Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Själen (2020)

Startat av Disneyfantasten, 21 juni 2019 kl. 16:27:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 oktober 2020 kl. 17:37:17
Jag personligen hade utan tvekan föredragit om de hade släppt filmen på bio sitt första planerade datum iallafall och aldrig skjutit upp den och istället haft randig tejp på varannan stol så att det inte blir fullsatt så att folk inte sitter tätt intill varandra, men det är bara jag...
För Sverige hade det absolut gått att släppa filmen på bio det ursprungliga datumet, men det är ju tveksamt om det går att få någon lönsamhet och undvika enorma väntetider så länge som 50-personersgränsen ligger kvar i Sverige. Det skulle nog orsaka mycket irritation om man måste vänta i kanske två månader på att se en film, bara för att biograferna bara får ta in 50 personer per föreställning och det i de flesta städer förmodligen är långt fler än 50 personer som vill se en stor Disney-film.

Om vi tar ett exempel: Till Lejonkungen ifjol var alla föreställningar i Skellefteå fullsatta i ungefär en månad efter premiären. Då visades ändå filmen i två salonger samtidigt; där den största rymmer ungefär 190 personer. Nu när man bara får ta in 50 personer per salong skulle alltså samma situation innebära att det blir fullsatt i ungefär tre och en halv månad. Om vi räknar med att bara hälften så många vågar gå på bio i dagens läge jämfört med under normala situationer, så innebär det ändå sisådär 1 ½ - 2 månader som en film är fullsatt. Då blir det ännu värre i storstäder, där biosalonger troligen rymmer flera hundra platser (i ett fåtal fall över 500 platser) men där man ändå bara får ta in 50 personer idag. I Stockholm skulle det bli enorma väntetider när bara 50 personer får släppas in till varje föreställning, om ens en bråkdel av alla Stockholmare vill se samma film...

Men nu måste man förstås se till hela världen, och vanligtvis brukar ju filmbolag från USA ogärna låta filmer gå upp i Europa innan de går upp i hemlandet. I USA är många biografer stängda, och då smittspridningen är så omfattande i många amerikanska delstater lär inte särskilt många vilja gå på bio ens om det finns öppna biografer. I takt med att smittspridningen ökar i många europeiska länder lär också lokala restriktioner här och var ställa till det, och det finns ju exempelvis flera länder där man måste ha munskydd på sig när man ser på bio; vilket knappast lär vara någon höjdarupplevelse.

Kort sagt är det riskabelt att släppa filmer på bio just nu, då stora filmbolag som Disney oftast vill låta filmer gå upp någorlunda samtidigt i många länder i världen (en stor fördel för marknadsföringsändamål); och det är långt ifrån alla länder i världen där det går lika bra som i de nordiska länderna (och då blir det ändå nog så besvärligt i Sverige i och med 50-personersgränsen, som gör situationen mycket besvärlig för alla biografer).

Ursäkta att jag frågar men vilka filmer har skjutits upp i åratal?
Det finns flera exempel. Bland annat nya James Bond-filmen No Time To Die, som skulle ha haft premiär i april i år, som senare skjöts upp till oktober och som nu skjutits upp igen till april 2021. För att inte tala om Stephen Spielbergs kommande nyfilmatisering av West Side Story, som skulle ha fått biopremiär i december i år men som nu skjutits upp till december 2021. :(

Och rysaren A Quiet Place 2 var tänkt att få premiär i mars i år, som efter flera förseningar nu skjutits upp till i april 2021. Men det finns flera andra fall. Bl.a. den efterlängtade uppföljaren till Avatar, som nu skjutits upp från julen 2021 till julen 2022.

Fast jag föredrar utan tvekan att äga saker fysiskt!

Jag vill bidra till att DVD & Blu-ray fortfarande ska finnas så att de som vill kan få se filmer fysiskt!
Det gör jag också, och jag vill också verkligen att DVD och Blu-Ray ska överleva då de har så många fördelar som inte går att uppnå på annat håll.

