Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Rocky och Bullwinkle

Startat av Elios, 12 juli 2009 kl. 23:10:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Är Rocky och Bullwinkle bäst på svenska eller engelska?

Svenska
4 (57.1%)
Engelska
3 (42.9%)

Antal personer som röstat: 7

gstone

Någon som vet fler röster i Rocky och Bullwinkle på äventyr ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Är Rocky och Bullwinkle på äventyr dubbade av  v Kit Sundqvist /Videobolaget i Solna AB ?

gstone

Fredrik Dolk är berättaren.

Det hör jag.

gstone

Jag hör många röster jag känner igen.

gstone

Det är Fredrik Dolk som även dubbar studen Lewis.

Martin dubbas av Nick Atkinson.

gstone

Det är Charlotte Ardai Jennefors som dubbar dommaren( Whoopi Goldberg)

Will Siv

Citat från: Erika skrivet 13 juli 2009 kl. 10:34:38De tecknade filmerna har jag nog bara sett på tyska eller engelska när jag var liten.

Men spelfilmen har jag faktiskt sett på svenska, det var för några år sedan när SVT visade den.

Jag har för mig att dessa medverkade:

Joakim Jennefors som Rocky
Steve Kratz som Bullwinkle
Olav F Andersen som Fearless Leader
Fredrik Dolk som Boris Badenov
Annelie Berg som Natasha Fatale
Charlotte Ardai Jennefors som Karen Sympathy

Jan Nygren och Nick Atkinson medverkade också.
Såg nyss filmen (hittade DVDn i november) och kan bekräfta rösterna (Fredrik är även Berättaren)

Dubbingen känndes dock lite malplacerad fast själva rösterna var bra (särskilt Steve som Bullwinkle) 

(och det känns fel att se John Goodman men inte höra Allan Svensson)
- what.

Will Siv

- what.

gstone

gstone

Citat från: Will Siv skrivet  6 januari 2026 kl. 22:00:03(och det känns fel att se John Goodman men inte höra Allan Svensson)
skulle man få honom för en så liten roll, känns lie onödigt han var ju känd osäker om man skulle aita honom bara för en mindre roll

gstone

Citat från: Will Siv skrivet  6 januari 2026 kl. 22:00:03Såg nyss filmen (hittade DVDn i november) och kan bekräfta rösterna (Fredrik är även Berättaren)

Dubbingen känndes dock lite malplacerad fast själva rösterna var bra (särskilt Steve som Bullwinkle)

(och det känns fel att se John Goodman men inte höra Allan Svensson)
trist att det inte stod info om dubb. vore bra att vet exakt vilka röstskådespelare som var med

MOA

Citat från: Will Siv skrivet  6 januari 2026 kl. 22:04:03???

Screenshot_20260106-215517.png
AI skriver bara massa skit, måste tagit dom där rösterna från en annan dubbning

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  6 januari 2026 kl. 22:04:03???

Screenshot_20260106-215517.png
Vad stod det för källa till de galna uppgifterna? AI-sammanfattningen i Google brukar ju inkludera ett litet gem, som man kan klicka på för att visa källhänvisningen till deras uppgifter.

När jag själv testar får jag helt andra uppgifter av Googles AI-sammanfattning, och för mig påstår den att de svenska rösterna görs av Kjell Bergqvist, Sharon Dyall och Eva Rydberg. När jag klickar mig vidare till källan till deras påstående - Canal+ tablå från sändningen av Rocky och Bullwinkle på äventyr i Svensk Mediedatabas från 2002 - ser man dock att AI har blandat ihop den filmen med Flykten från hönsgården som sändes samma dag (där de rösterna anges)... :(

Citat från: gstone skrivet  6 januari 2026 kl. 22:35:15lita aldrig på AI !
Helt sant, eller rättare sagt: Lita inte på uppgifter utan att bekräfta dem. AI ska alltid kunna erbjuda en källhänvisning till varifrån de fått uppgifterna, och får man ingen sådan ska man definitivt inte lita på det; i synnerhet inte när det gäller sådana här specifika uppgifter (det var ju precis det misstaget Ebba Busch gjorde i somras).

Får man en källa, ska man givetvis klicka sig vidare till källan för att se med egna ögon att det verkligen står det. Det behöver förstås inte nödvändigtvis vara sant för det, men då vet man åtminstone varifrån uppgiften kommer.

Som exemplet ovan visar har Google Gemini (som AI-sammanfattningen använder sig av) fortfarande en bit kvar när det gäller tolkning av i vilket sammanhang uppgifter nämns, då rösterna den presenterade för mig till synes nämndes i deras källa men inte i rätt sammanhang (den insåg alltså inte att det är en TV-tablå som nämner flera olika filmer)...

Överlag känns det som att ChatGPT är betydligt mer stabilt än Gemini när det gäller tolkning av webbsökningar, med större chans att uppgifterna stämmer. Men fortfarande ska man förstås inte lita på något som någon AI-tjänst säger blint, vilket ju också tjänsterna själva påminner om.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2026 kl. 01:22:30Vad stod det för källa till de galna uppgifterna? AI-sammanfattningen i Google brukar ju inkludera ett litet gem, som man kan klicka på för att visa källhänvisningen till deras uppgifter.

När jag själv testar får jag helt andra uppgifter av Googles AI-sammanfattning, och för mig påstår den att de svenska rösterna görs av Kjell Bergqvist, Sharon Dyall och Eva Rydberg. När jag klickar mig vidare till källan till deras påstående - Canal+ tablå från sändningen av Rocky och Bullwinkle på äventyr i Svensk Mediedatabas från 2002 - ser man dock att AI har blandat ihop den filmen med Flykten från hönsgården som sändes samma dag (där de rösterna anges)... :(
AI-sammanfattningen i Google är nästan alltid skit

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 januari 2026 kl. 21:21:16AI-sammanfattningen i Google är nästan alltid skit
Det beror på vad man är ute efter. Är man ute efter specifika frågor om exempelvis skådespelare, filmer och annan populärkultur är AI-sammanfattningen inte helt sällan helt uppåt väggarna; ju mer galet ju smalare frågorna gäller.

Men googlar man på frågor om exempelvis programmering, installation av Linux och liknande mer tekniska frågor, så stämmer det oftast väldigt bra. Det har varit ovärderligt nu de senaste dagarna, då jag håller på att få min nya laptop funktionsduglig och försöker att flytta över allt från den gamla datorn; och flytta över inställningar i program och liknande. Det är liksom inte varje dag man har behov av att flytta inställningar och konton i FileZilla, HeidiSQL och liknande mellan datorer...