Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nya Röstskådespelarna

Startat av Christian Hedlund, 18 juli 2019 kl. 07:34:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Nu när jag tänker på det är Dominique Pålsson Wiklund också en av mina favoriter  ;D :D❤️👍

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Erika

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 augusti 2023 kl. 17:55:49Samma här, hennes röst är så vacker, och hon har gjort massor av bra dubbnings-prestationer genom åren.

Eftersom avsnittet ska spelas in den 13 september skulle jag nog gissa att avsnittet kanske släpps veckan därpå eller åtminstone under den månaden?

Marcusen

Citat från: Erika skrivet 25 september 2023 kl. 19:55:09
Tycker bara det är lite synd att Lizette blandar ihop Doreen Denning och Monica Forsberg när hon pratar om Ferngully.

Disneyfantasten

Citat från: Marcusen skrivet 25 september 2023 kl. 20:21:46Tycker bara det är lite synd att Lizette blandar ihop Doreen Denning och Monica Forsberg när hon pratar om Ferngully.
Liksom att tidigare gäster i Christian Hedlunds intervju-serie (plus Kalle Lind i snedtänkt med Monica Forsberg) blandar ihop Martin Söderhjelm med Doreen Denning när de pratar om Djungelboken.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 september 2023 kl. 08:39:00Liksom att tidigare gäster i Christian Hedlunds intervju-serie (plus Kalle Lind i snedtänkt med Monica Forsberg) blandar ihop Martin Söderhjelm med Doreen Denning när de pratar om Djungelboken.
Det är på ett sätt naturligt då Lizette Pålsson faktiskt har jobbat betydligt mer med Monica Forsberg och att Doreen Denning har gjort betydligt fler Disney-dubbningar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 september 2023 kl. 08:48:51Det är på ett sätt naturligt då Lizette Pålsson faktiskt har jobbat betydligt mer med Monica Forsberg och att Doreen Denning har gjort betydligt fler Disney-dubbningar.
Och lätt hänt att tänka fel, då intervjuoffer förmodligen inte gör någon research inför intervjuer utan bara talar utifrån sitt minne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 september 2023 kl. 08:48:51Det är på ett sätt naturligt då Lizette Pålsson faktiskt har jobbat betydligt mer med Monica Forsberg och att Doreen Denning har gjort betydligt fler Disney-dubbningar.
Fast trots deras medverkan i flertal KM-dubbningar kan jag inte tycka att varken Lizette Pålsson, Myrra Malmberg, Hans Lindgren, Guy De La Berg, Benke Skogholt, Anders Byström, Fredrik Hiller, Stephan Karlsén, Olli Markenros, Torsten Wahlund, Maria Möller, Johan Wahlström, Dan Ekborg, Niclas Wahlgren, Nick Atkinson eller Andreas Nilsson tillhör KM-stammen... (det skulle vara som att påstå att fladdermöss är fåglar bara för att de kan flyga, men fladdermöss är inte alls fåglar, de är däggdjur och de enda däggdjur som kan flyga)

Pratar man om "typiska KM-dubbare" så är det mera Anders Öjebo (trots att han numera dubbar nästan överallt), Roger Storm (samma som med Anders Öjebo), Monica Forsberg, Ulf Källvik, Bertil Engh, Ingemar Carlehed, Bo Maniette, Christel Körner, Birgitta Fernström, Peter Wanngren, Ulf Peder Johansson, Hans Gustafsson, Jan Koldenius, Hasse "Kvinnaböske" Andersson (som sedan flera år tillbaka är gift med Monica Forsberg), Niclas Ekholm, Johan Wilhelmsson, Stefan Berglund, Gunnar Uddén, Gunilla Orvelius, Fredrik Beckman, Maria Kihl, Mariam Wallentin, Ida Nolemo, Kristin Westman, Hanna Storm-Nielsen, Sofia Caiman, Marie Kühler-Flack, Jasmine Wigartz*, Eric Donell*, Cisela Björklund, Kerstin Andeby, Acke Svensson, Johanna Ljungberg, m.fl.