Men vare sig man vill det eller inte, så är det ju mycket som inte släpps på DVD och Blu-Ray; och för det är streamingtjänster ett ypperligt komplement (men aldrig ett substitut).

Men även om man sett en film på en streamingtjänst är det ju inget som säger att man inte även kan köpa den på Blu-Ray om och när den kommer ut. Det kommer i alla fall jag att göra, även fast jag givetvis kommer vilja se Själen på Disney+ så fort det går.

Dessutom så vill jag helst inte skada mitt Disney-anseende, då jag antar att där även kommer att vara TV-serier producerade speciellt för Disney Channel, Disney XD, etc. samt Marvels och Star Wars (även "Djungelboken (2016)")

Sen vill jag också helst undvika den eventuella tilläggsdubbningen av Boken om Puh eftersom Guy De La Berg och Charlie Elvegård säkerligen inte kommer att medverka där av förståeliga skäl!
Boken om Nalle Puh finns överhuvudtaget inte på Disney+ i Sverige, och ingen vet om serien kommer att komma dit eller inte. Och skulle den göra det och hälften av avsnitten behöver nydubbas är det ju ingen som vet vilka röster som kommer vara aktuella då - mycket kan hända innan dess.

Oavsett vilket är jag 99,9% säker på att ingen kommer att mordhota dig och tvinga dig att se på något mot din egen vilja, så du kan ju undvika alla nydubbade avsnitt och undvika alla TV-serier du inte tycker om... ;)

På samma sätt är det väldigt mycket på Netflix som jag verkligen inte tycker om, men hittills har ingen tvingat mig att sitta och se på skräpserier dagarna i ända... ::)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 oktober 2020 kl. 02:35:35
Det gör jag också, och jag vill också verkligen att DVD och Blu-Ray ska överleva då de har så många fördelar som inte går att uppnå på annat håll.

Men vare sig man vill det eller inte, så är det ju mycket som inte släpps på DVD och Blu-Ray; och för det är streamingtjänster ett ypperligt komplement (men aldrig ett substitut).

Men även om man sett en film på en streamingtjänst är det ju inget som säger att man inte även kan köpa den på Blu-Ray om och när den kommer ut. Det kommer i alla fall jag att göra, även fast jag givetvis kommer vilja se Själen på Disney+ så fort det går.
Boken om Nalle Puh finns överhuvudtaget inte på Disney+ i Sverige, och ingen vet om serien kommer att komma dit eller inte. Och skulle den göra det och hälften av avsnitten behöver nydubbas är det ju ingen som vet vilka röster som kommer vara aktuella då - mycket kan hända innan dess.

Oavsett vilket är jag 99,9% säker på att ingen kommer att mordhota dig och tvinga dig att se på något mot din egen vilja, så du kan ju undvika alla nydubbade avsnitt och undvika alla TV-serier du inte tycker om... ;)

På samma sätt är det väldigt mycket på Netflix som jag verkligen inte tycker om, men hittills har ingen tvingat mig att sitta och se på skräpserier dagarna i ända... ::)

Håller helt med bara för att det finns på Disney plus behöver du inte se det, och Boken om Nalle Puh finns inte alls !

Det finns mycket som jag inte vill se på Disney plus med( som alla dubbade Dokumentär serier !)

Men jag känner ändå att det är ett stort plus att ha den !! ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Själv är jag både glad och mycket lättade !! Den filmen kommer ut på Disney Plus i jul , då jag var väldigt orolig över att den skulle skjutas upp ändå mer,  Själv tycket jag det hade varit väldigt tråkigt att behöva vänta till 2021 men att se filmen :-\ :-\

Om dun skjutits upp isället skulle jag personligen blivit jätte ledsen  :'( :'( :'(

Jag nu isället över lycklig över att den kommer redan i jul !! Och att jag kan se den i mitt hem utan extra konstrade ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 oktober 2020 kl. 02:35:35
För Sverige hade det absolut gått att släppa filmen på bio det ursprungliga datumet, men det är ju tveksamt om det går att få någon lönsamhet och undvika enorma väntetider så länge som 50-personersgränsen ligger kvar i Sverige. Det skulle nog orsaka mycket irritation om man måste vänta i kanske två månader på att se en film, bara för att biograferna bara får ta in 50 personer per föreställning och det i de flesta städer förmodligen är långt fler än 50 personer som vill se en stor Disney-film.

