Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Nya Röstskådespelarna

Startat av Christian Hedlund, 18 juli 2019 kl. 07:34:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 januari 2025 kl. 10:30:48Finns ett sommarprat med röstskådespelaren Ingvar Kjellson som bland annat gjort den svenska rösten till Prins John och Kung Rikard (Robin Hood), Sir Ector (Svärdet i Stenen), Edgar (Aristocats) för att nämna ett urval.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ingvar-kjellson-2013

Visst Ingvar har gjort mycket teater men han är nog mest känd som röstskådespelare.
Han nämnde aldrig något om sina dubbroller...

Å andra sidan har han mest gjort mycket på teater så kanske inte helt förvånadsvärt.

Många av de som dubbat har dock gjort massa annat också, däribland just Ingvar Kjellson.

Jag kan iallafall inte komma på någon som exklusivt jobbar med dubbning, även om det är många personer som dubbat mycket.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 januari 2025 kl. 09:59:57Han nämnde aldrig något om sina dubbroller...

Å andra sidan har han mest gjort mycket på teater så kanske inte helt förvånadsvärt.

Många av de som dubbat har dock gjort massa annat också, däribland just Ingvar Kjellson.

Jag kan iallafall inte komma på någon som exklusivt jobbar med dubbning, även om det är många personer som dubbat mycket.
Tråkigt.

Lasse Swärd, Anders Öjebo, Gunnar Ernblad, Annica Smedius och Annelie Bhagavan är några namn jag kommer på, på rak arm som exklusivt jobbat med dubb.
Visst Gunnar var sångare i slutet på 60-talet men från 70-talet och framåt så jobbade han nästan exklusivt med dub, Annelie Bhagavan var också sångerska på 80-talet men hon har sedan slutet på 1980-talet jobbat exklusivt med dubb.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 januari 2025 kl. 10:36:14Tråkigt.

Lasse Swärd, Anders Öjebo, Gunnar Ernblad, Annica Smedius och Annelie Bhagavan är några namn jag kommer på, på rak arm som exklusivt jobbat med dubb.
Visst Gunnar var sångare i slutet på 60-talet men från 70-talet och framåt så jobbade han nästan exklusivt med dub, Annelie Bhagavan var också sångerska på 80-talet men hon har sedan slutet på 1980-talet jobbat exklusivt med dubb.
Inte riktigt exklusivt, Anders har gjort en del på teater och Gunnar har varit med i en och annan film/serie som synlig skådespelare och har även han gjort en del på scen.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 januari 2025 kl. 10:40:31Inte riktigt exklusivt, Anders har gjort en del på teater och Gunnar har varit med i en och annan film/serie som synlig skådespelare och har även han gjort en del på scen.
Det är ju extraknäck de gjort utöver dubbning.

Enda filmen jag noterat Gunnar i var En flicka på halsen där han är med i en scen som polis på polisstationen.
Han spelar också i 1972 års julkalender Barna i höjden där han har huvudrollen i ett avsnitt, julkalender avsnittet såg jag dock enbart för att få se Gunnar i en live action roll.

Anders har förvisso spelat teater men då som extraknäck utöver dubb.

BPS

Jag hittade ingen mer passande tråd, Över en kopp kaffe har släppt en intervju med Per Sandborgh.

BPS

Citat från: BPS skrivet 28 januari 2025 kl. 18:00:45Jag hittade ingen mer passande tråd, Över en kopp kaffe har släppt en intervju med Per Sandborgh.

Vem är det som Per beskriver när han berättar om att någon som översatte för Lasse Svensson satt i rullstol och varken var verbal eller kunde röra sig? Det stämmer ju inte in på Gunnar Ernblad i alla fall som väl översatte det mesta för Lasse i början.

Adam Larsson

Citat från: BPS skrivet 28 januari 2025 kl. 18:10:14Vem är det som Per beskriver när han berättar om att någon som översatte för Lasse Svensson satt i rullstol och varken var verbal eller kunde röra sig? Det stämmer ju inte in på Gunnar Ernblad i alla fall som väl översatte det mesta för Lasse i början.
Det är intressant, men jag undrar vem missbrukaren var han som Per säger var på topp när han inte var påverkad.

BPS

Citat från: Adam Larsson skrivet 28 januari 2025 kl. 18:25:19Det är intressant, men jag undrar vem missbrukaren var han som Per säger var på topp när han inte var påverkad.
Han säger ju Bosse och att han dog tidigt så man kan ju anta vem det är.

