Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Historielektions Soveren

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 april 2025 kl. 13:24:40Ja, det vore uppskattat. :)

Sen är då dilemmat med regissör/tekniker och översättare. Lyckas man få tag i någon av skådespelarna som medverkar (av de som fortfarande är i livet) finns det väl en viss chans att de kan minnas regissören, men översättare är inte alls säkert att de ens vetat om till att börja med.
Just det här fallet är ju lite svårt då Eurotrolls och Mediadubb Internationals rollsättningar är så pass lika. 
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

gstone

önskar mer info om andra dubbninghen av  Kapten Kalsong - Filmen
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Citat från: BPS skrivet  7 april 2025 kl. 09:19:13Jag har för mig att jag även ska ha sammanställt en lista för Lucky Luke rensar stan/Lucky Luke Västerns tuffaste Cowboy som jag vid tillfälle kan leta fram om det skulle behövas.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 april 2025 kl. 13:24:40Ja, det vore uppskattat. :)
Jag har letat och tyvärr verkar det som att listan antingen kommit bort eller att jag blandade ihop med någon annan dubbning. Hur som helst ska jag inom de närmaste dagarna att sätta igång med att lyssna och göra en ny lista.

gstone

jag önskar credits till denna serie

gstone

Hittar inga credits till det var en gång... rymden på hemsidan

Vet vi inte vilka rösterna är där ?

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 16 april 2025 kl. 20:42:53Hittar inga credits till det var en gång... rymden på hemsidan

Vet vi inte vilka rösterna är där ?
Den lista jag har gäller den dubbnings som Wendros gav ut. Tyvärr en mager röstlista men jag kan försäkra att det medverkar fler skådespelare än så.

Svenska röster:
Anita Wall
Thomas Bolme
Åke Lindström
m. fl.

Regi och bearbetning: Tomas Bolme

Ljud och effekter: Kjelle Jansson

Produktion: FTM Produktion

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 16 april 2025 kl. 23:26:00Den lista jag har gäller den dubbnings som Wendros gav ut. Tyvärr en mager röstlista men jag kan försäkra att det medverkar fler skådespelare än så.

Svenska röster:
Anita Wall
Thomas Bolme
Åke Lindström
m. fl.

Regi och bearbetning: Tomas Bolme

Ljud och effekter: Kjelle Jansson

Produktion: FTM Produktion
tack

gstone

Vi har just upptäckt en ny" okända dubbningen" av Det var en gång – tidernas äventy vi behöver ta reda på rösterna i 

Christian Fex and Fredrik Dokka är med.

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 17 april 2025 kl. 00:15:36Vi har just upptäckt en ny" okända dubbningen" av Det var en gång – tidernas äventy vi behöver ta reda på rösterna i

Christian Fex and Fredrik Dokka är med.
Kommer ihåg att jag hörde My Holmsten i den dubbningen.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 april 2025 kl. 00:22:28Kommer ihåg att jag hörde My Holmsten i den dubbningen.
Du vet typ allt om svensk dubbning  :D

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 17 april 2025 kl. 00:28:06Du vet typ allt om svensk dubbning  :D
Tack men önskar jag visste typ allt, förresten så är jag inget utan alla er i denna community.

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet  5 april 2025 kl. 17:47:34Undrar också hur han har fått så detaljerade credits till disney-serierna som också är nyheter dubbningstudion får ju inte gå ut med information om disneyproduktioner ...
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 april 2025 kl. 20:36:08En del av Disney Channel-serierna har tyvärr alltför ofullständiga dubbcredits på Disney+, däribland Snabba Layne och Kirby Buckets, som jag därför inte kunnat göra någonting med (då enbart huvudrollerna står utsatt) - men Liv och Maddie höll jag på med när jag blev sjuk, liksom Gabby Duran och de omöjliga (säsong 1 är klar, medan säsong 2 återstår).
Jag har kommit lite närmare användbara uppgifter om Snabba Layne, då jag upptäckte att jag spelat in några avsnitt av serien på Disney Channel 2019 - och till skillnad från Disney+ uppgav Disney Channel (gissningsvis) samtliga medverkande röster, om än bara i grupp. Det kan förstås tillkomma fler gästskådespelare i avsnitt som jag inte hittat åt inspelningar av, så det är inte säkert att varenda röstskådespelare i varenda avsnitt står med, men betydligt bättre än ingenting. :)

Men jag hade verkligen velat veta vilka rollfigurer som fler av de crediterade skådespelarna spelar, utöver de ynka fyra rollfigurer som är allt som anges på Disney+...

Märkligt nog är det dock olika översättare som crediterats på Disney Channel och på Disney+ - på mina Disney Channel-inspelningar står det Nicklas Berglund, men på Disney+ står det Leif Hedegård på alla avsnitt... Frågan är vilken av dessa som stämmer...? Möjligtvis kan det vara så att båda två översatte olika avsnitt, men att Disney+ felaktigt satt ut samma dubbcredits för alla 8 avsnitten.

Tyvärr har varken Disney+ eller Disney Channel crediterat inspelningstekniker, och då Anton Olofson Raeder crediterats som regissör bör vi kunna anta att det (för ovanlighetens skull, när det gäller serier) inte rör sig om regisserande tekniker...

Kirby Buckets har jag dock inget inspelat av, så om inte någon annan här har avsnitt inspelade från Disney XD eller Disney Channel, så är väl enda hoppet att möjligen kunna få fram något från Disney Character Voices...
(Den serien har kompletta studiocredits på Disney+, men bara de fyra största rollerna namnges och inga övriga röster alls)

E

Jag skulle gärna vilja se credits på Hemska Henry (Horrid Henry), en serie vars svenska dubbning hittills inte finns tillgänglig nånstans. Jag vet med säkerhet att Eurotroll stod med i eftertexterna.

Och vad jag vet så har bara säsong 1 dubbats

gstone

Jag vill ha credits tilll Tom och Jerry & trollkarlen från Oz !

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 april 2025 kl. 07:12:08Gå in på SF Anytime i Norge (med VPN) så kan du köpa den för 59 NOK, vilket t.o.m. blir lite mindre i svenska kronor, c:a 55 kronor!

Sen kan du se den på SF Anytime i Sverige med alla språken, både talade och textade!

Jag har precis köpt den själv, och jag tycker det verkar som en trevlig film.
Tack för tipset, den tanken slog mig inte ens... Nu har jag också köpt Askungen, och det blev ju oerhört mycket billigare än i Sverige - och otroligt att den i Norge kostade lika mycket att köpa som att hyra. :)

Jag tycker också det verkar som en trevlig film, och en trevlig omväxling med någon som gör något nytt av Askungesagan, istället för alla miljontals filmversioner som följer folksagans handling relativt nära. Dessutom är ju den här filmen delvis gjord av samma team som producerade Askungens tre önskningar (d.v.s. den norska nyfilmatiseringen från 2021, och inte det tjeckisk-östtyska originalet från 1973), vilket ju också bådar gott.

Creditlista kommer för övrigt inom kort, men nästa uppdatering kommer nog dröja till tisdag eller onsdag; då jag kommer vara på jobbet länge måndag och kanske även tisdag med avslutningsaktiviteter för en kollega som går i pension.