Om vi tar ett exempel: Till Lejonkungen ifjol var alla föreställningar i Skellefteå fullsatta i ungefär en månad efter premiären. Då visades ändå filmen i två salonger samtidigt; där den största rymmer ungefär 190 personer. Nu när man bara får ta in 50 personer per salong skulle alltså samma situation innebära att det blir fullsatt i ungefär tre och en halv månad. Om vi räknar med att bara hälften så många vågar gå på bio i dagens läge jämfört med under normala situationer, så innebär det ändå sisådär 1 ½ - 2 månader som en film är fullsatt. Då blir det ännu värre i storstäder, där biosalonger troligen rymmer flera hundra platser (i ett fåtal fall över 500 platser) men där man ändå bara får ta in 50 personer idag. I Stockholm skulle det bli enorma väntetider när bara 50 personer får släppas in till varje föreställning, om ens en bråkdel av alla Stockholmare vill se samma film...

Men nu måste man förstås se till hela världen, och vanligtvis brukar ju filmbolag från USA ogärna låta filmer gå upp i Europa innan de går upp i hemlandet. I USA är många biografer stängda, och då smittspridningen är så omfattande i många amerikanska delstater lär inte särskilt många vilja gå på bio ens om det finns öppna biografer. I takt med att smittspridningen ökar i många europeiska länder lär också lokala restriktioner här och var ställa till det, och det finns ju exempelvis flera länder där man måste ha munskydd på sig när man ser på bio; vilket knappast lär vara någon höjdarupplevelse.

Kort sagt är det riskabelt att släppa filmer på bio just nu, då stora filmbolag som Disney oftast vill låta filmer gå upp någorlunda samtidigt i många länder i världen (en stor fördel för marknadsföringsändamål); och det är långt ifrån alla länder i världen där det går lika bra som i de nordiska länderna (och då blir det ändå nog så besvärligt i Sverige i och med 50-personersgränsen, som gör situationen mycket besvärlig för alla biografer).
Det finns flera exempel. Bland annat nya James Bond-filmen No Time To Die, som skulle ha haft premiär i april i år, som senare skjöts upp till oktober och som nu skjutits upp igen till april 2021. För att inte tala om Stephen Spielbergs kommande nyfilmatisering av West Side Story, som skulle ha fått biopremiär i december i år men som nu skjutits upp till december 2021. :(

Och rysaren A Quiet Place 2 var tänkt att få premiär i mars i år, som efter flera förseningar nu skjutits upp till i april 2021. Men det finns flera andra fall. Bl.a. den efterlängtade uppföljaren till Avatar, som nu skjutits upp från julen 2021 till julen 2022.

