Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tjuren Ferdinand (Ferdinand the Bull, 1938)

Startat av Daniel Hofverberg, 10 november 2010 kl. 03:15:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zebastian

Citat från: gstone skrivet 15 augusti 2021 kl. 21:32:20
Den finns inte !

Det är Mandela-effekten.
Fast det är mycket möjligt att det är den finns vi vet ju att Disney inte har kontroll i sina arkiv. Mycket möjligt att de försökte använda denna Roger Storm dubbning men istället hittade den från 30-talet.

gstone

Citat från: Snusmumriken skrivet 15 augusti 2021 kl. 21:36:39
Fast det är mycket möjligt att det är den finns vi vet ju att Disney inte har kontroll i sina arkiv. Mycket möjligt att de försökte använda denna Roger Storm dubbning men istället hittade den från 30-talet.

Nej !!

DEN FINNS INTE
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Zebastian

Citat från: gstone skrivet 15 augusti 2021 kl. 21:42:04
Nej !!

DEN FINNS INTE
Om någon skulle posta en länk till dubbningen skulle du säga att det var Mandela effekten då också?

MOA

Citat från: Snusmumriken skrivet 15 augusti 2021 kl. 21:57:34
Om någon skulle posta en länk till dubbningen skulle du säga att det var Mandela effekten då också?
Troligen int

Daniel Hofverberg

Citat från: Snusmumriken skrivet 15 augusti 2021 kl. 20:57:10
Jag förstår inte varför ni undrar om det finns en dubbning med Roger Storm eller inte han har ju med den på sin egen sida Så den borde absolut finnas.
Ja, det verkar ju helt klart som att dubbningen existerar, då uppgifterna på Roger Storms webbsida borde komma någonstans ifrån. När jag själv frågade Roger Storm om det var han ju dock inte lika säker, men tyckte att det lät vagt bekant.

Men 10,000-kronorsfrågan är var den dubbningen i så fall egentligen har använts, och för vilka sammanhang...? Uppenbarligen verkar den ju inte ha använts på VHS- eller DVD-utgåvan av Kalle Ankas önskejul med Musse Pigg och vänner, och heller inte på Walt Disney Sagobibliotek volym 5 - åtminstone att döma av Disneyanias kortfilmsregister verkar kortfilmen heller inte ha släppts på andra VHS- eller DVD-utgåvor i Sverige. Jag känner heller inte till att kortfilmen skulle ha sänts på TV, och särskilt många fler sammanhang finns det ju inte att välja på... ???

Möjligen skulle Tjuren Ferdinand ha kunnat sändas på Disneytimmen i TV4 på 1990-talet - jag har inget minne av det, men de sände trots allt några andra kortfilmer med unika dubbningar som sen inte verkar ha använts någon annanstans, så det känns inte helt omöjligt att de hade kunnat sända även denna (till skillnad från Disneydags i SVT och Kanal 5 var kortfilmerna i Disneytimmen alltid svenskdubbade). Dock svårt att få någon klarhet i detta, men det är i alla fall en möjlig teori.

De första åren som Disneydags sändes i SVT var också kortfilmerna dubbade till svenska, något de slutade med efter 1 - 2 år, men det verkar som att det åtminstone huvudsakligen var kortfilmer som släppts på diverse kortfilmssamlingar på VHS med samma dubbningar; men gjordes dubbningen tidigt (runt 1992 - 1993) är det inte helt omöjligt att de kan ha sänt den (men dock mindre troligt).

Citat från: Snusmumriken skrivet 15 augusti 2021 kl. 21:36:39
Ja, Disney har ju helt klart dålig ordning på sitt arkiv, särskilt bland kortfilmer, och på Disney+ finns det ju flera svenska originaldubbningar av kortfilmer som sedermera har dubbats om. Så vilken version som nu används behöver som sagt inte säga så mycket.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 augusti 2021 kl. 00:29:04
De första åren som Disneydags sändes i SVT var också kortfilmerna dubbade till svenska, något de slutade med efter 1 - 2 år, men det verkar som att det åtminstone huvudsakligen var kortfilmer som släppts på diverse kortfilmssamlingar på VHS med samma dubbningar; men gjordes dubbningen tidigt (runt 1992 - 1993) är det inte helt omöjligt att de kan ha sänt den (men dock mindre troligt).
Varför de?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 16 augusti 2021 kl. 11:42:25
Varför de?
Hur menar du? Varför SVT slutade med svenskdubbade kortfilmer kan förstås inte jag veta - eller som idag, att ett fåtal kortfilmer är dubbade men 80% är i textad originalversion (av någon märklig anledning). Jag skulle gissa på ekonomiska skäl, då tydligen Disney har som policy att de bekostar dubbning av TV-serier medan TV-kanalerna själva måste bekosta dubbning av kortfilmer - eller åtminstone var det så 1997, berättade Kanal 5 för mig, om inget har förändrats sedan dess.