*Även om båda också medverkat i en och annan dubbning utförd av Eurotroll.

När det gäller Liza Öhman, Johan Hedenberg och Jan Modin så är jag mer kluven, å ena sidan har Liza Öhman också dubbat en hel del hos Barrefelt, Johan Hedenberg en hel del hos Lasse Svensson och Kit Sundqvist, och Jan Modin en hel del för Sun Studio, men å andra sidan har alla tre tillbringat lika mycket tid hos KM som hos andra dubbnings-företag, plus att Liza Öhman ofta varit körsångare samt att Johan Hedenberg och Jan Modin ofta varit speakerröster.

Christian Hedlund

Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

TonyTonka

Citat från: Christian Hedlund skrivet  6 oktober 2023 kl. 11:24:01

Tråkigt. Men om ni vill ge upp så får ni väl göra det. :(

Men det har varit roligt att följa serien genom åren, och jag kommer nog att fortsätta lyssna i framtiden, så tack Linn och Christian för en fantastisk podcast ändå. :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Sabelöga

Citat från: TonyTonka skrivet  6 oktober 2023 kl. 11:25:44Tråkigt. Men om ni vill ge upp så får ni väl göra det. :(

Men det har varit roligt att följa serien genom åren, och jag kommer nog att fortsätta lyssna i framtiden, så tack Linn och Christian för en fantastisk podcast ändå. :)
Instämmer.

Och lycka till i fortsättningen.
Houba !

MOA

Så Lizette Pålsson blev de allra sista avsnittet?Oväntat men om ni fick slut på intervjuer e de bäst & lägga ner

Christian Hedlund

Citat från: MOA skrivet  6 oktober 2023 kl. 16:41:57Så Lizette Pålsson blev de allra sista avsnittet?Oväntat men om ni fick slut på intervjuer e de bäst & lägga ner
Tänk om det fanns ett svar på den frågan ... we will never know.
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet  6 oktober 2023 kl. 16:41:57Så Lizette Pålsson blev de allra sista avsnittet?Oväntat men om ni fick slut på intervjuer e de bäst & lägga ner
Vad snackar du om? För det första har de inte slut på intervjuer men det finns inte tid och pengar. För det andra borde du av någon veta att deras sista avsnitt är det nästa med Bjarne Heuser och Hasse Jonsson.

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  6 oktober 2023 kl. 18:13:18Vad snackar du om? För det första har de inte slut på intervjuer men det finns inte tid och pengar. För det andra borde du av någon veta att deras sista avsnitt är det nästa med Bjarne Heuser och Hasse Jonsson.
Men de e än så länge okänt när de släpps.

Daniel Hofverberg

Lite tråkigt, men ärligt talat är jag inte förvånad över att intresset varit lågt. Jag gissar att jag inte är den enda som tycker att en och en halv timme blir på tok för mycket - jag har sällan 90 minuter till övers, och när jag väl har det prioriterar jag hellre att se en bra långfilm än att se några personer sitta och prata.

Inget illa menat, men hur bra det än är så blir 90 minuter helt enkelt för mycket av det goda. Det är nog relativt få personer som är lika intresserad av ämnet som jag, men inte ens jag orkar lyssna på så mycket vid ett och samma tillfälle, så då kan jag tänka mig vad mer måttligt dubbningsintresserade tänker...

Hade varje avsnitt varit på 15 - 20 minuter, eller max en halvtimme, så hade jag sett varje avsnitt på studs när det kommit ut - men när det blir så här mycket så har jag ärligt talat aldrig orkat se ett helt avsnitt, utan bara spolat förbi och sett några delar här och var.

Och problemet med längden gäller inte bara Röstskådespelarna. Det är flertalet TV-serier på SVT Play och Netflix som jag haft i min lista i flera månader, men som jag drar mig för att börja se just för att varje avsnitt är på runt en och en halv timme - det är för svårt att ta sig tid att se så långa avsnitt. Då blir det att jag prioriterar serier med halvtimmesavsnitt, som man alltid kan klämma in hur mycket man än har för sig...