Fast flera Disney-filmer har ju tidigare haft Sverigepremiär ett eller flera år efter dess amerikanska premiärer;
- Snövit och De Sju Dvärgarna = urpremiär på bio i USA 1937-12-21 och Sverigepremiär på bio 1938-09-27
- Pinocchio = urpremiär på bio i USA 1940-02-23 och Sverigepremiär på bio 1941-02-03
- Dumbo = urpremiär på bio i USA 1941-10-23 och Sverigepremiär på bio 1946-09-16
- Bambi = urpremiär på bio i USA 1942-08-21 och Sverigepremiär på bio 1943-10-04
- Svärdet i Stenen = urpremiär på bio i USA 1963-12-25 och Sverigepremiär 1964-12-14
- Mary Poppins = urpremiär på bio i USA 1964-08-29 och Sverigepremiär på bio 1965-08-23
- Djungelboken = urpremiär på bio i USA 1967-10-18 och Sverigepremiär på bio 1968-12-09
- AristoCats = urpremiär på bio i USA 1970-12-24 och Sverigepremiär på bio 1971-12-04
- Robin Hood = urpremiär på bio i USA 1973-11-08 och Sverigepremiär på bio 1974-11-30
- Peter och Draken Elliot = urpremiär på bio i USA 1977-11-03 och Sverigepremiär på bio 1978-09-23
- Bernard och Bianca = urpremiär på bio i USA 1977-06-22 och Sverigepremiär på bio 1978-12-02
- Oliver och Gänget = urpremiär på bio i USA 1988-11-18 och Sverigepremiär på bio 1989-12-01
- Den Lilla Sjöjungfrun = urpremiär på bio i USA 1989-11-15 och Sverigepremiär på bio 1990-11-30
- Bernard och Bianca i Australien = urpremiär på bio i USA 1990-11-16 och Sverigepremiär på bio 1991-11-29
- Skönheten och Odjuret = urpremiär på bio i USA 1991-11-22 och Sverigepremiär på bio 1992-11-20
- Aladdin = urpremiär på bio i USA 1992-11-25 och Sverigepremiär på bio 1993-11-19
- Mupparnas Julsaga = urpremiär på bio i USA 1992-12-11 och Sverigepremiär på bio 1993-12-17

Hur förklarar du det?

Jag såg förresten DreamWorks-filmen Trolls 2 på bio idag och där hade de randig tejp på varannan rad av stolar!

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 oktober 2020 kl. 16:37:37
Fast flera Disney-filmer har ju tidigare haft Sverigepremiär ett eller flera år efter dess amerikanska premiärer;
(...)
Hur förklarar du det?
Så sant, bakåt i tiden har det som regel varit större avstånd i tid mellan olika länders premiärer. Men på senare år försöker de flesta filmbolag att samordna sina premiärer så att filmer släpps någorlunda samtidigt över hela världen; om det nu inte är något särskilt som gör att det inte är möjligt.

Men framförallt är ju som sagt amerikanska filmbolag generellt sett inte speciellt sugna på att låta européer få se filmer innan de kan gå upp i USA; och i USA är det som sagt inte möjligt att släppa filmer på bio just nu med många stängda biografer. Även i Europa är det riskabelt, med olika lokala restriktioner i olika länder som slår mer eller mindre hårt på biograferna - såsom då exempelvis 50-personersgränsen i Sverige, och olika begränsningar i andra länder runt om i Europa.

Sen hjälpte det säkert inte att Warner Bros. ju vågade låta Tenet gå upp på biografer i många länder i augusti - september, och att den filmen inte direkt blev någon stor succé - den gick inte alls så bra som man hade trott i många länder, vilket säkert gjorde andra filmbolag rädda att detsamma ska hända med deras filmer.

En kombination av dessa faktorer gör ju då att större filmbolag inte vågar låta sina större filmer gå upp på bio nu, utan nöjer sig med mindre och smalare filmer som inte förväntas få någon stor publik. Så för storfilmerna återstår då bara att antingen skjuta upp premiären en längre tid (minst några månader, även om det mycket väl kan röra sig om åratal) eller att släppa filmerna digitalt via antingen streamingtjänster eller digitala hyr/köp-tjänster.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 oktober 2020 kl. 16:37:37
Jag såg förresten DreamWorks-filmen Trolls 2 på bio idag och där hade de randig tejp på varannan rad av stolar!
De flesta biografer i Sverige har förmodligen liknande lösningar; eller åtminstone lär inte alla rader användas även om de inte nödvändigtvis sätter tejp på dem. En smart lösning för att få minst en meters avstånd mellan olika sällskap, så att smittrisken ska vara minimal - men det räcker ju tyvärr inte, då den trubbiga tillfälliga lagen i Sverige nu förbjuder folksamlingar på mer än 50 personer; så att max 50 personer får släppas in i en biosalong per föreställning. Det är mycket just den begränsningen som gör att både biografer, teatrar och många andra har det väldigt tufft ekonomiskt just nu - och det är inte alls säkert att biograferna överlever tills pandemin är över... :(