Anledningen till att jag skrev att det är mindre troligt att Tjuren Ferdinand sänts på SVT med den mystiska dubbningen är att SVT på den tiden såvitt jag kommer ihåg bara sände kortfilmer som funnits med på kortfilmssamlingar på VHS, och med samma dubbning som där - plus då att den mystiska dubbningen i så fall måste ha gjorts väldigt tidigt, inte efter 1993 eller nånting sånt; då de någonstans där i krokarna slutade med dubbning av kortfilmer i Disneydags.

Då är som sagt TV4 och Disneytimmen mer troligt, för där vet vi att de sände flera kortfilmer med unika dubbningar som inte använts någon annanstans - då känns det ju inte alls otroligt att även Tjuren Ferdinand kan ha sänts där, även om jag inte har något minne av det.

Steffan Rudvall

Finns det bevarade tv-tablåer som nämner vilka kortfilmer som var med i TV4 sändningarna?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 16 augusti 2021 kl. 13:33:56
Disney är ute och cyklar när det gäller lager för ljudband från Sverige.
Inte bara Sverige utan hela världens.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 augusti 2021 kl. 13:18:06
Finns det bevarade tv-tablåer som nämner vilka kortfilmer som var med i TV4 sändningarna?
Bra fråga! I tablåerna i Svensk Mediedatabas finns bara generella beskrivningar av Disneytimmen, och ingenting om vilka kortfilmer som sänds. :(

Exempel från 1998-02-15:
Citat från: Svensk MediedatabasAladdin, Classic Cartoons och Quack Pack underhåller oss i en timme. Aladdin, hans prinsessa Jasmine och den magiska mattan flyger vidare mot äventyr med fantastiska vänner och ondskefulla fiender. Quack Pack är berättelsen om Kalle Anka och hans brorssöner Knatte, Fnatte och Tjatte, som har vuxit och blivit några år äldre. Classic Cartoons är kortare, tecknade berättelser med varierande innehåll såsom Långben, Musse Pigg och Kalle Anka. Alla programmen är dubbade till svenska.

Nu är det ju dock inte säkert att alla tidningar hade likvärdiga tablåtexter som Svensk Mediedatabas, men jag hittar inget som tyder på att någon haft mer specifika tablåtexter för varje dag. Dagens Nyheters tidningsarkiv sträcker sig tyvärr bara till 1992 - bara äldre tidningar än så finns med. Svenska Dagbladet har dock nyare tidningar än så, men de dagar jag kollat på har deras tablåer bara skrivit med "Disneytimmen"; ingenting alls mer än så. Så här ser deras TV4-tablåer från 1998-02-15 ut:

Jag känner inte till att fler tidningar än så har digitaliserade tidningsarkiv tillgängliga på nätet. :(

För Disneydags i Kanal 5 (1997, det enda året de hade rättigheterna till Disney i Sverige) finns det dock delvis utsatt information om kortfilmer i tablåtexterna i Svensk Mediedatabas, och där ser jag att Tjuren Ferdinand verkar ha sänts på Kanal 5 1997-12-23. Det är förstås inte omöjligt att de kan ha sänt kortfilmen med den mystiska dubbningen, men såvitt jag kommer ihåg var alla kortfilmer i Disneydags på Kanal 5 i textad originalversion - därför känns det osannolikt att just den här kortfilmen skulle ha sänts i dubbad form; oavsett vilken dubbning (även om jag ärligt talat inte kommer ihåg att ha sett Tjuren Ferdinand på Kanal 5...).

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 augusti 2021 kl. 16:25:36
Bra fråga! I tablåerna i Svensk Mediedatabas finns bara generella beskrivningar av Disneytimmen, och ingenting om vilka kortfilmer som sänds. :(

Exempel från 1998-02-15:
Nu är det ju dock inte säkert att alla tidningar hade likvärdiga tablåtexter som Svensk Mediedatabas, men jag hittar inget som tyder på att någon haft mer specifika tablåtexter för varje dag. Dagens Nyheters tidningsarkiv sträcker sig tyvärr bara till 1992 - bara äldre tidningar än så finns med. Svenska Dagbladet har dock nyare tidningar än så, men de dagar jag kollat på har deras tablåer bara skrivit med "Disneytimmen"; ingenting alls mer än så. Så här ser deras TV4-tablåer från 1998-02-15 ut:

Jag känner inte till att fler tidningar än så har digitaliserade tidningsarkiv tillgängliga på nätet. :(

För Disneydags i Kanal 5 (1997, det enda året de hade rättigheterna till Disney i Sverige) finns det dock delvis utsatt information om kortfilmer i tablåtexterna i Svensk Mediedatabas, och där ser jag att Tjuren Ferdinand verkar ha sänts på Kanal 5 1997-12-23. Det är förstås inte omöjligt att de kan ha sänt kortfilmen med den mystiska dubbningen, men såvitt jag kommer ihåg var alla kortfilmer i Disneydags på Kanal 5 i textad originalversion - därför känns det osannolikt att just den här kortfilmen skulle ha sänts i dubbad form; oavsett vilken dubbning (även om jag ärligt talat inte kommer ihåg att ha sett Tjuren Ferdinand på Kanal 5...).

Vilken efterforskning. Det är svårt att veta. Har blivit lite skeptisk.

En annan sak jag tänkt på är också att det kan ha hänt att han dubbat men att de aldrig släppte den av någon anledning?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 augusti 2021 kl. 16:25:36

Exempel från 1998-02-15:
Nu är det ju dock inte säkert att alla tidningar hade likvärdiga tablåtexter som Svensk Mediedatabas, men jag hittar inget som tyder på att någon haft mer specifika tablåtexter för varje dag. Dagens Nyheters tidningsarkiv sträcker sig tyvärr bara till 1992 - bara äldre tidningar än så finns med. Svenska Dagbladet har kdock nyare tidningar än så, men de dagar jag kollat på har deras tablåer bara skrivit med "Disneytimmen"; ingenting alls mer än så.

.......

Disneyania har innehållsbeskrivningar för Disneydags 1996 och 2000 samt Disneytimmen 1997 och 1998. Sen finns det tyvärr ingenting mer förrän jag började dokumentera Disneydags 2008.

Daniel Hofverberg

Citat från: King Owl skrivet 16 augusti 2021 kl. 21:09:18
En annan sak jag tänkt på är också att det kan ha hänt att han dubbat men att de aldrig släppte den av någon anledning?
Visst är det möjligt, men det förklarar ju inte att både jag och andra här har ett tydligt minne av denna mystiska dubbning - till den grad att jag t.o.m. publicerat creditlista för den här på sajten - och jag föredrar att tro att jag inte lidit av en mystisk flerårig hallucination... ;)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 augusti 2021 kl. 21:25:25
Disneyania har innehållsbeskrivningar för Disneydags 1996 och 2000 samt Disneytimmen 1997 och 1998. Sen finns det tyvärr ingenting mer förrän jag började dokumentera Disneydags 2008.
Fast mellan september 1997 och juni 1998 har Disneyania tyvärr inte skrivit ut vilka klassiska tecknade kortfilmer som sändes i Disneytimmen; bara vilka avsnitt som sändes av serierna (Aladdin, Timon & Pumbaa och Quack Pack). :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 augusti 2021 kl. 21:31:56
Fast mellan september 1997 och juni 1998 har Disneyania tyvärr inte skrivit ut vilka klassiska tecknade kortfilmer som sändes i Disneytimmen; bara vilka avsnitt som sändes av serierna (Aladdin, Timon & Pumbaa och Quack Pack). :(

Det var underligt. Det har jag faktiskt inte tänkt på förrän nu. Kanske visades det inga kortfilmer i de där programmen? Det är Johan Rhen som har sammanställt sidorna, och jag har svårt att förstå varför han skulle ha utelämnat kortfilmerna om det fanns sådana.

Jag har mailat frågan till Johan. Kanske han själv kan bringa klarhet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 augusti 2021 kl. 05:53:08
Det var underligt. Det har jag faktiskt inte tänkt på förrän nu. Kanske visades det inga kortfilmer i de där programmen? Det är Johan Rhen som har sammanställt sidorna, och jag har svårt att förstå varför han skulle ha utelämnat kortfilmerna om det fanns sådana.

Jag har mailat frågan till Johan. Kanske han själv kan bringa klarhet.
Det beror säkerligen på det som Eriksson skrev i en annan tråd här för några år sedan:
Citat från: Eriksson skrivet 25 augusti 2016 kl. 20:09:38
Jag har forskat lite, och upptäckt att Disneytimmen i TV4 under lång tid hade med kortfilmen endast i reprissändningen, varför kortfilmerna inte står med på Disneyania. Och intressant nog är det många av filmerna som inte är från kortfilmssamlingar. Dessa filmer har därför dubbningar som inte förekommit tidigare, och som oftast inte heller har använts senare.