Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Eureekas drömslott (Eureeka's Castle)

Startat av Elios, 30 juli 2009 kl. 05:27:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Vilka gör dem svenska rösterna i Eurekas castle?

Det var ett tv program som visades på Nickelodeon för inte så länge sedan. ::)

Elios

Någon som minns denna Eurekas Castle?  ::)

MOA

Denna gången drog du upp ditt egna ämne för 12 år sen

Elios

Citat från: MOA skrivet  3 augusti 2021 kl. 23:31:24
Denna gången drog du upp ditt egna ämne för 12 år sen

Det var inte min fråga. Minns du serien och vilka som gjorde rösterna?^^

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 11 augusti 2021 kl. 23:47:15
Serien började sändas på Nickelodeon 1997 och heter på svenska Eureekas drömslott. Den svenska dubbningen producerades antagligen av Mediadubb International dock vet jag ingenting om rösterna.

Daniel Hofverberg

Jag kommer väl ihåg Eureekas drömslott, och minns att det var en ganska charmig och bra serie. Tyvärr fanns inga utsatta dubbcredits alls, men utifrån kanalen och tidsperioden känns Mediadubb International som en ganska säker gissning - men den kan ju ha gjorts av Eurotroll också, i och med att Mediadubb International ganska ofta skickade jobb de inte själva hann med till Eurotroll (och vice versa).

Det enda jag kommer ihåg på rak arm är att jag tror att Eureeka själv spelades av Annelie Berg - fast det kan ha varit Annica Smedius också, då jag alltid haft svårt att särskilja deras röster.

Jag tror dock att jag ska ha en del avsnitt inspelade av serien, så vid tillfälle kan jag försöka leta fram mina gamla VHS-band och se om jag känner igen fler röster (och kanske dra en säkrare slutsats om huvudrollen). :)

Elios

Tack som fan. Jag minns den såväl och är mest nyfiken på vem som gjorde rösten till fladdermusen samt den stora draken.^^

MOA

Citat från: Elios skrivet 11 augusti 2021 kl. 23:47:15
Aldrig sett den

Steffan Rudvall

Måne

Hittade precis ett avsnitt med Eureakas Castle från Nickeldeon på Svenska på ett band...
Det står att media dubb dubbade. men dom kanske satte det som media dubb även om nu Sun Studio gjorde den istället?

@Daniel Hofverberg 

A

Citat från: Måne skrivet  1 januari 2026 kl. 00:26:19Hittade precis ett avsnitt med Eureakas Castle från Nickeldeon på Svenska på ett band...
Det står att media dubb dubbade. men dom kanske satte det som media dubb även om nu Sun Studio gjorde den istället?

@Daniel Hofverberg

Sun Studio kan man utesluta men den kan vara bortlejd till Eurotroll.

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet  1 januari 2026 kl. 00:29:57Sun Studio kan man utesluta men den kan vara bortlejd till Eurotroll.
Ja, Sun Studio är helt uteslutet att döma av ensemblen. Men då Mediadubb International ofta lejde bort produktioner till Eurotroll och vice versa, så är det ju svårare att dra någon säker slutsats om vilken av dem som gjorde dubben. Men det är väl ingen på listan som känns typisk just för Eurotroll (exempelvis Hasse Jonsson eller någon annan som var anställd där), så det är väl troligt att det var Mediadubb International trots allt.

Citat från: Måne skrivet  1 januari 2026 kl. 00:26:19Hittade precis ett avsnitt med Eureakas Castle från Nickeldeon på Svenska på ett band...

@Daniel Hofverberg
Vad är det för avsnitt du har? För på de avsnitt jag har hittat åt på mina VHS-band, så anges både röster och översättare på samma skärm utöver Mediadubb-loggan; som där förminskats och förpassats till höger sida. På de avsnitt jag har står det:

Svenska röster:
Nick Atkinson
Dick Eriksson
Gunnar Ernblad
Ole Ornered
Louise Raeder
Magnus Rongedal
Jan Simonsson
Annica Smedius

Översättning:
Perry Ingman
Lasse Karpmyr

Svensk produktion:
Mediadubb International AB

Dock med reservation för att det kan variera mellan olika avsnitt/säsonger - Nickelodeon hade ofta samma dubbcredits för alla avsnitt, så att gästskådespelare eller inhopp i vissa avsnitt aldrig crediterades.
(Dock är det ju fortfarande oerhört mycket bättre än de senaste 15 åren, då Nickelodeon inte haft några dubbcredits överhuvudtaget på någonting alls...)

Måne

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 januari 2026 kl. 03:38:37Ja, Sun Studio är helt uteslutet att döma av ensemblen. Men då Mediadubb International ofta lejde bort produktioner till Eurotroll och vice versa, så är det ju svårare att dra någon säker slutsats om vilken av dem som gjorde dubben. Men det är väl ingen på listan som känns typisk just för Eurotroll (exempelvis Hasse Jonsson eller någon annan som var anställd där), så det är väl troligt att det var Mediadubb International trots allt.
Vad är det för avsnitt du har? För på de avsnitt jag har hittat åt på mina VHS-band, så anges både röster och översättare på samma skärm utöver Mediadubb-loggan; som där förminskats och förpassats till höger sida. På de avsnitt jag har står det:

Svenska röster:
Nick Atkinson
Dick Eriksson
Gunnar Ernblad
Ole Ornered
Louise Raeder
Magnus Rongedal
Jan Simonsson
Annica Smedius

Översättning:
Perry Ingman
Lasse Karpmyr

Svensk produktion:

Dock med reservation för att det kan variera mellan olika avsnitt/säsonger - Nickelodeon hade ofta samma dubbcredits för alla avsnitt, så att gästskådespelare eller inhopp i vissa avsnitt aldrig crediterades.
(Dock är det ju fortfarande oerhört mycket bättre än de senaste 15 åren, då Nickelodeon inte haft några dubbcredits överhuvudtaget på någonting alls...)
Ah menade såklart Eurotroll! :D inte Sun Studio. :3

Jag ska kolla mer på detta idag hur det ser ut! Spelade in det igen då ljudet var väldigt väldigt väldigttttt högt.

Måne

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 januari 2026 kl. 03:38:37Ja, Sun Studio är helt uteslutet att döma av ensemblen. Men då Mediadubb International ofta lejde bort produktioner till Eurotroll och vice versa, så är det ju svårare att dra någon säker slutsats om vilken av dem som gjorde dubben. Men det är väl ingen på listan som känns typisk just för Eurotroll (exempelvis Hasse Jonsson eller någon annan som var anställd där), så det är väl troligt att det var Mediadubb International trots allt.

Svenska röster:
Nick Atkinson
Dick Eriksson
Gunnar Ernblad
Ole Ornered
Louise Raeder
Magnus Rongedal
Jan Simonsson
Annica Smedius

Översättning:
Perry Ingman
Lasse Karpmyr

Svensk produktion:

tyvärr ser jag inga röster alls på mina :( 
Men ska försöka se... vilka avsnitt det är.
Har några Dock teatrar...
Allegra's Window - Svenska - Nickeldeon
Eurekas Castle
sen hitta jag något som heter:
Oscar and Friends - Swedish (Nickeldeon)
Molly Mus - Har för mig den gått på SVT?...
Trygga Rut - minns jag haha är 2 avsnitt + 1 icke komplett :3