Citat från: gstone skrivet 10 oktober 2020 kl. 17:51:02
Själv är jag både glad och mycket lättade !! Den filmen kommer ut på Disney Plus i jul , då jag var väldigt orolig över att den skulle skjutas upp ändå mer,  Själv tycket jag det hade varit väldigt tråkigt att behöva vänta till 2021 men att se filmen :-\ :-\

Om dun skjutits upp isället skulle jag personligen blivit jätte ledsen  :'( :'( :'(
Jag håller med. Visserligen är Själen definitivt en film som hade vunnit på att ses på en stor bioduk, men det är ju som sagt inte realistiskt att släppa större filmer på bio i många länder just nu. Och då jag också var orolig att filmen skulle skjutas upp till sommaren eller nästa höst/vinter, så är jag väldigt glad över att man istället får chans att se Själen på Disney+ redan till jul.

Disney lär knappast tjäna in pengarna det kostat att spela in filmen genom den lösningen, men de passar förstås på att locka folk att abonnera på Disney+; istället för att välja att skjuta upp filmen lång tid (vilket förstås skulle påverka ekonomin även det).

Det tråkiga är förstås att när filmen släpps på Disney+ lär den inte få någon svensk bildversion med svenskspråkiga förtexter och textskyltar, utan det lär bli engelsk bildversion i alla länder med lokala dubbcredits för alla länder efter sluttexterna. :(

Fast det positiva är ju att filmen nästan garanterat kommer ha kompletta svenska dubbcredits efter sluttexterna, så att man inte behöver kontakta Disney för att få fram creditlistor. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 oktober 2020 kl. 20:35:25
Fast det positiva är ju att filmen nästan garanterat kommer ha kompletta svenska dubbcredits efter sluttexterna, så att man inte behöver kontakta Disney för att få fram creditlistor. :)

Är du verkligen säker på det? För Disney lämnar ju sällan ut kompletta dubbningar utan lämnar ut en handfull med skådespelare under "övriga röster" (visserligen är många av dessa små roller med fåtal repliker, men ändock)

Ett ökänt fall har varit "Röjar-Ralf Kraschar Internet" där Rapunzel, Merida och Vaiana är de enda prinsessorna som crediterades, de övriga stor bara utsatta under "övriga röster" (detta gäller alltså Snövit, Askungen, Törnrosa, Ariel, Belle, Jasmine, Pocahontas, Tiana, Anna och Elsa)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 oktober 2020 kl. 20:44:29
Är du verkligen säker på det? För Disney lämnar ju sällan ut kompletta dubbningar utan lämnar ut en handfull med skådespelare under "övriga röster" (visserligen är många av dessa små roller med fåtal repliker, men ändock)
Med "kompletta" creditlistor menar jag samma som man kan få från Disney Character Voices, vilket förstås vanligtvis innebär att ett flertal skådespelare bara listas under "Övriga röster". Det är ju fortfarande komplett såtillvida att det aldrig kommer bli mer än så; vilket är stor skillnad från exempelvis Netflix där det relativt ofta förekommer ofullständiga listor utan "Övriga röster".

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 oktober 2020 kl. 20:46:35
Med "kompletta" creditlistor menar jag samma som man kan få från Disney Character Voices, vilket förstås vanligtvis innebär att ett flertal skådespelare bara listas under "Övriga röster". Det är ju fortfarande komplett såtillvida att det aldrig kommer bli mer än så; vilket är stor skillnad från exempelvis Netflix där det relativt ofta förekommer ofullständiga listor utan "Övriga röster".

Man ska aldrig säga aldrig, för vår fine vän Alexander Lundahl här på forumet har en blogg där han anstränger sig för att få rollistorna på sin blogg kompletta!  ;)

Dessutom så är ju creditlistan av "Frost (2013)" hör på din hemsidan väldigt komplett!  ;)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 oktober 2020 kl. 20:49:30
Man ska aldrig säga aldrig, för vår fine vän Alexander Lundahl här på forumet har en blogg där han anstränger sig för att få rollistorna på sin blogg kompletta!  ;)

Dessutom så är ju creditlistan av "Frost (2913)" hör på din hemsidan väldigt komplett!  ;)
Du menar väll 2013?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 oktober 2020 kl. 21:22:13
Du menar väll 2013?