Erika

Citat från: BPS skrivet 28 januari 2025 kl. 18:10:14Vem är det som Per beskriver när han berättar om att någon som översatte för Lasse Svensson satt i rullstol och varken var verbal eller kunde röra sig? Det stämmer ju inte in på Gunnar Ernblad i alla fall som väl översatte det mesta för Lasse i början.
Carl-Gustaf "C-G" Johnson översatte också mycket för Lasse Svensson, men det är inte säkert om det är han heller. Kan lika gärna vara en annan person.
Citat från: Adam Larsson skrivet 28 januari 2025 kl. 18:25:19Det är intressant, men jag undrar vem missbrukaren var han som Per säger var på topp när han inte var påverkad.
Citat från: BPS skrivet 28 januari 2025 kl. 18:26:00Han säger ju Bosse och att han dog tidigt så man kan ju anta vem det är.
Har en teori om vem det kan vara, men av respekt för dennes släkt och vänner nämner jag inte efternamnet. Dessutom kan det handla om en annan skådespelare än den jag tänker på. 

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 28 januari 2025 kl. 18:26:00Han säger ju Bosse och att han dog tidigt så man kan ju anta vem det är.
Bosse Bergstrand som spelade Michelangelo och Rocksteady i Turtles.
Röstskådespelare som dubbade endel hos Lasse.

DingoPictures2005

Citat från: Erika skrivet 28 januari 2025 kl. 18:47:50Dessutom kan det handla om en annan skådespelare än den jag tänker på.
Hur många röstskådespelare som heter Bosse tror du det finns som dog i ung ålder?
Man kan ganska enkelt googla fram Bosse Bergstrand också, Dubbning sågs ju inte som fint och Bosse var ju med och dubbade mycket hos Lasse under Tv3 och Trefa tiden.

Disneyfantasten

Samt Pernilla August;

(hon kanske inte dubbat så mycket och är mer känd som synlig skådespelerska men hon gjorde Plio i Dinosaurier och mamman i tecknade Karlsson På Taket)

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/om-pernilla-august

Peter Flack;

(han har inte heller dubbat mycket men han var Victor i Ringaren i Notre Dame)

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/om-peter-flack

(hittade dessa två när jag sökte upp intressanta poddar)

Disneyfantasten

Hittills har Christian & Linn intervjuat;

- Misty (från Pokémon)

- Lasse Svensson

- Kalle Anka

- Musse Pigg

- Sailor Moon

- Dr Claw

- Esmeralda

- Asterix

- Jokern (från Batman)

- Batman

- Wilma Flinta

- Byggare Bob

- Quasimodo

- Klarabella Ko

- Scooby-Doo

- Shaggy (sedan 200?)

- Skepparn

- Fille

- Anki 2017

- Joakim Tidermark

- Astrid Hofferson

- Robin (från Batman)

- Josefina Hylén

- Nicklas Berglund

- Welma (sedan 200?)

- Luigi (från Bilar)

- Mimmi Pigg

- Yi (från Den Förfärlige Snömannen)

(utöver detta så har de även planerat med Sonic och Trixie men verkar inte ha stämplat det ännu)

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 februari 2025 kl. 20:29:53Hittills har Christian & Linn intervjuat;

- Misty (från Pokémon)

- Lasse Svensson

- Kalle Anka

- Musse Pigg

- Sailor Moon

- Dr Claw

- Esmeralda

- Asterix

- Jokern (från Batman)

- Batman

- Wilma Flinta

- Byggare Bob

- Quasimodo

- Klarabella Ko

- Scooby-Doo

- Shaggy (sedan 200?)

- Skepparn

- Fille

- Anki 2017

- Joakim Tidermark

- Astrid Hofferson

- Robin (från Batman)

- Josefina Hylén

- Nicklas Berglund

- Welma (sedan 200?)

- Luigi (från Bilar)

- Mimmi Pigg

- Yi (från Den Förfärlige Snömannen)

(utöver detta så har de även planerat med Sonic och Trixie men verkar inte ha stämplat det ännu)
Joakim Tidermark = Luigi (Marios brosa), eller Bow (i "She-Ra")

btw, borde det inte vara: hittills har (nya) Sonic och Amy/Adora intervjuat;

;)

(och med Annica så hade jag nog sagt Sailor Mercury eller Bart Simpson)
- what.