvänner och Boog & Elliot 4 - Jaktsäsong !

Disneyfantasten

Nu är det i och för sig ett bra tag till serierna Zootropolis+, Tiana och Vaiana börjar sändas, men tror du att du skulle kunna ordna credits till dessa när de väl kommer?  :) (bara så att ni som undrar vet så kommer dessa serier att börja sändas 2022, 2023 respektive 2024)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 augusti 2021 kl. 23:37:36
Nu är det i och för sig ett bra tag till serierna Zootropolis+, Tiana och Vaiana börjar sändas, men tror du att du skulle kunna ordna credits till dessa när de väl kommer?  :) (bara så att ni som undrar vet så kommer dessa serier att börja sändas 2022, 2023 respektive 2024)
De serierna känner jag faktiskt inte till, var kommer dem att sändas? Disney+ och/eller Disney Channel?

Om det är Disney+, så lär det väl med största säkerhet stå utsatt dubbcredits där; även om sådana inte alltid är 100% kompletta. Vid de flesta nyare produktioner brukar det väl stå utsatt någorlunda kompletta credits i alla fall - ibland står samtliga rollfigurer med, ibland bara ett fåtal rollfigurer samt "Övriga röster" och vid enstaka undantagsfall står det bara utsatt större roller och "Övriga röster" saknas helt (fast det sistnämnda verkar främst förekomma vid äldre serier som sänts någon annanstans innan de släpptes på Disney+). Om det är Disney Channel, så brukar det ju bara stå utsatt röster i grupp.

Om det behövs borde man sedan kunna få fram Contract Inventory Sheets (en förteckning som dubbningsstudion sammanställer åt Disney, med samtliga rollfigurer i alla avsnitt och vilka skådespelarna är) från Disney Character Voices International - men att få svar därifrån kan ibland dröja lång tid, och dessutom får Disney inte in sådana från dubbningsstudion förrän respektive säsong är färdigdubbade (och kan ibland dröja ytterligare någon eller några månader efter att de är färdigdubbade, beroende på när dubbningsstudion tar sig tid att sammanställa all information).

Det brukar vara de möjligheter som finns för TV-serier från Disney. Med andra ord är eventuella credits på Disney+ eller dylikt den största chansen att få tag i uppgifter snabbt (allt eftersom avsnitten släppts), för måste man vänta på Disney Character Voices så får man alltså ingenting förrän som tidigast den första säsongen av respektive serie har dubbats färdigt och sänts/släppts klart.

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 augusti 2021 kl. 23:37:36

Lustigt nog ställde vi på Disneyania den (då) hypotetiska frågan till Pauline Kamusewu och Pablo Cepeda om de skulle ställa upp på att dubba en tv-serie baserad på Prinsessan och grodan.
http://www.d-zine.se/filmer/prinsessanochgrodan_intervju.htm

Båda svarade ja på den frågan.

Nu tycks serien alltså bli verklighet, men det är väl för tidigt att veta om de båda kommer att reprisera sina roller efter så lång tid.

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 augusti 2021 kl. 06:55:28
Lustigt nog ställde vi på Disneyania den (då) hypotetiska frågan till Pauline Kamusewu och Pablo Cepeda om de skulle ställa upp på att dubba en tv-serie baserad på Prinsessan och grodan.
http://www.d-zine.se/filmer/prinsessanochgrodan_intervju.htm

Båda svarade ja på den frågan.

Nu tycks det alltså bli verklighet, men det är väl för tidigt att veta om de båda kommer att reprisera sina roller efter så lång tid.
Större chans att Pablo repriserar sin roll.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 augusti 2021 kl. 07:04:50
Större chans att Pablo repriserar sin roll.

Precis, Pauline är ett mer osäkert kort...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 augusti 2021 kl. 08:17:08
Precis, Pauline är ett mer osäkert kort...
Pablo har ju dubbat mycket mer än Pauline som väl bara har dubbat Tiana i själva filmen och inte återkom i andra sammanhang.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 augusti 2021 kl. 08:54:10
Pablo har ju dubbat mycket mer än Pauline som väl bara har dubbat Tiana i själva filmen och inte återkom i andra sammanhang.

Jo, ett faktiskt, nämligen Röjar-Ralf Kraschar Internet, dock är detta en biofilm men iallafall...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 augusti 2021 kl. 09:39:08
Jo, ett faktiskt, nämligen Röjar-Ralf Kraschar Internet, dock är detta en biofilm men iallafall...
Det gjorde hon, jag hade dock för mig att de var skåningen.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 augusti 2021 kl. 10:45:34
Det gjorde hon, jag hade dock för mig att de var skåningen.

Var fick du för dig det?

Men tack och lov att det inte var Elin Bemark som återkom där...

Inte för att det skulle vara något fel på Elin Bemark som på alla sätt och vis må vara en alldeles utmärkt skådespelare, men som Tiana passar hon ungefär lika illa som jag hade passat!  ;)

Enda gången Elin spelar Tiana såvitt jag vet är i Sofia Den Första avsnittet Vinters Gåva och där hade hon några minuters gästframträdande, det är inte heller säkert att Elin behövt godkännas av Disney för den rollen, i detta fall är det nog säkert bara den fasta ensemblen som behövt godkännas...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 augusti 2021 kl. 10:52:51
Var fick du för dig det?

Men tack och lov att det inte var Elin Bemark som återkom där...

Inte för att det skulle vara något fel på Elin Bemark som på alla sätt och vis må vara en alldeles utmärkt skådespelare, men som Tiana passar hon ungefär lika illa som jag hade passat!  ;)

Enda gången Elin spelar Tiana såvitt jag vet är i Sofia Den Första avsnittet Vinters Gåva och där hade hon några minuters gästframträdande, det är inte heller säkert att Elin behövt godkännas av Disney för den rollen, i detta fall är det nog säkert bara den fasta ensemblen som behövt godkännas...
Jag antog att det var Elin för att Tiana inte har många repliker alls.

gstone

Jag behöver credits till filmeb Husdjursligan !

Jag behöver det för ett projekt jag gör på jobbet !

gstone

Jag vill fortfarande ha credits till Khumba !

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 30 augusti 2021 kl. 15:37:27
Jag behöver credits till filmeb Husdjursligan !

Jag behöver det för ett projekt jag gör på jobbet !
Jag är faktiskt inte säker på vem som distribuerar Husdjursligan - på DVD-utgåvan står det både Soul Media och Scanbox Entertainment, men trailern på YouTube lades upp av Scanbox. Om Scanbox beställt dubbningen, så bör jag kunna få fram dubbcredits från dem - men är det Soul Media (som är ett distributionsbolag i Danmark) blir det nog svårare, för där har jag inte lyckats få något vettigt svar alls de senaste 10 åren...

Men jag börjar med att höra med min kontakt på Scanbox, så får vi hoppas på det bästa. :)

Citat från: gstone skrivet 30 augusti 2021 kl. 20:38:06
Jag vill fortfarande ha credits till Khumba !
Jag mailar till min kontakt på Scanbox Entertainment nu ikväll. :)