Jo, det gjorde jag, men jag skrev fel i hastigheten och märkte det först nu! Jag ska genast ändra det!

Disneyfantasten

Finns det verkligen inget sätt att se filmen på svenska? Alltså något som INTE innebär något streamande eller något kostande, om någon skulle ha en vänlig själ att skicka en kopia hem till mig efter att filmen lanserats, en kopia via datorn här på forumet via en fil med både ljud och bild! (och även göra detsamma med Country Bears, säsong 2 & 3 av Elena Från Avalor, Mira Royal Detective och likaså även Olofs Frostiga Äventyr, som jag visserligen sett på Disney Channel under årsskiftet 2017-2018, men som stör mig rejält att den inte getts ut i hemvideoformat)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 oktober 2020 kl. 21:42:00
Finns det verkligen inget sätt att se filmen på svenska? Alltså något som INTE innebär något streamande eller något kostande, om någon skulle ha en vänlig själ att skicka en kopia hem till mig efter att filmen lanserats, en kopia via datorn här på forumet via en fil med både ljud och bild! (och även göra detsamma med Country Bears, säsong 2 & 3 av Elena Från Avalor, Mira Royal Detective och likaså även Olofs Frostiga Äventyr, som jag visserligen sett på Disney Channel under årsskiftet 2017-2018, men som stör mig rejält att den inte getts ut i hemvideoformat)
Det här klassas nog som pirating då du faktiskt kan få tillgång till allt detta om du bara betalar men du vill inte göra det och ber Istället folk om att ge dig kopior

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 oktober 2020 kl. 20:35:25
Det tråkiga är förstås att när filmen släpps på Disney+ lär den inte få någon svensk bildversion med svenskspråkiga förtexter och textskyltar, utan det lär bli engelsk bildversion i alla länder med lokala dubbcredits för alla länder efter sluttexterna. :(

Det finns visst hopp. Jag upptäckte för några dagar sen att det finns Pixar-filmer som faktiskt har svensk bildversion, eller i alla fall svenska förtexter, på Disney+. Monsters Inc. och Den gode dinosaurien är ett par exempel, men det finns antagligen fler. Man känner igen dem på att det bara finns svenska och engelska i språkvalen, inga andra.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 oktober 2020 kl. 21:45:39
Det här klassas nog som pirating då du faktiskt kan få tillgång till allt detta om du bara betalar men du vill inte göra det och ber Istället folk om att ge dig kopior

Hoppsan, då får jag väl ha tråkigt i ett och ett halvt års tid till innan jag kan se filmen redligt och lagligt genom att köpa den på DVD eller Blu-ray, det verkar vara den enda lagliga och redliga lösningen... (men jag kommer säkerligen aldrig att kunna se Country Bears, Mira Riyal Detective eller säsong 2 & 3 av Elena Från Avalor om ingen lägger upp på YouTube, dock finns klipp ur Olofs Frostiga Äventyr på YouTube)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 oktober 2020 kl. 22:05:05
Hoppsan, då får jag väl ha tråkigt i ett och ett halvt års tid till innan jag kan se filmen redligt och lagligt genom att köpa den på DVD eller Blu-ray, det verkar vara den enda lagliga och redliga lösningen... (men jag kommer säkerligen aldrig att kunna se Country Bears, Mira Riyal Detective eller säsong 2 & 3 av Elena Från Avalor om ingen lägger upp på YouTube, dock finns klipp ur Olofs Frostiga Äventyr på YouTube)
Tycker iallafall att du borde testa Disney + du kan ju välja vad du vill titta på och 69 kr i månaden för det mesta av Disneys sortiment är ju väldigt billigt